کد خبر 1183872
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
چرا ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد؟

بررسی مواضع مقام های دولت جدید آمریکا نشان دهنده بی تغییر ماندن رویکرد مستاجران کاخ سفید است.

به گزارش مشرق، بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی و آمریکا و سخنان کوتاه «جو بایدن» نشان می‎دهد که غرب تمایلی به بازگشت به برجام  ندارد.

رییس جمهور آمریکا روز جمعه در نشست امنیتی مونیخ آنگونه که در رسانه‌های آمریکایی و اروپایی بر روی سخنان او مانور رسانه‌ای داده می‌شد، موضع قابل توجهی در باره ایران و برجام اتخاذ نکرد و همان شد که بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های داخلی پیش بینی می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

عراقچی: ۵ اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود ولی از برجام خارج نخواهیم شد

هر چند برخی با خوش بینی به سخنان بایدن نگریستند و آن را حرکت گام به گام آمریکا برای بازگشت به برجام تعریف کردند، اما واقعیت این است که آمریکا با پس گرفتن خواسته خود برای اجرای «مکانیسم ماشه» و لغو محدودیت رفت و آمد دیپلمات‌های ایران در آمریکا از ۳ مایل به ۲۵ مایل سعی دارد تا افکار عمومی را به این سمت سوق دهد که آمریکا در حال امتیاز دادن به ایران است.

طرح باصطلاح «مکانیزم ماشه» زمانی که از سوی «دونالد ترامپ»، رییس جمهور پیشین آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد، از سوی بیشتر اعضای آن با مخالفت روبرو شد و تنها یک کشور بی‌ تاثیر و نقطه‌ ای به نام جمهوری دومنیکن با آن موافقت کرد.

در واقع بایدن با پس گرفتن درخواست آمریکا درباره «مکانیزم ماشه»، روغن ریخته را نذر امام زاده کرده است!

ایران ۵ اسفند ماه از پروتکل الحاقی خارج می‌شود؛ پروتکلی که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی و سرکشی‌های ویژه می‌داد که البته در طول اجرای این پروتکل تاکنون هیچ انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی بازرسان گزارش نشده است.

آمریکا و اروپا مدام درباره گفت وگو و مذاکره با ایران بر سر برجام سخن می‌گویند، در حالی که پرونده توافق هسته‌ای بسته و مختومه شده است.

مشکل برجام آنجاست که آمریکا به راحتی از برجام خارج شد و هیچ هزینه‌ای هم متحمل نشد.

اما اگر ایران بخواهد مانند آمریکا از برجام خارج شود، همه چیز خودکار به شرایط دلخواه آمریکا و اروپا باز می‌گردد.

ایران در روزهای گذشته با نزدیک شدن به زمان خروج از پروتکل الحاقی بارها اعلام کرده است که آمریکا و اروپا باید به همه تعهدات خود در برجام عمل کنند آنگاه ایران پس از راستی آزمایی، به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

این سیاست قطعی ایران است و بازگشت و بازنگری در آن وجود ندارد، اگر آمریکا و اروپا خواهان بازگشت ایران به تعهدات در برجام هستند، تنها را باقی مانده این است که آمریکا به صورت عملی تعهدات خود را اجرا کند.

سیاستی که اروپا و آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته‌ اند، سیاست بی‌توجهی به توافقی است که برای رسیدن به آن ۲ سال تلاش شد و بیش از ۵ سال از اجرای آن می‌گذرد.

آیا آمریکا انتظار دارد ایران بار دیگر بر سر میز مذاکره بنشیند و چند سال از وقت خود را صرف مذاکراتی کند که قرار است نتیجه برجام به بار بیاید؟!

آمریکا و اروپا خود را جای ایران بگذارند؛ با موقعیتی که ایران به دست آورده است اگر آنها به جای ایران بودند باز هم تن به مذاکره بر سر موضوعی که حل شده و به توافق رسیده می‌دادند؟

ایران دشواری‌های «فشار حداکثری» را پشت سر گذاشته و تاثیر تحریم‌های اقتصادی را به حداقل رسانده است و در چنین شرایطی که حتی آمریکا و اروپا نیز اعتراف می‌کنند فشارهای حداکثری کارساز نبوده، مذاکره بر سر برجام اشتباه محض است.

سفر «امانوئل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران که به درخواست خود او انجام شده، برای گفت وگو درباره خروج ایران از پروتکل الحاقی است، البته باید به این نکته توجه داشت که او نماینده و فرستاده آمریکا و اروپاست تا شاید بتواند با پیشنهادها یا حتی تهدیداتی که مقامات کاخ سفید و تروئیکای اروپایی به او دیکته کرده‌اند، ایران را از تصمیم خود منصرف کند.

در این میان اعضای باقی مانده در گروه ۱+۵ که تاکنون منفعلانه رفتار کرده‌اند، باید نقش خود را پررنگ‌تر کنند.

مواضع اروپا با روی کار آمدن بایدن در آمریکا مشخص است، همراهی کامل این دو همپیمان قدیمی و سنتی در قبال ایران و برجام تقویت شده و نشانه‌های آن نیز نمایان گشته است.

از روسیه و چین انتظار بیشتری می‌رود تا از ظرفیت‌های خود در مقابله با آمریکا و اروپا بیشتر بهره ببرند چرا که در اجلاس امنیتی مونیخ، جو بایدن علیه این دو کشور نیز سخن گفت.

بایدن در این سخنرانی، روسیه را به تلاش برای تضعیف نحوه حکمرانی آمریکا متهم کرد و گفت «روسیه در تلاش است نحوه حکمرانی آمریکا را تضعیف کند.»

او خواستار همکاری با متحدان اروپایی برای مقابله با اقدامات روسیه شد.»

رییس جمهور آمریکا گفت «چالش‌های ما با روسیه با چالش‌هایمان با چین تفاوت دارد، اما همان قدر واقعی است و باید با همدیگر برای چالش درازمدت چین آماده شویم. مهم است مقابل زورگویی اقتصادی چین بایستیم.»

سیاست غرب نسبت به شرق به ویژه ایران، روسیه و چین، سیاست خصمانه است و همین نگاه باید باعث تعامل، همکاری، همگرایی و اتحاد هر چه بیشتر کشورهایی شود که با دشمنی‌های آمریکا و اروپا روبرو هستند.

اکنون فرصت طلایی اتحاد میان کشورهای قدرتمند شرقی است؛ چنین فرصت‌هایی کم به دست می‌آید.

آمریکا در شرایط افول قدرت قرار دارد، چالش‌های این کشور بسیار افزایش یافته و در داخل با مشکلات زیادی روبرو است و در سیاست خارجی نیز دچار تزلزل قدرت است.

اتحاد راهبردی و دراز مدت میان ایران، روسیه و چین باعث گرایش کشورهای منطقه به سوی این مثلث خواهد شد که برای غرب نگران کننده و غیر قابل تحمل است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 14
  • محمد IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    21 5
    فقط به فکر مردم باشید دارن زیر بار گرونیا خورد وخمیر میشن .چون تحریم فقط بر مردم عادی قشر متوسط تأثیر خیلی بدی داره.بر مسئولین هیچ تاثیری نداره
  • علیرضا IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    15 1
    همه اینها را باید موقع امضای برجام فکرش را می‌کردید و آن موقع اینقدر ساده لوحانه یا خائنانه به وطن رفتار نمی‌کردید مسلما این وقتی در موضع ضعف مذاکره میکنید شرایط سنگینی و خسارت باری را تحمیل می کنند
  • عبدالعلی مرتضوی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    4 3
    آمریکا در حال سقوط درون زباله دان تاریخ است وهمپالکی های خودرا به ته زباله‌دان تاریخ میکشد وگریه کسانی را که زیبا سخن می‌گویند وبرای آمریکا و اروپا ناله می‌کنند در میآورد که اخروعاقبت دنیاپرستان وطاغوتیان همین است
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 0
      داداش خیلی فیلم نگاه میکنی نه!
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    5 0
    آخ جججججججججججججججججججججججججججون خدایا شکررررررررررررررررررررررررررررت
  • محمدعلی ملیح IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 3
    نظر من نظر دیپلماتهای ایران است وبس
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    12 0
    زودتر از اینا باید از پروتکل الحاقی خارج میشدیم امریکا همین راه و با کره شمالی کرد ما چاره ای جز این نداریم
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      1 1
      کره شمالی از ان پی تی خارج شد. ما عضو ان پی تی هستیم و داریم اجرای داوطلبانه!!! پروتکل الحاقی رو متوقف می کنیم.
  • محمد عظیمی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    11 6
    از سکوت این روزهای روسیه و چین چنین بر می آید کهدل بستن به آنها هم کاری بیهوده است. چاره کار ایران تکیه بر توان جوانان برومند خود و بدون هراس حرکت در جهت هر چه قویتر شدن در تمام عرصه هاست.رهبر فرزانه بدرستی فرمودند که با قوی شدن می توان به این ابرقدرتها فهماند که حق با چه کسی است.
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 0
      احسنت. با دل بستن به شرق و غرب فقط بیشتر تو مرداب فرو میریم. باید روی پای خود ایستاد و متکی نبود. اما با این حجم فساد داخلی و مسئولین فاسد امکان پیشرفت تا جایی که مقابل قدرتمندان زورگو ایستاد وجود داره؟
  • ایرانی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 0
    امیدواریم که موضع ایران ثابت بمونه و هیچگونه سیگنال سازشکارانه ای به دغلکاران آمریکایی و اروپایی ندهیم. بازی جدیدی که الآن آمریکایی ها و نوچه هایش دارن روش کار میکنن اینه که ایران رو وارد یک سری مذاکرات پشت پرده و محرمانه به منظور به اصطلاح بازگشت به برجام و این حرفها بکنند و همزمان با فریبکاری و فشار روی افکار عمومی جهانیان آخرش ایران را طرف مخالف صلح و ساخت سلاح هسته ای و... نشان بدن و روسیه و چین را از پشتیبانی مواضع محکم ایران دور کنند. الآن موضع ایران بسیار محکم هست و اتفاقا تمام بحث ها هم باید بسیار شفاف و جلوی دوربین های خبری باشد تا برعکس. در صورت قبول پیشنهاد مذاکرات پشت پرده و غیر رسمی موضع ایران به سرعت ضعیف خواهد شد.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    6 0
    امیدوارم زود تر برجام مسخره پاره کنیم بریزیم دور که به جز ضرر هیچی نداشت تنها سودش برا افساد طلبان بود
  • صالح IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    2 2
    فکر می کنین چرا امریکا مشکلی با این مساله نداره؟ چون اینجوری ایران بار دیگه در مجامع جهانی محکوم میشه و دیر یا زود مذاکرات جدیدی صورت میگیره و امتیازات بیشتری از ایران میگیرن که از اون جمله موشکی است... معیشت مردم هم رو به فنا هست ...
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      1 1
      آمریکا مشکل داره ولی حاضر به امتیاز دادن نیست
  • خسرو IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 2
    آقایون مسئولین با همه این بدبختیها که مردم کشیدن خدا وکیلی کوتاه نیایید به هیچ عنوان کار استعمار رفتارش مثل بچه گول زدنه نمونش برجام بعد زدن زیرش حالا هم میخواهند وقت کشی کنند طرحی که تصوب شده باید اجرا شود
  • میرزا IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    3 0
    تروریستهای امریکا و اروپا .دوباره در خیال گول زدن هستن .غافل از اینکه آزموده را آزمودن خطاست .اینا فکر میکنند ک رهبر عزیز ما و مقامات دل سوز ب نظام ، سختی و دشواری ک برای ملت ایجاد شد ، ب آسانی گذشته .نه کلاه دوخته شده شما ، باب و اندازه سر خودتان است .اون بار دیگه مرد .مگر تمام تحریمها لغو گردد ولاغیر .این خواسته ملت و رهبر عزیز و مجلس انقلابی است .
  • iran IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 2
    برجام بزرگترین نیرنگ و فریب آمریکا و اروپا علیه صنعت هسته ای ایران و علیه ایرانیان بود ، شرم بر ایران فروشانی که تبلیغ برجام را کردند و همه چیز این ملت و سرزمین را به این فریب نامه برجام گره زده بودند ! یک به یک مسئولین که دستی در این ننگ نامه برجام داشتند باید پاسخگوی ملت ایران باشند باید از یک به یک ایرانیان عذرخواهی و طلب عفو و بخشش کنند ..
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    4 5
    چرا اینطور مینویسید برجام به نفع مردم هست تورا خدا اینقدر جناحی ننویسید فقط دلیل مخالفت شما همینه که برجام ماله روحانیه بابا خوب بشین باهم دیگه
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      1 1
      وقت بیداری است هم میهن ! بخاطر ایران، بخاطر فرزندان ایران، بخاطر آینده این سرزمین لطفا" ... وقت بیداری است .. هم میهن
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    در مسیر سایه روشن دار برجام، به چند مسئله باید توجه کرد اول_ مراقب گفتار و رفتار غربی ها باشیم، به ویژه انگلیس. دوم:مقامات ایرانی م با هماهنگی و رایزنی اهل نظر بخصوص روزنامه ها و در آخر هماهنگی خواست مردم و رهبری، مواضع اصولی خود را بگیرند. لازم نیست شتابزده در هیچ یک از نهاد ها ی سیاسی و امنیتی و اقتصادی، حرفی و یا کلامی را که تاثیر بر سرنوشت تاریخی نسل‌ها دارد، به زبان جاری ساخت. سوم: با تکیه بر ظرفیت های داخلی، مسئله برجام و تحریم باید یک مسله دست چندم و تفریحی تلقی شود که روشنفکرهای غربی به دنبال آنند. چهارم: با حفظ استقلال و آزادی خود، با شرکای بین المللی خود روسیه، چین، آمریکای لاتین، آسیا، هند و پاکستان، وارد رایزنی شویم. عرش طالقانی
    • حسن IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      2 0
      دلار فروشان باید دلاراشون رو بریزن توچاه دستشویی
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    5 0
    تو رو خدا به فکر مردم هم باشید والا به خدا بعضیها دیگه حتی نون رو دارن نسیه میگیرن
  • اقای همساده IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    3 0
    دولت داره با این اخبار و نوسانات بازار طلا و دلار و بورس معامله گری میکنه و اینکه چه به سر اقتصاد و مملکت و مردم بیاد مهم نیست
  • محمد مهدی قربانی IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    امیدوارم دوباره گول نخرتد
  • لیبی IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    به به

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس