کد خبر 1179169
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
کشتار یمن

یک مقام وزارت خارجه انگلیس در واکنش به تصمیم آمریکا برای تعلیق فروش سلاح به ریاض گفت که لندن طبق مجوزهای قبلی به فروش سلاح ادامه می‌دهد.

به گزارش مشرق؛  مقامات دولت انگلیس از پیوستن به آمریکا در تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی امتناع کردند و گفتند لندن در این خصوص خودش تصمیم‌گیری می‌کند.

هفته گذشته «جو بایدن» مدعی شد فروش تسلیحات به عربستان سعودی را که یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش بود، تعلیق کرده است.

به گزارش روزنامه «گاردین» انگلیس، روز دوشنبه وزیر مسئول انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت متوجه بازنگری آمریکا شده و مدعی شد مجوزهای فروش تسلیحات انگلیس با احتیاط زیادی صادر شده تا اطمینان حاصل شود که قوانین حقوق بشری را نقض نمی‌کنند.

وی در ادامه ادعاهایش، علیرغم استفاده از تسلیحات انگلیسی برای کشتن غیرنظامیان یمنی در جنگ ریاض علیه این کشور فقیر، گفت: تصمیماتی که آمریکا در ارتباط با فروش سلاح می‌گیرد، تصمیمات این کشور است و بریتانیا مسئولیت‌ صادرات تسلیحات خود را بسیار جدی برعهده می‌گیرد و ما به ارزیابی همه مجوزهای صادرات تسلیحات مطابق با ضوابط دقیق صدور آن‌ها ادامه می‌دهیم.

طبق این گزارش، عربستان سعودی سهم ۴۰ درصدی از میزان فروش تسلیحات انگلیس را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده است.

«توبیاس الوود» رئیس محافظه‌کار کمیته دفاعی پارلمان انگلیس در این خصوص در جلسه پارلمان از لندن خواست خود را با نزدیکترین متحد امنیتی‌اش هماهنگ کند و صادرات تسلیحات مرتبط با جنگ را پایان دهد. وی گفت: بازنگری آمریکا مورد استقبال است و ما را در اولین آزمون بزرگ درباره معنای عملی انگلیس جهانی قرار می‌دهد. تعلیق فروش سلاح از سوی آمریکا به منظور ایجاد شرایط برای مذاکرات صلح است.

«لیزا نندی» وزیر خارجه دولت سایه انگلیس هم به نمایندگان مجلس گفت: تجارت تسلیحات انگلیس و حمایت فنی باعث تداوم جنگ در یمن می‌شود. تصمیم آمریکا درباره (تعلیق) فروش تسلیحات، انگلیس را به طور خطرناکی با متحدانش ناهماهنگ می‌کند و آن را به طور فزاینده منزوی می‌سازد.

وی تاکید کرد انگلیس نمی‌تواند همزمان هم نقش صلح آفرین و هم تامین کننده سلاح  در این جنگ را ایفا کند.

پیشتر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت رئیس ‌جمهور آمریکا حمایت این کشور از عملیات‌های تهاجمی در یمن را متوقف می‌کند.

جو بایدن نیز پنجشنبه در سخنرانی خود با انتقاد از اوضاع انسانی در یمن ادعا کرد که دولت او تلاش دارد جنگ در این کشور را متوقف کند و از تیم ویژه خود در غرب آسیا خواسته برای حصول آتش‌بس در یمن اقدام کند.

با این حال، برخی کارشناسان و ناظران معتقدند که پس از سخنان پنج‌شنبه هفته گذشته «جو بایدن» در خصوص جنگ یمن و توقف فروش سلاح‌های تهاجمی به ائتلاف سعودی، به نظر می‌رسد که این سخنان نشان از عزم کافی برای پایان جنگ یمن ندارد و صرفا در راستای آرام کردن اوضاع است.

ائتلاف سعودی-اماراتی نزدیک به شش سال یمن را زیر بمباران و موشک‌باران خود گرفته، با محاصره همه جانبه، گرسنگی و کمبود منابع درمانی به مردم یمن تحمیل کرده و به کشتار زنان و کودکان این کشور ادامه می‌دهد.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 4
  • شاکی IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    7 1
    این لعنتی ها حاضرن به خاطر پول همه کار پست و کثیفی رو انجام بدن . حتی .....................
  • آوید IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 1
    این خوک های کثیف بریتانیایی(انگلیس خبیث) برای اهداف خودشون به والاترین ارزش‌ها هم پایبند نیستن.در زمان استعمار شان و ورود شان به ایران توسط مردان دلواری نقشه شان برآب شد.اما الان یمن رهبر دور اندیشی داره. با اینکه درجنگه اما سربلند... حتمآ سلاحهای شما به دست مردم حق جوی منطقه وحوثی ها خواهد افتاد
  • Tajik IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    6 2
    مرگ بر انگلیس ومرگ برام یکا ومرگ بر اسرایل جانی
    • IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      0 0
      ننگ به انگلیس روباه پیر استعمارگر
  • یزدی IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 0
    انشاا کرونا کافی ریشه شماجنایت کاران رااربین ببرد به غبرازخوباشان
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      0 0
      آمین
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      0 1
      واقعا ...ان شالله ریشه همشان از زمین پاک برداشته بشه
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 0
    ننگ به انگلیس روباه پیر استعمار
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 1
    به امید ریشه کنی آل منفور سعود
    • جنوبی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      2 0
      لعن و مرگ بر ال سعود لجن
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 0
    لعنت برانهایی که جان انسانها برایشانمطرح نیست ا گر خداباشند بدان روزی به بدترین وجه خواهی مرد
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      0 1
      مرگ بد برای آنها سرآغاز عذاب است
  • آشنا IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 0
    مرگ خدا بر امریکا انگلیس اسراییل وال سعود وحشی خدایا بچه های خودشونم به این روز بنداز تا دردی که این پدر میکشه رو با عمق وجودشون درک کنند.
  • ایران IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    0 0
    مرگ بر انگلیس مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آل سعود لعنتی ها هر چی پول و ثروت دارن از فروش سلاح به این آدم های جانی روانی بدست میارن انشاالله اینقدر کرونا بگیرید نسل آشغالتون منقرض بشه
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    0 0
    این نسل کسی مثل نسل کشی که انگلیس در حق مردم ایران کرد و با گرسنه گی بزرگ که در ایران ایجاد کرد 11 میلیون ایرانی را کشت حالا شیعیان یمن را داره می کشه مرگ بر انگلستان و ملکه اش
  • ممد IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    0 0
    چه دنیایی شده که هرکس فقط به فکر منافع خوذشه و حاضر بقیه رو بخاطر خودش قربونی کنه
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    0 0
    این روباه پیر فکر میکنه دنیا برای اونه ولی نمیدونه بلخره پرچم اسلام همه برافراشته میشه وریشه ظلم برچیده میشه
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    0 0
    رساندن سلاح ونفر برای کمک به این حوثیهای بزرگوار برای ما ایرانیان از تهیه قوت برای خودمان واجب تر است درود بر غیرت وشرف یمنیها این یاران امام مهدی(ع).دست خدا بدرقه راهتان.
  • ایران IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا و انگلیس و اسرائیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس