کد خبر 1176970
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
170 هزار نیروی انسانی دولت کم شد/40 درصد مردم از عملکرد سازمان‌های دولتی رضایت ندارند

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر از نیروی انسانی دولت را با خروجی طبیعی و کنترل ورودی کم کرده ایم.

به گزارش مشرق، جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، شب گذشته ۱۵ بهمن ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی عملکرد سازمان امور اداری و استخدامی از دولت الکترونیک تا سلامت نظام اداری پرداخت.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه در دوران کرونا برای سبک کردن حضور کارکنان و در راستای کاهش تردد، دستور دورکاری را دنبال کردیم، افزود: در دستگاه‌های ستادی بخش قابل توجهی از کارها با تغییر مواجه شده است، دستگاه‌های اجرایی خدمات مستقیمی را به مردم ارائه می‌دهند.

وی اظهار کرد: پژوهشی را از فروردین ماه تا آبان ماه در سازمان اداری و استخدامی انجام دادیم، در این مدت در ۸۹ دستگاه اجرایی کشور وضعیت دورکاری کارکنان را مورد بررسی قرار دادیم که حدود یک میلیون و ۱۸۰ هزار کارمند دولت و مدیران ما در این پژوهش مورد نظر سنجی قرار گرفتند و ما نتایج جالبی را به دست آوردیم.

*رضایت ۷۵ درصدی از شرایط دورکاری

انصاری افزود: از منظر مدیران و از منظر کارکنانی که دور کاری انجام می‌دادند نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تقریباً حدود ۷۵ درصد از مدیران ما از نتیجه دور کاری کارکنان خود راضی بودند و به تعبیر آن‌ها دورکاری کارکنان به میزان ۷۵ درصد موجب شده تا کارها انجام شود و ۲۵درصد کارها به سرعت انجام نشده است. در بین کارکنان، رضایتمندی از دورکاری بیشتر بوده است و حدود ۷۹ درصد از کارکنان دورکار از این موضوع ابراز رضایت کردند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: دور کاری افراد در شرایط کرونایی به این دلیل نیست که به این افراد در سازمان ها نیازی نیست بلکه شرایط کاری آنها امکان دورکاری را دارد.

انصاری تصریح کرد: ۱۲ تا ۱۵ درصد از کارکنان در شرایط کرونایی دورکار شده اند.از ۸۹ دستگاه سازمانی که امکان دورکاری داشته اند ۹ دستگاه اصلا دورکاری نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: چارچوب دورکاری مختص دوران کرونا نیست و سازمان‌هایی که زیرساخت دورکاری داشته باشند بعد از شرایط کرونایی هم امکان دورکاری دارند.

 رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در بیان اینکه۳۰ درصد از پست های سازمانی در دولت باید چابک سازی شوند، گفت: اصلاح ساختار دولت از منظر نیروی انسانی ،پست‌های سازمانی، چابک‌سازی و کوچک‌سازی دولت تقریباً از حدود دهه ۷۰ در دستور کار دولت های مختلف بوده است. دولت یازدهم و دوازدهم در طول دو برنامه اصلاح اداری این موضوع را به عنوان یکی از محورهای برنامه اصلاحات اداری در دستور کار خود قرار داده است و تکالیف روشنی در قانون برنامه ششم توسعه مجلس بر عهده دولت گذاشته شده است.

*۱۷۰ هزار نفر از نیروی انسانی دولت کم شد

انصاری با اشاره به اینکه چیزی نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر از نیروی انسانی دولت را کم کرده ایم افزود: روش کاستن از نیروها خروجی طبیعی و کنترل ورودی بوده است یعنی ما هیچ برنامه‌ای برای اخراج کارکنان و یا بازخرید آنها نداریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد رشد اقتصادی باید از محل بهره‌وری باشد عنوان کرد: رویه‌ها و دستورالعمل‌ها به گونه ای تنظیم شده تا دستگاه‌ها بتوانند به ارتقاء بهره‌وری حوزه مسئولیت خودشان نظارت و در جهت ارتقاء بهره‌وری تلاش کنند.

*۴۰ درصد مردم از عملکرد سازمان‌های دولتی رضایت ندارند

وی خاطرنشان کرد: مردم به دستگاه‌های اجرایی رضایتمندی بیشتری را نشان داده اند، لذا دستگاه‌هایی که بیشتر مورد مراجعه مردم قرار می‌گیرند ، آنهایی هستند که اساساً خدمات به مردم ارائه می‌دهند مثلاً دانشگاه ها محل ارائه خدمات به مردم نیست. دانشجوها و اساتید با دانشگاه‌ها در ارتباط هستند ولی مردم به بیمارستان ها مراجعه می‌کند و از آنها خدمات دریافت می‌کنند .

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: قبل از جشنواره شهید رجایی از میزان رضایتمندی مردم در ۲۴ دستگاه اجرایی نظرسنجی به عمل آمد و میزان رضایتمندی حدود ۶۰ درصد به صورت میانگین بود.

*جزئیات برنامه توسعه دولت الکترونیک

انصاری با اشاره به برنامه توسعه دولت الکترونیک افزود: این برنامه از اوایل دولت یازدهم شروع شد و در دولت دوازدهم به جمع‌بندی خوبی رسید، ۲۳ پروژه ملی تعریف شده که ذیل هر یک از این پروژه ها، زیر پروژه هایی نیز تعریف شده است، برای هر یک از این پروژه ها یک یا دو دستگاه متناسب با کارکرد ، مسئولیت پیدا کردند تا اجرا را برعهده بگیرند.

وی ادامه داد: مثلاً در حوزه سلامت الکترونیک محوریت کار با وزارت بهداشت ، در حوزه تجارت الکترونیک محوریت با وزارت صنعت ، معدن و تجارت است. طبق آخرین گزارشی که در شورای عالی فناوری اطلاعات ارائه شد ،حدود ۱۳ پروژه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت تعریف شده داشتند و به بهره برداری رسیدند و در حال تکمیل هستند. حدود ۶ مورد در حد ۵۰ تا ۶۰ درصد و مابقی زیر ۵۰ درصد پیشرفت داشتند. باید بتوانیم اکثر این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم اما از زمان بندی عقب مانده‌ایم. قرار شد تا در دهه فجر یک بخش دیگر و نهایتاً در خرداد سال ۱۴۰۰ تمام ۲۳ پروژه به بهره‌برداری برسد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به پروژه سامانه ملی خدمات گفت: مسئولیت این سامانه با سازمان امور اداری و استخدامی است،لذا با آدرس مردم دات آی آر تعریف شده است. حدود ۵ هزار و ۷۰۰ خدمت دستگاه‌های اجرایی به مردم ارائه می دهند از این میزان خدمت ۳۰۰۷ خدمت قابلیت الکترونیکی شدن را دارند. تا پایان شهریور ماه ۲۲۷۰ خدمت به صورت الکترونیکی درآمد و در دستگاه های مختلف انجام شد.

وی اظهار کرد: در سامانه ملی خدمات دولت، هر دستگاهی که خدمتی را ارائه می‌دهد به این سامانه لینک می‌شود و مردم می‌توانند برای دریافت خدمت به این سامانه مراجعه کنند ، در این سامانه می توان خدمت را سفارش داد.

*تشکیل میز خدمت تمرکزی برای کمک به مردم است

انصاری افزود: میز خدمت با اهداف دیگری تنظیم شده است، مردم در راهروهای ادارات به قسمت های مختلف مراجعه می‌کنند و در بسیاری از موارد خدمت مورد نیاز را دریافت نمی کنند، میز خدمت تمرکزی برای ارائه خدمت است، لذا خدمت گیرنده نباید در محیط اداره سرگردان شود و در نهایت نتواند سرویس مورد نیاز را دریافت کند .

وی افزود: فروردین سال ۹۶ سامانه حقوق و مزایا را به صورت آزمایشی زیر بار بردیم و بعدها به تدریج دستگاه‌ها اطلاعات حقوق و مزایای کارمندانشان را در آنجا پیش بینی کردند . تکلیف برای تمام دستگاه‌ها مشخص شده اما عمل فقط از سوی دستگاه دولت است که اطلاعاتش را در این سامانه بارگزاری کرده است.

انصاری گفت: طبق قانون هر دستگاهی باید یک آیکون تحت عنوان مشاهده حقوق و مزایا بگذارد این سامانه به لحاظ مسائل امنیتی نباید در اختیار همه قرار بگیرد. سامانه طوری طراحی شده که حقوق و مزایای کل کشور را در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار می‌دهد هر دستگاهی باید اطلاعات حقوق و مزایای خود را در سایت بگذارد.

وی با اشاره به اینکه ما یک نظام ارزیابی افراد واجد شرایط مدیریت داریم افزود: یعنی کلیه کسانی که می‌خواهند به مشاغل مدیریتی منصوب شوند، باید در کانون‌های ارزیابی که خارج از دستگاه‌ها هستند ارزیابی لازم را انجام دهند. ممکن است پذیرفته شدگان در برخی از حوزه‌ها آموزش هایی را ببینند، لذا ابتدا باید آموزش های لازم را دریافت کنند و سپس در بانک اطلاعاتی دستگاه گنجانده شوند، همه کارکنان حق دارند تا ارتقای شغلی پیدا کند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی تصریح کرد: ما این حق را به همه کارمندان می دهیم تا اگر فکر می کنند توانایی مدیریتی دارند ،مورد ارزیابی قرار بگیرند. در بانک اطلاعاتی ما اگر مثلاً ۵۰ پست مدیریتی داریم ممکن است ۱۰۰ نفر افراد ارزیابی شده و تایید شده وجود داشته باشد، ما در انتصاب ها فراخوان می‌دهیم.

*مبارزه با فساد اداری سرلوحه کار ماست

انصاری افزود: جمهوری اسلامی ایران در ذات خود مبارزه با فساد را در همه زمینه ها به ویژه در نظام اداری داشته است. بحث فساد در نظام اداری دو وجه دارد یکی آن چیزی که به عنوان فساد وجود دارد و دیگری آن چیزی است که معمولاً اندازه گیری می شود. ادراک فساد از طرف مردم است یعنی از مردم سوال می شود که نظام اداری چقدر سالم است.

وی اظهار کرد: در سال ۹۶ یک نظرسنجی انجام دادیم و ادراک فساد را مورد ارزیابی قرار دادیم . برنامه‌های خوبی را در نظام اداری پیش بینی کرده ایم ولی مسئولیت مبارزه با فساد ، ستاد هماهنگی مقابله با فساد است.

*تشریح آخرین وضعیت آزمون استخدامی 

انصاری با اشاره به آخرین وضعیت آزمون استخدامی گفت: امسال آزمون هشتم را با یک فراز و نشیبی به دلیل کرونا برگزار کردیم ، نهایتاً در آذرماه آزمون استخدامی را برگزار کردیم و در یازدهم بهمن نتایج اعلام شد و از حدود ۳۸ هزار ظرفیتی که ما برای آزمون اعلام کرده بودیم سه برابر این ظرفیت را به عنوان پذیرفته شده مقدماتی اعلام کردیم.مصاحبه چارچوب دارد ما خودمان در سازمان اداری و استخدامی، تعداد کمی استخدام داریم . مصاحبه را سازمان انجام نمی‌دهد بلکه یک مجموعه ای از بیرون سازمان مصاحبه را انجام می‌دهد. ۷۰ درصد نمره نهایی مربوط به آزمون و ۳۰ درصد مربوط به مصاحبه است. امیدواریم دستگاه‌ها بتوانند تا قبل از پایان سال مراحل مصاحبه را انجام دهند ،تا بتوانیم از ابتدای سال آینده نیروها را به کار بگیریم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به پروژه سامانه ملی خدمات گفت: مسئولیت این سامانه با سازمان امور اداری و استخدامی است،لذا با آدرس مردم دات آی آر تعریف شده است، حدود ۵ هزار و ۷۰۰ خدمت دستگاه‌های اجرایی به مردم ارائه می دهند از این میزان خدمت ۳۰۰۷ خدمت قابلیت الکترونیکی شدن را دارند، تا پایان شهریور ماه ۲۲۷۰ خدمت به صورت الکترونیکی درآمد و در دستگاه های مختلف انجام شد.

وی اظهار کرد: در سامانه ملی خدمات دولت، هر دستگاهی که خدمتی را ارائه می‌دهد به این سامانه لینک می‌شود و مردم می‌توانند برای دریافت خدمت به این سامانه مراجعه کنند ، در این سامانه می توان خدمت را سفارش داد.

انصاری با اشاره به اینکه اگر یک دستگاه نیروی شرکتی را در مشاغل اداری به کار بگیرد تخلف کرده است گفت: ما با شرکت قراردادی، برای یک کار با حجمی مشخص قرارداد می‌بندیم و عمدتاً در حوزه هایی است که برای آن می‌توانیم نیرو استخدام کنیم، مثلاً حفاظت را با یک شرکت قرارداد می‌بندیم و کارهای تایپ و تکثیر را با یک شرکت قرارداد می‌بندیم، این نوع کارها را دستگاه‌ها می‌توانند با شرکت های خدماتی طرف قرارداد شوند.

این مقام مسئول در پایان گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری گفته شده که برخی از کارها، کارهای مستمر است و باید برای آن نیرو استخدام کنیم اما برای مشاغلی که نیاز به فارغ التحصیل دانشگاهی نداریم نیروی شرکتی به کار می‌گیریم. ۱۰ درصد کارکنان ما کار معین هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • PT ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    12 2
    99 درصد مردم از عملکرد کارکنان دولت رضایت ندارن
    • zabi IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      0 0
      اون یک درصد حتما حتما خود کارمنده که از کار خودش راضیه اره ، عجب
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    11 0
    اگه یکی بگه که چطور بازنشسته شدن! و چطور جوونایی رو که سر کار آوردید، استثمار می‌کنید!!! که تیکه بزرگتون، گوشتونو!!! پس؛ قمپز در نکنید منقلیا.......
  • مادر شاغل IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    1 10
    اداره ماکه اصلا دورکاری رو اعمال نکرده هرروز سر کاریم
  • DE ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    4 0
    نگران نباش ی سری نیروی بیسواد سهمیه ای جا میکنن که حتی کار مردم رو هم راه نمیندازن
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    1 0
    خدا را شکر بچه مکتبی ها را که با انگهای مختلف پس میزنید لا اقل جا برای شازده پسرها و دختر هاتون باز شد
  • مجید IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    5 0
    سلام. بله کم کردید تا الان فرزند جانباز و شهيدان رو بکنید توش .مردم عادی کجای کارند.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      0 1
      من نمیدونم اینا کی تموم میشن پدر مردم عادی دراومده فرزندان جانبازان و شهدا اصلا به فکر درس وتحصیل هم نیستند چون ميدونند سهمیه دارندوبه راحتی استخدام میشن در صورتیکه افراد عادی هستند که خیلی از اونا بهترند اطلاع دارم ولی بدون سهمیه باید برن کنار اینو نمیشه اسمش بزاری عدالت،
  • محبت IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    15 0
    افرین به شما اصلا دولتی وجود دارد که نیاز به کارمند داشته باشه.هر وزارت خانه با یک وزیر.چنیدین معاون و چندین معاونین براحتی میچرخه میمانه اموزش پرورش که انهم حل میشود قربانت
  • احمد IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    18 2
    خدا اجرتون بده!!! جوونهای مردمو استخدام نکردید که هیچ بلکه ۱۷۰ هزار پست استخدامی رو خالی کردین در اصل ۱۷۰ هزار نان خونواده رو قطع کردید که بودجه بیت المال جایی انباشته کنید تا یکی خدانشناس بیاد اختلاس کنه بعد ببره کانادا و آمریکا سرمایه گزاری کنه...
  • رضا IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    خ از سازمان ها دورکاری ندارن،ودولت الکترونیک توشون بی معناست .مخصوصا سازمان هایی ک ارباب رجوع مستقیم خ زیاد دارن
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    این دروغ ه نور چشمی ها دو برابر بیشتر ورود کردن همه با توصیه نامه دارن وارد ادارات میشن
  • نادر IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    الکی میگه سپردن به شرکت های تامین نیرو یعنی گسترش رانت خواری و چرخاندن نان دور سر فکر میکنه هنر کرده کارفرما در کشور یک نفر حقوقیه اما دستمزدها اداره به اداره سازمان به سازمان متفاوت بعد دم از عدالت می زنیم
  • علی IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    جناب انصاری ، مرگ خوب است ولی ررای همسایه لطف کنید بفرمایید که خودت پایه گذار عدم بکارگیری بازنشسته ها واونهایی که خدمتشون ۳۰ سال یا ۳۵ سال بودید انشاالله شما وامثال شما کی دست از سر این مردم وحاکمیت برخواهید داشت تا اونجایی که بنده اطلاع دارم تاکنون تخم دو زرده ای هم در بکارگیری واستخدام جوانهای خوش فکر وکار آمد از شما ندیدیم کابینه دولت همه فرسوده است دیگه لطفا دست از سر مردم برددارید
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    11 0
    قدیما فرزند کمتر زندگی بهتر بود؛ حالا دولت کوچکتر، دزدی اختلاس رانت انگل پرورانی و زندگی بهتر در اروپا کانادا آمریکا.... برای مسئولین خدوم زحمتکش و انقلابی . علی برکت الله.
  • شهروند IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    18 0
    خدا نگذره از اونایی که باعث شدن بنده با مدرک دکتری و دوتا ارشد هنوز بیکار باشم، خدا نگذرد ازتون که استخدام نمی کنید و عمر ما به پیری رسید و همچنان بیکار ماندیم سرمایه های کشور رو هدر دادید پول بیت المال رو چه کردید؟ قیامت که نه همین دنیا هم بزودی تاوان هدر دادن عمر ما جوانان را خدا ازتون می گیره
  • بهروز IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    9 0
    نیروی شرکتی یعنی چی اگه یه دلال وسط کار نخوره نمیشه
  • محمد RO ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    3 0
    واقعا خجالت آوره که بعد از ۸ سال سابقه ی کار ، تبدیل وضعیت نمیشیم ، و همینجوری درجا میزنیم ، و هر کی پارتی داره ، سریع کارش درست میشه ، امثال ماها مونیدم و نا امید
  • IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    1 0
    بهتر ب درک
  • مسعود IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    1 0
    این آقا اصلا اطلاع نداره در دستگاه‌های اجرایی کشور چه میگذره، نمیدونه نیروی شرکتی یعنی چه؟ چطور انتظار داریم وضعیت استخدام در ادارات نظم بگیره، افراد نادان و غیرمسئول
  • علیرصا IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    3 0
    با احترام اگر درب موسسات دولتی را مثلا به مدت دوماه ببندی هیچ تعیری حاصل نمیشود اخر بود ونبود انها فرقی ندارد
  • ناشناس IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 0
    عجیب است .
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 0
    سال ۷۳ با ۹ سال سابقه باداشتن فوق دیپلم و قبولی لیسانس رشته مورد نیاز پرستاری با دریافت ۲۸۸ هزار تومان باز خرید شدم . از اون زمان به خاطر نداشتن بیمه بیکارم . حالا امیدوارم دوباره عدهای به روز من نیفتن .از من که گذشت !
  • ن IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 0
    باید مدال افتخار بگیرید که 170هزار خانواده رو بدبخت کردید..باید مدال بگیرید که چندهزار خانواده نیروی قراردادی رو هشت سال ازحقشون محروم کردید.باید افتخارکنید که این پول ها رو واریز کردید به حساب اختلاس گران.بایدم افتخار کنید که بدترین دولت ایران بلکه بدترین دولت جهان شدید..افتخارکنید اصلاح طلبان...باحق
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 0
    چرا این دورکاری شامل قوه قضاییه نمیشه ، مگر مقام معظم رهبری نفرمود مصوبات ستاد ملی کرونا برای همه لازم الاجرا است ؟
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 1
    آیا این مایه افتخار شماست که 170 هزار نفر کم شدند تا جون بقیه پرسنل بالا بیاد و خر حمالی بکنند؟،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس