کد خبر 1179889
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
برجام نمایه

وزارت امور خارجه فرانسه از ایران خواست از برداشتن گام‌هایی که به ادعای این وزارتخانه می‌تواند به وخیم‌تر شدن وضعیت برجام منجر شود خودداری کند.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه فرانسه از ایران خواست از برداشتن گام‌هایی که می‌تواند به «وخیم‌تر شدن» وضعیت توافق هسته‌ای منجر شود خودداری کند. 

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

بیشتر بخوانید:

تخت روانچی: برجام دیگر قابل مذاکره نیست

به نوشته رویترز، «آگنس ون در مول»، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: «به منظور حفظ فضای سیاسی و یافتن راه حل مبتنی بر مذاکره از ایران می‌خواهیم از برداشتن گام‌های جدیدی که می‌تواند وضعیت [توافق] هسته‌ای را وخیم‌تر کند خودداری کند. وضعیت این توافق همین حالا به دلیل موارد متعدد نقض آن، از جمله جدیدترین موردی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده به شدت نگران‌کننده است.»

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید مدعی شده ایران اقدام به مستقر کردن تجهیزات جدید در تاسیسات هسته‌ای اصفهان کرده و تولید اورانیوم فلزی را از روز ۸ فوریه (۲۰ بهمن) آغاز کرده است. ماده‌ای که تولید شده فلز اورانیوم طبیعی بوده که ایران گفته از آن برای اهداف تحقیقاتی استفاده می‌کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش همواره در مذاکرات هسته‌ای با ایران به ایفای نقش «پلیس بد» شهرت داشته اخیراً گفته عربستان سعودی باید در مذاکره جدید با ایران بر سر برنامه هسته‌ای حضور داشته باشد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احمد IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    6 1
    فرانسه ... زیادی خورده!!
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      5 1
      اونم سه وعده در روز!!!!
  • سعید IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    3 1
    وجدانا یه سوال..آخه مردم که میدونن ما واقعا از این لاس زدن های سیاسی چیزی عایدمون نمیشه و فقط امیدشون اینه که بهونه گیری دولت قطع بشه و قیمت دلار و سکه و اجناس پایین بیاد چه اینا برن مذاکره چه نرن..حالا چرا فقط مردم بی زبون باید جور ظلم دولت رو بکشن؟
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    4 1
    امانوئل مکرون همان کسی که اخیرا" گفته بود صنعت هسته ای فرانسه باعث استقلال فرانسه است ! ایشان شکر اضافه نموده اگر درباره صنعت هسته ای ایران سخنی گفته باشد ، ایران و ایرانیان راه و مسیر خود رو خواهند رفت .. برای اتمی شدن احتیاج به اجازه سی نداریم .. همان حقه و نیرنگ برجام متعفن کافی بود .. قوی شو ایرانم، قوی شو میهنم ..
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    6 1
    فرانسه در زمانی که از اقدامات امریکا بر علیه ایران حمایت میکرد خجالت نمی کشید ؟ و امروز هم خجالت نمی کشد که این حرف ها را میزند
  • سید فروزان CH ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    2 1
    اولا غلط زیادی کرده فرانسه ، دوما یک زمانی فرانسه مثلا جز ابر قدرتها بود و مقام پنجم را در اقتصاد دنیا ، امروزه مقام بیست و هشتم را دارد و قادر دیست ناو هواپیما بر خود را هزینه کند ، فرانسه برای کشورهای آفریقایی مثل مالی ، فرانسه است
  • ش. AE ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    5 1
    یکی تو ایران پیدا نمیشه بزنه تو دهن این خوک‌های وحشی که همه چیز نقض کردن حالا طلبکار هم هستن
  • پسر IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    2 1
    زررررررررررررررررررررررت گویای همه چیز
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    3 1
    خفه لطفا...
    • س م IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      0 1
      مثل اینکه شما طرف دار اجنبی هستی
  • قلی IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    1 1
    باسلام فرانسه وانگلیس هر دو مکار وخبیث اند وقتی هیچ اختیار و قدرتی در برابر امریکا ندارند نباید حرف بزنند فرانسه برای چاپلوسی و دوشیدن عربها و سعودی نخود اشه ایران باید با قدرت صنعت هسته ای رو حفظ کنه.
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    مرگ بر پلیس بد مرگ برآمریکا sA93

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس