کد خبر 1175911
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

به گزارش مشرق، رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به سرنگونی دولت خانم "آنگ سان سوچی" در کانال تلگرامی خود نوشت: نزاع انتخاباتی در ایالات متحده برای واشنگتن بسیار گران تمام شد و دولت جدید این کشور را دچار غافلگیری راهبردی در میانمار کرد.

میانمار از لحاظ ژئوپلتیکی حائز موقعیت استراتژیک است. ساحل میانمار به تنگه «مالاکا» یکی از بزرگترین و مهمترین آبراه‌های راهبردی جهان دسترسی دارد. تنگه مالاکا اقیانوس‌های هند و آرام را به هم متصل می‌کند و کوتاه‌ترین مسیر دریایی میان خلیج فارس و چین است. 80% از واردات نفتی چین (12 میلیون بشکه در روز) با ابر تانکرها از این تنگه حمل‌ونقل می‌شود.

از این رو نفوذ واشنگتن در میانمار و کنترل این آبراه، به مثابه در اختیار داشتن گلوگاه عبور انرژی به چین و مهار این قدرت نوظهور از سوی آمریکا خواهد بود.

در مقابل چین نیز بعد از تحولات 11سپتامبر و تسلط آمریکا بر چاه‌های نفت منطقه، سعی داشته با تقویت حضور خود در میانمار، مانع از دستیابی آمریکا به تنگه مالاکا و منابع طبیعی، بویژه نفت و گاز، میانمار گردد.

در این ارتباط شورای آتلانتیک از طریق بنیاد اعطای دموکراسی و بنیاد سوروس، کوشید با طراحی و حمایت از «انقلاب زعفرانی» بودایی‌ها در میانمار را به قدرت برسانند تاحکومتی همسو با غرب در این کشور روی کار بیاید.

به نظر می‌رسد با سرنگونی دولت خانم "آنگ سان سوچی" ایالات متحده در میانمار کیش و مات شد. پس‌لرزهای این مهم و واکنش‌های حاکی از درد واشنگتن، می‌تواند منجر به آغاز جنگ سرد نوینی در ابتدای مسیر "جاده-کمربند" گردد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 5
    این تحلیل منطقی نیست. در دوره قبلی حکومت نظامیان بر میانمار که طولانی هم بود چنین اتفاقی نیفتاد الان هم نخواهد افتاد
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    9 1
    زن جنایتکار و وحشی ای بود ، مسلمان ها رو زنده زنده در خانه هاشون می سوزوند و با کمک ارتش اونها رو می کشت تا مجبور به مهاجرت از میانمار بشن، کلمه ی خانم برازنده ی این حیوان صفت نیست.
  • NZ ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    5 1
    چرا چنين مطالبی فقط در حد يک خبر کوتاه گفته ميشه!؟ اين مطالب بايد بصورت گسترده در مورد نيات افرادی همچون اوباما و خط مشی کلی آمريکا در رسانه ملی شرح داده بشه خصوصا در شرايط کنونی.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    6 1
    خیر الماکرین
  • DE ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    8 1
    8498آنگ سان سوچی یکی از قاتلان مسلمانان میانمار فعلا خوب به سزاش رسید. این پیرسگ خیلی وحشیانه مسلمانان مظلوم رو قتل عام کرد. هر بلایی سرش بیاد واقعا مکافاتشه و حقه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس