کد خبر 1179682
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
سود سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود؟/ سردرگمی سهامداران برای سجامی شدن

۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت می‌توانند به اعتبار این سهام کارت اعتباری دریافت کنند.

به گزارش مشرق، مشمولان سهام عدالت می‌توانند در صورتی که سهام خود را نفروخته‌اند، کارت اعتباری به ارزش حداکثر ۶۰ درصد ارزش روز سهام عدالت خود دریافت و طبق قراردادی که بین آن‌ها و بانک منعقد می‌شود در بازه‌های ۶ ماهه و ۱۲ ماهه اقساط خرید خود را پرداخت کنند.

این طرح برای تمام مشمولان اعم از کسانی که روش مستقیم و غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند قابلیت اجرایی دارد.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی شامگاه سه‌شنبه ۹ اردیبهشت در ابلاغیه‌ای با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند. آزادسازی سهام عدالت دستاوردهای بسیاری برای اقتصاد کشور بویژه در شرایط سخت کرونایی داشت. گشایش قابل توجه معیشت طبقات کم‌برخوردار، جبران عطش بازار سرمایه با عرضه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سهام جدید و ترویج فرهنگ سهامداری در جامعه تنها برخی دستاوردهای آزادسازی سهام عدالت بود.

از همان روزهای ابتدایی آزادسازی سهام عدالت توسط مقام معظم رهبری که در راستای حمایت از معیشت مردم در شرایط کرونایی صادر شده بود، پیشنهادی توسط کارشناسان اقتصادی مبنی بر اعطای کارت اعتباری و تسهیلات به اعتبار سهام عدالت مطرح شد؛ اقدامی که مانع از فروش سهام عدالت ارزشمند توسط مشمولان می‌شد. با این وجود نظام بانکی و وزارت اقتصاد هیچ‌گونه اقدامی در این راستا انجام ندادند تا جایی که طبق آخرین آمار موجود، یک میلیون نفر مشمول، سهام خود را به دولت فروخته‌اند! اما حالا پس از حدود یک سال چنین امکانی ایجاد شده است.

* کارت اعتباری سهام عدالت، اسفند می‌رسد

در همین باره مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: زیرساخت‌ها برای کارت‌های اعتباری سهام عدالت آماده شده و پیش‌بینی می‌شود قبل از پایان سال برخی بانک‌ها بتوانند این کارت‌ها را ارائه دهند.

سمیه محمدی درباره جزئیات و نحوه دریافت کارت اعتباری توسط سهامداران عدالت گفت: خرداد سال ۹۹ آزادسازی سهام عدالت به ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم انجام و ۶۰ درصد سهام آزاد و قابل معامله شد، اکنون سهامداران می‌توانند سهام خود را در توثیق بانک گذاشته و کارت اعتباری دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

موجودی کارت اعتباری سهام عدالت چقدر است؟

آخرین وضعیت اعطای کارت اعتباری سهام عدالت

زمان اعطای کارت اعتباری سهامداران عدالت

وی خاطرنشان کرد: توثیق، فرآیندی است که وقتی فرد می‌خواهد تسهیلاتی را از بانک‌ها دریافت کند، در مقابل مبلغ ریالی، وثیقه‌ای به بانک ارائه می‌دهد که اکنون سهامداران عدالت می‌توانند با وثیقه قرار دادن برگه‌های سهام خود، این تسهیلات را دریافت کنند. محمدی تاکید کرد: اقدام مزبور با هدف ایجاد مشوق برای نگهداری اوراق سهام عدالت و همچنین ارائه تسهیلات به کسانی که این برگه‌ها را نگهداری می‌کنند، ایجاد شده است.

مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به اینکه سهامداران عدالت جامعه هدف بالایی دارند، گفت: بر اساس این تدبیر، آن‌ها می‌توانند علاوه بر استفاده از تمام مزیت‌های سهامداری، با نگهداری این اوراق، تسهیلات اعتباری دریافت کنند.

وی به جمعیت ۴۹ میلیون نفری سهامدار عدالت اشاره کرد و گفت: همه این افراد می‌توانند با طی مراحل قانونی با وثیقه کردن همان ۶۰ درصد سهامی که آزاد شده، کارت اعتباری دریافت کنند.

* ارائه کارت اعتباری سهام عدالت پروژه‌ای ملی است

محمدی ارائه کارت اعتباری به سهامداران عدالت را یک پروژه ملی و بسیار بزرگ دانست و گفت: بر اساس این برنامه، به همه بانک‌ها اطلاع‌رسانی شده و تفاهمنامه از طرف شرکت سپرده‌گذاری ارسال شده و تا امروز بیش از ۱۰ بانک اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال عملیاتی کردن این فرآیند هستند.

مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ادامه گفت: در ابتدا باید احراز هویت توسط سجام انجام شود که این فرآیند به صورت حضوری و غیرحضوری قابل انجام است و سپس اقدام به توثیق سهام می‌کنند.

به گفته وی در مجموع همان شرایط عمومی و اختصاصی که هر فردی برای دریافت تسهیلات باید احراز کند، در این خصوص هم باید اجرا شود و جایگزین ضامن در این پروسه اوراق سهام عدالت است. بعد از دریافت کارت اعتباری نیز افراد می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مشخص شده، اقدام به خرید کنند.

* ارزش کارت‌های اعتباری سهام عدالت

محمدی گفت: با توجه به دارایی و ارزش ریالی سهام عدالت افراد که تا این لحظه ۶۰ درصد آن قابل معامله و آزاد شده و با توجه به قدرت بازپرداخت، بانک مشخص می‌کند فرد چقدر می‌تواند تسهیلات دریافت کند. ضمانت در این فرآیند، برگه‌های سهام عدالت است.

مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: بانک‌ها در تلاشند هر چه زودتر این فرآیند را اجرایی کنند و به محض آماده‌سازی زیرساخت‌ها هر بانکی اعلام خواهد کرد.

محمدی افزود: سهامداران دقت کنند بازپرداخت اعتبارها مهم است و چنانچه سهامداران نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، سهام عدالت آن‌ها توسط بانک به فروش می‌رسد. وقتی بازپرداخت و اقساط به شکل منظم پرداخت شود، عایدی سهام مثل سود، حضور در مجمع و حق رأی متعلق به سهامدار است و می‌توانند از همه آن‌ها استفاده کنند.

مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرد: سهامداران به هیچ عنوان به شکل حضوری برای احراز شرایط دریافت کارت‌های اعتباری مراجعه نکنند، زیرا تمام فرآیندها به شکل غیرحضوری و مراجعه الکترونیکی انجام می‌شود.

سهام عدالت از کجا آمد؟

طرح اولیه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به عموم مردم در دولت هشتم به تصویب رسید، اما در آن دولت اجرایی نشد. این طرح در ابتدای کار دولت نهم مورد توجه قرار گرفت، به گونه‌ای که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوبه شماره ۷۲۶۸۳/ت ۳۴۴۸۴ ه تاریخ ۱۷/۱۱/۱۳۸۴ هیات‌وزیران با عنوان «آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون بر اساس توزیع سهام عدالت» منجر به فراهم شدن بستر قانونی لازم برای اجرای طرح توزیع سهام عدالت شد.

در واقع سهام عدالت، نوعی یارانه بود که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد. به دلیل آنکه بابت واگذاری سهام شرکت‌ها به مشمولان، از آن‌ها هیچ پولی دریافت نشده بود، تصمیم بر آن شد ظرف ۱۰ سال سود سهام این شرکت‌ها به عنوان اقساط سهام پرداخت شود.

با پرداخت سود سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری، رهبر انقلاب با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم‌درآمد، خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریع‌تر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    14 1
    بابا این سهام ازاد کنید دیگه اه، کلا چند میلیون هست میخوایم بفروشیم، سهام ما هست برای چی شما نگه اش داشتید، نصفش هم که خوردید
  • کارگر IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    4 0
    خانم محمدی مردم دردمندن ومشکل دارن وهزار گره در زندگی چرا به جای مردم تصمیم میگیرید که حتما "جاییکه شما میگید مثلا تو فلان فروشگاه خرید کنند.اینها با بقال وقصاب ومیوه وسبزی فروش محله اشان سر وکار وبده بستان دارند .چرا باید برای پول خودشان که هم سود وهم قسطتشه میدن شما برای خرج کردنش هم دخیل باشید.والا این دیگه چه معنی میده ؟...!
  • ناعدالتی IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    3 0
    ناموسن سرتیتروبردارید/نوشته ۴۹میلیون میتونن کارت بگیر/بعدنوشته اونای ک نفروختن میتونن/پس اونای که ۳۰درصدفروختن پولشونگرفتن چیکارکنن/ایامیتونن کارت اعتباری بگیرن
  • Mehdi IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    6 1
    لطفاً چگونگی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را توضیح دهید در مقاله های بالا هیچ اشاره ای به روش ثبت‌نام یا درخواست دریافت کارت اعتباری نشده است باتشکر
  • بهنام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    3 1
    چرا حرف پوچ خالی میزنید دروغ گوهای بی حیا الکی هزینه میزارید رو دست مردم شماها همون قضیه فروش سهامها که خرداد ماه حرفش زدید ما فروختیم ولی هنوز عملی نشده درستش کنید
  • وفا IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    1 0
    اینهمه حرف زدین ی کلمش مانفهمیدیم چ کنیم اخرش کارت اعتباری چیه وچطوربایدبگیریم ایا اجباری هست
  • کوردستان IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    4 0
    بزک نمیر بهار میاد ........
  • Sahar IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    3 0
    ۶۰درصدسهام‌عدالت‌روفروحتم ولی هیچ‌پولی به حسابم واریزنشده. کسی نیست که جواب ماروبدههههههه
    • الفا IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      1 1
      سلام . همان‌جایی که برای فروش گذاشتی برو لغو کن .
  • DE ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    6 0
    بابا بس دیگه اینبار باید چقدر پول بدین ،چقدر صف بایستیم بعد میگن کرونا هستش شما خودتون باعث زیاد شدن کرونا هستید
  • مرضیه دولتی IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    2 0
    باسلام من چطوری میتونم کارت اعتباری سهام بگیرم لطفا راهنمایی کنید
    • سیدکاظم IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      6 1
      هنوز معلوم نشده
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 0
    نسازه دوزخدابراتونحردوزدهای خورها من 30درصد فروختم برای همسرم 12میلیون واریز شد برای من وپسرم نفری 6میلیون پس باقی دیگه سهام ما کی برد کی خورد جواب ما بدید این.پولها خوردن نداره پول ما بالا کشید لعنیها ما کرایه نشین وکم دست هستیم پول رهن خونه نداریم از خدا بی خبرا
  • بهرود قاسمي آذر IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    1 0
    ايا امكان دارد كسانيكه روش مستقيم را انتخاب كردند به روش غيرمستقيم برگردند ؟ممنونم ازراهنمايي شما
  • علی رضا-قم IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    1 0
    نحوه تخصیص سهام عدالت و نحوه مدیریت آن و همچنین مدل تقسیم سهام فوت شدگان به بستگان، فروش، نگهداری مستقیم و غیر مستقیم و حالا کارت اعتباری سهام عدالت، این همه هزینه روی دست دولت گذاشت نمونه واقعی یک ناکارامدی سیستمی هستش، این سهام اگه برای ملت هست چرا شما نمیدید، اگر هم نیست این کاغذهاشو بگید ما پاره کنیم چون بعد از 10 سال دوتا 50 هزار تومان دادید که بسیار توهین بدی بود به ملت
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 0
    کارتتون بخوره تو سرتون ازاد کردنتون که فعلا به جای نرسید حالا کارت اعتباریتون هم یه جای نمیرسه چون تو مملکت یه مسول نداریم کسی هم حرف رهبری رو عمل نمیکنه
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    بابا آخر سال هست بانک وام نمیده ،،
  • حجت IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    این راه ها برای خالی کردن جیب مردم است به خدا ساده نباشید دیگه
  • غم دیده IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    آقا خواشا رسیدگی کنید این چه وضعشه میگن یبار دهه فجر اون ۴۰ درصدم ازاد میکنید پس چراهمش قولو وعده های الکی میدید حتی یبارم حرفشو تو تلویزیون نزدین این همه ظلم بخدا
  • ابوطالبی ا IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    باسلام بنده تازه دارم پایتخت نشین میشم ولی افسوس به خاطر نداشتن پنج ملیون از لیست ملیون هنوز بالای کارگاه خیاطی یک مهاجر با خانواده بسر میبرم سهم ما از جنگی که در جبهه و میادین دیگر کردیم بهش رسیدیم نمیدانم جوب انقلاب یا جنگ که بودم میخورم شاید اما بچه هام چه گناهی دارن سهم اونا همین سهامی که میگین بس درسته3225
  • موسی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    اصلا این کار یه جور اجباره که دولت داره مردم رومجبورب کاریکه نمی‌خوان انجام بدن میکنه چه مسخره بازی راه انداختید که همش درفک منافع خودتان هستیدنه منافع مردم/بذاریدمردم سهامشونوهرطوری که مشکلشون حل میشه بفروشند بایدوشایداچیه؟؟
  • mona IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 1
    منکه نفروختم ولی معلوم نیست میخوان چیکارکنن
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    منکه نفروختم ینی کارت اعتباری میدن آیا
  • صفری IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    سلام من‌ یه مستجر با 3تا بچه نه شوهرم سواد درست حسابی داره نه خودم هیچ از سهام وسود فروش وووووو نفهمیدیم به پولش هم احتیاج داریم ترسیدم بفروشم دروغ باشه وپول بهمون ندن حالا مودم یکی جوابم من‌ بده اینکه میگن توی سجام ثبط نام کنید یعنی چه و حتما باید انجام بشه وچطوری باید سبت نام کرد ممنون
  • مرضیه آجورلو IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    ما سهام عدالت نداریم به خدا به ما هم بدید
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 0
    الان فک کنم نزدیک ۶ ماه هست دولت میگه سهام رو ازاد میکنم بعد میگه وام میدم این دولت تکلیفش با خودش معلوم نیست هنوز میری وام بگیری با ۳۰ درصد میگن بعد از عدالت خدا پیغمبری میزنن الهی خدا بزنه کمر این دولت بی ارزه رو بشکنه راحت شیم بلد نیستی مملکت اداره کنی برو گمشو دا کمر ملتو چرا خم کردی پول خودمون رو به خودمون وام میدن منت هم میذارن
  • صلاح احمدپور IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 0
    کارت اعتبار
  • محسن اصفهانی نژاد IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    1 0
    کارت ََسهام از کجا بگیریم
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    اگر خدا پرست هستین با مردم روراست باشید الان تکلیف ما چیه الان ما کجا مراجعه کنید بانک ملی می گوید ما خبر نداریم به سامانه اایوا میرسم خطا میده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس