کد خبر 1181069
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
روایتی از « جهاد زنانه» همسران طلاب

عزم و همت زنانه‌شان آنان را وا داشت با همین داشته‌های خود تصمیم به ایجاد یک کارگاه بگیرند.یکی از اتاق‌های مسجد را ضدعفونی کرده و چند میز و صندلی هم مهیا می‌کنند و این چنین می‌شود که کارگاه برپا میشود.

به گزارش مشرق، در روزهایی که همه دست به دست هم داده‌اند که با ویروس کرونا بجنگند، وقتی زمزمه کمبود ماسک و دستکش مطرح شد در اقصی نقاط کشور زنان پای کار آمده و این کمبودها را با ایجاد کارگاه‌های دوخت ماسک و غیره جبران کردند.

مساجد این روزهای کرونایی تعطیل نیستند و تبدیل به کارگاه‌های تولید ماسک و اقلام بهداشتی شده‌اند. تعدادی از همسران طلاب در یکی از مساجد بیرجند نیز مثل دیگر زنان کشورمان کنار هم جمع شدند و کارگاهی برای دوخت ماسک ایجاد کردند.

وارد کارگاه می‌شوم، صدای چرخ‌های خیاطی سکوت را در هم می‌شکند، چرخ‌های خیاطی جهیزیه‌شان را آورده‌اند. اکثر چرخ‌هایی که در این کارگاه می‌چرخند از نوع قدیمی‌اند که یا برقی شده‌اند و یا حالت قدیمی خود را حفظ کرده و دستی هستند.

چرخ‌هایی که برای تولید ماسک می‌چرخند

عزم و همت زنانه‌شان آنان را وا داشت با همین داشته‌های خود تصمیم به ایجاد یک کارگاه خودجوش مردمی بگیرند. یکی از اتاق‌های مسجد را ضدعفونی کرده و چند میز و صندلی هم مهیا می‌کنند و این چنین می‌شود که کارگاه برپا می‌شود.

روایتی از « جهاد زنانه» همسران طلاب/ از حمایت همسر تا خدمتی که تقدیم شهدا می شود

حالا تقاضای زیادی برای همکاری وجود دارد اما محدودیت فضا به‌واسطه رعایت ضوابط بهداشتی سبب می‌شود در هر شیفت فقط ۱۲ نفر در کارگاه مشغول شوند و چرخ کارگاه با ۱۳ دستگاه شروع به چرخیدن می‌کند.

ماسک‌ها از قبل، مرحله سردوز را طی می‌کنند و برای انجام دوخت‌های تکمیلی به اینجا می‌آیند. چند نفر پای چرخ‌ها هستند و دو نفر از خانم‌ها هم نخ‌های اضافه ماسک‌ها را جدا می‌کنند و در نهایت ماسک‌ها جمع‌آوری شده و برای مرحله ضدعفونی و بسته‌بندی ارسال می‌شود.

این روایت کارگاه تولیدی ماسک توسط همسران طلاب و روحانیون در مسجد قبای مهرشهر است. بانوانی که با وجود فرزندان کوچک در خانه و امور خانه‌داری همت کرده‌اند تا از کار خیر جا نمانند و نشان دادند نباید منتظر بود و از کمبودها نالید بلکه باید «یاعلی» گفت و بر مشکلات فائق آمد.

روایتی از « جهاد زنانه» همسران طلاب/ از حمایت همسر تا خدمتی که تقدیم شهدا می شود

«جهاد زنانه» همسران طلاب

آن‌ها روزی ۱۲ ساعت از وقت خود را صرف دوخت ماسک می‌کنند و بیش از ۱۲ هزار ماسک تولید کردند و اجر این کار جهادی‌شان را شفاعت اهل بیت (علیهم‌السلام) و شهدا می‌دانند.

یکی از بانوان حاضر در این کارگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه یکی از آرزوهایم بود چنین کاری را انجام دهم، گفت: وقتی گزارش‌هایی از کارگاه تولید ماسک در سطح کشور از طریق تلویزیون می‌دیدم با خود گفتم؛ کاش زمینه‌ای فراهم شود تا ما هم کمکی کرده باشیم.

محمدی گفت: وقتی متوجه شدم در مسجد محله‌مان تعدادی از همسران طلاب کارگاهی ایجاد کردند مشتاقانه برای کمک آمدم.

این بانوی جهادگر با اشاره به اینکه روزانه از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ عصر مشغول دوخت ماسک هستیم، افزود: با وجود اینکه خطر ابتلا به کرونا برایمان کم نیست اما سعی کردم بدون استرس و با رعایت نکات بهداشتی این کار را برای رضای خدا انجام دهم.

روایتی از « جهاد زنانه» همسران طلاب/ از حمایت همسر تا خدمتی که تقدیم شهدا می شود

وی با بیان اینکه رعایت نکات بهداشتی برای همه اهمیت دارد، گفت: وارد اینجا که می‌شویم کفشهای‌مان استریل می‌شود، دست‌ها را در طول روز ضدعفونی کرده و فاصله چرخ‌ها با یکدیگر رعایت شده است.

حمایت همسرم مرا به اینجا کشاند

این بانوی جهادگر که مادر سه فرزند است و با تشویق حمایت همسرش پا در این کارگاه گذاشته و در این امر جهادی و خداپسندانه همکاری می‌کند، افزود: این کار کمک به خلق خداست و امیدوارم در مقابله با این ویروس قدم کوچکی برداشته باشم.

یکی دیگر از بانوان حاضر در این کارگاه که همسر روحانی است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بیان داشت: همدلی و همفکری بانوان باعث شده که هر روز مشتاق‌تر از روز گذشته پا در این کارگاه بگذاریم.

حسینی گفت: کار ما جنبه معنوی دارد و هیچ‌گونه دستمزدی دریافت نمی‌کنیم و در این شرایط که همه کشور درگیر این بیماری هستند و قرنطینه اجباری است من هم خواستم سهم کوچکی در حفظ جان حتی یک نفر داشته باشم.

وی افزود: وقتی این کارگاه راه افتاد همه خانم‌ها مشتاقانه پای کارآمدند و حتی خودشان چرخ‌های خیاطی که در منزل داشتند را به کارگاه آوردند.

کرونا دریای همدلی به راه انداخت

پاک، مسؤول کارگاه تولید ماسک در مسجد قبای مهرشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: باتوجه به پتانسیلی که در همسران طلبه وجود داشت تصمیم به ایجاد کارگاه گرفتیم و با هماهنگی با یک مؤسسه که مجوز تولید ماسک را داشت از ۱۸ فروردین‌ماه کار را شروع کردیم.

وی با اشاره به وجود ۱۳ دستگاه چرخ خیاطی در این کارگاه، مطرح کرد: چرخ‌های موجود در کارگاه صنعتی نیستند و قدیمی‌اند که در سرعت دوخت تأثیر دارد، حتی دو چرخ دستی داریم که کار با آن‌ها سخت‌تر است اما با این وجود بانوان همت زیادی برای کار دارند.

مسؤول کارگاه تولید ماسک در مسجد قبای مهرشهر اضافه کرد: در هر شیفت ۱۲ نفر از خانم‌ها می‌توانند همکاری کنند، ماسک‌ها به‌صورت نیمه آماده به اینجا آمده و کارهای تکمیلی مثل دوخت کش و قراردادن جک فلزی بالای ماسک روی آن انجام می‌شود.

روایتی از « جهاد زنانه» همسران طلاب/ از حمایت همسر تا خدمتی که تقدیم شهدا می شود

تولید ۱۲ هزار عدد ماسک توسط همسران طلاب

پاک با اشاره به اینکه تمام این بانوان به‌صورت جهادی به کارگاه می‌آیند، تأکید کرد: بانوانی که خیاط هستند کارهای تکمیلی و بانوانی که نیمه ماهر هستند کارهای اصلاحی و چیدن نخ‌های اضافی ماسک را انجام می‌دهند و در نهایت برای مراحل ضدعفونی به مؤسسه ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۸ نفر از همسران روحانیون در این کارگاه به‌صورت چرخشی فعالیت می‌کنند، تبیین کرد: روزانه حدود یک هزار عدد ماسک در این کارگاه تکمیل می‌شود که در مجموع از ابتدای کار تاکنون بیش از ۱۲ هزار عدد ماسک دوخته شده است.

خدمتی که تقدیم شهدا می‌شود/ جهاد ادامه دارد...

مسؤول کارگاه تولید ماسک در مسجد قبای مهرشهر افزود: روزانه اجر معنوی کار را تقدیم یک شهید می‌کنیم و در ساعت حضور خانم‌ها ادعیه و زیارت خوانده می‌شود که دوزندگان با یک حالت معنوی مشغول دوخت ماسک‌ها هستند.

پاک با بیان اینکه ما خود را ملزم به قرنطینه خانگی می‌دانیم اما در مقابل هموطنان احساس مسؤولیت کردیم، تصریح کرد: در روزهای آغاز کار دلهره داشتیم که مبتلا شویم لذا با جدیت مسائل بهداشتی را رعایت کردیم، کارگاه در غیاب خانم‌ها ضدعفونی و در حین کار شستن دست‌ها و رعایت فاصله افراد هم گوشزد می‌شد، اکنون با گذشت دو هفته از آغاز کار آن دلهره هم وجود ندارد.

روایتی از « جهاد زنانه» همسران طلاب/ از حمایت همسر تا خدمتی که تقدیم شهدا می شود

وی عنوان کرد: کارگاه‌های تولیدی ماسک در سراسر کشور به‌همت بانوانی راه‌اندازی شد که از زندگی و مسؤولیت‌های مادری و همسری خود گذشتند و وقت خود را اختصاص به این کار دادند و قطعا اجر معنوی و اخروی خود را دریافت خواهند کرد.

بدون تردید این روزهای سخت و طاقت‌فرسا هم سپری می‌شود اما چیزی که در دل‌ها و یادها همیشه زنده می‌ماند ازخودگذشتگی عده‌ای که با عمل به توصیه‌های بهداشتی و ماندن در خانه کار را برای دیگران سخت نکردند و همچنین تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی عده‌ای دیگر در بخش بهداشت و درمان و برخی نیز در قالب نیروهای جهادی است که برای حفظ سلامت مردم از جان مایه گذاشتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد کریم بهرامیان IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم خدا توفیقشان دهد ان شاالله با حضرت زهرا محشور شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس