کد خبر 1181497
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
بورس نمایه

یک کارشناس بازار سرمایه درباره مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر تغییر دامنه نوسان به ۲- و ۶+ و تبعات آن روی بازار سرمایه توضیحاتی داد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه درباره طرح افزایش اعتبارات در بازار سرمیه گفت: این طرح به معنای افزایش اعتبار کارگزاری هاست و یکی از طرح‌های افزایش تقاضا در دنیا استفاده از اهرم برای خرید است. زمانی که شاخص مثبت بود محدودیت ها را کم کردند و اکنون که بازار منفی شده می‌خواهند تا با استفاده از این اهرم مجددا تقاضا را تحریک کنند و مسئولان بازار سرمایه می‌گویند افراد به میزان ۶۰ درصد ارزش سبد سهام خود اعتبار بگیرند.

او ادامه داد: عموما بازیگران بازار از این اعتبار خرید استفاده و کارگزاران به فراخور سرمایه و میزان منابع خود برای هر سبد یک سقف تعیین می‌کنند و در پی آن سهام فرد را در اصطلاح فریز کرده تا جای دیگری نفروشند و در ازای آن به فرد اعتبار می‌دهند. در کل این طرح باعث افزایش تقاضا در بازار خواهد شد. در حال حاضر که قیمت‌ها پایین است ریسک بازار نیز بسیار کاهش پیدا کرده است. زمانی که P/E بازار حدود ۱۸ و ۲۰ بود بازار ریسکی‌تر بود اما حالا که حدود ۴ و ۵ است دیگر سهام ریسکی ندارد.

صفاری درباره مزایای این طرح اظهار کرد: این طرح باعث می‌شود که فروش‌های هیجانی از بین بروند و شاخص‌ها مثبت شوند. همچنین دامنه متقارن نیز طرح مناسبی است و زمانی که بازار به اصطلاح ترسیده این طرح می‌تواند سوداگران وسفته بازان را که با پول مردم بازی می‌کنند و با سیستم‌های الگوریتمی هیجان بازار را بالا می‌برند، کاهش می‌دهد. در همه کشورها نیز از این ابزارها استفاده می‌کنند. .

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: ریسک‌هایی که اکنون در بازار سرمایه وجود دارد سیاسی هستند. تا زمانی که این ریسک‌های سیاسی برطرف نشوند هیجانات کاذب همچنان در بازار باقی می ماند. به عنوان مثال، در کشور امارات با شیوع کرونا احتمال می‌دادند که تقاضا کاهش یابد و کسب و کارها خراب شود. در آن زمان دامنه نوسان در بورس امارات بین ۱۰- و ۱۰+ بود. برای جلوگیری از نوسانات و آشفتگی‌های احتمالی این دامنه را به ۵- و ۱۰+ تغییر دادند. نتیجه آن نیز از بین رفتن هیجانات و رشد بازار بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد بتدی IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    ............ توی بورس هر چه داشتیم هم رفت
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    با درود سه تا پیشنهاد دارم اول مدیران بورس ما رو با امارات عوض کنین دوم مدیران ما رو بفرستین امارات آموزش سوم هر وقت خواستین مدیری واسه بورس انتخاب کنین اول آموزش ببینه پعد تست بده بعد اگه مدیران بورس امارات تایید کردن تو ایران بهش دست بدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس