کد خبر 1185379
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
جمعیت نمایه

تا ۲۰۰ سال پیش نرخ باروری برای دو کشور ایران و آمریکا حدود ۷ فرزند بوده است، ولی آمریکا این کاهش را در طول ۳۰۰ سال طی کرد و ایران با کمکی که از غرب گرفت، در عرض سه دهه به کمتر از نرخ آمریکا رسید.

به گزارش مشرق، حسین مروتی در برنامه تلویزیونی ثریا که به موضوع جمعیت اختصاص داشت، اظهار کرد: دکتر محسن مرادیان، یکی از اساتید دانشگاه دفاع ملی است که تحقیقی جدید انجام داده است  و در آن ۱۶ مدل را در زمینه‌ نشنال پاور (قدرت ملی) استخراج و مؤلفه‌های مؤثر در قدرت ملی کشورها را احصا کرده است.

بیشتر بخوانید:

نامه مهم پروفسور اکبری به قالیباف درباره مسئله جمعیت

وی ادامه داد: در تمام این مدل‌ها، جمعیت یک مؤلفه‌ اصلی است، جمعیت به‌عنوان عامل قدرت ملی با هیچ عامل دیگری قابل قیاس نیست و بیشترین تکرار را بعد از جمعیت، ظرفیت صنعتی با ۱۰ بار تکرار و ظرفیت نظامی با هشت بار تکرار دارد؛ جایگاه بحث جمعیت، چنین جایگاه مهمی است.

بیشتر بخوانید:

سالمندی در ایران به سمت زنانه شدن، پیش می‌رود

این پژوهشگر حوزه جمعیت خاطرنشان کرد: در گذشته،‌ چین قبل از آنکه به یک قدرت اقتصادی تبدیل شود، به‌واسطه اینکه از هر چهار پنج نفر در جهان یک نفر چینی بود، توانست عضو شورای امنیت سازمان ملل شود.

وی افزود: اتفاقی که برای ایران افتاد این بود که در دو سه دهه اخیر کنترل جمعیت در کشور باعث شد نرخ باروری ما به‌میزان ۷۰ درصد کاهش پیدا کند؛ دکتر "نیکولاس ابراشتات" محقق مؤسسه "امریکن انترپرایز" می‌گوید: "کاهش باروری که در ایران اتفاق افتاد یکی از سریع‌ترین و چشم‌گیرترین آمارهای کاهش باروری در تاریخ بشر است!"، دقت کنید که نمی‌گوید معاصر و از "تاریخ بشر" استفاده می‌کند!

مروتی خاطرنشان کرد:‌ ملیندا گیتس همسر بیل گیتس هم توییت پرسروصدایی را منتشر کرده است! وی یکی از مسئولان بنیاد بیل و ملیندا گیتس است؛ در توییتش شاخص تعداد فرزند به‌ازای زنان را از سال ۱۸۰۰ میلادی تاکنون بین ایران و آمریکا قیاس کرده است، البته قیاس بین ایران و آمریکا نیز در جای خودش جالب است! ملیندا گیتس می‌گوید سریع‌ترین کاهش تعداد فرزند به‌ازای هر زن در تاریخ بشر مختص به ایران است جایی که بزرگترین کارخانه لوازم ضدبارداری در دهه ۱۹۹۰ در این کشور وجود داشت! به‌اعتقاد من این توییت به‌نوعی یک گزارش کار است  به این معنی که "ما کمک کردیم که یکی از رقبای سیاسی مهم ما در حوزه ژئوپولیتیک به این شرایط برسد"!

وی ادامه  داد: این مقایسه می‌گوید که تا ۲۰۰ سال پیش نرخ باروری برای دو کشور ایران و آمریکا حدود ۷ فرزند بوده است، ولی آمریکا این کاهش را در طول ۳۰۰ سال طی کرد و ایران با کمکی که از غرب گرفت، در عرض سه دهه به کمتر از نرخ آمریکا رسید! ایران به نرخ  باروری ۱.۶ فرزند رسیده است و آمریکا با وجود فروپاشی نهاد خانواده دارای نرخ باروری ۱.۹ فرزند است!

این پژوهشگر حوزه جمعیت یادآور شد: فرزانه رودی فهیمی که در آمریکا جمعیت‌شناسی خوانده و یکی از مسئولین  بلندپایه دفتر مرجع جمعیتی آمریکا بوده است نیز در مصاحبه با هافینگتن پست اظهار می‌کند سریع‌ترین کاهش باروری در تاریخ بشر برای ایران است و طی قیاسی می‌گوید سه‌چهارم از نرخ باروری روستاهای ایران ظرف سه دهه کم شده است و از هشت به کمتر از دو فرزند رسیده است در حالی که همین میزان کاهش در اروپا در طول ۳۰۰ سال روی داده است!

در ادامه این برنامه دکتر مروتی با یادآوری اینکه یک‌چهارم جمعیت ژاپن بالای ۶۵ سال سن دارد و بسیاری از آن سالمندان تنها زندگی می‌کنند وضعیت سالمندی ایران را با ژاپن مشابه دانست و گفت: دولت ژاپن در این رابطه یک شماره اختصاصی سه‌رقمی  برای وقتی که این افراد سالمند از دنیا می‌روند در نظر گرفته است، به این صورت که وقتی همسایه‌ها از بوی جنازه متوجه این موضوع می‌شوند، با این شماره تماس می‌گیرند تا گروهی بیاید و خانه را تمیز و ضد عفونی کند!

ویدئو زیر بخشی از این برنامه است که به موضوع سالمندی کشور و عواقب آن می‌پردازد:

دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    21 0
    40 سال مدیریت اشتباه کشور کافی بود تا مردم خودشون نسل خودشون رو منقرض کنن
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    6 0
    اثرات مدیریت لیبرالی ازنابودی اقتصادگرفته تاطرحهای ضد جمعیتشون حداقل هفتاددرصدش اثرات منفی وعوارض مدیریت لیبرالان وبی دینانه.. کاری کردن هرکسیم بفکربچدارشدن بودیا ازدواج دیگه ازدست این گرانی واقتصادپشیمان شدن ومیشن
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    14 0
    اونا ۲۵ دیگه‌رو نمی‌بینن! ما هم تموم میشیم و نیستیم که نبودن اونا رو ببینیم........................
  • magid IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    4 2
    زمانیکه مسئولین نادان و معاند همه امور کشور رو در دست میگیرن حاصلش این اتفاقات غیر قابل باور خواهد بود.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 7
    خدا لعنتشون کنه و نسلشون رو منقرض کنه غربگداهایی که ایران رو به اینجا رسوندن
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    6 0
    دهه60 در مدرسه 4نفر روی یک میز مینشست دهه 60در دانشگاه مجبور شد سهمیه ای از هر4نفر یک نفر قبول بشه بره چون زیاد بودیم دهه60 با بیکاری مواجه شد چون جمعیت زیادی بودیم دهه60 در جنگ به دنیا اومد دهه60 محدودیتها دید دهه60 کلا زجر کشید برای همین شعورشون میرسه ...
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    5 0
    شما زحمت بکشید اول بگید خودتون ازدواج کردید/چند تا بچه داری؟ ما که نسل سوخته ایم شما ها زحمت بکشید به جای ما اولاد بیارید و بزرگ کنید خدا خیرتون بده؛
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    3 3
    آن زمان در مدارس به ما آموزش می دادند اگر جمعیت ایران کم بود درآمد ارزی بین تعداد کمتری تقسیم می شد و ما رفاه بیشتری داشتیم و شغل برای همه بود ولی این نکته را نادیده می گرفتند که اگر جمعیتی نباشد مشاغلی وجود ندارد. مشتری برای خرید کالا و خدمات وجود ندارد و بدتر از همه این که سهم هر فرد از مالیات و عوارض بیشتر می شود و برخورداری هر فرد از حقوق بازنشستگی کمتر می شود و دولت مجبور است افراد را دیرتر بازنشست کند. حتی توجهی نمیشود که قدرت اقتصادی و سیاسی در جهان مرتبط با جمعیت هست.
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    6 0
    توی همه چیز رکورد داریم توی تاریخ بشریت..شدیدترین کاهش رشد جمعیت در تاریخ بشریت!
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 0
    باید مشکل گرانی حل سود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس