کد خبر 1186297
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱
ریاض

وزارت خارجه عربستان سعودی شامگاه جمعه گزارش واشنگتن درباره ترور خاشقچی را به طور کامل رد کرد.

به گزارش مشرق از رسانه‌های عربستان، در این بیانیه آمده است: ما به صورت قاطع نتیجه‌گیری اهانت آمیز و نادرست در گزارش مربوط به خاشقچی را رد می‌کنیم.

عربستان سعودی که پرونده قطوری در نقض حقوق بشر در کشورش دارد، مدعی شد: این گزارش حاوی نتیجه‌گیری‌هایی اهانت آمیز و نادرست درباره رهبران عربستان است و نمی‌توان آن را پذیرفت.

بیشتر بخوانید:

در گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا که جمعه شب منتشر شد،  آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن خاشقچی تایید کرده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید: ما بر اساس کنترل ولیعهد در تصمیم‌گیری پادشاهی، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت آمیز برای سکوت مخالفان خارج از کشور از جمله خاشقچی، به این ارزیابی رسیدیم.

این گزارش تاکید دارد: از سال ۲۰۱۷، ولیعهد کاملا بر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پادشاهی تسلط دارد و بسیار بعید به نظر می رسد که مقامات سعودی بدون مجوز ولیعهد، عملیاتی از این دست را انجام داده باشند.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۹ قانونی را تصویب کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا را موظف به ارائه چنین گزارش طبقه بندی نشده‌ای کرد اما ترامپ این درخواست را نادیده گرفت.

خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد.

سازمان سیا پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه با قطعیت بالایی گزارش داد که بن سلمان شخصا دستور این قتل را صادر کرده است اما مقام های اطلاعاتی به طور علنی در این باره صحبت نکرده و شواهدی ارائه نکردند.

گزارشگر سازمان ملل نیز در ژوئن ۲۰۱۹ اعلام کرد که «غیرممکن است» که بن سلمان از این اقدام بدون اطلاع بوده باشد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم روز جمعه در بیانیه‌ای مطبوعاتی از اعمال محدودیت روادید برای ۷۶ نفر که به هر شکلی در قتل این روزنامه‌نگار دخالت داشته‌اند، خبر داد و گفت: در اکتبر ۲۰۱۸، جهان با قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار  مقیم دائمی و قانونی ایالات متحده در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه وحشت کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 0
    آمریکا دنبال دوشیدن بیشتر گاو شیرده هست در زمان ترامپ با اعلام نکردن گزارش گاوه را دوشیدن حالا هم بایدن با اعلام کردن پیداشد نهایتآ اگر گاو بزاره بدوشنش تحریم بی تحریم معامله نه حمایت از آزادی....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس