کد خبر 1181997
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹

 به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: اصلاح طلبان نام گروه جدید را "نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان" گذاشته اند. ناسا جایگزین شعسا (شورای عالی سیاستگذاری...) شده که پس از انتخابات ۹۴ و ۹۶، در اثر بدکارکردی دولت و مجلس دهم، به حالت نیمه تعطیل درآمده بود.

سردرگمی و شکست فهرست های چندگانه در انتخابات مجلس ۹۸، آخرین ضربه را به شعسا زد و این شورا، با استعفای آمیخته با قهر آقایان عارف و موسوی لاری از ریاست و نایب رئیسی، بدون اطلاع رسانی منحل شد.

برخی اصلاح طلبان بعدها سعی کردند بن بست درونی را به نظارت استصوابی و نداشتن نامزد در انتخابات نسبت دهند و حال آن که آنها به جای یک لیست، چند فهرست داشتند؛ اما با بی اقبالی مطلق مردم رو به رو شدند. آنها در انتخابات ریاست جمهوری هم، عارف و جهانگیری را هم در گود رقابت داشتند.

مشکل بزرگ این طیف، به سلب اعتماد عمومی در اثر هشت سال تندروی، فرصت سوزی، خلاف گویی، سیاست بازی، اشرافیگری، قانون شکنی و لطمه به معیشت مردم برمی گردد. چنین چالشی، با تغییر دکور برطرف نمی شود.

انتظار این بود که دست کم یک بار بدون فرافکنی و بهانه تراشی، به خاطر سوء مدیریت فاحش از مردم عذرخواهی کنند و صادقانه قول دهند که روش غلط گذشته را نه توجیه کنند، نه تکرار.

به عنوان گام دوم، ضرورت داشت صادقانه توضیح دهند که چرا شعسا فروپاشید؟ چرا رئیس و نایب رئیس آن حاضر نشدند در نهاد جدید حضور پیدا کنند؟ و این که جز افزودن برخی اشخاص و تغییرات دکوری، چه تغییر ماهوی و محتوایی رخ داده؟ آیا مشکل، از نام بوده که با تغییر نام حل شود؟

سوم؛ عنوان گروه جدید یک پسرفت محسوب می شود و نشانه تعمیق بحران است. "شورای سیاستگذاری"، عنوان مفهومی است که مرحله پسا ائتلاف را تداعی می کند. اما "نهاد اجماع ساز"، حاکی از این است که اختلافات حادّ پدید آمده و آنها به مرحله ماقبل کار جمعی برگشته اند.

اختلافات عمیق چند علت دارد؛ یکی ائتلاف به هر قیمت و با هر کس -حتی عناصر تندرو، ومعارض با اسلام و انقلاب- که موجب شد شکاف های عمیق در متن ائتلاف، از سال ۷۶ تعبیه شود و در فتنه ۷۸ و ۸۸ و پس از آن، بارها کار را به نقض ادعای "اصلاح طلبی" بکشاند و بن بست آفرین باشد؛

علت دوم، سوء مدیریت دولت و مجلسی است که با حمایت همان ائتلاف های "شتر گاو پلنگی" سر کار آمدند و در متن پیروزی، سرشکستگی و بی اعتباری را به همراه داشتند. تعبیر فرافکنانه"رحم اجاره ای و عاریه ای" درباره روحانی و لاریجانی و دولت"، فقط بخش کوچکی از این اختلافات و سرخوردگی ها را بازگو می کند.

اکنون در حالی که مردم، ازاله سوء مدیریت هشت ساله و بانیان آن را امید دارند، مدعیان اصلاح طلبی نه اظهار شرمندگی و عذرخواهی می کنند، و نه حتی در تشکیلات سازی کنار خرابه "شعسا"، وعده اصلاح رفتار و دل کندن از آرزو پروری نسبت به غرب را می دهند.

آنها با سر پا کردن چادر "ناسا" با زبان بی زبانی گفتند همّ و غم و مسئله اکنونی شان، "اختلافات عود کرده درون گروهی" است؛ و نه تغییر مسیر و برنامه برای جبران "تَکرار" های ملال آور.

گماشتن فرد تنرویی مانند بهزاد نبوی بر ریاست موقت ناسا نیز نشانه دیگری بود که نشان می دهد در بر همان پاشنه تندروی کور می چرخد و نه تعامل معتدل و متعادل، مبتنی بر اصلاح طلبی . نبوی همان کسی است که گفت با برخی دیدگاه های امام (ره) مخالف بودیم ولی جرئت بیانش را نداشتیم.

او از عناصر پشت پرده در تحریک مدیران دولت اصلاحات و نمایندگان مجلس ششم به نمایش "استعفا"، "خروج از حاکمیت" و تحریم انتخابات مجلس بود و در فتنه ۷۸ و ۸۸ نیر فعالیت داشت. او مدعی بود رئیس جمهور ۱۵ درصد هم اختیارات ندارد و با این اوصاف، رفتارش نوعا به هم زدن انتخابات است و نه در خدمت انتخابات.

سرانجام این که تحرکات اخیر در قالب "ناسا"، به اختلافات تازه دامن زده، چنان که احزاب "جمهوریت"، "اراده ملت"، "مجمع نیروهای خط امام" و... در نشست روز یکشنبه حاضر نشدند. از طرف دیگر، غلبه چهره های همیشگی بالای ۶۵ و ۷۵ در ناسا به اعتراض گسترده جوانان اصلاح طلب دامن زده است.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    9 2
    اون دوست ما چقدر زیبا گفت: بخاطر ن: نان 1:انقلاب (را خوردن) س:سنگ ا:آمریکا (به سینه زدن)
  • DE ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 0
    اصلاح طلبان باید پوست اندازی میکردند.
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 0
    خدا منافقین داخلی را نابود کند
  • احمد IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    0 0
    غربگدای ورشکسته و بی کارنامه همون غربگداست. اسم عوض کنه، کسی گول نمی خوره. یه برناه ای مثل دیوار وسط پیاده رو و کنسرت و استادیوم باید درست کنید.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    0 0
    ناسی ها هم میشه گفت هم به معنی فراموشخانه و هم به معنی مصرف کنندگان ناس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس