کودتای نظامی در میانمار

منابع خبری از بازداشت گسترده مقامات بلندپایه میانمار توسط ارتش این کشور خبر دادند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز  از دستگیری رئیس جمهور و مسئولان بلند پایه میانمار توسط ارتش خبر داد.

گزارش شده است که آنگ سان سوچی رهبر این کشور و سایر اعضای ارشد حزب حاکم بامداد دوشنبه بازداشت شده‌اند.

نام خانم سوچی رهبر حزب حاکم میانمار و برنده جایزه صلح نوبل یادآور کشتار اقلیت روهینگیا در این کشور است که به خاطر سکوتش در برابر کشتار اقلیت روهینگیا در این کشور از سوی رسانه‌ها مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید:

خرید پدافندی و پهپادی میانمار از روسیه+عکس

علاوه بر این «وین مینت» رئیس جمهور و سایر رهبران این کشور نیز از سوی ارتش بازداشت شده‌اند.

ارتش میانمار قدرت را به دست گرفت

استقرار گسترده ارتش در پایتخت

«میو نیونت» سخنگوی حزب «اتحاد ملی دموکراسی» در میانمار  اعلام کرد که ارتش، آنگ سان سوچی رهبر این کشور و سایر اعضای ارشد حزب حاکم را بامداد دوشنبه بازداشت کرده است.

بازداشت رهبر و مقامات بلندپایه میانمار/ استقرار گسترده ارتش در پایتخت/ آمریکا تهدید کرد

حزب حاکم میانمار نیز خبر دستگیری مقامات بلندپایه این حزب از جمله رهبر، رئیس جمهور و سایر مقامات این کشور را تائید کرد.

منابع خبری از استقرار گسترده نظامیان در خیابان‌های «نایپیداو» پایتخت این کشور و یانگون از شهرهای اصلی و بزرگترین شهر این کشور خبر داد.

دانلود

قطع برنامه‌های عادی تلویزیون رسمی میانمار و قطع اینترنت و تلفن

در پی دستگیری مقامات بلندپایه میانمار تلویزیون رسمی این کشور برنامه‌های خود را به دلیل آنچه نقص فنی خواند، قطع کرد.

رویترز گزارش داد که شبکه‌های اینترنتی و خدمات تلفن در یانگون بزرگترین شهر میانمار بعد از چندین ساعت از دستگیری رهبران حزب حاکم قطع شده است.

ببینید

تصاویری از کودتا و بازداشت مقامات میانمار

بازداشت سران و رهبران میانمار به دنبال اختلاف بین دولت و ارتش در پی نتایج انتخابات اخیر در این کشور صورت گرفت.

ارتش میانمار رسما لحظاتی پیش اعلام کرد که این بازداشت‌ها در واکنش به آنچه تقلب در انتخابات اخیر خواند،  صورت گرفته است.

اعلام حالت فوق‌العاده؛ ارتش یک سال قدرت را در دست می‌گیرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول تلویزیون این کشور که وابسته به ارتش است اعلام کرد که ارتش با اعلام حالت فوق‌العاده، اداره امور کشور را به مدت یک سال بر عهده می‌گیرد.

ارتش میانمار اعلام کرد که قدرت را به ژنرال «مین اونگ هلیانگ» فرمانده کل نیروهای مسلح واگذار کرده است.

ارتش این کشور انجام تحقیقات درباره آنچه احتمال تقلب در انتخابات ماه نوامبر خوانده را خواستار شده است. حزب اتحاد ملی دموکراسی در انتخابات پارلمانی ماه نوامبر این کشور به پیروزی رسید.

در پی نگرانی از کودتای ارتش و کنترل زمام امور کشور توسط نظامیان، ارتش میانمار روز شنبه اعلام کرد که از قانون اساسی این کشور حمایت می‌کند و به آن پایبند است و بر اساس قانون عمل خواهد کرد.

حزب اتحاد ملی دموکراتیک که در انتخابات نوامبر با اکثریت قاطع به پیروزی رسید تاکید کرد که امیدوار است ارتش به خواست مردم در خصوص انتخابات عمل کند.


محکومیت گسترده کودتا در میانمار؛ آمریکا تهدید کرد

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده از گزارش‌هایی مبنی بر اقدام ارتش برمه در تضعیف گذار دموکراتیک این کشور از جمله بازداشت آنگ سان سوچی و دیگر مقام‌های مدنی در میانمار (برمه سابق) نگران شده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا وضعیت را به اطلاع جو بایدن (رئیس جمهوری آمریکا) رسانده است.   

پیشتر رسانه‌های غربی گزارش دادند که سوچی و همچنین رئیس جمهوری میانمار به همراه دیگر اعضای حزب حاکم این کشور در حمله بامداد امروز (دوشنبه) ارتش میانمار بازداشت شده‌اند.

جن ساکی تاکید کرد: ما همچنان به حمایت قدرتمند خودمان از نهادهای دموکراتیک برمه ادامه خواهیم داد و با هماهنگی شرکای منطقه‌ای خودمان از ارتش میانمار و دیگر طرف‌ها می‌خواهیم تابع هنجارهای دموکراتیک و قانون و مقررات بوده و همین امروز بازداشتی‌ها را آزاد کنند. ایالات متحده مخالف هر نوع تلاشی برای تغییر نتیجه انتخابات اخیر یا کارشکنی در گذار دموکراتیک میانمار است و اگر این اقدامات اصلاح نشوند، علیه مسببان اقدام می‌کند.

ماه ژانویه ارتش میانمار گمانه‌زنی درباره اجرای کودتا را مطرح کرد چرا که به اعتقاد آنها تقلب گسترده‌ای در جریان انتخابات هشتم نوامبر که دومین انتخابات سراسری این کشور از زمان پایان حکومت خونتا از ۲۰۱۱ بود، رخ داده است.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از رهبران ارتش میانمار خواست تا سوچی و دیگر بازداشتی‌ها را آزاد کنند. بلینکن گفت، ایالات متحده از گزارش‌هایی در مورد بازداشت مقام‌های دولتی و رهبران جامعه مدنی میانمار "عمیقا نگران و گوش به زنگ" شده است.

بلینکن گفت: ما از رهبران ارتش میانمار می‌خواهیم تا تمام مقام‌های دولتی و رهبران جامعه مدنی بازداشتی را آزاد کرده و به اراده مردم برمه که در انتخابات دموکراتیک هشتم نوامبر روشن شد، احترام بگذارند. ایالات متحده در کنار آرمان مردم برمه برای دموکراسی، آزادی، صلح و توسعه ایستاده است. ارتش باید فورا این اقداماتش را اصلاح کند.

از طرف دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل قویا بازداشت سوچی و همچنین رئیس جمهوری میانمار و دیگر اعضای حزب حاکم این کشور را محکوم کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: او (گوترش) در خصوص انتقال قدرت مجلس، قوه مجریه و قوه قضاییه به ارتش نگرانی عمیق خود را ابراز کرد. این تحولات بیانگر ضربه‌ای جدی به اصلاحات دموکراتیک در میانمار است.

گوترش از ارتش میانمار خواست تا هرگونه اختلاف‌نظر را از طریق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز حل و فصل کند و به نتایج انتخابات سراسری هشتم نوامبر احترام بگذارد.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: تمام رهبران باید در چارچوب اصلاح دموکراتیک میانمار، مشارکت در گفت‌وگوی معنادار، خودداری از خشونت و احترام کامل به حقوق بشر و آزادی های بنیادین اقدام کنند.

از طرف دیگر، استرالیا و سنگاپور هم اعلام وضعیت اضطراری از طرف ارتش میانمار و بازداشت شخصیت‌ها را که با ادعای "تقلب انتخاباتی" صورت گرفت، محکوم کردند.

ماریس پین، وزیر خارجه استرالیا از ارتش میانمار خواست "به قانون و مقررات احترام گذاشته و مناقشات را از طریق مکانیسم‌های قانونی حل و فصل کرده و فورا تمام رهبران مدنی و دیگر شخصیت‌هایی که بازداشت کرده‌اند، آزاد کند."

وزارت امور خارجه سنگاپور هم تمام طرف‌ها را به خویشتنداری و همکاری برای حصول یک نتیجه مثبت و مسالمت‌آمیز دعوت کرد.  

وزارت امور خارجه هند هم در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما با نگرانی عمیق تحولات در میانمار را دنبال می‌کنیم. هند همواره در حمایت از گذار دموکراتیک در میانمار ثابت قدم بوده است. ما باور داریم که قانون و مقررات و این فرایند دموکراتیک باید مورد حمایت قرار گیرند.

باب ری، سفیر کانادا در ایالات متحده هم در پیامی توییتری نوشت ارتش میانمار قانون اساسی را اینگونه نوشت تا بتواند این کار را انجام دهد. او گفت: قانون اساسی سال ۲۰۰۸ مشخصا برای این طراحی شد که تضمین کند قدرت ارتش عمیقا ریشه‌دار و محافظت‌شده باقی میماند.

در همین حال آوارگان روهینجایی هم کودتای میانمار را محکوم کردند. یکی از رهبران جامعه روهینجایی که در بنگلادش به سر می‌برد، سرنگونی یک دولت منتخب دموکراتیک به دست ارتش میانمار را محکوم کرد.

دیل محمد، رهبر جامعه روهینجایی‌های میانمار به رویترز گفت: ما جامعه روهینجایی‌ها قویا این تلاش شنیع برای کشتن دموکراسی را محکوم می‌کنیم. ما از جامعه جهانی درخواست داریم تا جلو آمده و دموکراسی را به هر قیمتی احیا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    22 3
    ارتش قدرت مند میانمار همه سیاست مداران فاسد و ادمکش میانمار را اعدام کند و قدرت را در دست بگیرد
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      11 0
      که مسلمانان روهینگایی رو زیاد کشتار کنند
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      6 1
      بعید می دونم ارتش شون یه ارتش مستقل و ملی باشه البته همینکه امریکا ظاهرا مخالفه، نشانه مثبتی است
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    18 5
    خدا رو شکر. دالایی لاما را هم دستگیر کنند دیگه نور علی نور میشه.این آدمکشهای جانی رو باید زنده زنده آتش زد. همونطور که مردم مسلمان بیگناهشون رو سوزوندند.
  • علی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    19 16
    ارتش به این میگن ایول کسایی که مسلمانان را قتل عام کردند باید اعدام شوند طبق معمول آمریکا هم دخالت کرده!
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      11 0
      خو دولت با کدوم نیرو مسلمونا رو قتل عام میکرد؟ ارتشش کمک نمیکرد تو قتل عام؟ کسی اطلاعی داره؟
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      13 0
      ارتش این کشور داشت مسلمان ها رو می کشت
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    3 1
    انگار تمام انتخابات ۲۰۲۱ با آشوب همراه خواهد بود خدا خودش رحم کنه از آمریکا تا میانمار
  • علی رضا IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    4 1
    نمایشی برای نشان دادن قاطعیت دولت جدید امریکا، احتمالا اگه برمه امریکا را راضی نکند، به زودی به این کشور فقیر و ضعیف بایدن برای بازگشت دموکراسی حمله خواهد کرد و دوران جدید امریکایی شروع خواهد شد
  • کارشناس IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    4 0
    اسیاب به نوبت
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    4 2
    ارتش قهرمان میانمار، باید بدون معطلی رهبران بازداشت شده را محاکمه و اعدام کند و تا یک سال آینده انتخابات قانونی و مردمی را برگزار کند.آنگ سان سوچی خونخوار را هم به علت دستور کُشتار مسلمانان باید بدون محاکمه اعدام کنند.
    • علی IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      12 0
      دوست عزیز اطلاعات شما ناقصه ،این ارتش بود که مسلمانان رو قتل عام کرد. مگر آخر خبر رو نخوندی که نماینده مسلمانان ( روهینگیا ) ابراز نگرانی کرده از این کودتا ، خدا به مسلمانان این کشور رحم کنه
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    5 0
    ارتش میانمار به دستور همین سوچی کلی مسلمان را از زندگی ساقط کرد .حالا افتاده به جون خودشون دنیا و حوادثش انگار افتاده روی دور تند. خدایا خودت باقی دوران غیبت را برما ببخش و ظهور را نزدیک کن..
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    5 2
    این سنت خداوند است كه ظالمین را با دیگر ظالمین مشغول وسرنگون می کند.
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    1 1
    خوب دیگر جنگ در راخین تمام شده است و دیگر نیازی به دشمن کوچکتری مثل انگ سان سوچی برای ارتش نیست خوب از سوچی جهت تطهیر جنایت علیه مسلمانان راخین بهره برداری نمودند ترامپ هم دیگر نیست
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    3 0
    ارتش در قبال قتل عام مسلمانان طلب دستمزد از سوچی را داشت مسلما ارتش این کشور بدون دستور دولت این کشور مسلمانان را قتل عام نکرده سوچی به سرنوشت میلوشویچ و عمر البشیر گرفتار خواهد شد
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    2 0
    باید دولت های مسلمان و ایران در قبال بازگشت آوارگان روهینگیا به خانه ارتش و دولت مورد تایید ارتش را به رسمیت بشناسند ایران باید پیش قدم بشود- به مقامات خفته وزارت خارجه برسانید
  • شادی GB ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    2 0
    به محض اینکه قتل عام بدست یک چهره موجه انجام شد ، به زباله دانی سپرده شد ! صدا می رسه آقای بن سلمان ؟؟؟
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    2 0
    ایران باید از اختلاف موجود در کشور میانمار برای حل مشکلات مسلمانان استفاده نماید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس