کد خبر 1182724
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
پیشروی های برق آسای یمنی‌ها/ چرا فتح مأرب اهمیت راهبردی دارد؟

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با وجود ضجه های آمریکا و انگلیس به پیشروی های خود به سوی شهر مارب ادامه می دهند و طی روزهای گذشته مناطق گسترده ای را به کنترل خود در آورده اند.

به گزارش مشرق، به نظر می رسد که تصمیم قطعی برای بازپس گیری مأرب اتخاذ شده است و گواه این هم نشست نظامی ویژه فرماندهی اطلاعات نظامی و فرماندهان وزارت دفاع یمن در صنعا در چند روز قبل برای بررسی سازوکار رقم زدن سرنوشت نبرد مارب است.

پیشروی های برق آسای یمنی‌ها

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با وجود ضجه های آمریکا و انگلیس به پیشروی های خود به سوی شهر مارب ادامه می دهند. طی روزهای گذشته قریب به ۳۵ کیلومتر مربع در شهر صرواح به عنوان بزرگترین شهر این استان نفت خیز را پس گرفته اند. پیشقراولان ارتش و کمیته های مردمی یمن به ۱۰ کیلومتری مرکز استان مارب رسیده اند طی روزهای گذشته قریب به ۳۵ کیلومتر مربع در شهر صرواح به عنوان بزرگترین شهر این استان نفت خیز را پس گرفته اند. پیشقراولان ارتش و کمیته های مردمی یمن به ۱۰ کیلومتری مرکز استان مارب رسیده اند.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند بعد از به دست گرفتن کنترل روستای الزور در منطقه صرواح، خود را به سد راهبردی مأرب برسانند. نبرد شدیدی بین نیروهای یمنی و مزدوران سعودی در حوالی جبل البلق در منطقه صرواح استان مأرب در جریان است. نیروهای مقاومت، روستای الزور در منطقه صرواح در مأرب را به کنترل خود درآوردند.

نیروهای یمنی پس از آزادسازی این روستا و نبرد سنگین که ده‌ها کشته و زخمی در صفوف مزدوران سعودی و از جمله افسران و فرماندهان آنها برجای گذاشت، به سد تاریخی مأرب نزدیک شدند.

در آخرین تحولات صورت گرفته در جبهات غربی شهر مارب، نیروهای انصارالله و کمیته های مردمی یمن روستاهای الزور و الحماجره واقع در جاده صرواح-مارب و همچنین منطقه کوهستانی حمار را به کنترل خود درآوردند.

پیشروی های برق آسای یمنی‌ها

در حال حاضر درگیریهای سنگین در منطقه طلعه الحمرا و همچنین سد مارب بین طرفین در جریان است. طلعه الحمرا و سد مارب دو خط اصلی دفاعی فعلی شهر مارب محسوب میشوند و سیطره انصارالله بر هرکدام از این دو باعث فروپاشیدن مقاومت نیروهای ائتلاف سعودی در این جبهه خواهد شد.

بر اساس آخرین گزارش های دریافتی، مزدوران وابسته به آل سعود تاکنون متحمل خسارات سنگین شده اند و ۲۶۰۰ کشته، زخمی و اسیر داشته اند.

نبرد سنگینی در اطراف پادگان کوفل که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن چند روز قبل بر آن مسلط شده اند، جریان دارد. نیروهای صنعا در جبهه های شمالی و غربی شهر مارب دستاوردهای چشمگیری داشته اند و طی ۲۴ ساعت گذشته موفق به پیشروی به سوی قلب وادی ذنه و نیز البلق و نقیل شده اند نبرد سنگینی در اطراف پادگان کوفل که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن چند روز قبل بر آن مسلط شده اند، جریان دارد. نیروهای صنعا در جبهه های شمالی و غربی شهر مارب دستاوردهای چشمگیری داشته اند و طی ۲۴ ساعت گذشته موفق به پیشروی به سوی قلب وادی ذنه و نیز البلق و نقیل شده اند.

همزمان با آن قبایل مارب، خطوط قرمز ریاض را زیر پا گذاشته اند و این با وجود تهدیدات سعودی مبنی بر هدف قرار آنها در صورت همکاری و توجه به طرح های آشتی صادره از رهبری صنعاست. سران این قبایل دو روز گذشته دیدارهای متعددی با فرماندهان عالی رتبه نظامی در صنعا داشته ند و همگی بر لزوم آزادسازی مارب تاکید دارند.

در این میان مقامات صنعا گزینه هایی را پیش روی افراد قبایل که در صفوف ائتلاف سعودی حضور دارند، گذاشته اند که یا به صنعا در مقابل امان نامه بازگردند یا از طریق گذرگاه امن به استانهای شرقی یمن بروند.

مقامات صنعا بر آزادسازی مارب اصرار دارند به طور ی که عبدالله الحاکم رئیس سازمان اطلاعات دولت نجات ملی یمن ضمن تاکید بر آزادسازی سراسر یمن از لوث اشغالگران به توان تاکتیکی بالا و پیشرفته نیروهای یمنی اشاره کرد که توان ورود به سخت ترین نبردها را دارد. وی اعلام کرد که هدف راهبردی از عملیات نظامی، بازپس گیری مارب و درهم شکستن متجاوزان و مزدوران آنهاست.

اهمیت راهبردی مارب

در ۵ سال گذشته استان مارب از اصلی ترین پایگاه ائتلاف غربی - عبری - عربی در مرکز یمن بوده و رژیم سعودی برای تثبیت مواضع در این استان سرمایه گذاری زیادی انجام داده و نیروهای تحت فرمان (دولت مستعفی و فراری منصور هادی) را به انواع تجهیزات مدرن نظامی مجهز کرده است.

مارب برای رژیم سعودی اهمیت راهبردی و فراوانی دارد و تمام توان و امکاناتش را در سال های گذشته در این استان به میدان آورد چرا که رویای اشغال شهر صنعاء را در سر می پروراند و به خوبی می دانست برای رسیدن به پایتخت باید مواضع را در این استان تقویت و تحکیم کند.

نیروهای ائتلاف سعودی تا اوایل زمستان سال ۹۸ ابتکار عمل را در استان مارب در دست داشتند اما با شروع عملیات رزمندگان یمنی تحولات میدانی تغییر کرد و بخش های وسیعی از این استان از اشغال خارج شد و همه امیدهای ریاض بر باد رفت.

استان مارب که قلب یمن خوانده می شود از محور غربی حدود ۱۷۰ کیلومتر با شهر صنعاء فاصله دارد و دروازه شرقی پایتخت محسوب می شود و شمال و جنوب یمن را به یکدیگر متصل می کند و سرشار از منابع گازی و نفتی است و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

تقلای بیهوده ریاض برای فرار از شکست

این درحالی است که ریاض دست به تقلای گسترده دیپلماسی به منظور توقف عملیات ارتش و کمیته های مردمی یمن در مارب زده است و این در حالی بود که تا سال گذشته آنرا خط قرمز خود می دانست. آل سعود دست به دامان اتحادیه عرب، مارتن گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن شده است و از طریق نماینده دائم خود در سازمان به دنبال فشار برای توقف این حملات است.

ریاض برای توقف حملات نیروهای یمنی دست به هر کاری زده است که تاکنون شکست خورده است. حتی اهرم وجود دهها اردوگاه آوارگان در اطراف مارب هم با رویکرد مناسبت صنعا، راه به جایی نخواهد برد.

ضربه ای مهلک به سعودی و دولت مستعفی و فراری منصور هادی

آزادسازی مارب ضربه دوجانبه؛ یکی، به دولت مستعفی و فراری منصور هادی است که دیگر تسلطی بر مناطق یمن نخواهد داشت و ضربه دیگری به سعودی است که آخرین مراکز تحت اشغالش در یمن را از دست خواهد داد.

پیشروی های برق آسای یمنی‌ها

سرسپردگان دولت هادی به ریاض درباره تبعات سقوط کامل استان مارب هشدار داده اند و از آن به مثابه خط اول دفاع از شهرهای جیزان و شروره عربستان نام برده اند که سقوط آن به منزله توسعه کنترل انصارالله یمن بر کل مرزهای مشترک با عربستان و افتادن استان نفت خیز در کنترل صنعا دانسته اند و اینکه توان نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن را دوچندان خواهد کرد.

برخی از مزدوران وابسته به عبد ربه منصور هادی حتی از سقوط مارب به عنوان مقدمه سقوط ریاض نام برده اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    15 1
    ا... اکبر ازین همه جلال
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    11 0
    ای جااااان درودیمنی های شجاع وباایمان خداکمکتون کنه هر چه زودترازشر وهابیون ویهودیان خلاصی یابید.
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    4 0
    الله اکبر ماشاءالله به این دلاور مردان انصارالله
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    4 0
    خداوند متعال اسلام ومسلمین را نصرت عنایت بفر ماید، وکفار و منافقین ووهابیهای ملعون را مخزول ومنکوب نماید.به محمد وآله(علیهم السلام).
  • رضا IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    2 0
    جانمى شيرمردان يمن ! بزنيد آرامكو را بر سر سگان وهابى خراب كنيد ، توله سلمان نفس هاى آخرش را ميكشد
  • مهدی ۲۵ IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    1 0
    یاد دوران دفاع مقدس خودمون میفتم حق همیشه پیروز است . زنده باد انصارالله
  • وافن اس اس NL ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    1 0
    درود بر مجاهدین خدا، درود بر مبارزین انصارلله که انشالله به یاری ائمه ی اطهار پیروز میدان خواهند بود. خیلی خیلی خوشحال شدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس