گورباچف: هدف روسیه و آمریکا گریز از جنگ هسته ای باشد

آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی به سران آمریکا و روسیه توصیه کرد با دیدار باهم درباره محدودیت‌های تسلیحاتی گفت‌وگو کنند.

به گزارش مشرق، آخرین رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی شنبه از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده خواست تا در مسیر محدودیت‌های بیشتر در مورد استفاده  از سلاح‌های هسته‌ای گام بردارند.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «العربیه» «میخائیل گورباچف» آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی به خبرگزاری «اینترفکس» گفت که این دو رئیس جمهور که پس از مراسم تحلیف بایدن ماه گذشته تلفنی صحبت کردند، باید با یکدیگر دیدار و درباره محدودیت‌های تسلیحاتی بحث کنند.

گورباچف در این زمینه گفت: «من معتقدم که دیدار روسای جمهور ضروری است. تجربه نشان می‌دهد که دیدار و مذاکره ضروری است. واضح است که مهمترین چیز پرهیز از جنگ هسته‌ای است. از آنجایی که باید از چنین مشکلی اجتناب شود، حل آن به تنهایی غیرممکن  و  رفع آن ضروری است. اگر تمایل به دستیابی به خلع سلاح و تقویت امنیت غالب باشد، بسیاری از این موارد می‌تواند محقق شود.»

آمریکا در آگوست ۲۰۱۹ به طور رسمی مشارکت خود در معاهده موشک‌های میان برد و کوتاه برد را از که دهه هشتاد قرن پیش وجود داشته، پایان داد. واشنگتن مدعی بود که مسکو با استقرار موشک‌های سامانه اسکندر، این معاهده را نقض کرده است اما مسکو بارها تاکید کرده که برد این موشک‌ها با این معاهده در تضاد نبوده است.

از سوی دیگر روسیه و آمریکا ۱۰ سال پیش معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده استارت جدید معروف شد. با این حال دولت پیشین آمریکا از تمدید آن طفره می‌رفت.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اخیرا کشورهای عضو  ناتو را به نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی متهم کرد.  لاوروف در کنفرانس خلع سلاح در شهر ژنو گفت: «سلاح‌های اتمی آمریکایی باید به قلمرو آمریکا بازگردانده شده و زیرساخت‌های خارجی استقرار آن‌ها نیز باید از بین بروند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    22 2
    وی‌علت‌اصلی‌سقوط‌شوری‌بود
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      14 1
      مورد تحسین اصلاح طلبان تهوع آور ایران!!
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    18 0
    گوربی تو یکی دیگه لطفأ ببند!!! چند ساله داری از غربی‌ها مواجب میگیری؟؟! وطن فروشی حال داد؟؟
  • سرباز IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 1
    شما حرف نزنی نمیگن لالی
  • NZ ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    10 0
    مذاکرات خودت به کجا ختم شد!؟
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    8 0
    مگه هنوز زنده یه؟؟ یادم سالای 70 که شوروی پکید دوروبر 65-70 داشت
  • CA ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 0
    جنگ آینده با بمب اتم نخواهد بود بلکه جنگ افزاری میباشد که نه قابل کنترل هست و نه قابل شناسایی! قدرت تخریبی چند ده برابری بخاطر تمرکز صد درصدی روی هدف داشتن! در واقع سلاح آینده انفجاری نخواهد بود! سلاحی که جهت‌ از بین بردن سنگ های آسمانی که احتمال برخورد‌ با زمین را دارند ساخته خواهد شد! هر چند لیبرالیسم هیچ موقع به این سلاح دست نخواهد یافت!
  • BE ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    5 0
    گورباچوف باعث عامل فرو پاشی شوروی هست...و باعث و سبب بعضی جنگ ها و درگیری ها بعد شوروی سابق هست درمنطقه و اروپای شرقی و غیره...گفته میشه پشت پرده خیانت کرده..خدا میدونه..و بعد فروپاشی شوروی سابق تنها کسی که اون رو جمع جور کرده پوتین هست...ایشون آمده به پوتین پیشنهاد میده..واقعا خنده دار هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس