کد خبر 1252089
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۴
بیماران کووید ۱۹ در معرض خطر خونریزی قرار دارند

فوق تخصص گوارش گفت: وجود خون در استفراغ و مدفوع، ضعف عمومی، بی حالی و سرگیجه نشانه‌هایی از خونریزی داخلی هستند که گاهی فقط با آزمایش نمایان می‌شوند.

به گزارش مشرق، ایرج خسرونیا، فوق تخصص گوارش و کبد، درباره «عواملی که موجب خون‌ریزی داخلی می‌شوند؟»، گفت: منظور از این خون‌ریزی، خون‌ریزی داخلی شکمی ارگان‌هایی مثل طحال، کبد، کیسه صفرا، روده، معده، اثنی عشر، آئورت و رگ‌هاست.

بیشتر بخوانید:

مرگ های «چراغ خاموش» در ایران

وی ادامه داد: شایع‌ترین خون‌ریزی شکمی با ایجاد زخم در معده و اثنی عشر رخ می‌دهد. این زخم می‌تواند ناشی از استفاده زیاد مسکن‌ها مثل بروفن و ژلوفن باشد. آنوریسم و پارگی جدار آئورت هم بسیار خطرناک و کشنده است. در هنگام تصادف، طحال اولین ارگان بدن است که دچار خونریزی می‌شود؛خونریزی کیسه صفرا و کبد هم خطرناک است.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به علائم ناشی از خون‌ریزی داخل شکمی،گفت: وجود خون در استفراغ و مدفوع، ضعف عمومی، بی حالی و سرگیجه نشانه‌هایی از خونریزی داخلی هستند که گاهی فقط با آزمایش نمایان می‌شوند و بیمار باید تحت بررسی آندوسکوپی و رادیوگرافی قرار گیرد.

خسرونیا ابراز داشت:‌ بنابراین با ضعف عمومی و کمرنگ شدن پلک چشم و ناخن‌ها باید به خون‌ریزی داخلی توجه کنیم. در خون‌ریزی آئورت فرد دچار شوک می‌شود؛ چون خون زیادی به یکباره از بدن خارج می‌شود و بیمار غش می‌کند.

وی تاکید کرد: هر فردی باید هر ۶ ماه یکبار تحت بررسی کلی قرار گیرد. به عنوان مثال آنوریسم آئورت با یک سونوگرافی ساده مشخص می‌شود. اگر درد و ناراحتی معده داریم هم باید به پزشک مراجعه کنیم.

این فوق تخصص گوارش یادآور شد: هرچه سن بالاتر می‌رود خطر خونریزی داخلی به دلیل سفت‌تر شدن جداره رگ‌ها بیشتر می‌شود. افرادی که تصادف می‌کنند و افرادی که مشکل معده دارند هم باید تحت نظر پزشک باشند.

وی افزود:درمان زخم معده و اثنی عشر بسیار آسان است و با انجام آندوسکوپی به راحتی تشخیص داده شده و با مصرف دارو قابل درمان است. پارگی کبد، طحال و آنوریسم آئورت هم با عمل جراحی برطرف خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس