کد خبر 1187149
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
18 درصد دانش آموزان کردستان و 20 درصد محصلان هرمزگان «اینترنت» ندارند

یک روانشناس درباره آسیب‌های بزرگ انتشار «فیلم اشتباهات دانش‌آموزان در فضای مجازی» هشدار داد و گفت: اگر منتشرکنندگان بدانند چه بلایی بر سر روان دانش‌آموزان خواهند آورد، هرگز دست به این جنایت نمی زنند.

به گزارش مشرق؛ «علی حسینی» افزود: پدیده آموزش مجازی جدای از نکات مثبت و منفی در بحث اثرگذاری و کیفیت آن در آموزش دانش‌آموزان، تا به امروز حاشیه هایی هم داشته که بدون شک می تواند اثرات جبران ناپذیری برای بخشی از دانش آموزان به دنبال داشته باشد.

او گفت: در ماه های اخیر شاهد بودیم گاهی فیلم های برخی از دانش آموزان در فضای مجازی منتشر می شود که در جریان آموزش های مجازی اشتباهاتی داشته اند؛ هر چند که ممکن است این فیلم ها برخی ها را به خاطر اشتباه دانش آموز بخنداند اما اگر منتشر کنندگان بدانند چه بلایی بر سر روان دانش آموزان خواهند آورد، هرگز به این جنایت دست نمی‌زنند.

به گفته حسینی، دانش آموز قربانی‌ شاید در نگاه اول خودش هم بخندند اما اگر در طولانی مدت این فیلم ها در فضای مجازی به صورت گسترده بچرخد و به اصطلاح "وایرال"(همه گیر) شود و دانش آموز مذکور نتواند با تبعات این وایرال شدن روبرو شود و به اصطلاح آمادگی روانی لازم را در این زمینه نداشته باشد، با روزگار تلخی روبرو خواهد شد.

این روانشناس و فعال اجتماعی عنوان کرد: همه افراد آمادگی روانی چنین فشارهایی را ندارند؛ اول از همه باید این احتمال را در نظر گرفت که شاید آن کودک که فیلمش منتشر شده، آمادگی روانی مقابله با تبعات این وایرال شدن را نداشته باشد که هشدار اصلی هم در خصوص همین دانش آموزان است.

آنچنان که حسینی گفت: بدون شک اولین ضربه ای که دانش آموزِ قربانی‌ از این فیلم ها می خورد، تمسخر از جانب همکلاسان و همسالان خود است؛ با فرض نداشتن آمادگی روانی کودک، این تمسخر چنان ضربه ای به روان او وارد می کند که تا سال ها نمی توان درمانش کرد و در آینده نه چندان دور موجب لطمه به دیگر ابعاد زندگی‌ او می شود و ما شاهد یک فرد با مشکلات متعدد روانی خواهیم‌ بود.

او اظهار کرد: لطمه های تمسخر از جانب اطرافیان‌ و حتی افراد دیگری که او نمی شناسد، به تدریج می تواند به صورت های واکنش های روانی در فرد قربانی ظاهر شود به این صورت که خشم، اضطراب و در بدبینانه‌ترین‌ حالت افسردگی‌ را به دنبال دارد؛ می بینیم که همین فیلم چند ثانیه ای چطور می تواند روان یک فرد را متلاشی کند.

به گفته حسینی "البته همین ضربه ها تنها برای قربانی خسارت به دنبال نخواهد داشت بلکه خسارت این انتشار را جامعه باید از طریق ناامنی روانی برای دانش آموزان که مبادا فیلم‌ آن ها هم پخش شود، بپردازد."

او در پایان گفت: فارغ از اینکه نهادهای مربوطه بایستی در این حوزه نظارت جدی داشته باشند، به نظر من بایستی فرهنگ عمومی در این زمینه شکل بگیرد که جلوی انتشار چنین فیلم هایی گرفته شود؛ در قدم اول نیز همه اعضای جامعه باید جلوی این قربانی‌سازی ها را بگیرند تا سلامت روان دانش آموزان در دورانی که فشار روانی کرونا بسیار زیاد است، صدمه جدی نخورد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    5 0
    زمان ما دهه شصت شبکه شکنجه بود
  • علی IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 0
    واقعا بی انصافیه ضمنا خانواده آن دانش آموز می تواند شکایت کنه
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      2 1
      خانواده دانش آموز وقتی میبینه فیلمی که بچه گلشون گرفته مشکل داره اونو نفرسته و یکی دیگه ضبط کنه خیلی از خانواده ها خودشون برای مطرح شدن دارن این کاو میکنن
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    دیگه خیلی هم سوسول بارشون نیارید
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 0
    لطفا قوه قضاییه ورود کنه اموزش و پرورش ک در حال خیانته یادتون هست ی صبح بصورت کاملا خودجوش همه مدرسه ها بدون هماهنگی همه ژنتلمن رو گذاشتن و دانش اموزها رو ب رقص واداشتن دولت بی صاحب شاخ و دم داره
  • اوا IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    فیلم ها که لایو نیست که اشتباه کنن و دیگه نشه جمعش کرد... خود خانواده ها فیلم ها رو پخش می کنن که بچه شون معروف بشه. برای معلم ها که لایو میزارن این موضوع خیلی بدتره و بیشتر امکان داره اتفاق بیفته
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    جناب روانشناس ؛ کدوم رفتار ما از بالا تا پایین روانشناختی هست که به این یکی گیر دادید ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس