کد خبر 1180633
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
نمکی: ایران تا سه ماه آینده صادر کننده واکسن کرونا می شود/بهره برداری از 11 هزار تخت بیمارستانی تا اردیبهشت سال آینده

وزیر بهداشت گفت: رعایت پروتکل‌ها در خوزستان به زیر ۱۰ درصد و تقریباً صفر رسیده بود و به همین میزان هم آسیب دیدیم. هر جا رعایت پروتکل‌ها ضعیف شد آسیب پذیری هم از همان جا بوده است.

به گزارش مشرق؛ سعید نمکی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته مرتب در صحبت‌هایم با مردم و مسؤولان، خواهش کردم رعایت بیشتری داشته باشند. روش مبارزه با ویروس جدید با ویروس قدیم فرقی ندارد؛ گفت: تشدید فاصله گذاری ها، مراقبتها و رعایت پروتکل‌ها همچنان مهم است.

وی با ابراز تأسف از افزایش موارد بیماری در خوزستان که کانون آن هم شادگان بود، اظهار داشت: رعایت پروتکل‌ها به زیر ۱۰ درصد و تقریباً صفر رسیده بود و به همین میزان هم آسیب دیدیم. هر جا رعایت پروتکل‌ها ضعیف شد آسیب پذیری هم از همان جا بوده است.

وزیر بهداشت با طرح این سوال که با رویکرد جدید ویروس چه رویکرد جدیدی را باید دنبال کنیم؟ اظهار داشت: این ویروس یک ویروس مهاجم، سرکش، با قابلیت سرایت بالا و با قابلیت بیماری‌زایی بالا و همچنین مرگ و میر بالاتر از روزهای قبلی است.

نمکی خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: باید فکر کنید این ویروس خیلی از جاها چرخیده است. پیش از این هم گفته بودم ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند؛ همانطور که ویروس ووهان توانست قطب جنوب را تسخیر کند، ویروس موتاسیون یافته آفریقایی و انگلیسی و … هم می‌توانند وارد شوند.

وی ادامه داد: اولین گام در این زمینه افزایش تست گیری است و در کنار رپید تست‌ها حتماً تست پی سی آر را به عنوان تست مهم به صحنه آورید. حتماً اگر بیماری هر دو تستش منفی بود اما علامت داشت را رها نکنید و مجدد بیمار را تست کنید و نمونه‌هایی را برای ان جی اس به مراکزی که قبلاً گفته بودم ارائه دهید تا اولین اثرات موتاسیون را ارزیابی کنیم؛ چراکه موتاسیون یا جهش مختص ویروس آفریقایی یا انگیسی نیست و با گستره جغرافیای و تنوع ژنتیکی موجود حتماً ممکن است به موتاسیون‌های جدیدی در داخل مرز برسیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 0
    مسئولین در خوزستان چه کاره هستن
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 0
    عامل مشکل خوزستان فرهنگ عشایری است.
    • حمید IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      1 0
      سه هفته پیش برای کاری به خوزستان رفته بودم از بی توجه ای مردم وحشت کردم (بیشتر شش یا هفت شهر و اهواز) سر زدم همان موقع به خانواده گفته بودم این افتضاح در چند روز اینده نمایان میشه
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    اگر چنین است که چنان است که خود گویی. ما هم همه دانیم که چه گفتی ، ما چه شنیدیم. روزتا ن پررنگ. زبان بی رنگ. عمرتان هزار رنگ. سپاس . از شما
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    رعایت کردن خوب ولی؟؟ دور هم جمع شدن خوب است ولی؟ نکات را رعایت کردن خوب است ولی؟ اگر خودتان را دوست دارد خواهشا رعایت کنید. اگر خانواده را دوست دارید تا خدا رعایت کنید. به خاطر بچه ها.
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    از 10 روز پیش ورودی بیشتر استان ها بسته شد اما خوزستان با هوای چهار فصل و هوای بهاری همیشه پذیرای هموطنان سراسر کشور بدون محدودیت هست بعد عشایر رو مقصر میکنید
  • هم وطن تنت سلامت IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    از 10 روز پیش ورودی بیشتر استان ها بسته شد اما خوزستان با هوای چهار فصل و هوای بهاری همیشه پذیرای هموطنان سراسر کشور بدون محدودیت هست بعد عشایر رو مقصر میکنید
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    چرا نامه یک سوم حضور کارکنان را نمیفرستن؟ ما کارکنان هر روز سرکاریم رییسمون نمیذاره بریم دورکاری، چرا پيگيري نمیکنید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس