سخنرانی بشار اسد در نشست دوره‌ای وزارت اوقاف

مشاور پیشین امنیت ملی رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مستند «بی بی سی» تأیید کرد که «دونالد ترامپ» به دنبال ترور «بشار اسد» بوده است.

به گزارش مشرق، «کی تی مک‌فارلند» مشاور پیشین امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا طی مصاحبه‌ای برای مستند جدید بی بی سی تحت عنوان «ترامپ به مصاف دنیا می‌رود»، تصریح کرد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دنبال ترور «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بود.

بیشتر بخوانید:

برخی نمی‌خواهند حکم جلب ترامپ اجرا شود

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، وی در این خصوص توضیح داد که ترامپ درست چند هفته بعد از آنکه در سال ۲۰۱۷ بعنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا قدرت را به دست گرفت، پس از مشاهده تصاویری از حمله شیمیایی با گاز سارین در سوریه گفت که باید «او (اسد) را از بین ببرم».

مک‌فارلند در خصوص تلاش خود برای منصرف کردن ترامپ از تصمیم ترور رئیس‌جمهور سوریه گفت: «من گفتم: "ببینید آقای رئیس‌جمهور، شما نمی‌توانید چنین کاری کنید". او گفت: "چرا؟" و من گفتم: "خب، برای اینکه این یک اقدام جنگی است».

مک فارلند درست چند ماه پس از این رخداد برکنار شد و هم‌اکنون بعنوان مفسر شبکه «فاکس‌نیوز» فعالیت می‌کند.

اواخر فروردین ماه سال ۹۶ در نتیجه حمله شیمیایی به شهر خان شیخون استان ادلب ۸۰ نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شدند. در این حمله ارتش دولتی سوریه مقصر اعلام شد، اما مقامات سوری این اتهام را به شدت رد کردند و گفتند این کار شبه نظامیان و حامیان آنها است.

مستند جدید بی‌بی‌سی که بنا بر گزارش‌ها قرار است هفته آینده پخش شود، جزئیاتی درباره چگونگی تصمیم‌گیری‌های ترامپ در حوزه سیاست خارجی است.

بنا بر گزارش نشریه «فوربس»، پیش از این نیز در سپتامبر ۲۰۲۰، ترامپ طی یک سخنرانی گفته بود که قصد داشته دستور ترور رئیس‌جمهور سوریه را در سال ۲۰۱۷ صادر کند اما «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین آمریکا با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

در مستند جدید بی بی سی همچنین طبق گفته «فیونا هیل» که در شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ترامپ فعالیت داشته است، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه طی یک تماس تلفنی با تلفن شخصی رئیس‌جمهور سابق آمریکا، وی را متقاعد به عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه کرد.

در پی انتقادات شدید از تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، ترامپ مجبور شد در اکتبر ۲۰۱۹، تصمیم خود را در این خصوص تغییر دهد.

مقام‌های پیشین آمریکا همچنین در این مستند اشاره‌هایی هم به تصمیم‌گیری‌های ترامپ در خصوص واسطه‌گری برای بهبود روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس کرده‌اند.

درخواست نتانیاهو از ترامپ برای متحد کردن کشورهای عرب علیه ایران

طبق گفته این مقام‌ها، ظاهراً «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را متقاعد کرده که بحث سازش فلسطینیان و صهیونیست‌ها را به حاشیه رانده و بیشتر بر متحد کردن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی ایران متمرکز شود.

طبق این گزارش، «ران دریمر» سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده به بی بی سی در این خصوص گفته است: «نخست‌وزیر (نتانیاهو) تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ را متقاعد کند که امکان واقعی دستیابی به موفقیت راهبردی با کشورهای عربی وجود دارد».

وی ادامه داد: «زمانی که رهبران اسرائیلی و عرب در خصوص مسئله ایران هم راستا هستند، افراد باید به این مسئله توجه داشته باشند».

دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود به عادی‌سازی روابط میان کشورهای امارات عربی متحده، سودان، مغرب، بحرین با رژیم صهیونیستی کمک کرد و علیرغم آنکه ترامپ مدعی بود که این بهبود روابط به نفع فلسطینیان خواهد بود اما «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین این توافق را به واسطه مفاد ناکافی برای حاکمیت فلسطینیان با قاطعیت رد کرده است.

پیش از این نیز وزارت خارجه سوریه در واکنش به لفاظی‌های ترامپ درباره ترور رئیس‌جمهور سوریه گفته بود که اظهارات رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره هدف گرفتن بشار اسد، سطح انحطاط تفکر و رفتار سبکسرانه سیاسی این دولت را آشکارا به نمایش می‌گذارد (این اظهارات) نشان دهنده نظام راهزنی است که با هدف رسیدن به خواسته‌های خود دست به انجام جنایت می‌زند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس