ماهواره بر

ماهواره‌بر ذوالجناح با موفقیت اولین آزمایش خود را انجام داده و به ارتفاع ۱۵ کیلومتری رسید. این موشک ایرانی مجهز به قوی ترین موتور سوخت جامد ساخته شده در ایران است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور جهان با توان بومی پرتاب ماهواره به مدار زمین، خود را از حدود ده سال پیش با ماهواره بر سفیر به عنوان یک بازیگر جدید به جهانیان معرفی کرد. بعد از چند پرتاب موفق توسط ماهواره بر سفیر یک، ماهواره بر جدید و سنگین تر ایران به نام سیمرغ وارد مدار شد که البته بنا به دلایل فنی آنچنان که باید و شاید موفق ظاهر نشده است و همین موضوع، باعث شد برخی از رقبا و دشمنان خارجی ایران روی به پایان رسیدن توان فنی و علمی ایران در این حوزه مانور بدهند که این امر در اردیبهشت ماه سال جاری با پرتاب موفق و غافلگیرانه ماهواره نور توسط ماهواره بر قاصد از کویر مرکزی ایران به ارتفاع ۴۲۵ کیلومتری، به پایان رسید.

بیشتر بخوانید:

شاهکار اطلاعاتی سپاه با پرتاب غافلگیرانه یک چشم استراتژیک/ ویژگی‌های فنی اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای ایران را بهتر بشناسید +عکس و فیلم

«سفیر» رسما بازنشسته شد تا «سیمرغ» مهیای سفر فضایی شود/ طلسم استفاده ماهواره‌بر ایرانی از سوخت جامد با سریر و سروش می‌شکند؟ +عکس

با فرارسیدن چهاردهم بهمن روز فناوری فضایی در کشور، برنامه چرخ شبکه چهارم سیما برای اولین بار تصاویری از آزمایش اخیر نسل جدید ماهواره برهای ایرانی به اسم ذوالجناح را منتشر کرد و در این برنامه سیداحمد حسینی سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع نیز توضیحات بسیار مهم و قابل توجهی از نقشه راه و ادامه پروژه فضایی کشور در حوزه ماهواره بر ها ارائه داد.

آزمایش موفق ماهواره بر ذوالجناح

طبق این توضیحات، این پرتابگر ایرانی (ذوالجناح) در حقیقت یک سامانه سه مرحله ای است که دو مرحله اول آن از سوخت جامد بهره برده و مرحله نهایی آن از سوخت مایع بهره می برد. توجه به شکل موشک در زمان تست، مشخص می کند که آزمایش انجام شده ماهواره بر ذوالجناح که تصاویر آن نیز پخش شده ظاهرا یک مرحله از سه مرحله مورد نظر بوده است. در این مرحله سیستم پیشران به مدت ۷۰ ثانیه فعال بوده و توانسته به ارتفاع ۱۵ کیلومتری برسد.

ایران با «ماهواره‌بر ذوالجناح» آماده تست منظومه‌سازی ماهواره‌ها شد/ جزییات آزمایش موفق قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور +عکس

ماهواره بر ذوالجناح

قدرت یا همان تراست مرحله اول و دوم این ماهواره که سوخت جامد هستند هر کدام ۷۴ تن است که این تراست می تواند به ۱۰۰ تن نیز برسد. قطر موتورهای سوخت جامد مرحله اول و دوم در ماهواره بر ذوالجناح که قدرتمندترین پیشران سوخت جامد در کل کشور تا به اینجا هستند ۱.۵ متر و قطر مرحله سوم ۱.۲۵ متر است. طول این ماهواره بر در حالت کامل ۲۵.۵ متر و وزن آن نیز ۵۲ تن است و می تواند یک ماهواره به وزن ۲۲۰ کیلوگرم یا مجموعه چند پرتابه به وزن نهایی ۲۲۰ کیلوگرم را تا مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین برساند. برای مقایسه بد نیست بدانید که ماهواره بر سفیر به عنوان نسل اول ماهواره بر های ایرانی در بخش پیشران قطری در حدود ۱.۲۵ متر داشته و وزن کلی آن نیز ۲۶ تن بود و نهایتا می توانست یک ماهواره ۵۰ کیلوگرمی را به مدار ۴۵۰ کیلومتر برساند.

ایران با «ماهواره‌بر ذوالجناح» آماده تست منظومه‌سازی ماهواره‌ها شد/ جزییات آزمایش موفق قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور +عکس

ماهواره بر ذوالجناح در مراحل اولیه فعال شدن سیستم پیشران

مثال دوم برای فهم بهتر قدرت این ماهواره بر، اینکه ذوالجناح با سه مرحله کامل خود می تواند حدود ۱۰ ماهواره نور که در اردیبهشت ماه توسط نیروی هوافضای سپاه به فضا ارسال شد را در یک پرتاب به فضا ارسال کند. در تست اخیر که صرفا با مرحله اول سوخت جامد صورت گرفته یکسری از حس گرهای لازم برای انجام محاسبات لازم برای برآورد از نحوه عملکرد سامانه های این ماهواره بر در بخش اول این ماهواره بر نصب شده بوده است.

یکی از سوالاتی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا برای بحث مرحله سوم این ماهواره بر نیز از سوخت جامد بهره گرفته نشده؟ پاسخ این مسئله در این است که برای مرحله نهایی یک ماهواره بر، خصوصا در شرایط جدید مورد نظر برای کشور ما که بحث حرکت بین مداری و تزریق با دقت بیشتر مد نظر است، لازم است که زمان سوزش یا همان فعالیت کردن سیستم بیشتر بوده و در زمان هایی نیز سیستم پیشران غیر فعال و مجددا فعال شود.

سفر به مدار خورشید آهنگ با ذوالجناح ایرانی

یکی از نکات مهم در خصوص این ماهواره بر جدید ایرانی، شلیک آن روی پرتابگر متحرک است و این به این معنی است که محل پرتاب آن صرفا محدود به یک نقطه مشخص (برای نمونه محدوده استان سمنان به عنوان یکی از پایگاه های اصلی پرتاب فضایی کشور) نبوده و می تواند از نقاط دیگر کشور خصوصا منطقه جنوب شرق و سواحل مکران نیز پرتاب را انجام داد.

خبر آغاز مطالعات برای ساخت دومین پایگاه پرتاب فضایی کشور در چابهار اعلام شده ولی این مسئله مشخصا امری زمان بر و گران قیمت است. در عین حال داشتن یک پرتابگر متحرک برای ماهواره بر ها می تواند کشور ما را قادر کند تا با کمترین زیر ساخت ممکن از منطقه ای مثل چابهار به پرتاب فضایی اقدام کند. در برنامه پخش شده از شبکه ۴ سیما به بحث امکان پرتاب از نزدیکی دریا و همچنین رسیدن به مدار خورشید آهنگ با ماهواره بر ذوالجناح اشاره شد. در ابتدا تعریفی از مدار خورشید آهنگ داشته باشیم.

ایران با «ماهواره‌بر ذوالجناح» آماده تست منظومه‌سازی ماهواره‌ها شد/ جزییات آزمایش موفق قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور +عکس

 ماهواره بر ذوالجناح در حال اوج گیری

مدار خورشیدآهنگ یک نوع مدار قطبی به مرکزیت زمین (یا سیارات دیگر) است که همواره نسبت به زمین (سیاره میزبان) در یک ساعت خاص قرار دارد. این مدار در زبان انگلیسی به اسم Sun-synchronous orbit و به صورت مخفف با عبارت SSO شناخته می شود. به عبارت دیگر، نقاط زیر ماهواره در نیمی از مدار در هر لحظه در یک ساعت مشخص از شبانه روز هستند (مثلاً ساعت ۱۰:۰۰) و در نیمه دیگر، یا ۱۲ ساعت اختلاف، همچنان در یک ساعت مشخص دیگر از شبانه روز قرار دارند (مثلاً ساعت ۲۲:۰۰). این مدار برای ماهواره‌هایی استفاده می‌شود که برای انجام مأموریتشان نیازمند یک وضعیت نوردهی مشخص هستند یا مطابق ماموریتشان باید از بالای قطب‌های زمین گذر نمایند. این مدار معمولاً برای ماهواره‌های عکس برداری، هواشناسی و سنجش از دور مناسب است. ارتفاع معمول برای این مدار خورشید آهنگ بین ۶۰۰ الی ۸۰۰ کیلومتر است.

مسئله مهم دیگر اهمیت استراتژیک منطقه چابهار برای این پرتاب و رسیدن به این مدار است. چابهار به نوعی نزدیک ترین نقطه از سرزمین اصلی ایران به خط استوا است و با توجه به وضعیت قرارگیری مدارهای مختلف زمینی هر چه یک نقطه پرتاب فضایی به خط استوا نزدیک باشد فاصله رسیدن به مدارهای مختلف کمتر بوده و عمل تزریق در زمان کمتر ساده تر انجام خواهد شد. اگر به موقعیت برخی از پایگاه های فضایی دنیا مثل پایگاه فضایی آمریکا در فلوریدا یا پایگاه فضایی فرانسه در قلمرو این کشور در دریای کارائیب نیز دقت کنید شاهد خواهید بود که تا جای ممکن مکان های پرتاب فضایی به خط استوا نزدیک هستند.

با این اوصاف، و با توجه به اینکه امروز بحث منظومه سازی با استفاده از ماهواره‌های سبک، در بسیاری از کشورهای مدرن دنیا متداول است و لازمه‌ منظومه سازی در فضا این است که از زوایای میل مداری متفاوت بتوانیم پرتاب را انجام دهیم، تحقق دستیابی جمهوری اسلامی ایران به منظومه سازی ماهواره ای، با رسیدن ماهواره بر ذوالجناح به شرایط اطمینان بخش پرتاب های متعدد، امکان پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    الحمدالله نشاندهنده اینکه آینده از آن ایران هم هست
    • محمد IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      58 1
      علاوه بر تست ماهواره بر به هدف دیگه ای هم رسیدیم :)
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      24 15
      کی می خواهید انسان به فضا بفرستید؟ وقت به سرعت می گذره هنوز نتونستیم چند ماهواره رو با یک موشک به فضا پرتاب کنیم در حالی که هند با یک موشک چند ماهواره به فضا می فرسته
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      33 3
      باور کنید ساخت این چیزا سخت نیست فقط وقت زیادی می طلبه باید خودتون رو بشناسید و بگید می تونیم ماشالا در ایران برنامه نویس و الکترونیک و برق و مکانیک و هوا فضا کم نداریم می تونیم فقط خودتون رو دست کم نگیرید این همه پول و نقدینگی تو کشوره یه مقدارش رو به این بخش بدن خیلی سریع کارا جلو میره دیگه خیلی سفت کن شل کن در آوردیم
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      15 0
      به نظرم پرتاب ماهواره از روی کشتی در اقیانوس نزدیک استوا هم‌ گزینه خوبی میتونه باشه
    • ناشناس IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      2 27
      اصلا چیزی به نام ماهواره بدین شکل که عنوان میشود نداریم نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگر ، ماهواره ها تنها در روی کشور های جهان با سرعت پایین با موتور ویژه در حرکتند و یا با بالن در یک ارتفاع خاص ثابت هستند . هر کشوری که گفت زمین کره است و از این مزخرفات باور نکنید. اگر آمریکا اینهمه ماهواره دارد که به گفته خودشان دور کره زمین حرکت میکند پس چرا باز هواپیماهای مخصوص جاسوسی در کشورهای اطراف دارد که یکی از آنها هم توسط سپاه و به نام طالبان در افغانستان سرنگون شد. مأموریت این هواپیما عکس برداری از نقاط حساس ایران بود که بعد بگویند ماهواره است . ایران هم روی موج دروغ های ناسا سوار شده و فقط آزمایش موشک قاره پیما میکند و خدا را شکر تابحال موفق بوده .
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    63 4
    یاشاااااااسین ایرانم. چوخ چوخ گوزل.
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      6 38
      با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      17 4
      وقتی اطلاعات نداری زر نزن جالبه بدونی دولت تدبیر و امیدتون هربار که ماهواره پرت کرد از مدار خارج شد و این فقط سپاه بود که ماهورش تو مدار قرار گرفت پس در دهنو ببند
  • US ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    71 6
    این هم موشک قاره پیمای ایرانی. فقط کلاهک هسته ایش رو کم داریم الان
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      19 0
      موتور پرتاب ماهواره دارای پیچیدگی های فراوانی است که خیلی گران قیمت و حساس است و نشان دهنده قدرت علمی کشور است در حالی که غربی ها از بی اطلاعی مردم سو استفاده میکنند و این موضوع را برای ایران هراسی بهره برداری میکنند
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      14 1
      حالا وقتشه که بفکر ساخت یک ایستگاه فضایی باشیم (ولو کوچک و بطول 4-3 متر). سپاه یا سازمان فضایی می تواند مسابقات دانشجویی و دانش آموزی برگزار کند برای "طراحی مفهومی" یک ایستگاه فضایی و هرسال به برندگان در دهه فجر جایزه بدهد. کارهای تبلیغاتی بلد نیستیم .
  • US ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    60 1
    همه با هر عقیده ای اگر ایران رو دوست دارن باید از کار هایه علمی دفاع کنن
    • رضا. فدایی رهبر IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      10 1
      همه چیز شدنی به شرط داشتن یک دولت انقلابی که اولویت ها را تشخیص دهد و دست غربگراها و دزدها را کوتاه کند .باشد در انتخابات ۱۴۰۰ دیگر اشتباه نکنیم.
  • مسعود IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    19 1
    خدا کنه زودتر ماهواره بر سریر رو ببینیم خیلی طول کشیده با این سرعت تا ۱۴۱۰ ماهواره بر سریر تست میشع
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    32 2
    احساس غرور میکنیم احسنت به مدار هزار کیلیومتر با یک ماهواره عملیاتی برسید تا چشم دشمن کورتر شود
  • خلیج پارس iran IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    30 1
    کشورهای غربی علم و تکنولوژی رو فقط و فقط در انحصار خود می‌خواهند با وجود تحریم‌های غیر انسانی و ضد ایرانی غرب و یهود بین المللی علیه ایران پیشرفت های علمی ایران در چنین سطحی جای شگفتی دارد و، واقعا ارزشمند و امیدوارکننده است سپاس از یکایک دانشمندان عرصه علمی میهن سپاس از نیروهای مسلح ایران ارتش نیروی انتظامی و سپاه پاسداران ایران زمین .. پاینده ایران.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    35 2
    ای‌ول داره
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      3 62
      میدونستید ترکیه می خواد ماهواره به فضا پرتاب کنه انقدر پیشرفت کرده که گفته ماهواره های کشورهای دوست را هم می تونیم پرتاب کنیم
    • ایرانی GB ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      18 0
      خطاب به ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ : آره ... همونجوری که در ساخت پهپاد اونقدر پیشرفت کرد که پهپاد بیرقدار خودشو با کپی از پهپاد آورو اسرائیل و با کمک مستقیم کارشناسان اسرائیلی ساخت ... من خودم در کشور ترکیه زندگی کردم و میتونم بگم ترکیه کشوریه که تمام محصولاتش کپی از محصولات کشورهای غربی و شرقی هست که با تغییر نام و آرم کمپانی اصلی خارجی , خود محصول رو با یک اسم ترکیه ای روانه بازار میکنه !
    • US ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      24 0
      بعد اینکه شما میدونستین ترکیه با مشارکت کشورهای اروپایی این ماهواره ها رو میسازه نه اینکه صفر تا صد رو تنهایی خودش تولید کنه.. واینکه میدونستید ترکیه برای پرتاب ماهواره هایش که اخیرا پرتاب شد رو آمریکا براش پرتاب میکنه؟؟ولی ایران صفرتا صد رو خودش داره میسازه و پرتاب میکنه هم ماهواره و هم ماهواره بر واونهم در اوج تحریمها
  • BE ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    37 3
    مبارک است انشالله
  • mojtaba SE ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    37 8
    انگلیس و فرانسه و المان و ژاپن و استرالیا و کانادا نمیتونن یک موشک خودشان پرتاپ کنند.و افتخار میکنن به سرنوشتشون که نوکری امریکا است..سرنوشت تاریخ بشر هیچ راهی جز ابرقدرتی ایران نداره.پاینده رهبر
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    42 6
    ترکیه مفلوک هزار سال دیگر هم به ایران نخواهد رسید. غیر از کاباره و سریال های منکراتی چیز دیگری تمیتواند بسازد.
    • فرزند ایران IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      17 0
      نگو این حرفها پادوهای رجب و ترکیه برمیخورد و می‌ریزند و تمسخر می‌کند ،از نظر آنها در کرات دیگه هم ترک هست ،ترکیه واسه همین میخواد قوم و اقوام ترکش پیدا کنه و تاریخ نویسی کنه
    • بهرام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      14 3
      هیچوقت به دشمن یارقیب طعنه وکنایه نزنیم،فقط باچشم وگوش کاملابازودهان بسته کارهاررابعدازهشت سال رخوت ونکبت برجام وکلاه گشادی که سرمون رفت،حالابی سروصداوجلب توجه برای رقباودشمنان کشورمون باسرعت وشتاب هرچه بیشترجلو ببریم که هشت سال کشورمعطل غرب گراها ولیبرال های خائن داخلی هماهنگ باغربی ها شد
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      3 0
      مردم ايران دارن بيدار ميشن و دشمن و چپاولگر رو ميبينن اين خيلي خوبه
  • محمد IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    42 2
    از همه افرادی که این پروژ رو به اینجا رسوندن صمیمانه تشکر می کنم، دعا گویتان هستم.
  • محمد رضوی نژاد-یاسوج IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    22 0
    نبی اکرم (ص): اگر علم در ثریا باشد، مردانی از ایران به آن دست خواهند یافت تبریک به دانشمندان جوان ایران سرافزار خدا قوت دستتان طلا باشد
  • پدرام IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    13 3
    فکرنمیکردم راکت ماهواره بری به این ابعادوقابلیت ساخته بشه درایران بارک الله
  • DE ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    33 4
    متاسفانه برجام ومذاکره باعث تعطیلی نزدیک بده ساله صنعت فضائی شد. الان میبایستی ماهوارهای ایرانی در36 هزارکیلونتری سگنال میفرستادند. انشائ الا بزودی جبران خاهد شد
  • mahdivalipor IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    16 1
    ان شالله پیشرفت های روز افزون برای کشورمان در همه صنعت ها ان شالله به امید خدا و یاری کمک خداونده بخشاینده مهربان
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    26 1
    پادوهای آمریکا بسوزند از ته تا ته.
  • حیدر صالح IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    11 2
    آفرین بر این همه نبوغ انشاء الله خودرو سازی را هم بدست بگیرید و به این سطح کیفی برسانید
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    13 2
    رو این حساب تکنولوژی ساخت هواپیما رو هم داریم،پس چرا نمیسازیم؟
    • DE ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      9 0
      بگمانم درساخت توربوفنهای بزرگ وقوی ورمجتهابرای کروزهای پرسرعت مشگل داریم.احتمال مشگل اقتصادی وعدم رضایت لیبرالهای درقدرتم براین مشگل افزوده شده
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      9 1
      تا جریانات غربزده و لیبرال در دولت و لایه های تصمیم گیر هستند چنین آرزوئی محقق نمی شود
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    12 3
    ماشاالله
  • NZ ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    10 0
    درود خدا بر شما. پروردگار عزت و همت شما را روز افزون کند.
  • افتخار AU ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    11 1
    با تشکر از سایت مشرق نیوز - این گزارش های که موفقیت درخشان دانشمندان متعهد و انقلابی ایران را نشان می دهد خاری است در چشمان پیاده شدگان از قطار انقلاب اسلامی و ضد انقلاب بویژه نوع مزدور ان
  • جاویدایران FR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    13 1
    بسیار غرور آفرین هست، بایدهرچه درتوان داریم روی این مسائل تمرکز کنیم.
  • IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    11 1
    احسنت
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    13 0
    زنده باد
  • محمد IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    8 2
    ما شا ا.. خدا قوت انشاا.. هر چه سریعتر ظهور امام عصر
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    7 0
    چرا از ماهواره ای که در فضا داریم ، یه عکس کامل از کره زمین و ایران نمیگیریم ؟
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      4 0
      ماهواره نور در ارتفاع تقریباً 500km هستش و از این ارتفاع فقط میشه عکس های محلی گرفت. البته با اتصال تصاویر گرفته شده در زمان های مختلف می توان عکسی کامل از کره زمین منتشر کرد.
  • مجید IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    8 3
    دولت کجایی ؟؟؟؟؟ بیا وسط پز شو بده
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    7 3
    درود بر شرف غیرتتان اگر سپاه نبود کشور نبود . الان معنی این جمله پیر جمارات روح خدا خمینی کبیر برای ما روشن تر میشود
  • حسن IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    13 1
    کور شود هر انکه نتواند دید .
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    11 2
    هزار ماشالله
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 21
    هزینه های میلیاردی برای پروژه های شکست خورده. سرعت رشد: لاک پشتی
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    5 0
    اگر سکوی متحرک داره پس از روی ناو، یا سکوی متحرک دریایی هم میشه پرتابش کرد. نزدیک خط استوا.
  • DE ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    13 1
    با توجه به این که بودجه فضایی به صفر میل میکنه همینم جای تعجب دار
  • مجید IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    3 15
    تکنولوژی موشک حمل ماهوار مربوط به سال 13960میلادی است تمام این مراحل قبلاً بصورت موفقیت آمیز آزمایش شده است ایران باید مطالعه روی پروژهای قدیمی را انجام داده وروی پروژهای جدید باچین وهند وروسیه کارکند تاموفق شود تولید چرخ ازاول عاقلانه نیست ثانیاً چرا موشک بصورت مورب حرکت کرد بیشتر شبیه یک موشک بالستیک بود تا موشک فضایی
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      4 1
      احمق سواد نداری نگو هیچی کره زمین که مکعب نیست عمودی حرکت کنه کره ای و تازه به دور خودش هم می‌چرخه و تمام موشک ها و ماهواره بر ها اینجوری حرکت میکنن
  • DE ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    19 0
    جفری لوئیس ، متخصص کنترل تسلیحات در انستیتوی مطالعات بین المللی میدلبری در کالیفرنیا ، در توییتر نوشت: "ساختن موتورهای بزرگ با پیشرانه جامد کار سختی است." موشک در دست ، تهران اکنون می تواند هم برنامه فضایی و هم برنامه تسلیحات هسته ای خود را پیش ببرد. به خاطر داشته باشید که اولین وسیله پرتاب فضایی نسخه ای از اولین موشک بالستیک بزرگ و خط مقدم بود - V-2 آلمان نازی. لوئیس تخمین می زند اگر مسیر ذوالجناح را خم کنید ، هدف آن مسافت بیش از ارتفاع است ، می توانید کلاهک یک تنی را تا 3100 مایل(5000کیلومتر) حمل کنید. یک ذوالجناح تسلیحاتی می تواند به اهداف دورتر از چین و انگلستان حمله کند.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    8 0
    این دست اورد بزرگ رو به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم و درود می فرستم بر تمام کسانی که در راه عزت و اقتدار ایران تلاش می کنند زنده باد ایران
  • پدرام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    7 0
    ساخت راکتی دراین ابعادوقابلیت اونهم بدون کمکهای خارجی سزاوارتحسینه
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    18 0
    مانند نود و نه درصد مواقع نام نا ایرانی و نامناسب
  • جاوید IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 3
    برای اطلاع دوستان بگم که واژه ذوالفقار از واژه پارسی دوپرگار یا دونگار گرفته شده است
  • AT ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    9 0
    نام های ایرانی برای ماهواره برها و موشک های ایرانی میتواند اینها باشد>>پیکان یا پیکان آتشین 1،2،3 و...فلاخن یا پلخمان 1،2 و.../ دژکوب 1،2 و...peykan Atashin--falaxan--dejkub
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    24 4
    اسمش مضحکه جمهوریت العربیه ایرانی
    • داریوش IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      0 0
      سلام دولت!!!
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 2
    از قیافه ظاهری و اسمش اصلا خوشم نیومد .هرچند در مورد موتور و فناوریش اطلاعی ندارم ولی به نظرم قابل تحسین نیست و ابهت ظاهری نداشت.
  • مصطفی IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    ایران بایدتقلیدازماهواره برخارجی راکناربگذاردسوخت جامدازچهل سال پیش درماهواره برخارجی استفاده میشده است ایران بانواوری درماهواره بر،مثل استفاده ازقدرت جاذبه معکوس،یاپلاسما که بشقاب پرنده های ساخت روسیه وامریکابه وسیله ان پروازمی کنندیاسوخت جدیدکه ازسوخت جامدقدرت بیشترداشته باشددرصنعت فضایی ازسایرکشورهاجلوترباشد
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    5 2
    ناسا گفته ایران توانایی پرتاب ۳۵ماهواره با سوپر کامپیوتر را برای ارسال به فضا کسب کرده و عملا قابل احترام به عنوان یک ابرقدرت جهانی با رویکرد اسلامی
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 3
    خشم و نفرت مانع پیشرفته.
  • احمد IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    اگر این دولت برنامه های هوافضایی کشور رو تعطیل نمی کرد، طبق برنامه تا سال ۹۸ ایران قرار بود که فضانورد به مدار زمین اعزام کنه
  • مهدی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    #ما_می_توانیم
  • حزب الله IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 0
    خسته نباشین سه موشک بهم وصل شدن ایده خوبیه ولی اگه امکان داره یه موشک با سه یا دو مخزن اختراع بکننین ۲۴۶۷
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    داشتن سلاح هسته ای با توان محدود برای هدف قرار دادن سایتهای نظامی و اقتصادی امریکا هم حرام است؟
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    داشتن سلاح هسته ای با توان محدود برای هدف قرار دادن سایتهای نظامی و اقتصادی امریکا هم حرام است؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس