کد خبر 1178239
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷

به گزارش مشرق، محمد رستم پور فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: اندیشکده مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک که به تیم کنونی جو بایدن نزدیک است، در مطلبی به قلم «ست جونز» مشاور رئیس این اندیشکده که با رسانه‌های معارض ایران نیز گفتگوهای متعددی دارد، به بررسی وضعیت روابط آمریکا و رقبایش به صورت خاص، روسیه، ایران و چین پرداخته و تصریح کرده است ایالات متحده برای جنگ در سایه آماده نیست. از نظر او، امروز ابزارهای اعمال اراده دیگر بمب‌افکن‌های غول‌پیکر، تانک‌های مجهز یا سربازان ماهر نیستند؛ بلکه هکرها، عوامل اطلاعاتی و نیروهای ویژه و شرکت‌های نظامی خصوصی هستند که برتری می‌آفرینند. آمریکا بیش از اندازه بر جنگ هسته‌ای و نیروهای مرسوم نظامی تمرکز کرده است در حالی که روسیه، چین و ایران مرتباً در حال توسعه توانایی‌های نظامی غیرمتعارف خود هستند و دولت بایدن باید میان مداخله نظامی و رقابت‌های نامنظم تعادل ایجاد کند.

جونز می‌گوید ممکن است با به‌کارگیری لفظ جنگ برای توصیف اقدامات غیرخشونت‌آمیز مانند عملیات‌های اطلاعاتی و تحریم‌های اقتصادی مخالف باشید اما این چیزی را تغییر نمی‌دهد. مبارزه بین رقبا طیف گسترده‌ای از اقدامات را دربرمی‌گیرد. چین از اصطلاح «سه جنگ»، ایران از اصطلاح «جنگ نرم» و روسیه از تعبیر «اقدامات فعال» استفاده می‌کند. در ادبیات نظامی جنگ‌های نامنظم یا نبردهای نامتقارن از زمان جنگ سرد پدید آمده است.

نویسنده در ادامه به راهبردهای عملیاتی سه کشور روسیه، چین و ایران علیه آمریکا اشاره دارد و تأکید می‌کند مهم‌ترین چالش بایدن در مواجهه با ایران، بازگشت یا عدم بازگشت به توافق هسته‌ای نیست؛ بلکه از بین بردن توان ایران در جنگ‌های نامتقارن متکی بر دو عنصر «اقدامات سایبری» و «موشک‌های بالستیک» است. از نگاه او، اصول اساسی مقابله آمریکا با این سه کشور در گروی درک بهتر چگونگی نگاه روسیه، چین و ایران به رقابت با آمریکاست.

آموزش زبان، فرهنگ و ادبیات رقبای آمریکا از جمله ایران به دیپلمات‌ها، سربازان و جاسوسان برای راه‌اندازی کمپین‌های کارآمد اطلاعاتی و تلاش برای افشاگری موارد نقض حقوق بشر، فساد و ظلم در ایران به ویژه پیگیری مسائل و رخدادهای مرتبط با مخالفان جمهوری اسلامی ایران از نظر جونز حیاتی است. از نظر او، بسط هژمونی لیبرال بر اساس نظامی‌گری و براندازی، نباید هدف ایالات متحده باشد؛ بلکه آمریکا باید تجارت آزاد، دموکراسی و حقوق بشر را تشویق کند.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 0
    این اقای جونز مرتبا مقاله در مورد فضولی تو کار کشورها مینویسد باید مقاله ای راجع به وحشی گری های امریکا بنویسد که مردم دنیارا سلاخی میکند .انها مرتبا دم از حقوق بشر میزنند در حالی که دستشان به خون میلیون نفر در جهان الوده است .هر جای دنیا که تروریسم باشد رد پای امریکا در انجاست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس