نویسنده آمریکایی: بایدن برای پایان جنگ یمن جدی نیست

«ایران به‌زودی ابرها را از پیش چشم بایدن کنار می‌زند و به او می‌فهماند که ادامه مسیر ترامپ کودن، چه هزینه‌ای برایش خواهد داشت».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این ارزیابی را خبرگزاری عراقی العهد منتشر و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد «جو بایدن» در تصمیم‌گیری صریح در مورد بازگشت به توافقنامه هسته‌ای با ایران مردد است، زیرا وی از یکطرف سیگنال‌هایی ارسال می‌کند که برای بازگشت به توافقنامه ابراز می‌دارد و همزمان سیگنال‌های دیگری ارسال می‌کند و در آن، توافقنامه را رد می‌کند و خواستار مذاکره در مورد توافقنامه جدید می‌شود که شامل برنامه موشکی ایران و نقش جمهوری اسلامی در منطقه باشد.

بی‌ثباتی و نوسان در مواضع بایدن به‌دلیل اشتباه مهلکی است که دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای و شکست در به زانو درآوردن ایران با استفاده از سیاست فشار حداکثری مرتکب شد. این امر همچنین به عقیده بایدن برمی‌گردد که فکر می‌کند با جلب موضع اروپا می‌تواند با تکیه بر این فشارها از ایران امتیاز بگیرد.

تجربه ناموفق و شکست‌خورده ترامپ، بایدن را تشویق و ترغیب می‌کند که به توافق هسته‌ای بازگردد؛ در حالی که همزمان اعتقاد بایدن به امکان بهره‌برداری از تحریم‌ها از طریق همکاری با اروپا، او را به فکر گرفتن امتیازاتی از ایران و دستیابی به توافقی فراگیرتر از توافق فعلی می‌اندازد.

آمریکا و سه کشور اروپایی در بیانیه اخیر، کاهش تعهدات ایران را نکوهش کردند اما به علت، که خروج آمریکا از تعهداتش بوده، نپرداختند.

بایدن باید بسیار احمق باشد، اگر خواسته باشد رویکرد شکست‌خورده ترامپ کودن در قبال ایران را ادامه دهد یا حماقت بیشتری داشته باشد که فکر کند می‌تواند آنچه را که ترامپ از ایران نتوانست بگیرد، با دل بستن به موضع اروپا به دست خواهد آورد. دل بستن بایدن به موضع اروپا بی‌معنا است، زیرا موضع اروپایی‌ها بر موضع ایران تاثیر نخواهد داشت و علت آن هم ساده است، زیرا اروپا در دوره ترامپ در کنار ایران نایستاد تا اینکه الان تهران نگران از دست دادن این موضع اروپا در دوره بایدن باشد، اروپا همواره دنباله‌روی آمریکا بوده است. اروپا قبلا در کنار آمریکای ترامپ بود و امروز در کنار آمریکای بایدن است و هیچ‌گاه در کنار ایران نبوده و نخواهد بود.

مدت زیادی باقی نمانده که بایدن به موضع بی‌ثبات و ابری خود در قبال مسئله بازگشت به توافق پایان دهد، زیرا بعد از اینکه ایران در روز ۲۳ فوریه جاری (پنج اسفند) ابرها را از جلوی دیدگان بایدن با متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل‌ الحاقی و عملیات بازرسی که در چارچوب این پروتکل انجام می‌شود، کنار بزند، موضوع روشن خواهد شد و فقط در این صورت است که بایدن خواهد دانست اگر خواسته باشد به شیوه ترامپ احمق ادامه دهد، چه حجم هزینه‌ای را باید بپردازد.

در آن سوی قضیه، مواضع تهران تغییرناپذیر است و رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن را روشن و قاطع بیان کردند و گفتند که «طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است. چون جمهوری اسلامی به همه تعهدات عمل کرد. اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، آمریکا بایستی تحریم‌ها را کاملا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و از این سیاست برنخواهیم گشت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عزیزاله IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 1
    به نظرم باید مقاومت کرد، بالاتر از سیاهی رنگی نیست فقط مقداری جلو دزدی را گرفت
  • اکبر IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    اروپا می خواهد برای هسته‌ای جلسه بگذارد و آمریکا را به عنوان مهمان دعوت کند به نظرم این یک تله برای ایران است که در برنامه هسته‌ای مهمان بازی کنند و فردا عربستان و دیگر کشورها را مهمان دعوت کنند و ایران را در این تله گرفتار کنند ایران نباید به این جور جلسه ها تن بدهد البته کارشناسان در این موضوع بیشتر فکر کنند و دیگر مضرات این نوع گفتگو را پیدا کنند ولی ریاکاری اروپا در این خصوص یه حس بدی را به اینجانب القا میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس