کد خبر 1174957
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶

به گزارش مشرق، معصومه نصیری، کارشناس رسانه ای طی یادداشتی که در کانال تلگرامی دیتاک منتشر شد به بررسی ماجرای آژیر غرب تهران پرداخت.

شب گذشته شنیده شدن صدای آژیر خطر در غرب تهران و گمانه‌زنی‌ها و خبرهای متفاوت درباره آن، موج‌های گوناگونی را در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران ایجاد کرد. در نگاه نخست بازهم پاشنه آشیل جدی رسانه‌ای ما یعنی تأخیر در ارائه خبر اولیه، صحیح و روایت از رویداد باعث شد رسانه‌های معاند با تولید فیک نیوز، شایعه و اخبار ساختگی به القای ترس و دلهره در افکار عمومی بپردازند.

 رصد دیتاک از بسترهای مختلف شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد کاربران توئیتر با ۲۶٫۲ هزار توئیت، ۱۴٫۲ هزار ریتوئیت، ۱۶۱٫۴ هزار لایک و ۱۰۹۰ پست در ساعت، در همان ساعات اولیه به اتخاذ رویکردهای مختلف در این زمینه پرداختند.

نکته مهم به دست آمده از این رصد نشانگر آن است که تأخیر ولو اندک در ارائه اطلاعات به مخاطب سبب شده منابع پرنفوذ براساس فالور رسانه‌های ضدانقلاب و معاندی همچون VOA، من و تو، ایران اینترنشنال، العربیه فارسی و وحیدآنلاین باشند و این در حالی است که خبرگزاری ایسنا و فارس با اختلاف قابل توجهی قرارگرفته‌اند.

توئیت‌های «من خودم گاهی سیستم صوتیم اشکال پیدا می‌کنه صدای آژیر می‌دم» با ۷٫۹ هزار لایک و ۳۵۰ ریتوئیت و «آژیر حمله هوایی در تهران ۱۵ دقیقه طول کشیده، ۱۵ دقیقه یک اشتباه نیست.» با ۶٫۸ هزار لایک و ۲۰۸ ریتوئیت پربازنشرترین محتواهای فضای توئیتر هستند.

«آژیر خطر تهران» در بستر خبر با ۸۶۳ خبر و محتوا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. خبرگزاری‌ها با ۴۰۵ محتوا، پایگاه‌های خبری با ۴۳۸ محتوا، روزنامه‌ها با ۲۰ محتوا و ۳۵ پست در ساعت به این موضوع پرداخته‌اند.

بر اساس رصد سامانه دیتاک، تلگرامی‌ها با ۵٫۱ هزار پست و مجموع ۲۷٫۱ میلیون بازدید و ۲۱۲ پست در ساعت به کنشگری درباره شنیده شدن آژیر خطر پرداختند. کاربران این بستر البته با ۲۲۵۱۴۹ بازدید از کانال گیزمیز خبر شنیدن شدن آژیر خطر در تهران را مورد توجه قرار داده‌اند.

کاربران اینستاگرام هم با ۳۰۸ پست، ۹٫۱ هزار لایک و ۱۲ پست در ساعت به شنیده شدن صدای آژیر خطر واکنش نشان داده‌اند. پست صفحه‌ای که خبر شنیده شدن صدای آژیر در غرب تهران را همراه با گمانه‌زنی‌ها و البته محتوای مبتنی بر دیس اینفورمیشن و شایعات منتشر کرده بود با ۱۴۵۵ لایک و ۱۰۷ کامنت بیشتر توجه را در این بستر به خود جلب کرده است.

این داده‌کاوی نشان می‌دهد در مواقع وقوع رویدادها، تعلل و سردرگمی در بین رسانه‌ها و مسئولان و عدم ارائه روایت واحد و غیرمتناقض، سبب جولان رسانه‌های معاند جهت القای روایت‌های دروغین و مبتنی بر شایعات و انحراف افکار عمومی می‌شود. در غیابت این روایت و اطلاعات صحیح، موجی از بازنشر اطلاعات دلهره‌آور که برای مخاطب فاقد سواد رسانه‌ای نیز قابل راستی آزمایی نیست، نشان از ضرورت توجه به سیاستگذاری رسانه‌ای و خبررسانی صحیح، جامع و شفاف با هدف قطع زنجیره فیک‌ها و شایعات منجر به مدیریت بهتر افکار عمومی و بازگرداندن آن به داخل خواهد شد. امروز دوران سکوت‌های طولانی در عرصه اطلاع‌رسانی گذشته است و روایت اول، تبدیل به روایت غالب شده و این یعنی باختن افکار عمومی و حقیقت در برابر جریان اطلاع‌رسانی مسموم

نگاهی به آژیر خطر تهران از منظر بیگ دیتا

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • GB ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    7 84
    والا اساسا برامون مهم نیست روایت شما چیه !
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      15 2
      پس اینجا چیکار میکنی! نابغه
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      0 0
      سخت نگیر بابا کلا دنیایی که تا چند سال دیگه هیچ کدوم از ادمای الانش نیستن و حتی تا یک دقیقه دیگش را کسی تعهد نداده چیش مهمه که بخواد تو و اون بنده خدا مهم باشین ؟ اصلا کل کره زمین در اسمان چی هست که بخواد این 7 میلیارد ادم باهم یا جدا جدا باشن ؟
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      22 3
      پس غلط میکنی میایی اینجا خبر میخونی! برو جایی که برات مهمه. اسکل :)
    • LB ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      0 0
      برو جای که بهت میگن هواپیمای اسراییلی اومده زده ولی انفجارش صدا نداشته از بس پیشرفته است! خخخخخ (خاک تو سر خرت کنن خیلی خندیدم از خریتت)
  • سلام IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    9 0
    من نمی دونم چرا این مسئولین ما اینقدر مصلحت اندیشی می کنن .بابا بگو ، طلا که پاکه چه منتش به خانه آخه بابا جان. مشرق تو یه چیزی بگو
  • IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    23 7
    بیاید حمله کنید اسرایل باخاک یک سان کنید تموم بشه بره بعد انشالله امریکا
    • ناشناس IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      7 2
      باشه
    • ناشناس IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      5 0
      چشم
  • دانشجوی مملکت IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    10 0
    برادر من این آمار است و جمع آوری داده های صورت گرفته را دسته بندی کرده اند داده کاوی بایستی منجر به استخدام دانش شود البته کار ارزشمندی است ولی داده کاوی نیست
  • دانشجوی مملکت IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    4 0
    برادر من این آمار است و جمع آوری داده های صورت گرفته را دسته بندی کرده اند داده کاوی بایستی منجر به استخراج دانش شود البته کار ارزشمندی است ولی داده کاوی نیست
  • شمس SG ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    حقيقتاً متاسفم براى سازمان هائى چون دفاع غير عامل، اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات ، وزار كشور و …كه در اين گونه موارد نه تنها وظيفه خود را بدرستى انجام نميدن بلكه با روايت هاى متناقض و متضاد ، ابهامات را بيشتر هم ميكنند
  • مرصاد IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    12 0
    اطلاع رسانی سریع و درست مسئولین ؛ می تواند توطئه های رسانه ای دشمنان را خنثی کند !
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    3 0
    ما ها جنگ و اژیر قرمز یادمون هست
  • احمدی IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    خوب آخه همه شک میکنن خودتون بگید وقتی یه هواپیمایی میخواد توی فرودگاه امام خمینی فرود بیاد اما هدایتش میکنید به سمت فرودگاه خارج از تهران و از طرفی من تا جایی که میدونم پروازهای داخلی چندتاشون لغو شدند و با شنیدن اون آژیر خطر توی اون بارون خوب واقعا شک برانگیزه که احتمال جنگ الکترونیک وجود داشته و از اونجایی که اونها در الکترونیک واقعا بالاتر از ما هستند این احتمال وجود داره که یه هواپیمایی طوری طراحی شده و الکترونیکی شده که در هیچ راداری نشان ندهد وجود دارد، درسته؟
  • مهدی FR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    6 0
    خب بعد از این همه حرف ،اصل مطلب و واقعیت چی بود ؟ شفاف بگید . آژیر کدوم سازمان به صدا دراومد ؟ برای چی ؟ و ...
    • طاها IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      0 0
      والا نمیدونم
  • ناشناس IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    اسراییل با هواپیماهای ک امریکا بهش میده میاد ایران جاسوسی اف۳۵ها سخت رهگیری میشن لعنتیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس