به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا در کانال تلگرامی خود نوشت: آمریکا ۲۳ بهمن رسما جنبش انصارالله را از لیست گروههای حامی تروریسم خارج کرد. در روزهای گذشته نیز رئیس جمهور آمریکا بر پایان جنگ یمن تاکید نمود.

سوال مهم اینجاست که چرا ایالات متحده،  انصارالله که شعار رسمی اش مرگ بر آمریکا و  اسرائیل بوده و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل او و نظامیانش را ذیل فصل هفت خود قرار داده را از لیست گروههای تروریستی خارج می کند؟

به باور راقم این سطور، آمریکا یک نظام واقع گراست و رفتارهایش تابعی از برآورد و محاسبه هزینه فایده است و به چند علت تصمیم به چنین اقدامی گرفت که در ذیل می آید.

 سعودی متحد مهم آمریکا در منطقه به شمار می رود و در جنگ ۶ ساله علیه یمن عملا همچون فردی که در باتلاق دست و پا می زند در حالا فرو رفتن بیشتر است و ایالات متحده لاجرم باید برای بقای او تصمیمات سختی اتخاذ کند.

 انصارالله تسلیحات آمریکایی را پیش جهانیان بی اعتبار و آبرو ساخته و برتری تجهیزاتی ایران بر امکانات پدافندی غربی متعلق به سعودی را علنا به منصه ظهور رسانده است و هر چه بیشتر جنگ طولانی شود زیانش علاوه بر سعودی متوجه وجهه ایالات متحده نیز خواهد شد.

 انصارالله یک گروه مستقل از ایران به حساب می آمد و اصلا قابل قیاس با حزب الله لبنان نبود معهذا حمله عربستان به یمن باعث نزدیکی بیشتر این جنبش به ایران و متعاقب آن حضور و نفوذ بیشتر جمهوری اسلامی در یمن گردید. رخدادی که با التفات به موقعیت استراتژیک یمن کاملا برخلاف منافع غرب بوده و آمریکا نیز در تلاش است از طریق مشوق هایی بین انصارالله و ایران فاصله اندازد و آن را تحت رژیم های حقوقی کنترل کننده قرار دهد.

 آمریکای بایدن در تلاش برای تعیین تکلیف محمد بن سلمان است و او را عنصری نامطلوب برای آینده عربستان می داند و تلاش دارد تا همزمان که سعودی را از باتلاق اقدامات غلط وی بیرون می کشد، تکلیف جایگزینش را نیز روشن کند.

پذیرش ناکامی سعودی در جنگ یمن به طریق اولی کوفتن بر کوس شکست ولیعهد جوان در سیاست هایش است و بی شک تضعیف موقعیت شاهزاده محمد در بین افکار عمومی و ایضا آل سعود را در پی خواهد داشت و یحتمل وی مشروعیت خود را در اذهان آنان از دست خواهد داد و فرصت مناسبی برای کنار زدن او فراهم خواهد آورد.

 در نهایت باید گفت حدود ۶ سال پیش که انصارالله با وجود مخالفت ۹۹ درصد کشورهای جهان و قدرت های شورای امنیت کنترل صنعا را در دست گرفت، هیچکس گمان نمی کرد بر اثر صبوری مردم یمن در برابر تحریم، جنگ و قحطی و همچنین مقاومت ارتش و انصارالله، قدرت های جهانی در نهایت مجبور شوند از سر استیصال موجودیت این جنبش را بپذیرند و گام به گام در برابر خواسته های آنان کوتاه بیایند،

در واقع می توان گفت جنبش انصارالله نماد موفقیت آمیز استراتژی مقاومت فعال بر اساس اصل خودیاری و نگاه به درون است که می تواند تاثیرات عمیقی بر سایر حرکت های مقاومت در سرتاسر جهان بگذارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    23 1
    انصارالله اساسا از روش های تروریستی استفاده نمی کرد و شیوه ی جنگی اش کاملا متعارف بود برخلاف آمریکا که با ترور مسئولان و دانشمندان ایرانی بزرگ ترین تروریسم دولتی را در جهان به راه انداخته
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    11 6
    تنها راه موجود تقویت داخلی ، مقابله و عقب نشاندن دشمن و گرفتن امتیاز در گفتگو است
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      8 1
      گفتگو تو سرتون بخوره.
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      0 1
      موافقم، دوبار تو سرشون بخوره!!!
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    7 0
    احسنت
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    5 1
    لیست (انگلیسی) = فهرست / استراتژی (فرانسوی) = راهبرد / کنترل (فرانسوی ) = مهار ، واپایش
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
      0 0
      درود بر شما
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    12 0
    پیشگویی پیروزی یمن از ۱۴۰۰ سال پیش داده شده اگه همه دنیا هم بگه یمن باید تسلیم شه این اتفاق نخواهد افتاد به امیدی نجات هر چه زودتر مردم مظلوم یمن از قحطی جنگ
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    12 2
    انصار الله با امید به قدرت لایزال الهی پوزه تمام جنایت کاران به خاک مالیده است مقاومتی که جهانیان را حیرت فرو برده است
  • میرزا IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 0
    یمن و انصاد الایش قهرمان آینده خواهد بود .درود بر سطح حسین حوثی پدرش و عبدالملک بدرالدین فرزند بروه مندش
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 0
    این امکان وجود دارد که آمریکا برنامه هایی برای نزدیک کردن انصارالله به خود و دور کردن آنها از ایران را طراحی کرده است
  • CA ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 0
    چون شکست خورد.
  • مسعود دیپلمات IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 0
    برنامه آمریکا و اتحادیه اروپا همیین است که هر از گاهی کشوری را کامل تخریب کنند و سپس برای بازسازیش آنها را بچاپند و منابعشان را به غارت ببرند و یا اگر بتوانند کشورشان را تقسیم و وابسطه کنند. مانند سودان، لیبی، سوریه، عراق، افقانستان و . . . و حالا یمن
  • مجیدم IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 0
    امریکا به ضمه خودش با این کارش میخواهد حسن نیتش رابه ایران ثابت کنه . بیا بابا شکلات
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 0
    تفرقه بیانداز وحکومت کن
  • احیا دادمهر IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    1 0
    عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد تجاوز به یمن باعث شد یک جبهه قدرتمند دیگر به جبهه مقاومت بپیوندد انگشت روی هر کس بذارن میاد طرف ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس