ظریف نمایه مذاکره نمایه مذاکره با آمریکا برجام نمایه

روزنامه بزک‌کننده برجام می‌گوید: امکان مذاکره دوباره درباره برجام وجود دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

در حالی که دولتمردان تصریح کرده‌اند برجام، توافقی غیرقابل مذاکره مجدد است، روزنامه زنجیره‌ای و غربگرای شرق نوشت: به‌طور کلی هر توافقی امکان تجدیدنظر و بازبینی دارد و در بسیاری موارد تنها راه حفظ و زنده نگه داشتن یک توافق است و این قاعده درباره توافقات داخلی و بین‌المللی یکسان است. ماده ۳۹ کنوانسیون وین سال ۱۹۶۹ مربوط به حقوق معاهدات، قائده کلی برای اصلاح یک معاهده را موافقت طرف‌های آن می‌داند مگر آنکه ترتیب دیگری در معاهده مشخص شده باشد.

بیشتر بخوانید:

اهل کدام مرزند این رومیان زنگی؟

از حیث حقوقی:‌ توافق جامع هسته‌ای معاهده نیست ولی می‌توان از اصول کلی این معاهده برای موارد مشابه استفاده کرد و با وحدت ملاک، قواعد لازم برای موارد مشابه را به دست آورد. در برجام بند «ع» از بخش «مقدمه و مفاد عمومی»، بازبینی و اصلاح این توافق را این‌گونه پیش‌بینی کرده است: «گروه ۵+۱ و ایران هر دو سال یک بار، یا در صورت نیاز زودتر، به منظور بازنگری و ارزیابی پیشرفت صورت گرفته و اتخاذ تصمیمات مقتضی با اجماع، در سطح وزیر دیدار خواهند کرد».

بنابراین، طبق مقررات مندرج در برجام و نیز اصول کلی برگرفته از کنوانسیون حقوق معاهدات می‌توان به این نتیجه قطعی دست یافت که وفق قواعد حقوقی و مقررات قید شده در توافق جامع هسته‌ای، این توافق قابل تجدیدنظر و بازبینی است. حقیقت این است که هر قرارداد و توافقی در زمان و موعد انعقاد تا حد امکان کامل است و این گذشت زمان است که نقاط ضعف و قوت یک توافق را نمایان و برجسته می‌کند. برای همین هم در هر توافقی اصلاح و بازبینی و تجدیدنظر پیش‌بینی می‌شود.

تجدیدنظر هم موجب می‌شود که با رفع موانع امکان اجرا بهتر و موثرتر یک توافق فراهم شود و هم مواردی که سابقا به هر دلیلی از نظر و توجه مغفول مانده در صورت ضرورت در اصلاحیه گنجانده شود. با این نگرش به نظر می‌رسد اصل مسئله تجدیدنظر و بازبینی آن‌گونه که در مقدمه عمومی برجام آمده، هم ممکن هست و هم به صلاح و مسئله مهم نحوه اجرا و حصول به این نتیجه است. بی‌شک تجربه ارزشمند مذاکرات طولانی و دقیق منتج به توافق هسته‌ای، زمینه و بستر مناسبی برای تامین مصالح و تمهید عزت ملی است. چنین برنامه کارآمدی، با توجه به شرایط به وجود آمده در مجموعه نظام بین‌المللی، متاثر از تغییر حاکمیت الیگارشی ایالات متحده آمریکا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. غفلت و کوتاهی در این موقعیت، به سرعت و سادگی فرصت‌های ایجاد شده را تبدیل به تهدید می‌کند و زمینه قدرتمندی را برای اجماع علیه ایران فراهم می‌آورد؛ آن هم درست در موقعی که می‌توان از چنین اجماعی نه تنها جلوگیری کرد. بلکه از رهگذر مجال فراهم شده، «سر مار را به دست دشمن کوبید.»

تحلیل مغالطه‌آمیز روزنامه شرق در حالی منتشر شده که این روزنامه زمانی در تیتر یک خود مدعی شده بود «امضای کری تضمین است» اما گذشت زمان چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ نشان داد به تعبیر آقای ظریف به امضای مقامات آمریکایی حتی اندازه جوهر کاغذ ارزش ندارد. مدیر مسئول شرق پس از امضای برجام در گفت‌وگو با حسین دهباشی اذعان کرد که برای جا انداختن برجام؛ متوسل به دروغ شده‌اند!!

در عین حال باید از نویسنده تحلیل شرق پرسید آیا آمریکایی‌ها برجام را اجرا کرده‌اند که نوبت به بازنگری آن شود؟ ثانیاً آیا آنها طرف ملت ایران هستند که حقوق‌شان در برجام نقض شده یا طرف دولت آمریکا که ضمن پایمال کردن حقوق ایران، و بدون جبران خسارت‌هایش، خواستار افزایش تعهدات ایران هم هست؟! ثالثاً هنگام بزک کردن برجام هم ادعا می‌شد قرار است منافع ایران را تأمین و تهدید (اجماع جهانی) را از سر ایران دور کند، اما اکنون شرق مجدداً می‌گوید برای رفع تهدید، باید توافق را تغییر داد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 26
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    1 1
    امضای کری تضمین است جتی بعد از 4 سال ریاست جمهوری ترامپ
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      امضای کری زمان خود کری هم تضمین نبود احمق
  • مهدی IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    5 0
    شما به همه چیز اشاره میکنید جز یک امر امنیتی خیلی مهم و اون بحث اقتصاد و معیشت افراد کم درآمد هست که دولت توان حل اون رو نداره.درامد من با ۴ نفر از ۳ میلیون رسیده به ۱ میلیون نه بیمه دارم نه سهام عدالت بهم دادن.شما که انقدر مقاله های جذاب می نویسی ۱ ماه نمی تونی جای من زندگی کنی.چطور شما می خوابید شبها که از حال ما خبر نداری
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      راهپیمایی ماشینی دیروز تقریبا همه ماشینهای معمولی بود اما از شما ماشین میلیاردی سوار خبری نبود اقا زرنگه
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    اینکه شما میگویید گذشت زمان میطلبد درهر توافقی تجدید نطر کرد این توافق اصلا عملی نشد ودر نطفه خفه شد چونکه نظر طرف بر کلاه برداری وعدم صداقت بود درچنین شرایطی اعتماد مجدد به این جماعت عین احمقگی است
  • iran IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    یک ایرانی مسلمان نباید دو بار از یک سوراخ گزیده شود ، هر آنکسی که سخن از مذاکره مجدد و برجام جدید می‌زند خائن به ایران و ایرانی است و باید دستگیر و محاکمه و پاسخگوی ملت ایران باشد ... برجام فریب و نیرنگ بزرگ غربی ها علیه صنعت هسته ای و علیه ایرانیان بود ...
  • موسی IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    3 0
    روزنامه «غرب»
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      اینقدر برای قدرت به هم نپریدفکری برای مردمی که همیشه هرجورخاستیددرسحنه بودندبکنید
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    5 0
    بابا باید با چه زبانی بگن نمیخواد برگرده لعنتی ها دست از سر مردم بدبخت بردارید ول کنید این قرار داد نگین را تا الآن کلی ضرر برای کشور آوردید خواهشن این چند ماه دیگه کاری نکنید تا کشور را به اهلش بسپاریم انشالله و از شر شما راحت بشیم انشالله یک ریس جمهور انقلابی درمان درد است
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    8 1
    آخه کسی نیست به این خنگها بگه سر چی مذاکره کنیم
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      1 0
      سر همه عواملی که باعث شده این همه فشار وتحریم بر ملت تحمیل شود ،همان عواملی که باعث شده در میان تمام کشور های جهان فقط ما وکره شمالی این وضعیت را داشته باشیم،یا کل کشورهای جهان راه را اشتباه می روند،یا ایران و کره.
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    6 0
    به مردم خودتان بها بدهید و برای آنها ارزش قائل شوید .آنگاه خواهید دید که به بیگانه نیازی نیست.
    • امیر IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      2 7
      دقیقا . به مردم بها بدیم درسته . اینو به طرفداران اصولگراها بگو که بعضی هاشون تو تریبون رسمی صدا سیما میگن هر کی نمیخواد از ایران بره .
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      3 0
      اینو به غربگداها بگو که میگن ایرانی جز آبگوشت نمیتونه درست کنه!!! تمام این صنایع نظامی و موشکی سپاه رو همین اصولگراها ساختن که فقط گوششون به حرف رهبری بود!!
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      5 0
      ۰۷:۲۱ وطن فروشهایی مثل شما و سلبریتیای بی سوادتون صبح تاشب بد ایران رو میگن، ایران سیاهه، مرکز بلای دنیا هست و چه و چه، پول و گرین کارتش رو هم دارین، نداشته باشین هم به خاطر دشمنی با ایران بهتون میدن، پس چرا گورتون رو گم نمی کنین؟ مگه ایران بد نیست؟ پس غلط کردین موندین؟
    • حبیب IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      تنها چیزی که این دولت لیبرال و نجومی بگیر غرب گدای افساد طلب به آن اهمیت نمی‌دهد آرامش مردم است
  • ناصر IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    1 6
    خب مذاکره کنیم ونقاط ضعفی که دارد وبه نفع ما نیس رو کم اثر یا بی اثر کنیم .مگر قرار است در مدکره پیشاپیش بازنده باشیم
    • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      5 0
      آمریکایی ها هم میگن چشم هر چه شما میفرمایید
  • TR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    1 3
    یک بار هسته ایی تا آخرش برین و آخرین نقطه غیر قابل تهدید برسین بعد بگین برای مذاکره آماده ایم. آن وقت زبان زور به زبان مدارا تقلیل پیدا میکنه فعلا از خلا و طبل توخالی بودنمان خبر دادن.
  • ایرانی IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    5 0
    انکه بایدتجدید شود شرافت شمادجالان جنگ نرم است البته شرافتی که نداشته اید وبرای حقوق ماهانه شایدویزا اینچنین دم تکان میدهیدننگتان باد مذاکره باغرب انشالله بعدازظهور
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    7 0
    فقط مقاومت و تلاش جهادی و حمایت از هم و پیروی از دستورات رهبری راه چاره هست
  • جواد IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    7 0
    واقعاانسان دیگه چقدربایدنفهم باشه که دوباره گول این غربیهای مکارروبخوره#اوناموجوداتی هستنددرنده بیشرف پرروالبته احمق#درلباس انسان که متاسفانه که بعضی درداخل سعی دربزککردنشان دارن
  • رضا IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    2 2
    ما داریم مثل امون وکاهنانش ضعیف می شویم چون هم داریم فقیر می شویم (بایک مقایسه با کشورهای نفتی منطقه) هم داریم مردم و طرفداران خودراازدست می دهیم این دومهم رانه با انرژی هسته ای ونه باموشک نمی توان بدست اورد
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      1 0
      اگه فکر کردین مثل عراق و لیبی میتونین با این حرفها ایران رو خلع سلاح کرده و بعد حمله کنین کور خوندین!! این نقشه دیگه قدیمی شده!!!
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      اینی که میگی وضعیت اربابت آمریکاست نه ما دوباره ساقیتو عوض کردی حالت خوب نیست داری هذیون میگی
  • SE ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    6 0
    شرق! تو گه میتوانی بخوری ولی مذاکره ای نخواهد بود! چون مردم عاقل و خردمند ایران از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشوند و گوش بفرمان رهبر فرزانه خود هستند که شرط بازگشت امریکا به برجام را با درایت و بروشنی بیان فرمودند
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      شما ها که ادعا می کنید بر جام خسارت محض است با کدوم منطق برای بر گشت به بر جام شرط تعیین می کنید،اگر قرار دادی واقعا خسارت محض باشد ،ادم عاقل در اولین فزصت از ان خارج میشود ،نه اینکه برای بر گشت به ان شرط بگذارد.
  • رضا IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    3 0
    عجز و التماس و ذلت غربگراهای داخلی و مسئولین دوتابعیتی را از کدخدای رو به افول می بینم خونم به جوش میاد.نمیدونم چرا بعضی ها نمی فهمند . بعد شهادت سردار دلها، هرکسی که دم از مذاکره مجدد بخواهد بزنه باید دهنشو گل رُس گرفت.
  • محمدرضا IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    3 0
    برجام از اول مرده بدنیا آمد قرار بود با برجام تحریم ها لغو شود اما از امضای این پیمان تاکنون تحریم ها بیشتر شده و وضع مردم روز به روز بدتر می شود تنها را نجات لغو پیمان برجام به طور کامل است.تا زمینه برای قدرت گیری مجدد ایران و مذاکره ای عزتمند با دشمن و توافقی منطقی فراهم شود
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    3 0
    هیچ جای دنیا خاءن مورد توجه و تفقدقرارنمیگیرد امادرکشور ماغربگدایان حتی برای تولیدمطالب ذلت بار خود ازجیب مایارانه هم می گیرند راستی چرا اینگونه شدیم.
  • سلیمان محمدی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    1 0
    این بی سر پاها را ول کنید وبه سخن رهبر گوش و به ملت تکیه کنید اینها کی به حرف خودشان عمل کردن که این بار عمل کنند
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    2 1
    هرچه میکشیم از مذاکره با امریکاست،اخه کسی با گرگ مذاکره مکنه،ای روشن فکرها با شما ها هستم.
  • ناصر IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    1 0
    بهترین راهکاربرای مذاکره درموردبرجام ورابطه باامریکامراجعه به ارای ملت هست
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      البته بعد از گرفتن آرای ملت در مورد استیضاح روحانی!!!
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      بهترین راه مراجعه به رهنمودهای رهبری که فرمود رفع تحریم دست اوناست و خنثی سازی تحریم دست ما
  • ناشناس GB ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    1 1
    چقدر دیگه مقاومت کنیم آخه وقتی تحریم‌ها برگشت گفتین 6 ماه مقاومت کنین الان شده 3 سال بازم میگین مقاومت کنیم؟؟!! 40 سال با انواع و اقسام تحریم ها روبرو شدیم و نه غربی ها از تحریم خسته نشدن و نه تونستیم خودمون ضد تحریم کنیم دیگه بسه دیگه مذاکره کنین بزارین یه نفسی بکشیم
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    سیاست‌های آمریکا با تغییر رئیس جمهورشان تغییر نمی‌کند مذاکره با آمریکا فقط ضربه زدن به کشوراست چون حاصلی ندارد و دیدیم سالها صنعت هسته‌ای ما را در رکوت گذاشتند و نابود کردند همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در صورتی مذاکره میکنیم که تمام تحریم‌ها برداشته شود و سر هر چیز نباید مذاکره کرد
  • امیر IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    1 0
    اینا ایرانی هستن؟ بدتر از ستون پنجم هستن نکنه بهائی یا اسرائیلی هستن
  • حمید صفری IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    اینا همش تئاتری بیش نیست.ترسوهای بزدل میخوان برن توافق دوباره کنن این حرفا رو تو روزنامه میزنن که اولا ببینن مردم چه واکنشی نشون میدن ،ثانیا گوش و ذهن مردم رو آماده کنن.
  • دد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    5 1
    تو را به خدا با دنیا صلح و آشتی کنید در این چهل سال متوجه نشدیم انسانیم یا حیوان آرزوی همه چیز به دل خودمون و بچه هامون موند...حق زن و بچه مارا کمتر اینور و انور خرج کنید خدا ما رو آفرید که زندگی کنیم واو رو شکر کنیم بچه هاتون در بهترین وضعیت دارند زندگی میکنند خبر از پیادها و گرسنه ها ندارید شما از چه میترسید که با دنیا آشتی نمی کنید
    • رضا US ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      ایران مگر با کی دشمنی کرده؟ جز این که‌همه با او دشمی می کنند. استقلال بخوای سلطه گزان دشمنت میشن، نومر و ذلیل باشی میشن رفیقت که بدوشنت
  • علی پوراحمد IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    تا کی با این خیانت کاران باید مدارا کرد . مرد تا حسابی در کجای آن بند و مقدمه گفته شده بود باز نگری . نشست چه ربطی به باز نگری دارد .نفس کشیدن شماها برای مردم و کشور افت است .د
  • الهی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    اخه این غرب زده ها تا کی می خواهند زمینه را برای پیروزی غرب هموار کنند مگر آمریکاواروپا ازهمان اول توافق را عملی کردند بعدش هم آمریکا کلا خارج شد دیگه چه کاری از این حقه بازها باید صورت گیرد که شما بند بر جام رابرخ می کشی
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    خاک بر سر ما کنند که برای وضع بهتر اقتصادی منتظریم ببینیم یه پیرمرد دم گور یه گوش چشمی به ما می کنه یا نه
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    با این همه تحقیر ی که می شوید وآمریکا برای برای گر فتن امتیازات بیشتر وتعطیلی صنعت هسته‌ای واقتدار موشکی دست رد به سینه شما می‌زند باز التماس می کنید بگویید دقیقآ دنبال چی هستید که اینقدر دم از مذاکره می زنید
  • سیامک IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    برای روح برجام صلوات ظریف پسند بفرستید !!!!!!!!
  • دوکلمه حرف حساب IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    باید مذاکره شود ۱-تقریبا همه چیز(همه اجناس، ملک،زمین و....)ده برابر شد ۲-سرمایه مردم دربورس سوخت ۳- خیلی داروها گیر نمی آید یا قیمت نجومی دارد ۴- .... خیلی افراد که نگران مذاکره هستند به خاطر اینکه دیگر نمی تواننددوباره پول خود را ۱۰برابرکنند اما مذاکره باید باعزت واقتدارباشد وبه گونه ای باشدکه ۱-حقوق مردم ایران حفظ شود ۲- توافق آنقدر محکم باشد که مجددا با تغییر دولت آمریکا پاره نشود ۳-...
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      اتفاقاً به همین دلایلی که گفتی باید از مذاکره پرهیز بشه چون این مشکلات بیشتر از این که ریشه در تحریم داشته باشند در مدیریت غلط بحث اقتصاد ریشه دارند و حتی اگه تحریم ها در عمل هم رفع بشه هیچ تاثیری نخواهد داشت مذاکره بر سر داشته ها عمل چیزی جز باشد هی نیست و اگه بخواد اینطور پیش بره نتیجش میشه یه چیز تو مایه‌های همون و لیبی انقدر فریب این تیم گرین کارتی غربگدا رو نخورید اینها برای اینکه از خودشان سلب مسئولیت کنند دائماً دارند همه چیز به تحریم و برجام ربط میدن از اول هم همین بوده صحبت‌هایی که خودشون در مورد اوضاع اقتصادی در زمان احمدی‌نژاد می‌گفتن رو گوش کنید روحانی و تیم‌شان گفتن ۷۰ درصد مشکلات به خاطر مدیریته نه تحریم
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    این عناصر طرفدار برجام چقدر دروغها که بر هم نبافتند
  • رحیم IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    چند سال هست که نام برجام بدون اینکه سودی برای ما داشته باشد مثل پتک بر سر ما کوبیده میشه شما را به خدا قسم میدیم دست بردارید ما همچو برجامی نخواستیم اینقدر در مقابل آمریکا خود را وکشور را کوچک نکنید
  • ایلیا IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    یکی به این احمقها بگه آزموده را آزمودن خطاست،حسنی خواهشاً تو و حامیانت نمیخواد کاری بکنید فقط این دو سه ماهه خفه باشید تا دورتون تموم شه برید به زباله دان تاریخ
  • داود IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    شما که مینویسی هر قراردادی بعد از ‌گذشت زمان قابل مذاکره است،ننوشتی که اگر دوباره باز بینی شد، چند روز بعد دوباره امریکا بر اساس منافع خود دوباره اگر بحث تحریم را پیش کشید،باید چه کار کرد ،لطفا در بحث امنیت ملی اینقدر ساده لوحانه مقاله ننویس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس