کد خبر 1180942
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
بورس نمایه

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد که تغییر دامنه نوسان فقط یک فرصتی برای تحلیل است، فرصتی است که سهامداران با تحلیل بهتری اقدامات خود را پیش ببرند و پرتفوی خودشان را بهینه کنند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، برای بررسی وضعیت روز اول کاری بازار بورس و اوراق بهادار تهران بعد از تصمیم محدودیت دامنه نوسان، با یکی از صاحب نظران و مدیر روابط عمومی سابق سازمان بورس به گفتگو پرداختیم.

بیشتر بخوانید:

بازار منتظر معرفی متخلفان بورسی

تصمیم کاهش نوسان به منفی ۲ و مثبت ۶ درصد باید زودتر از این ها اتخاذ می شد

یاسر فلاح، کارشناس و فعال بازار سرمایه ضمن اشاره به روند مثبت دیروز و رشد بیش از ۴۰ هزارواحدی شاخص کل گفت: اکنون سازمان بورس به لحاظ ریز ساختارهای بازار سرمایه تصمیمی را اتخاذ کرد که شاید باید زودتر این کار را انجام می داد اما به هرحال موانعی هم برای این تصمیم سر راه سازمان بورس وجود داشت و اما به هرحال این تصمیم گرفته شد.

وی افزود: کاهش دامنه نوسان یک تصمیم لازم، اما کافی نیست و حتما باید حمایت از بازار سرمایه علاوه بر تغییر در ریز ساختارها و بحث هدایت منابع مالی که قول داده شده بود، صورت گیرد. یعنی منابعی که قرار بود از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار تزریق شود و به عنوان حمایت از بازار مورد استفاده قرار گیرد.

این کارشناس متذکر شد که البته برخی ها گمان می کنند این منابع قرار است به بازار بخشیده شود اما به هیچ وجه اینطور نیست. این منابع درجهت حمایت به بازار تزریق می شود و پس از مدتی هم خارج می شود و به صندوق توسعه ملی بازمی گردد.

پیش بینی می کنم که به هرحال بازار فرصت یک تحلیل را داشته باشد و بتواند از این فرصتی که از تغییر دامنه نوسان به وجود آمده، استفاده کند و این امکان به وجود می آید که سهامداران با تحلیل بهتر و دانش بیشتر تصمیم گیری کنند

تصمیماتی که در بخش های دولتی گرفته می شود حتما باید با هماهنگی شورای عالی بورس باشد
فلاح تاکید کرد: تصمیماتی که در بخش های دولتی گرفته می شود حتما باید با هماهنگی شورای عالی بورس باشد. به هرحال شرکت هایی که در بورس هستند مثل شرکت های فولادی، شرکت های پتروشیمی، شرکت های پالایشگاهی و ... ممکن است بخش های مختلف دولت مثل وزارت صنعت و نفت برایشان تصمیم بگیرد و زمانی که برای این شرکت ها تصمیمی گرفته می شود قطعا روی سهام داران آن ها نیز تاثیر می گذارد.

او اضافه کرد که تصمیمات دولت برای شرکت های بورسی ممکن است برخی از سهام داران این شرکت ها را متحمل زیان کند یا بعضا ممکن است سودهایی را نسیب آن ها کند. بنابراین حتما تصیماتی که بر روی شرکت های بورسی اثر گذار هستند باید با هماهنگی شورای عالی بورس یا مشخصا با هماهنگی وزیر امور اقتصادی و دارایی گرفته شود که آسیب و صدمه ای در بر نداشته باشد.

اکنون زمان آن است که سهامداران پرتفوی خود را بهینه کنند

فعال بازار سرمایه ضمن پیش بینی آینده بازار گفت: من پیش بینی می کنم که به هرحال بازار فرصت یک تحلیل را داشته باشد و بتواند از این فرصتی که از تغییر دامنه نوسان به وجود آمده، استفاده کند و این امکان به وجود می آید که سهامداران با تحلیل بهتر و دانش بیشتر تصمیم گیری کنند.

فلاح معتقد است که تغییر دامنه نوسان به عنوان عاملی که حتما بازار را بهتر می کند یا به واسطه این تصمیم بازار بهبود پیدا می کند، نیست. تغییر دامنه نوسان فقط یک فرصتی برای تحلیل است، فرصتی است که سهامداران با تحلیل بهتری اقدامات خود را پیش ببرند و پرتفوی خودشان را بهینه کنند.

یاسر فلاح: هر دو طرف هم حقیقی و هم حقوقی تحلیل می کنند اما به هرحال حقوقی ها تاثیر بیشتری بر اداره امور شرکت ها دارند. چرا که ممکن است سهامدار بخش بیشتری از شرکت ها باشند یا به نوعی اثر گذاری بیشتری بر صندوق های سرمایه گذاری داشته باشند. بنابراین  پیش بینی می کنم که رفتار هر دو طرف به سمت تحلیل پیش خواهد رفت

وی درواکنش به این که فعالیت حقوقی ها را بعد از کاهش دامنه نوسان به منفی ۲ و مثبت ۶ درصد چطور می بینید؟ تصریح کرد: بدون تردید حقوقی ها یکی از بخش های مهم بازار به حساب می آیند. حقوقی ها هم به دنبال این هستند تا در این بازار منفعت کسب کنند و سود ببرند و قرار نیست که آ ها در بازار متضرر باشند و فقط این حقیقی باشد که سود کسب کند.

رفتار حقیقی و حقوقی به سمت تحلیل پیش خواهد رفت

کارشناس بازار سهام ادامه داد: هر دو طرف هم حقیقی و هم حقوقی تحلیل می کنند اما به هرحال حقوقی ها تاثیر بیشتری بر اداره امور شرکت ها دارند. چرا که ممکن است سهامدار بخش بیشتری از شرکت ها باشند یا به نوعی اثر گذاری بیشتری بر صندوق های سرمایه گذاری داشته باشند. بنابراین من پیش بینی می کنم که رفتار هر دو طرف به سمت تحلیل پیش خواهد رفت.

فلاح درانتها با اظهار امیدواری بیان کرد که امیدوار هستیم شرایط شرکت ها در آینده بهبود و دولت کمک کند که وضع اقتصادی شرکت های حاضر در بورس بهتر شود و چرخ اقتصادی آن ها بهتر بچرخد. زمانی که چرخ اقتصادی این شرکت ها بچرخد، برای سهامداران خودشان سود می سازند و ان شاالله در بازار سرمایه به این سمت حرکت می کنیم.

منبع:بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    حقوقی رانت اطلاعاتی دارد و جلسه برایشان برگزار میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس