کد خبر 1177311
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
سرنوشت نهایی کلیات لایحه بودجه 1400/دولت در زمان مقرر لایحه اصلاحی را تقدیم مجلس می‌کند

امروز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور از ارائه لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ به مجلس در زمان تعیین شده خبر داد.

به گزارش مشرق، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ پس از کلی بحث و گفت و گو نهایتا سه شنبه هفته جاری، ۱۴ بهمن ماه در صحن علنی مجلس مطرح و در دستورکار نمایندگان مجلس قرار گرفت.

نمایندگان مجلس که در کمیسیون تلفیق به مدت ۲ ماه لایحه بودجه را بررسی کرده بودند در نهایت کلیات لایحه بودجه را رد کردند و علت اصلی را نیز بسیاری از بهارستان نشینیان و کار

شناسان سیاسی سخنان محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌دانند.

*تیر خلاص نوبخت به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰

سرنوشت نهایی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰

نوبخت در جلسه رأی به کلیات لایحه بودجه در سخنانی نمایندگان مجلس را متهم کرد که: شما که مجلس انقلابی هستید اجازه دادید خودروهای لوکس که سال‌ها اجازه نداشتند به کشور وارد شوند، وارداتشان انجام شود. اگر از فردا در خیابان‌های تهران ماشین‌های لوکس بیایند و بچرخند چه جوابی به فرودستان می‌دهید؟

وی همچنین گفته بود قیمت ارز طی ۵-۴ سال گذشته زیر ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود، چه کسی گفت باید در این شرایط به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد؟ چرا این ارقام را بر زبان جاری می‌کنید؟ مردم از ما اعانه نمی‌خواهند بلکه می‌خواهند جلوی تورم و گرانی را بگیریم.

*تاکید مجلس بر اصلاح کلیات لایحه بودجه 

پس از رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس به دولت مهلت دو هفته‌ای داد تا مجددا کلیات لایحه بودجه را بررسی و اصلاح و سپس به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

*نامه معاون پارمانی رئیس جمهور به قالیباف برای بازگشت لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق

سرنوشت نهایی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، تأکید کرد که لایحه بودجه ۱۴۰۰ باید مجددا به کمیسیون تلفیق برگردد که در بخشی از این نامه آمده بود؛ نظر به این که مطابق با تبصره ۳ ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس چنانچه گزارش کمیسیون مبنی بر رد کلیات باشد و در محلس نیز کلیات به تصویر نرسد مراتب به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت دو هفته لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند.

امیری نوشته بود: اما قانون آیین نامه داخلی مجلس نسبت به وضعیتی که کلیات در کمیسیون تلفیق تصویب و در صحن علنی مجلس رد شود ساکت می‌باشد. با عنایت به اینکه آنچه در مجلس رد شد مصوبه کمیسیون تلفیق بود و نیز رویه مجلس در مورد مشابه در تاریخ ششم اسفند ۹۸ استفاده از ملاک ماده ۱۸۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس راجع به برنامه بوده و مصوبه کمیسیون پس از رد در مجلس به کمیسیون تلفیق اعاده گردید و گزارش آن نیز در تاریخ سه شنبه ۶ اسفند ماه سال ۱۳۹۸ در خبرگزاری خانه ملت که تصویر آن به پیوست ارسال می‌گردد انتشار عمومی پیدا کرد لذا مستدعی است مطابق رویه که شرح آن گذشت موضوع را به کمیسیون محترم تلفیق جهت اصلاح اعاده و ارجاع فرمایید. قبلاً از عنایتی که خواهید فرمود سپاسگزاری می‌شود.

*پاسخ معاونت قوانین مجلس به معاون پارلمانی دولت: دولت باید لایحه مجدد ارائه کند

سرنوشت نهایی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰

پس از نامه حسینعلی امیری به رئیس مجلس شورای اسلامی، بهزاد پورسید معاون قوانین مجلس به ادعای معاون پارلمانی رئیس جمهور پاسخ داد؛ معاون پارلمانی ریاست جمهوری اطلاع دارد که آئین نامه داخلی مجلس به هیچ وجه ترتیبی را برای بازگشت لایحه در این مرحله به کمیسیون پیش بینی نکرده است و این معنا به وضوح از مفاد تبصره ۳ ماده ۱۸۲ قانون آئین نامه داخلی قابل درک است.

وی افزود: اشتباه نمایندگان دولت این است که به توضیحات رئیس مجلس در زمان رای گیری درباره بودجه و به مفاد تبصره فوق الذکر و همچنین بند ۴ ماده ۱۸۲ توجه نکرده اند. براساس این مفاد و توضیحات، آنچه رای گیری شد کلیات بودجه است و بر اساس قانون اساسی بودجه باید توسط دولت ارائه شود.

معاون قوانین مجلس تاکید کرد: در این شرایط که مجلس کلیات بودجه را رد کرده است ، ارائه مجدد لایحه بودجه تکلیف دولت است مگر اینکه دولت تمایلی به اداره کشور در سال آینده بر اساس قانون بودجه نداشته باشد.

وی با بیان این که دولت جز این راهی ندارد که یا لایحه مجدد ارائه کند و یا لایحه چند دوازدهم برای اداره امور کشور بفرستد درباره هرگونه رفتار غیرقانونی دولت هشدار داد و گفت: بدیهی است اگر دولت به تکالیف قانونی خود عمل نکند، مجلس شورای اسلامی بر اساس اختیارات قانونی خود تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.

*واعظی: طبق خواست مجلس بودجه اصلاحی می‌دهیم

سرنوشت نهایی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰

علیرغم این که دولتی‌ها اصرار داشتند که اصلاحاتی در لایحه بودجه صورت نخواهند داد و باید به کمیسیون تلفیق مجلس برگردد، امروز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور از ارائه لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ به مجلس در زمان تعیین شده خبر داد.

وی افزود: اگرچه دولت معتقد است آنچه در صحن مجلس رد شد، گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه بوده و در چنین شرایطی قبلا رویه این بوده که گزارش برای اصلاح به کمیسیون بازگردد، اما دولت بر مبنای تعامل و مفاهمه به خواست مجلس احترام گذاشته و برای اینکه مردم متضرر نشوند و اقتصاد کشور آسیب نبیند، در زمان تعیین شده اقدام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نه تنها رویکرد تعامل‌گرایانه دولت بی‌جواب ماند، بلکه در طول دو ماه بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس، شاهد تغییراتی در این لایحه بودیم که دقیقا در جهت تقویت نقاط ضعفی بود که نمایندگان در ابتدا به بودجه نسبت می‌دادند.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمایندگان کلیات گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه را در صحن رد کردند، رویه مجلس - چنانکه در بودجه سال ۹۸ تجربه کردیم- قبلا این بود که گزارش دوباره به کمیسیون تلفیق ارجاع شود. با این حال مجلس اکنون قائل به رویه دیگری است و از دولت طلب اصلاحیه می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در جنگ اقتصادی هستیم و همانطور که رئیس جمهوری پیش از این بارها از ضرورت همگرایی و همبستگی کامل همه ارکان کشور برای پیروزی در این جنگ سخن گفته و به دلیل اینکه لایحه بودجه در حکمرانی، معیشت مردم و امورات کشور بسیار حائز اهمیت و راهبردی است؛ حاضر نیستیم آن را به اختلاف‌نظرها و منازعات سیاسی گره بزنیم و بر همین اساس، طبق خواست مجلس محترم، نظرات اصلاحی ارائه و تلاش خواهیم کرد با رویکرد مفاهمه، تا جایی که شاکله بودجه بهم نخورد و درآمدها واقعی و قابل اجرا باشد، با مجلس تعامل کنیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس