کد خبر 1183324
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
الاعرجی : ماموریت ناتو در عراق غیر رزمی است

مشاور امنیت ملی عراق در واکنش به انتقادهای محافل سیاسی و دینی عراق نسبت به قصد ناتو برای افزایش شمار نیروهایش در این کشور، گفت: ماموریت ناتو با موافقت دولت عراق و غیر رزمی است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری «ناس» عراق، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق جمعه شب گفت: "پیمان ناتو در عراق با موافقت دولت عراق و هماهنگی با آن کار می کند و ماموریتش مشورتی- آموزشی است و نه رزمی".

وی افزود: "با کشورهای جهان همکاری می کنیم و از تجربیات آنها در مشورت دهی و آموزش برای تقویت امنیت استفاده می کنیم و درباره تعداد مشاوران تا این لحظه توافقی صورت نگرفته است".

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه گزارش داده بود: مقام های ارشد و دیپلمات های اروپایی اعلام کردند که وزیران دفاع ناتو تصمیم دارند در جریان ویدئو کنفرانسی که روز پنجشنبه برگزار می‌شود، در زمینه افزایش شمار نیروهای این ائتلاف از رقم کنونی ۵۰۰ نیرو به حدود ۴ تا ۵ هزار نفر به توافق دست یابند.

دبیرکل ناتو نیز گفته بود که انتظار دارد وزیران دفاع این ائتلاف نظامی در زمینه تمدید ماموریت این نهاد توافق کنند. وی افزوده است که ماموریت ناتو در عراق بتدریج و به تناسب اوضاع توسعه می‌یابد.

براساس این گزارش، ناتو احتمالا بخشی از فعالیت‌های آموزشی انجام شده از سوی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا را بر عهده می گیرد.

دیپلمات‌های مزبور یادآور شده بودند که این ماموریت شامل متحدانی از انگلیس، ترکیه و دانمارک و تحت فرماندهی یک فرمانده دانمارکی برای عراقی‌ها قابل قبول تر از ماموریت نیروی آموزشی آمریکایی است.

در نهایت، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو عصر دیروز پنجشنبه در پایان نشست وزیران دفاع این ائتلاف نظامی به طور رسمی اعلام کرد که ناتو تصمیم گرفت تا شمار پرسنل خود در عراق را هشت برابر کرده و از ۵۰۰ نفر به چهار هزار نفر افزایش دهد.

دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی خود افزود: "ناتو تصمیم به توسعه ماموریت های خود در عراق به درخواست دولت عراق گرفته است و با احترام به حاکمیت عراق اجرا خواهد شد".

در همین حال، «جسیکا آل مک نولتی» سخنگوی پنتاگون امروز جمعه به شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» آمریکا گفت: واشنگتن در روند شکل دهی به نیروی (جدید) ناتو در عراق مشارکت خواهد کرد و با سهم عادلانه ای در این ماموریت فراگیر و مهم سهیم خواهد شد.

همزمان با این خبر، روزنامه «دیلی میل» انگلیس نیز امروز به نقل از منابعی نظامی بدون ذکر نام نوشت که نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش قصد افزایش شمار نیروهای خود به ۵ هزار نفر را دارند.

این روزنامه افزود که صدها نظامی انگلیسی به عراق اعزام خواهند شد که بیشترین افزایش شمار نظامیان انگلیسی در آنجا از زمان جنگ سال ۲۰۰۳ میلادی علیه عراق به شمار می‌رود.

برپایه این گزارش، پیش بینی می شود که شمار نظامیان انگلیسی در قالب این ماموریت ناتو در امسال به ۲ یا سه برابر افزایش یابد. هم اکنون یکصد نظامی انگلیسی در عراق برای آموزش نیروهای امنیتی عراق درقالب ماموریت ائتلاف بین المللی موسوم به داعش - همراه با امکان ایفای نقش های امنیتی- حضور دارند.

این تصمیم ناتو درحالی صورت می گیرد که شماری از نمایندگان پارلمان، سیاستمداران، تحلیلگران و شخصیت های دینی طی سه روز اخیر از توسعه ماموریت ناتو و افزایش شمار نیروهای آن در عراق انتقاد کرده و آن را "اشغالگری جدید تحت عنوانی بین المللی" توصیف کرده و گفته اند که "ساختار ناتو را نیروهای آمریکایی تشکیل می دهند و این سازمان تحت فرماندهی آمریکا قرار دارد و از این رو، آمریکا از این دریچه، بدنبال باقی ماندن در عراق در پوشش جدیدی است".

شماری از مقامات و سران احزاب و مردم عراق تاکنون در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده اند.

پارلمان عراق بیش از یکسال پیش با صدور مصوبه ای بر لزوم خروج همه نیروهای آمریکایی و درصدر آنها نظامیان آمریکایی تاکید کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    1 0
    ناتو یک سازمان نظامی است! چگونه ماموریتش غیر نظامی است؟
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 0
    سلام.میان عراق،گل کوچیک بازی کن ! باقی هم تماشگر هستن،برای اینکه هیجان ایجاد بشه! مرد حسابی یک لشکر ادم میخوایی برداری بیاری اونجا،برای اموزش!؟!؟!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس