FATF نمایه

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام گفت: آنچه ما برای دور زدن تحریم انجام می‌دهیم، از نظر دشمن ما پولشویی است.

به گزارش مشرق، اخیرا با توجه به موافقت رهبر معظم انقلاب با تمدید زمان بررسی لوایح درخواستی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت نشستی با موضوع «بررسی مواجهه راهبردی جمهوری اسلامی ایران با FATF» و با حضور سید یاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام و عارف حسین زاده تحلیلگر کارگروه حقوقی-قضایی پژوهشکده حکمت برگزار کرد که گزارشی از این نشست در ادامه آمده است:

در این نشست موضوعات مختلفی مانند دستور رهبری برای بررسی مجدد کنوانسیون های تکلیفی FATF، به معنای تایید این کنوانسیون ها نیست، مسئله واکسن کرونا با FATF ارتباطی ندارد، ارتباط مسئله FATF با تحریم‌ها، گام بعدی FATF در تقابل با ایران، مسئله تامین مالی اشاعه است و همچنین در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون های تکلیفی، تضمینی برای خروج از لیست کشورهای غیرهمکار وجود ندارد، مطرح شد. با توجه به اهمیت موضوع ارتباط مسئله FATF با تحریم‌ها، مباحث مطرح شده درباره آن در این نشست در ادامه آمده است:

یاسر جبرائیلی با بیان اینکه برخی در دولت تصریح کردند عدم اجرای FATF باعث می شود در لیست سیاه قرار بگیریم و معتقدند که در نبود تحریم‌ها این استانداردها موثر خواهد بود، گفت: مگر خبری از رفع تحریم ها هست که شما می گویید اگر تحریم ها نباشند؟

وی اضافه کرد: آقایان می گویند که اگر در آینده تحولاتی رخ بدهد و تحریم ها لغو شود، ما نیاز داریم به این استانداردها. دولت محترم هیچ نشانه و سندی مبنی بر اینکه تحریم ها قرار است برداشته شود، ارائه نکرده است. ما هم گفته ایم هر وقت تحریم نبودیم، مثل بقیه استانداردهای بانکی که اجرا می‌کنیم، این‌ها را هم اجرا خواهیم کرد.

* ایجاد زیرساخت حقوقی برای گشایش پرونده بابت دور زدن تحریم در صورت تصویب لوایح FATF

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام ادامه داد: اما در شرایط موجود، پیوستن به این دو کنوانسیون، ایجاد زیرساخت حقوقی برای گشایش پرونده برای ما بابت دور زدن تحریم است زیرا آنچه ما برای دور زدن تحریم انجام می‌دهیم، از نظر دشمن ما پولشویی است و کسانی را که به خاطر دور زدن تحریم با ما همکاری می کردند، آمریکا و شرکایش زندانی کردند و اتهام شان پولشویی مطرح شده است.

عارف حسین زاده نیز با با بیان اینکه وقتی که در قالب سوئیفت، نقل و انتقال پول صورت می گیرد، یک پیام حاوی اطلاعات این مبادله برای خزانه داری آمریکا ارسال می شود و آنها با SDN لیست تطبیق می دهند، گفت: اگر ذینفع واقعی آن مبادله در لیست تحریمی آمریکا باشد، وزارت خزانه داری آمریکا ورود می کند و بوسیله تحریم‌های ثانویه خود، آن بانک و شخص حقیقی یا حقوقی معامله کننده را مورد تنبیهات خودش قرار می دهد.

* ما تا زمانی که تحریم هستیم، به هیچ وجه نمی‌توانیم توصیه‌های FATF را اجرا کنیم

وی اضافه کرد: در مورد FATF، مسئله ای که وجود دارد گره خوردن FATF با تحریم هاست. اساسا این که ما می‌گوییم نباید توصیه‌های FATF را بپذیریم. به خاطر همین بحث تحریم‌ها می باشد ما تا زمانی که تحریم هستیم، به هیچ وجه نمی توانیم توصیه های FATF را اجرا کنیم زیرا FATF می تواند درخواست بررسی تراکنش های مشکوک را داده و حتی انتشار آنها بوسیله واحد اطلاعات مالی (FIU) را داشته باشد.

تحلیلگر کارگروه حقوقی-قضایی پژوهشکده حکمت ادامه داد: FIU یا واحد اطلاعات مالی کارش این است که مبادلات بالای پانزده هزار دلار یا یورو را ثبت کرده و به تحلیل آن‌ها می پردازد و برای مبادلات مشکوک پرونده سازی نموده و آن را در اختیار نهادهای قضایی قرار می دهد و در نهایت، باید در گروه اگمونت انتشار هم بدهد. این انتشار اطلاعات در زمانی که ما جنگ اقتصادی داریم، قطعا کمک به دشمن است.

* تا زمانی که تحریم‌های آمریکا رفع نشده، توصیه‌های FATF نباید اجرا شود

حسین زاده با تاکید بر اینکه FATF در جنگ اقتصادی ما را خلع سلاح می‌کند و ما را از دور زدن تحریم ها باز می‌دارد، اظهار داشت: پس به هیچ وجه نباید در زمان حاضر و تا زمانی که تحریم های آمریکا رفع نشده است، توصیه های آن اجرا بشود.

وی اضافه کرد: در خصوص رفع تحریم هم نکته ای که وجود دارد، این است که برخی رفع تحریم را با بازگشت آمریکا به برجام مساوی می دانند. حتی اگر این اتفاق هم بیفتد، رفع تحریم بطور کامل انجام نشده است. در حال حاضر، ما در قطعنامه ۲۲۳۱ چندین نهاد و چندین شخص تحریم شده داریم، ما بعد از برجام هم حتی تعداد زیادی اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم شده در SDN لیست داریم که اگر بخواهیم توصیه‌های FATF را اجرا کنیم، مسئله خودتحریمی به وجود می‌آید و دوگانه‌ای بین نهادهای تحریم شده در کشور و نهادهای تحریم نشده در کشور به وجود می آید. کما اینکه در گذشته هم برای مدتی پیش آمد، این دوگانه کشور را در جنگ اقتصادی زمین گیر می کند. به همین دلیل، تا زمانی که همه تحریم‌ها به طور کامل رفع نشده است، جمهوری اسلامی ایران نمی تواند توصیه های FATF را اجرا کند.

براساس این گزارش، ویدئویی از این نشست در ادامه ببینید:

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    21 0
    بزرگترین مشکل ما وجود یک شکاف عمیق در کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران به اسم اصلاح طلبان و اصلاح طلبی (با تفکر کدخدا دوستی) است که بزرگترین مشکل ما است. بشدت نسبت به این شکاف بدبین هستم و واهمه ای عجیب نسبت به آن دارم.
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      0 1
      حق داری دلواپس باشی
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    5 0
    ایران با تحمیل برجام از داشتن بسیاری از علوم استراتژیک خلع شد با fatf خلع سلاح‌ و احتمالا با برجام بعدی هم تجزیه می شویم ، این یعنی تدبیر و امید به نفع دشمن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس