نبویان: اذعان مسئولان سازمان برنامه به تورم 35 درصدی بودجه 1400/دولت روحانی در آینده فروشی سرآمد همه دولت‌هاست

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس طبق گفته مسئولان سازمان برنامه و بودجه در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ ما در سال آینده با تورم ۳۵ درصدی مواجه خواهیم بود.

به گزارش مشرق، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ روز چهارشنبه دوازدهم آذرماه از سوی دولت به مجلس تقدیم شد و نمایندگان کار بررسی این لایحه را در مجلس شروع کردند از همان ابتدا نمایندگان اعلام کردند که لایحه بودجه دارای ایرادات و چالش‌های زیادی است که از جمله مهمترین آن می‌توان به کسری ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی و عدم شفافیت در بخش‌های قابل توجهی از لایحه بودجه اشاره کرد.افزایش ۵۰ درصدی هزینه ها از دیگر مسائلی بود که مورد ایراد نمایندگان قرار داشت در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق بخشی از ایرادات آن رفع شد و با ایجاد شفافیت و حذف بخشی از  موارد، اعضای کمیسیون توانستند منابعی را به بودجه اضافه کنند.

از جمله اقداماتی که در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق انجام شد، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید کالاهای اساسی بود که البته منابع این بخش به یارانه‌ها تخصیص یافت که حدود صد و شش هزار میلیارد تومان بود در نهایت پس از انجام بررسی ها در کمیسیون تلفیق لایحه برای رای گیری به صحن علنی مجلس ارسال شد اما نمایندگان در جلسه علنی مجلس کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را رد کردند.

حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران شمیرانات ری و اسلامشهر و پردیس و نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ضمن تشریح ایرادات و اشکالات لایحه بودجه به بیان دلیل رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در صحنه علنی مجلس پرداخته است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: لایحه دولت دارای ایرادات زیادی بود و اگرچه کمیسیون تلفیق بخشی از آن را اصلاح کرد اما  دیدیم که دولت صراحتا با این اصلاحات مخالفت کرد و ما هم با کلیات آن مخالفت کردیم تا آقایان دولتی بروند و خودشان اصلاحات در بودجه را انجام دهند.

* جای خالی منافع مردم در لایحه دولت

وی افزود: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کاملا از سر بی‌دقتی و به دور از کار کارشناسی تدوین شده و مواردی که منافع مردم در آن لحاظ شده باشد را به ندرت در آن می‌توان یافت و متأسفانه مسائل غیرکارشناسی در این بودجه به فراوانی مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آقای جهانگیری چطور می‌توانید به نامه محرمانه استناد کنید؟

وضعیت نامعلوم افزایش رقم وام ازدواج

بیانیه تقدیر ۲۷۷ نماینده مجلس از اقدامات دیوان محاسبات

جلوگیری مجلس از نابودی معیشت مردم

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در بخش پرداخت حقوق و مزایا در لایحه بودجه سال آینده ۶۳۷ هزار میلیارد تومان دیده شده که این میزان در بودجه سال ۹۹ به میزان ۴۳۷ هزار میلیارد تومان بود و می‌توان گفت که هزینه‌های دولت در بودجه ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

 افزایش بیش از ۵۰ درصدی هزینه‌های دولت با درآمد ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی به آن معناست که ما ۵۰ درصد کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه‌ای داریم که دولت خود آن را ارائه کرده است

نبویان خاطرنشان کرد: این افزایش بیش از ۵۰ درصدی هزینه‌ها در حالی است که درآمد در بودجه سال آینده حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و این به آن معناست که ما ۵۰ درصد کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه‌ای داریم که دولت خود آن را ارائه کرده است.

وی افزود: در لایحه بودجه آمده که حقوق‌ها ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد، نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که چرا عدالت در این افزایش حقوق‌ها رعایت نمی‌شود. به این ترتیب که کسی که حداقل حقوق را دریافت می‌کند ۲۵ درصد افزایش حقوق دارد و کسی هم که حقوق نجومی دارد حقوقش ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. در شرایط اقتصادی کنونی به کسانی که حقوق ۵۰ میلیونی می‌گیرند فشار نمی‌آید، بلکه فشار به کسانی می‌اید که حقوق ۴-۳ میلیونی دریافت می‌کنند.

اذعان مسئولان سازمان برنامه به تورم ۳۵ درصدی بودجه ۱۴۰۰

* دولت با افتخار می‌گوید از ۸۰ میلیون ایرانی ۶۰ میلیون نفر نیازمند یارانه‌اند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: هنر دولت این است که با این برنامه‌ریزی‌های غلط با افتخار اعلام می‌کند که از ۸۰ میلیون ایرانی ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت می‌کنند و در واقع نیازمند محسوب می‌شوند.

نبویان خاطرنشان کرد: پس یکی از ایرادات مسأله عدم رعایت عدالت در افزایش حقوق‌هاست، چرا حقوق‌ها پلکانی افزایش پیدا نمی‌کند؟ اولا که حقوق‌های نجومی حذف شوند و دوم این که افرادی که حقوق‌های بالا دریافت می‌کنند افزایش حقوق اندکی داشته باشند.

* اذعان مسئولان سازمان برنامه به تورم زا بودن بودجه

وی افزود: ما در کمیسیون اصل نود مسؤولان سازمان برنامه و بودجه را دعوت کردیم و خود این آقایان پیش بینی‌شان این بود که ما در سال آینده با تورم ۳۵ درصدی مواجه خواهیم بود و این به آن معناست که حقوقها ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و هزینه‌ها ۳۵ درصد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: نکته بعدی اینجاست که این افزایش ۲۵ درصدی حقوق تنها شامل کارمندان دولت می‌شود. من از سازمان اداری و استخدامی آمار کارمندان دولت را گرفته‌ام، تعداد این کارمندان حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است. خب، مابقی که در بودجه افزایش حقوقی برای آنها در نظر گرفته نشده باید چه کار کنند؟

نبویان خاطرنشان کرد: کارگران ما که سر چهارراه می‌ایستند، آنهایی که کارمند نیستند و... چه فکری برایشان شده، اینها مشکل بودجه‌اند.

* دولت ناله می‌کند که نمی‌تواند نفت بفروشد اما روی فروش ۲.۳ میلیون بشکه حساب می‌کند

وی افزود: در لایحه بودجه سال آینده ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی پیش بینی شده که این میزان معادل فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز است.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: آقای نوبخت در صحن مجلس با آه و ناله عنوان کرد که «ما تحت فشاریم و نمی‌توانیم نفت بفروشیم». خب وقتی نمی‌توانید نفت بفروشید پس چرا فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت را برای سال آینده در نظر گرفته‌اید؟

نبویان خاطرنشان کرد: من با یکی از مسؤولان مهم سازمان برنامه و بودجه که معمولا بودجه را او می‌نویسد سؤال کردم که آیا فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را شما در بودجه آورده‌اید، که او در پاسخ به من گفت که «به ما ربطی ندارد، این بخش را وزیر نفت به ما داده است و ما آن را در بودجه ذکر کرده‌ایم».

وی افزود: همان طور که گفتم حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین هزینه ۶۳۷ هزار میلیارد تومای از محل درآمدهای نفتی پیش بینی شده، دولت همچنین پیش بینی کرده که ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل پیش فروش نفت درآمد تأمین کند که منابع درآمدی دولت در این صورت از بخش نفت ۲۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و همچنین دولت گفت که ۷۵ هزار میلیارد تومان هم از سهم صندوق توسعه ملی نخواهیم داد.

با یکی از مسؤولان مهم سازمان برنامه و بودجه که معمولا بودجه را او می‌نویسد سؤال کردم که آیا فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را شما در بودجه آورده‌اید، که او در پاسخ به من گفت که «به ما ربطی ندارد، این بخش را وزیر نفت به ما داده است و ما آن را در بودجه ذکر کرده‌ایم».

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: جمع این منابع درآمدی نزدیک به ۳۴۵ هزار میلیارد تومان است که ۶۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای را، تصمیم گرفتند این مقدار را از بخش نفت به ترتیبی که شرح داده شد تأمین کنند و این نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد اعتبارات هزینه‌ای ما از محل نفت است.

نبویان خاطرنشان کرد: دولت در لایحه این گونه پیش بینی کرده که اگر نتواند نفت بفروشد اوراق بفروشد. درواقع می‌توان گفت اوراق فروشی شده کار دولت.

وی افزود: فروش اوراق درواقع آینده فروشی است و دولت بعد که وارد کار می‌شود وارث اصل و بدهی‌های سود این اوراق خواهد بود.

* فروش اوراق آینده فروشی است

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: ما قبلا خام فروشی داشتیم و الان آینده فروشی داریم. دولت آقای روحانی در آینده فروشی سرآمد همه دولت‌هاست.

نبویان خاطرنشان کرد: طبق آماری که از سازمان بازرسی مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و... اخذ شده، در سال ۹۲ دولت به طور قانونی اجازه داشته تا ۱۰.۴ درصد اوراق بفروشد اما دولت اقدام به فروش ۴۱.۷ درصد اوراق کرد. اوراق فروشی یعنی بنشین و دست روی دست بگذار، جیب مردم را خالی کن، بعد هم دولت آینده آن را پرداخت کند.

وی افزود: در سال ۹۳ بنا بود تا دولت ۹ درصد اوراق بفروشد که دولت ۵۶ درصد اوراق فروخت. در سال ۹۸ دولت مجاز بود تا ۳۹ درصد اوراق بفروشد اما دولت ۳۳۲ درصد اوراق در این سال اوراق فروخته است.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: این اوراق فروشی یعنی دولت آینده وارث یک سرزمین سوخته‌ای می‌شود که باید اصل و سود این اوراق را پرداخت کند.

نبویان خاطرنشان کرد: دولت‌ها متأسفانه بدون آنکه کار جدی و کارشناسی داشته باشند، رویه‌شان این بود که نفت بفروشند و پول آن را مصرف کنند. مقام معظم رهبری حدود ۲۰ سال قبل ضمن انتقاد به این رویه عنوان کردند که باید صندوقی به صندوق توسعه ملی تشکیل شود و دولت در سال اولی که این صندوق تشکیل شد و رهبر معظم انقلاب دستور دادند موظف شد تا ۲۰ درصد از درآمدهای نفت را به صندوق توسعه ملی واریز کند.

وی افزود: سهم صندوق توسعه ملی در سال اول ۲۰ درصد بود و این سهم باید هر سال ۲ درصد افزایش پیدا کند و هر سال باید سرمایه فروشی کمتر و توجه به صنعت بیشتر می‌شد.

* دولت ۱۸ درصد سهم صندوق توسعه را از آن خود می‌داند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: طبق این برنامه امسال سهم صندوق توسعه ملی باید ۳۸ درصد باشد. دولت عنوان کرده که من این سهم ۳۸ درصدی را پرداخت نمی‌کنم، ۱۸ درصد آن را می‌خورم و ۲۰ درصد آن را واریز می‌کنم.

نبویان خاطرنشان کرد: نکته جالب اینجاست که دولت تازه اعلام کرده که علاوه بر همه اینها ۲۸۰۰ میلیون یورو نیز از صندوق توسعه ملی دریافت می‌کنم و این یعنی خالی کردن همه سرمایه‌های ملت.

*بودجه غیر واقعی با بخش‌های کپی شده

وی افزود: لایحه بودجه ۱۴۰۰ کاملا غیرواقعی و غیرکارشناسی است و حتی بعضی از بخش‌های آن کپی، پیست بود و مواردی در لایحه بودجه سال قبل بوده که آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم کپی، پیست کرده و آورده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: سند ۲۰۳۰ که در آن آموزش‌های جنسی به کودکان ما دیده می‌شود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته شده، من نسبت به این موضوع اعتراض کردم، جوابی که به من دادند این بود که «آقا اشتباه شده، ما اصلاً توجه نداشتیم این کپی، پیست شده، قبلا بود و ما آن را اینجا آوردیم». بودجه را دولت این طوری می‌نویسد، با کپی، پیست می‌نویسد. کار کارشناسی در آن مشاهده نمی‌شود.

نبویان خاطرنشان کرد: اگر هزینه‌ها در بودجه بالا می‌رود، درآمدها چقدر است؟ چرا مالیات‌هایی که پنهان است تلاشی برای وصول آن انجام نمی‌شود؟ چه مقدار فرار مالیاتی داریم؟ متأسفانه دولت به دنبال این مسائل نمی‌رود. ما انواع صنف‌ها را داریم که فرار مالیاتی دارند.

* ارز ۴ نرخی در بودجه دولت

وی افزود: در لایحه بودجه ۴ قیمت برای دلار در نظر گرفته شده، یک نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، یک نرخ ارز ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومانی، یک نرخ ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی و یک نرخ هم بازار آزاد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: طبق گزارش دیوان محاسبات درگزارش تفریغ بودجه عنوان کرده که کمتر از ۵۰ درصد نهاده‌های دامی در اختیار تولیدکنندگان رسیده و بیش از ۵۰ درصد این نهاده‌ها در بازار آزاد فروخته شده و این نشان می‌دهد که اصلاً نظارتی در کار نیست. طبق گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ دیوان محاسبات باید به زحمت مواردی را پیدا کرد که دولت آنجا مطابق قانون رفتار کرده باشد.

نبویان خاطرنشان کرد: نکته بعدی غیرواقعی بودن آمار و ارقام در بودجه است، به عنوان مثال حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دولت در بودجه برای بخش‌های دیگری به نام هدفمندی یارانه‌ها و موارد دیگر در نظر گرفته، اما آن را در ارقام اولیه نیاورده، من نمی‌دانم دولت چرا با منافع مردم بازی می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    5 0
    اصلا چرا باید حقوق بگیر 50میلیونی داشته باشید یکی حقوقش 5 الی 6میلیون است یکی حقوق نجومی میگیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس