روحانی نمایه

رئیس جمهور گفت: اگر شرایط عادی باشد و موج چهارم هم اتفاق نیفتد بازهم عید امسال مانند عید پارسال است و شرایط ما سخت‌تر هم شده است. شرایط ما در هفته‌های پیش رو با توجه به واکسیناسیون بهتر می شود.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن تسلیت ارتحال حضرت زینب کبری(س) پیام رسان عاشورا به همه شیعیان جهان، به سرعت یافتن واکسیناسیون کادر درمانی و افراد دارای بیماری های زمینه ای در هفته های پیش رو اشاره کرد و گفت: امروز همه توان دولت برای خرید واکسن متمرکز است و هر مقدار بتوانیم واکسن مورد نیاز را تهیه می کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر ضرورت افزایش مراقبت از مرزها،به وضعیت استان خوزستان و تمرکز شهرهای قرمز کشور در این استان اشاره کرد و اظهارداشت: قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، رسالت سنگینی در استان خوزستان و رابطه این استان با سایر استان ها بر عهده دارد.

دکتر روحانی افزود: طبق گزارشی که در این جلسه ارائه شد، شمار تست ها، بیماریابی و رهگیری بیماران در خوزستان افزایش یافته و محدودیت هایی نیز با هدف رسیدن به شرایط بهتر و جلوگیری از سرایت به دیگر استانها اعمال شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در یک سال گذشته روزهای بسیار سخت و پرکاری بر کادر درمانی کشور گذشت، گفت: کادر درمانی در این مدت کار بسیار مهمی انجام دادند و ملت ایران همواره قدردان خدمتگزاران خود در عرصه سلامت بوده و خواهد بود.

ببینید:

فیلم/ روحانی: نوروز ۱۴۰۰ شبیه نوروز امسال است

روحانی با اشاره به فرا رسیدن ایام عید نوروز افزود: این روزها به روال هر سال مقداری جنب‌وجوش اجتماعی و فرهنگی و حتی بهداشتی مردم در زمینه نظافت و خانه‌تکانی بیشتر است و شاید به طور ناگزیر تماس‌ها مقداری بیشتر شده و فاصله‌های اجتماعی کمتر رعایت شود که اگر خدای ناکرده مراعات کافی نشود با اوج‌گیری دوباره بیماری مواجه خواهیم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه ما دلمان می‌خواهد عید را آرام و با برگزاری سنت‌های مربوط به آن بگذرانیم، تصریح کرد: امسال لازم است بیشتر از پارسال مقررات بهداشتی را رعایت کنیم تا گرفتار موج چهارم کرونا نشویم. اگر پارسال فقط یک نوع ویروس شناسایی شده بود امروز گونه‌های جهش‌یافته ویروس نیز شناسایی شده که شرایط سخت‌تری ایجاد کرده و لذا لازم است پروتکل‌های بهداشتی با دقت بیشتری رعایت شوند.

دکتر روحانی ادامه داد: اگر پارسال در چنین روزهایی همه به دنبال تهیه ماسک بودند امروز این وضعیت برای واکسن به وجود آمده و این یک امتحان بزرگ برای همه دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته و پولدارتر است. طبیعتاً هر حکومتی اول به فکر مردم خود است اما اینجا وظایف اخلاقی و انسانی به همه حکم می‌کند که به فکر همه مردم جهان باشند.

رئیس جمهور گفت: کرونا یک پاندمی است که اگر کشوری صددرصد مردم خود را نیز در برابر آن واکسینه کند اما اگر ایمنی جهانی ایجاد نشود و همه مردم جهان واکسینه نشوند رفت و آمد بین مردم کشورها می‌تواند باز هم باعث شیوع بیماری شود.

دکتر روحانی اضافه کرد: واکسیناسیون نیز در حال حاضر شرایط خاصی دارد؛ اولا هنوز آثار واکسن‌ها به طور دقیق مشخص نشده که کدام واکسن موثرتر است و تا چه زمان تاثیرش باقی می‌ماند یا احیاناً عوارضی دارد یا نه؟ با وجود آنکه بعضی‌ها از زدن واکسن پرهیز می‌کنند اما به هر حال راهی جز اجرای پروتکل‌ها و در کنار آن واکسیناسیون نداریم.

دکتر روحانی اظهار داشت: در شرایط فعلی موضوع مراقبت از مرزها باید با دقت بیشتری انجام شود. نباید اجازه دهیم که شیوع ویروس جهش یافته در خوزستان به دیگر استانها سرایت کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وضعیت بدن افراد در برابر ویروس کرونا یکسان نیست، تصریح کرد: تاکنون هیچ دارویی برای درمان قطعی این بیماری پیدا نشده و داروهایی که استفاده می‌شود عمدتا برای جلوگیری از آسیب‌های بیماری است. یکی از راهها برای افزایش ایمنی در برابر ویروس تزریق واکسن است تا سیستم ایمنی بدن مقابله با بیماری را تمرین کند.

دکتر روحانی اضافه کرد: البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که ویروس ممکن است هر روز جهش خاصی داشته باشد که این موضوع امکان مقابله با آن را سخت‌تر می‌کند. از سوی دیگر واکسیناسیون نیز زمان‌بر است لذا باز هم به این نکته می‌رسیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار در برابر شیوع کرونا است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ناچار هستیم محدودیت‌ها را ادامه دهیم و احتمالا ماهها این وضعیت ادامه خواهد داشت و شاید کل سال آینده مجبور باشیم محدودیت‌ها را رعایت کنیم و اقدامات تنبیهی نیز برای متخلفین اعمال شود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: دولت در کنار تلاش‌ها برای اجرای دقیق‌تر پروتکل‌ها و اقدامات تامینی برای تهیه و انجام واکسیناسیون سعی می‌کند بستر الکترونیکی را برای ارائه خدمات به مردم هر چه بیشتر و سریع‌تر توسعه دهد. همچنین تا آنجا که در توان دولت باشد به اقدامات حمایتی از کسانی که از ناحیه محدودیت‌های کسب و کار آسیب‌ دیده‌اند ادامه خواهیم داد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور نیز به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری(س) پیام رسان بزرگ پیام و فرهنگ عاشورا به جهان دیروز و حتی جهان امروز را خدمت همه عاشقان اهل بیت در سراسر جهان و به ملت ایران تسلیت عرض می‌کنیم و انشاءالله همه ما بتوانیم از راه خاندان رسالت و البته زینب کبری پیروی کنیم. امروز روز وفات ایشان است ولی روز ولادت‌ ایشان روز پرستار هم در ایران است و یکی از افتخارات‌ پرستارهای ما در سراسر کشور این است که مسیر و راه زینب کبری(س) را انتخاب کنند.

در این ایام بسیار سخت و مشکل که بیش از یک سال بر پرستاران، پزشکان، کادر درمان و به طور کل روزهای بسیار سختی گذشت و بار بسیار سنگینی بر دوش آنها بود و البته کار بسیار مهمی هم انجام دادند و ملت بزرگ ما همواره از خادمان خود تقدیر و تشکر کرده و از خدمتگزاران صحنه مدافعان سلامت هم همواره تشکر می‌کند.

این روزها یک مقدار روزهای حساس‌تری برای همه ما نسبت به دو ماه و سه ماه پیش هست به دلیل اینکه مردم در جنب‌وجوش اجتماعی و فرهنگی و حتی بهداشتی هستند یعنی نظافت و تمیز کردن بیشتر به این ایام مربوط می‌شود و هم جنب‌وجوش در خرید و فروش و تردد وجود دارد.

پس روزهایی است که تماس‌ها مقداری بیشتر است، فاصله‌های اجتماعی شاید کمتر مراعات شود و آثار آن بعدا ظاهر می‌شود یعنی اگر امروز خدای ناکرده مراعات دقیق انجام نگیرد یک هفته بعد تا دو هفته بعد آثار آن را می‌بینیم.

همه ما دلمان می‌خواهد که شب عید، شب آرامی برای مردم بسیار عزیز ما باشد و برای کسی و خانواده‌ها مصیبتی نباشد و همه آنها بتوانند این ایام را در چارچوب همه رسومات و سنت‌ها داشته باشند البته نه به شکل سابق و حتما ایام عید رفت و آمد و سفر مردم اگر دچار موج چهارم نشویم و شرایط انشاءالله اگر عادی باشد باز هم همه باید مراعات کنند یعنی عید امسال یک چیزی مشابه عید پارسال است شاید از یک نظرهایی باید بیشتر از پارسال هم مراعات کنیم.

پارسال می‌گفتیم که از دست ویروس ووهان چه کنیم امروز باید گفت که از افعی به مار غاشیه پناه آوردیم و حالا می‌گوییم به پناه ویروس ووهان برویم و ویروس انگلیسی نیاید بنابراین شرایط امسال سخت‌تر شده است. مردم عزیز و بزرگوار که همیشه در طول این ۱۲ تا ۱۳ ماه همکاری و لطف و محبت کردند انشاءالله این ایام بیشتر مراقبت کنند و مراودات یک مقدار کمتر و با مراعات بیشتر شود و همچنین اگر ایام نوروز شرایط ما مناسب بود همه باید پروتکل‌ها را مراعات کنند.

الحمدالله در کشور ما واکسیناسیون شروع شده و شرایط ما در هفته‌های پیش رو بهتر می‌شود و شرایط هم برای کادر درمان در سراسر کشور و هم برای افرادی که مسن هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند، مهیا می‌شود. امروز همه توان دولت برای خرید واکسن متمرکز هست و شرایط ما در کل به گونه‌ای است که هر مقدار بتوانیم واکسن مورد نیاز را تهیه می‌کنیم البته همه مردم ما می‌دانند که واکسن امروز مشابه ماسک در روزهای اول  این بیماری است.

 چطور بر ماسک در روزهای اول این بیماری دعوا بود و بعضی‌ها ماسک ها را در فرودگاه‌ها تصرف می‌کردند و مسیر هواپیما را برای کشور دیگر عوض می‌کردند که یادمان هست در روزهای اولیه این بیماری چه وضعی بود. امروز آن شرایطی که آن روز برای ماسک بود، امروز برای واکسن در دنیا پیش آمده است و یک امتحان بزرگی برای همه دنیا است و کشورهایی که پیشرفته و پولدار هستند و امکانات دارند می‌خواهند همه واکسن‌ها را به کشور خودشان بیاورند و سریع در کشور خودشان واکسیناسیون انجام دهند. یک مقداری از آن طبیعی است که هر حکومتی به فکر مردم خود باشد ولی مقداری هم اینجا وظایف اخلاقی و انسانی به همه ما حکم می‌کند که در این آزمایش موفق باشیم و به فکر همه مردم جهان باشیم. به هر حال این موضوع پاندومی است یعنی یک بیماری است که سراسر جهان را فراگرفته است. حال یک کشور هم صددرصد واکسیناسیون را اجرا کند باز هم مصون نمی‌ماند به دلیل اینکه تردد و رفت و آمد هست و از کشور دیگر می آید و به کشور دیگر می‌رود و مصونیت واقعی آن زمانی حاصل می‌شود که در سراسر جهان واکسیناسیون انجام بگیرد و همه کشورها بتوانند از واکسن استفاده کنند و این شرایط خاص و ویژه‌ای است.

ضمنا امروز واکسن یک شرایط خاصی دارد. اولا آثار واکسن‌ها هنوز خیلی برای ما مشخص نیست اینکه کدام واکسن موثرتر است، تا چه زمان موثر هست و الان هیچ برای ما روشن نیست در این جهت که عوارض این واکسن‌ها چیست؟ این واکسن که زده شد، عوارضی دارد یا خیر و اینها همه چیزهایی است که در ابهام است و لذا برخی هم هستند که در دنیا اصلا از واکسن اهتراز می‌کنند و از زدن واکسن می‌ترسند به دلیل اینکه امروز خیلی ابهامات در دنیا هست اما در شرایط فعلی راهی دیگر جز اجرای پروتکل و در کنار آن واکسن نداریم و نمی‌توانیم کار دیگری انجام دهیم و از واکسن باید استفاده شود.  به هر حال واکسن برای بسیاری از افراد مصونیت درست می‌کند و مصونیت آن در چند ماه و چند درصد است و آیا کسانی که واکسن می‌گیرند، مصونیت دارند و اینها چیزهایی است که مورد بحث است.

مراقبت ما از مرزها در شرایط فعلی باید بیشتر از سابق بشود. دیدیم که یکی از استانهای بسیار مهم ما در خوزستان دومرتبه با یک پیک جدیدی مواجه شد و امروز وضعیت قرمز و شهرهای قرمز ما فقط در خوزستان است و هیچ استانی شهر قرمز نداریم فقط شهرهای استان خوزستان است و اگر مراعات نکنیم به استانهای همجوار و به کل کشور سرایت می‌کند. این است که قرارگاه یک رسالت سنگینی الان بر دوش دارد و در استان خوزستان و رابطه با استان خوزستان با سایر استانها این یک مساله بسیار مهمی است.

خوشبختانه در گزارش امروز دیدیم که در خوزستان تست‌ها افزایش پیدا کرده است و اینکه مثلا در یک روز بتوانیم ۱۱هزار تا ۱۲هزار تست انجام بدهیم، بسیار ارزشمند است و این کار باید انجام بگیرد. بیماریابی افزایش پیدا می‌کند و در کنار آنها مساله رهگیری در حال افزایش است که اگر کسی مبتلا شده با چه کسی در تماس بوده است. برای این محدودیت‌ها هم چاره‌ای نیست و محدودیت‌ها و ورود و خروج اعمال می‌شود تا شرایط مردم خوزستان هر چه سریع‌تر بهتر شود و هم این شرایط به استان‌ها و مکان‌های دیگر در سراسر کشور سرایت نکند.

در شرایط فعلی همه می‌دانیم در برابر یک ویروس این سیستم ایمنی بدن است که باید بتواند در برابر ویروس مقاومت کند. سیستم ایمنی‌ها یکسان نیست به هر حال یک نفر جوان است شرایط بهتری دارد، یک نفر مسن است بیماری زمینه‌ای دارد و شرایط مختلفی در برابر شرایط ایمنی وجود دارد و ایجاد اینکه سیستم ایمنی ما بتواند در برابر ویروس مقاومت کند.

همانطور که بارها گفته شده تا الان هیچ دارویی هم پیدا نشده که کسی از این دارو استفاده کند و این ویروس از بین برود. داروها عمدتا برای آن بافت‌هایی است که وقتی این ویروس وارد می‌شود آسیب می‌زند برای اینکه جلوی آسیب را بگیرد و جلوگیری یا مداوا کند که بیشتر داروها در این زمینه‌ها تجویز و یا مصرف می‌شود.

واکسن یکی از راههایی که  سیستم ایمنی ما تمرین کند و در برابر این ویروس آماده شود. در واقع واکسن تزریق موادی است شبه همین ویروس برای اینکه سیستم ایمنی ما بتواند با آن بجنگد و مبارزه کند و وقتی ویروس واقعی وارد شد، آماده شود و وقتی وارد شد بدن آمادگی داشته باشد البته شرایط مختلفی وجود دارد و ویروس هم ممکن است هر روز جهش خاصی داشته باشد کمااینکه الان می‌بینیم این موتاسیون‌ها مقداری شرایط را هم برای آنهایی که فرمول واکسن را تهیه می‌کنند و واکسن را می‌سازند، سخت و سنگین می‌کند و ممکن است شرایط این ویروس ۶ یا ۷ ماه دیگر کاملا با شرایط امروز ما متفاوت بشود و باز نیازهای جدیدی پیدا کنیم یا تغییراتی در واکسن‌ها نیاز باشد.

خودِ واکسیناسیون هم چیزی نیست که بتواند مثلا در یک ساعت کشور واکسینه شود به هر حال زمان می‌برد و اینکه ماهها وقت می‌برد اگر واکسن هم به اندازه کافی در اختیار باشد ماهها فرصت می‌خواهد برای اینکه واکسیناسیون در سراسر کشور انجام بگیرد. ممکن است ۶ماه تا ۸ماه زمان نیاز باشد برای اینکه تمام مردم واکسینه شوند.

در این شرایط باید چه کار کنیم؟ باز برمی‌گردیم به اینکه پروتکل‌های بهداشتی یک ضرورت است یعنی واکسن باعث نمی‌شود که پروتکل‌ها ضعیف شود یا مراعات مردم بخواهد ضعیف شود همچنان آن بحث دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان یک اصل اساسی باید مدنظر ما باشد.

بنابراین همان اصولی که قبلا مورد تاکید ما بوده یعنی امکانات بهداشتی در کشور باید به طور کامل بسیج شود، اقدامات کنترلی و پایشی باید با قدرت بیشتر در سراسر کشور ادامه پیدا کند و تست تشخیصی را باید روزانه افزایش دهیم که البته نسبت به قبل افزایش خیلی خوبی پیدا کرده است. هر چه بتوانیم تست تشخیص را بیشتر استفاده کنیم، بهتر می‌توانیم خودمان را آماده کنیم و کسی که مبتلا و گرفتار است سریع‌تر می‌توانیم شناسایی کنیم و به جای اینکه بستری شود، با شرایط سرپایی معالجه شود و نیاز به بستری نداشته باشد.

ناچار هستیم محدودیت‌ها را ادامه دهیم یعنی تا ماهها نمی‌توانیم محدودیت‌ها را کنار بگذاریم. امسال، سال آینده و شاید کل سال آینده باید محدودیت‌ها را مراعات کنیم. اقدامات تنبیهی و همین جریمه‌ها هم گاهی مورد نیاز است. عده‌ای هستند و چاره‌ای نیست باید برای اینکه آنها در چارچوب پروتکل قرار بگیرند، اقدامات تنبیهی هم انجام بگیرد.

البته دولت همچنان خود را موظف می‌داند در این شرایط هم بستر الکترونیکی را برای خدمات توسعه دهد. ما روزانه و هفتگی این کار را انجام می‌دهیم، خدمات دولت و کلیه نیازمندی‌های مردم حتی‌الامکان از طریق سیستم دیجیتالی و الکترونیکی باشد، این یک وظیفه بزرگ ما در کنار همه اقدامات بهداشتی است که انجام می‌دهیم.

 اقدامات درمانی و از طرف دیگر اقدامات حمایتی وظیفه ما هست. در طول امسال اقدامات حمایتی زیادی داشتیم. وام برای کسب و کارها و برای مردم و تاخیر در پرداخت‌هایی که مردم لازم بوده انجام بدهند و اینکه اقداماتی انجام دهیم که اجتماعات نباشد و برخی از کارها را عقب بیندازیم، مهلت اهمال‌هایی که لازم است انجام بگیرد و اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

کمکهایی که دولت باید بکند که به هر حال یارانه ویژه‌ای برای افرادی که شرایط سخت‌تری داشتند مدنظر قرار داده شد. سال آینده هم اگر شرایط همین شرایط باشد باز هم نیازمندیم که اقدامات حمایتی خودمان را نسبت به کسب و کارها و نسبت به مردم باز هم انجام دهیم.

انشاءالله امیدواریم که همه ما با تلاش و اقدامات هماهنگ و کمکی که بخش‌های مختلف انجام می‌دهند، وزارت بهداشت و درمان، نیروهای مسلح، هلال احمر ما و همه آنها و کمکهایی که مردم انجام می‌دهند در کل با اجرای همه پروتکل‌ها و دستورهای بهداشتی، انشاءالله شرایط بهتری داشته باشیم و سریع‌تر بتوانیم بر این ویروس فائق شویم انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    17 1
    سوال چرا این آقا بدون استثنا هر روز خدا برای مردم مفلوک و تورم زده حرف میزنه
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      2 4
      خب چیکار کنه؟ چند ماه تو خونه بودن آدمو روانی میکنه. این دو کلام رهنمود کرونایی هر روز رو هم نده که مردم میگن هیچ کاری بلد نیست!
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    6 0
    مگه پارسال چه خبر بود
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    3 2
    هفت ساله که عیدمون مثل پارساله، گویا مثل همیشه دیر متوجه شدی شیخ
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      3 1
      دقیقا
  • نادر IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 2
    برای پیشگیری از کرونا هر کسی که ماسک نمیبندد را کرونا تلقی کنیم.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    4 1
    حرف میزند تن وبدنم می لرزه اعصاب بهم میریزه ...چرا باتریبوتی که تو دست داری اعصاب مردم را بهم می زنید . آخه مستضعف مسافرت آنهم با دلار ۲۷هزار تومانی دسته گل خودتون واعظی که آب داد ....
  • شیردل IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    4 1
    منظور روحانی از پارسال چیه والا از روزی که این شده رئیس جمهور من یکی عید ندارم
    • FR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      3 0
      منظور حسن روحانی اینه که عید امسال هم نمیزارم یه آجیل از گلوی مردم بره پایین
  • بدری IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    3 0
    سلام دستشون درد نکنه که نصف حقوق پدر به دختر میرسه ولی مادر بیچاره که باحقوق کامل نمیتونه زندگی کنه با نصف چطور میشه حتی عیدی هم نصف به داد مردم برسین.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    2 0
    مردم امسال اون یالی نیود ک ما میخواستم امسال ی سال دیگس ک ما نمیخواستیم انشاله بدستان با کفایت روحانی شال بعععد سالیه ک ما یال 97میخواستیم بعععله معجزه میکند این مرد اگر اصلاحات همون اصلاحتی باشه که سال 99هست طرف خودش جمعه میفهمه بعد توقع دار سال بعد رو درک کنه این بنده خدا سال1401 تازه متوجه میشه سال1400 اون سالی نیست ک میخواسته بلکه ی سال دیگس ک نمی خواسته
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    5 0
    دکتر امروز شنبه اس مگه تو جمعه ها باخبر نمیشی صبر کن جمعه خبر درست رو بده
  • DE ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    4 1
    عید امسال مانند پارسال است. بعد از خانه تکانی و خرید شب عید و پوشیدن لباس نو و منتظر سال تحویل بودن دقیقا مانند پارسال سال تحویل میشود حالا فقط موندیم امسال تحویل چه کسی میشود و باید به چه کسی تحویل دهیم همین وگرنه عید امسال مانند پارسال است
  • علی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 0
    س آقای روحانی خواهشان عیدی به مردم نمیدن جلو گرونی ها رو بگیرن که هیچی نمیشه بخریم خدا رو خوش نمیاد اینکار رو بکنن که همه چی رو ارزون کنن
  • ش. AE ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 1
    یک کمی باید عجله کنین دیگه همه چیز آماده است واکسیناسیون باید تا اواسط فروردین شروع بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس