کد خبر 1181487
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: مشارکت حداکثری مردم در سیاست و انتخابات، نه فقط فضیلت، بلکه ضرورت و نیاز همیشگی کشور است.

 آقای روحانی اخیرا خبر داد: «رهبری در همه انتخابات‌ها تاکید کرد که انتخاب منتخب، بسیار مهم است؛ اما اهمّ، مشارکت مردم است. عینِ این کلمات را چند روز پیش تکرار کردند. من بارها از 25 سال، این جمله را از ایشان شنیده بودم و باز هم فرمودند مشارکت، اهمّ است و انتخاب درست، مهم".

ناظران البته خلاف این رویکرد را از برخی مدعیان اعتدال و اصلاحات سراغ دارند؛ چه زمانی که سال 75 برای تمدید دوره رئیس‌ جمهور مستقر گفتند قانون اساسی را دور بزنیم، چه در تهدید و استعفای برخی مدیران و نمایندگان مدعی اصلاح‌ طلبی که خواستار تعطیلی انتخابات مجلس بودند، و چه در گفت‌وگوی موسوی خوئینی‌ها با خبرگزاری ایرنا  (23 دی 97):

«در انتخابات 76 یک وقت متوجه شدیم خبرهایی می‌آید که بالاخره می‌خواهند یک‌ جوری بازی انتخابات را به هم بزنند و بناست همان کسی را که می‌خواهند روی کار بیاورند. من و آقای کروبی رفتیم خدمت آقای هاشمی.

هاشمی در پاسخ گفت اتفاقا من با آقای خامنه‌ای اینجا اختلاف نظر دارم. آقای خامنه‌ای نظرش این است که باید انتخابات خیلی پرشور باشد و مردم همه بیایند و هرچه مردم بیشتر بیایند، بیشتر تایید نظام است.

آقای هاشمی در مسیر هدفش، اگر معتقد بود کاری باید انجام شود، دیگر هیچ مانعی را بر سر راه نمی‌پذیرفت؛ چه این مانع قانون باشد، چه ‌اشخاص و حقوق دیگران. آقای هاشمی آن زمان با آن روابط و امکانات و قدرت می ‌توانست انتخابات را جوری مهندسی کند که آن نتیجه‌ای که می‌خواهد گرفته شود».

ادعای مشارکت حداکثری در حالی مطرح می‌شود که حامیان رئیس‌ جمهور می‌گویند «روحانی و دولتش، عاریه‌ای و رحم اجاره‌ای بودند و مسئولیت عملکردش با ما نیست»!

مردم وقتی می‌بینند واکنش روحانی و دولت، نوعا سکوت بوده، چگونه باید به این ائتلاف‌های ناسالم اعتماد کنند؟ آیا کاسبی‌های انتخاباتی و سپس طلاق‌ سیاسی، موجب جلب اعتماد و مشارکت می‌شود یا سبب دلسردی؟!

اینکه مردم هنگام مطالبه وعده‌ها، از افراطیون می‌شنوند «رئیس‌جمهور، تدارکاتچی نظام است و حتی پانزده درصد هم اختیارات ندارد»، و بعد در سر رسید انتخابات، می‌بینند همین جماعت، قبل از همه، قابلمه‌ اول صف گذاشته‌اند و سر و دست می‌شکنند، اعتماد آفرین است یا اعتمادسوز؟ جماعتی که از خود سلب مسئولیت کرده و تصویر کودک سرراهی از دولت ساخته‌اند، به شعور مردم توهین می‌کنند.

حق جمهور، فقط رای دادن است؟ یا ادای حقوق آنها، تازه پس از انتخابات آغاز می‌شود؟ روحانی اخیرا گفت «اگر در این هفت سال و نیم در بخش‌هایی نتوانستیم آن چنانکه شایسته ملت ایران بوده عمل کنیم، از مردم طلب عفو می‌کنم.». طلب عفو برای کدام کارهای نکرده و کرده؟ مردم درباره کدام کرده‌ها و نکرده‌ها باید عفو کنند؟

طلب عفو صادقانه باید مصادیقش روشن باشد؛ همچنان که باید از ندامت قلبی برخیزد. علامت آن هم این است که فرد، از خطا برگردد یا برای جبران خسارت، چنان اراده‌ای نشان دهد که دل صاحبان حق، نرم شود . در غیر این صورت، لقلقه لسان است و مستوجب توبیخ خدا و خلق.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • فیروزاسماعیلی IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    3 7
    هرچه قدرمشارکت بیشترمی شودمشروعیت آن انتخاب بالا می رودمتاسفانه ادبیات بکاررفته درنوشتاربالابه جزاتهام بوی دیگری نمی داد.
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      3 4
      مقبولیت را بالا می برد نه مشروعیت را مشروعیت را خدا تعیین می کند و مقبولیت را شمار مردم ممکن است اکثر مردم خواست خدا را خواهند که هم مشروعیت است و هم مقبولیت و ام ممکن است که تنها مقبولیت یا تنها مشروعیت باشد یا هیچ کدام . برترین حالت مشروعیت است و باید فهم مردم را بالا بدد تا مقبولیت به سراغ مشروعین برود . نه آنکه هر چه مقبول باشد مشروع هم هست.
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    کمیت بدون کیفیت همچون جویبار پر از آبی است که نه تنها هیچ خاصیت نوشیدنی ندارد بلکه پر از گل و لای و کثافت است که نوشیدن آن هم برای سلامتی انسان ضرر دارد.
  • سرباز IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 4
    یکی از عواملی که میتونه مشارکت رو بالا ببره ساختار حزبیه که ما نداریم. اگر مثل آمریکا نامزدها توسط مردم در سیستم احزاب انتخاب شن و بعد توسط ش.نگهبان تایید شن خیلی بهتره. الان نامزدها دارن انتخاب میشن ولی مردم هیچ کارن
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    0 1
    اكثردولتها در انجام وظيفه شان بدهكارملت شريف ايران هستندعذر وعف هيچ دردى را دوا نميكندمگرجبران ويا خط و راهكار به رئيس جمهور اينده براى جبران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس