عراق| ناتو روی دیگر اشغالگری آمریکا/ نمایندگان از دخالت‌های گسترده واشنگتن به ستوه آمده‌اند

مواضع روز گذشته دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) درباره افزایش نظامیانش در عراق با مخالفت عراقی‌ها روبرو شده است.

به گزارش مشرق به نقل از المعلومه، «جبار المعموری» رئیس اتحادیه علمای دیالی در واکنش به تصمیم ناتو برای افزایش نیروهایش در عراق، اعلام کرد: هرگونه افزایش نظامیان ناتو در عراق مردود است.

وی افزود: هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد و کشور ما نیروهای زیادی دارد که توان مقابله با هر حمله تروریستی که امنیت شهروندان را در هر نقطه عراق تهدید کند، دارند.

المعموری تاکید کرد: تصمیم ناتو با هدف اشغال عراق تحت عنوان بین المللی طبق خواسته آمریکاست به ویژه که بیشتر نظامیان عضو ناتو آمریکایی هستند.

وی افزود: پارلمان یک سال پیش وضعیت نیروهای خارجی را مشخص کرده و خواستار خروج آنها شده و این به مثابه تصمیم مردم عراق است و هرگونه افزایش نیروهای خارجی به مثابه نقض حاکمیت عراق است.

وی از دولت عراق خواست که موضع خود را در این باره مشخص کند به ویژه که این مورد مخالفت شدید مردمی است و تنش هایی ایجاد می‌کند که ما نیازی به آن نداریم.

افزایش نیروهای ناتو به دولت عراق بستگی دارد

از سوی دیگر «علی التمیمی» کارشناس حقوقی عراقی هم اعلام کرد: همه چیز به دولت عراق مربوط است که با ورود این نیروها موافقت یا مخالفت کند.

وی افزود: دولت عراق می‌تواند خروج ائتلاف بین المللی را رقم بزند و از شورای امنیت بخواهد که به حضور نیروهای خارجی در عراق پیان دهد؛ زیرا حضور این نیروها با موافقت شورای امنیت و به درخواست دولت عراق رخ داده است.

التمیمی تاکید کرد: هیچ نظامی خارجی بدون اجازه دولت عراق نمی‌تواند که وارد عراق شود.

عدم واکنش در قبال افزایش نیروهای ناتو نشانه سلطه سفارت آمریکا در بغداد است

«محمد کریم الساعدی» تحلیلگر سیاسی عراقی از سکوت دولت عراق در قبال اقدامات سفارت آمریکا انتقاد کرد و گفت: سکوت مشکوکی از سوی دولت عراق در قبال افزایش نیروهای خارجی در عراق وجود دارد و این سکوت نشانه توافقی برای این افزایش است.

وی افزود: حمله اربیل با هدف افزایش نیروهای خارجی رخ داده است.

الساعدی گفت: عدم موضعگیری دولت عراق در قبال افزایش نیروهای ناتو در عراق نشانگر سلطه سفارت آمریکا بر تصمیم سیاسی عراق است.

پس از شکست آمریکا از مقاومت به دنبال بازگشت با ناتو است

«عباس العرداوی» تحلیلگر سیاسی عراقی هم گفت: آمریکا پس از اینکه نیروهای مقاومت عراق آن را در تنگنا قرار دادند به دنبال ترفند دیگری است تا در عراق حضور یابد.

وی افزود: آمریکا از یک سو از کاهش نیروهایش در عراق دم می‌زند و از سوی دیگر نیروهای ناتو در عراق را افزایش می‌دهد. ناتو همان نیروهای آمریکایی هستند که با نام ناتو و بازی جدید آمریکا قصد حضور در عراق را دارند.

العرداوی تاکید کرد: نیروهای ناتو تحت فرماندهی آمریکاست و روی دیگر اشغالگری آمریکا و نمی‌توان در قبال آن سکوت کرد. پارلمان باید تحرک جدی انجام دهد و به دولت فشار وارد کند و اجازه بازی به ناتو ندهد.

دخالت‌های گسترده آمریکا نمایندگان پارلمان عراق را به ستوه آورده است

«فاضل جابر» نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان عراق هم اعلام کرد: برخی تحرکات از سوی سفارت آمریکا با هدف دخالت در پرونده انتخابات به بهانه نظارت بین المللی وجود دارد.

کشور آمریکا , کشور عراق ,

«حامد عباس» نماینده وابسته به ائتلاف الفتح عراق هم اعلام کرد: دخالت‌های آمریکا به نقض حاکمیت عراق و ارتکاب جنایات محدود نمی‌شود و به امور امنیتی رسیده است و این کشور در همه جزئیات امور امنیتی دخالت می‌کند.

«بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هم بیان کرد: اقدامات سفارت آمریکا در بغداد و رزمایش نظامی و ایجاد وحشت در میان ساکنان پایتخت عراق، مستلزم موضع روشن و صریح دولت الکاظمی  است.

یادآور می شود که «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو روز پنجشنبه در کنفرانس ویدئویی وزرای دفاع کشورهای عضو گفت: ناتو تصمیم خود را برای گسترش مأموریت آموزشی خود در عراق تأیید کرده است، قصد دارد تعداد نیروهای خود را به تدریج از ۵۰۰ به چهار هزار نفر افزایش دهد.

ستولتنبرگ گفت: ما تصمیم گرفتیم ماموریت‌های آموزشی ناتو را در عراق گسترش دهیم تا از نیروهای عراقی در مبارزه با تروریسم پشتیبانی کرده و از بازگشت داعش (ممنوع در روسیه) جلوگیری کنیم. تعداد نیروهای تحت ماموریت ما از ۵۰۰ به حدود ۴۰۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است که در اوایل آوریل، وزرای خارجه ناتو طی یک کنفرانس ویدیویی درباره گسترش مأموریت این سازمان در عراق توافق کردند. به طور ویژه، وزرای خارجه ناتو توافق کردند که مأموریت ناتو شامل آموزش درجه‌داران، دریانوردان و پلیس فدرال عراق خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • CA ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    3 0
    آمریکا جهت حضور با چهره‌ای دیگر حالا اینبار میخواد به عنوان نیروهای ناتو هم در افغانستان و هم در عراق وارد بشه که البته مردم بایستی از دولت این کشور بخوان که مصوبه مجلس عراق را جهت خروج نیروهای خارجی اعمال کند. تغییر شکل اشغالگری چیزی را تغییر نمی‌دهد. ناتو نیروی سازمان ملل نیست بلکه عصاره کشورهای فاشیست و تروریست لیبرال هست و بایستی نیروهای مردمی عراق این نیروها. ا تحت فشار قرار دهند تا جرات ورود به عراق رو کلا نداشته باشند. تروریسم و فاشیسم و اشغالگری ناتو بدتر از تروریسم و فاشیسم و اشغالگری آمریکا هست.بایستی یک سازمان دفاعی جدیدی را کشورهای مستقل جهت مقابله با حضور نامشروع ناتو پدید آورند و مرز بندی های جدیدی انجام گیرد. ناتو یک تهدید علیه امنیت کشورهای مستقل شده و در واقع جبهه جنگ جدیدی را آغاز کرده اند که بایستی پاسخ مناسبی با تشکیل این سازمان به این اشغالگران بدهیم.
    • IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      کلا اسم اشغالگری عوض شده، وگرنه ناتو یا آمریکا یا عنگلیس...چه فرقی میکنن
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 0
    ناتو روز خوش نخواهند دید و .... بر کول بر خواهند گشت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس