سیگار نمایه

یک فوق تخصص عروق، معتقد است که برنامه ریزی صحیح می تواند از بروز بیماری «اندوواسکولار آنوریسم آئورت شکمی» جلوگیری کند.

به گزارش مشرق، امید شافع عضو هیئت علمی مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی ، گفت: آنوریسم آئورت شکمی یکی از بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین و اصلی ترین رگ بدن به حساب می‌آید که از قلب شروع شده و به تمام اندام تحتانی ختم می‌شود و وظیفه خون رسانی برعهده دارد. در واقع شاه رگ اصلی بدن است و شایع‌ترین بیماری آترواسکلروز است که در صورت پیشرفت این بیماری منجر قطع اتصال و حتی پارگی می‌شود.

وی در ادامه به درمان این عارضه اشاره کرد و افزود: درمان آنوریسم آئورت و یا اتصال عروق بسیار مهم بوده و می‌بایست درمان آن را در اولویت قرار داد و در غیر این صورت رگ به اندازه‌ای بزرگ می‌شود که منجر به خطرات غیر قابل جبرانی می‌گردد. بنابر این برای آنکه بهترین درمان را داشته باشیم می‌بایست یک برنامه ریزی حساب شده‌ای را قبل از آن داشته باشیم، در حقیقت به این صورت باید بیان نمود که اگر ۵۰ درصد کار انجام آن است، ۵۰ درصد آن هم برنامه ریزی قبل از انجام آن است.

شافع گفت: معمولاً به درمان‌هایی که به این صورت انجام می‌شود، درمان‌های غیر جراحی باز مشکلات عروقی گفته می‌شود که در چند سال اخیر بسیار رایج شده است و جزو بیماری‌های نو ظهور است و در آینده امیدهای بسیاری با توجه به پیشرفت این رشته پزشکی و روش‌های نوین برای درمان این بیماری وجود دارد.

وی تاکید کرد: این نکته را باید خاطر نشان کرد که ما در این زمینه نه تنها از دنیا عقب نیستیم بلکه پا به پای کشورهای اروپایی در حال حرکت هستیم و مرکز قلب و عروق شهید رجایی به عنوان یکی از مراکز دانشگاهی و دولتی جزو مراکز مهم در سطح کشوری در این رشته است.

عضو هیئت علمی بیمارستان قلب شهید رجایی، به برگزاری وبینارهای علمی در داخل و خارج کشور اشاره کرد و افزود: این گونه وبینار و یا سمینارها باید برگزار گردد و استمرار داشته باشد، بدین خاطر که در این جلسات اساتید از سراسر جهان و کشور تجربیات علمی خود را به اشترک گذاشته و با روش‌ها، گایدلاین ها و متدهای درمان جدید دنیا آشنا شده و باعث پیشرفت این علم خواهد شد.

شافع، مهم‌ترین ریسک فاکتور و عامل خطر در این بیماری را مصرف دخانیات اعلام کرد و افزود: مصرف دخانیات از جمله سیگار در بروز این بیماری بسیار مؤثر است به طوری که فردی حتی اگر یک نخ سیگار در طول عمر خود کشیده باشد طبق گایدلاین و خط مشی‌ها دچار بیماری «اندوواسکولار آنوریسم آئورت شکمی» می‌شود و این نشان دهنده نقش بسیار مهم مصرف سیگار در ایجاد این بیماری است.

وی ادامه داد: مسئله جالب دیگر در این خصوص در بیماری‌های دیابتیک است که برخلاف بیماری‌های انسدادی عروق، آنوریسم آئورت در اینگونه بیماران کمتر دیده می‌شود، البته این موضوع به طور قطع دیده نشده ولی حالت محافظت کننده دارد. و همینطور فشارخون بالا و افزایش سن نیز می‌تواند یکی از عوامل بروز این بیماری باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های عروقی در ادامه گفت: آنوریسم آئورت همانند بیماری فشارخون متأسفانه علامت ندارد و وقتی علامت دار می‌شود که دیگر دیر شده است و رگ پاره می‌شود و به ندرت می‌توان درمانی را برای بیمار در نظر گرفت و بیمار متأسفانه از دست خواهد رفت. پس باید یک سیستم غربالگری مناسب را در پیش گرفت که بیماران به خصوص آقایان بالای سن ۵۵ سال که سابقه حتی یک بار کشیدن سیگار را دارند حداقل سونوگرافی بررسی «آنوریسم آئورت شکمی» انجام داده و اگر دچار این بیماری با سایزهای کوچک هستند، پیگیری مداوم انجام دهند و اگر سایزها بزرگ بودند پیشنهاد می‌گردد «سی تی آنژیو» انجام داده و شروع به درمان نمایند.

شافع در پایان افزود: با توجه به شرایطی که با شیوع بیماری کرونا به وجود آمده است و همین طور که ما باید بهداشت فردی را رعایت نمائیم، در خصوص بیماران عروقی نیز باید حساس باشیم. طبق آمارهای موجود هم اکنون بیماری‌های عروقی درصد بالایی از مرگ و میر را تشکیل می‌دهند و رسیدگی به این بیماری باید در اولویت‌های هر فرد قرار بگیرد و در سنین مختلف یک سری موارد در نظر گرفته شود. بدن انسان همانند اتومبیل است که هر چند کیلومتر می‌بایست آن را نزد مکانیک برد و یکسری موارد از جمله روغن را تعویض نمود، دقیقاً بدن انسان هم این گونه است و باید در زمان‌های تعیین شده آزمایش‌های مختلف صورت پذیرد و در صورت بروز مشکلات جسمی با پزشک متخصص در میان گذاشته شده و با کمک آن بتوان به سلامتی خود کمک کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • پری مجرد 43ساله IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 2
    باید سیگار کشیدن رو ترک کنم.
  • حمیدآرسنال IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    2 1
    ان شالله
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    4 3
    خاک برسرزنی که با افتخار میگه سیگاریم مایه ننگه
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    5 1
    عزیز چه بسیار ریه های سالمی که با کرونا گچی شد و رفت زیر خاک اینقدر به اهالی سینه سوخته سیکاری متلک نندازید سرتون به کار خودتون باشه مالیات سیگار رو زیاد کنین کی به کیه
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 3
    17:7صدبارهم بگویید میگ م خاک برسرزنانی که سیگار میکشن لابد چیزی دیگه هم می کشن تو شهر ما مایه ننگه توبکش تا جونت دربیاد اتفاقا سرمون به کار خودمونه وبه پیرزن های مجرد کارنداریم.مثه تو تو تو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس