کد خبر 1174726
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۹
«مافیا» علیه زبان فارسی!

استفاده بی‌ضابطه از واژه‌های انگلیسی در مسابقه پربیننده شبکه نمایش خانگی، تهدیدی برای زبان فارسی است.

به گزارش مشرق، یکی از برنامه‌های سرگرم‌کننده در این دوران کرونایی، مسابقه «شب‌های مافیا»ست که هر هفته در شبکه نمایش خانگی، بیننده‌های فراوانی را به خود جذب می‌کند؛ یک مسابقه دوستانه با حضور بازیگران شناخته شده کشورمان که در آن دو گروه مافیا و شهروند، باید با آزمون و خطا یکدیگر را بشناسند تا بتوانند مافیا را از شهر اخراج کنند و برنده شوند. از فصل اول این مسابقه که ۲۷ آبان ماه امسال آغاز شده، تاکنون که به مرحله پایانی رسیده‌است، بازیگران زیادی در آن حضور داشته‌اند.  این مسابقه که در نوع خود بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، یک ایراد آشکار دارد ؛ این که انگار زبان فارسی  بین شهروندان و مافیا هیچ اهمیتی ندارد؛ شاید هم مافیا آن را در شب کشته باشد! در ادامه از واژه‌های بیگانه‌ای که مرتب از زبان بازیکنان این مسابقه در دو قسمت اخیر شنیده‌ایم و  بی‌توجهی‌هایی که  به زبان فارسی در این برنامه می‌شود، نوشته‌ایم.

بیشتر بخوانید

علیرام نورایی:«مافیا»تمرین شناخت دروغگو است نه آموزش دروغ

چند نکته درباره بازی مافیا

تارگت‌کُشی‌های سمانه پاکدل!

از همان ابتدا بازیکنان شروع می‌کنند به تارگت زدن(اتهام، هدف گرفتن، آماج) به یکدیگر! اگر هم در این میان عده‌ای معنای این واژه انگلیسی را ندانند و با روال مسابقه شهروند و مافیا هم آشنا نباشند، تقصیر خودشان است که زبان بلد نیستند!

جالب این که سمانه پاکدل با این واژه، یک ترکیب هم ساخته است و آن را تکرار می‌کند. این ترکیب «تارگت‌کُش» است که در دفاع از کسی که خیلی زیاد هدف حمله قرار گرفته، به کار می‌رود! یکی دیگر از واژه‌هایی که مثل نقل و نبات هنگام مسابقه شنیده می‌شود، واژه فَکْت(حقیقت) است! «لایک» و «دیس لایک» هم که دیگر کاربردشان طبیعی شده و منعِ استفاده ندارد! «شور شد» یکی دیگر از این ترکیباتِ فارسی- انگلیسی است که وقتی آن را در قسمت اخیر از زبان مجید واشقانی شنیدم، اول فکر کردم منظورش این است که آشِ این مسابقه شور شد! ولی بعد فهمیدم منظورش این است که ما مطمئن (sure) شدیم بهنام تشکر مافیاست! 

کاور کردن(پوشش، پنهان کردن)، پوش کردن(بیرون کردن)، سیو دادن(نجات دادن)»، اَکت(عمل)، نکست(بعدی) و... از دیگر واژه‌های انگلیسی شنیده شده در این مسابقه است که کاربردشان هیچ ضرورتی ندارد.

وقتی فارسی هست، چرا انگلیسی؟

چنین مسابقه‌ای که طبق آمار در هفته اول پخش، ۱۹ میلیون دقیقه تماشا داشته است، نقش پررنگی در جا افتادنِ اصطلاحات و واژه‌های بیگانه بین مخاطبان دارد. سؤال این‌جاست که وقتی برای همه این واژه‌ها، برابرهای فارسی داریم، چه ضرورتی دارد که از زبان انگلیسی وام بگیریم؟ یکی از محاسن مسابقه شهروند و مافیای تلویزیون که از شبکه سلامت پخش می‌شد، این بود که به محض کاربرد واژه‌ها و اصطلاحات بیگانه توسط بازیکنان، راوی به آن‌ها تذکر می‌داد تا از واژه فارسی استفاده کنند. ای کاش محمدرضا علیمردانی هم چنین تذکری به بازیکنان «شب‌های مافیا» می‌داد.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سعید IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    6 7
    علی مطهری گفته:منتقدان نمیگذارند دولت به امور فرهنگی و... رسیدگی کند!
  • عبدالله مومن IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    33 4
    این کار خبیثانه در تغییر نام تمامی فروشگاهها و محصولات کارخانه ای و غیره در سطح کشور با شدت تمام در حال اجراست. امری که حتی طبق قانون. غیرقانونی ست ولی دولت جلوی آن را نمی گیرد.
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      20 2
      واقعا.یه سر به مغازه های محله ها و شهرهاتون بزنین. از کیک و ابمیوه و دستمال کاغذی و چیپس و رب و ...، کدومشون اسم فارسی دارن؟ من بودم به محصولی که در ایران تولید میشه و میخواد وارد بازار بشه اما اسم ایرانی نداره مجوز نمی دادم.
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    11 4
    وقتی آدم بی فرهنگ بخواد کار فرهنگی کنه همین میشه
  • ناراضی وضع موجود IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    6 2
    فقط زبان نيست !!! مسابقه مافيا نشر رذايل اخلاقي مانند دروغ ,ريا ,فريب و تدليس است از هيچكس هم صدا درنمياد و صداوسيما اخلاق شيطان را خيلي شيك و مجلسي با كت و شلوار داره آموزش ميده
    • علی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      3 1
      داداش تو همونی هستی که هر روز میزنی شبکه سلامت مافیا میبینی! بعد وقتی نوبت نمایش خانگی میشه... نمیایش خانگه فلانه، بهمانه و......
    • Shadow IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      1 0
      بخواب بابا
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    10 5
    ببینم الان تو بازی مافیا کلاس بازیگر ها اجازه نمیده از کلمات فارسی استفاده کنند دقیقا ربطش به دولت چیه ؟ پ.ن : همه جا لازم نیست بگید اصولگرا هستید از حرف زدنتون معلومه
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    4 5
    در بین مسئولین تنها حامی وپشتیبان زبان فارسی خود رهبری است باید همه به ایشان اقتداکنند تاکشور یکپارچه بماند
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    همین کار رو با زبان اقوام کردن الان داره سر زبان ملی مون میاد
  • جلال IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    3 2
    واقعا هجمه سنگینی علیه زبان و ادبیات غنی فارسی در شبکه های صدا وسیما و و برخی از مطبوعات به وجود اومده به نظر می رسه دستهای آلوده و پنهان سعی در تضعیف زبان ملی دارن
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    2 4
    "انگلیسی پرونی" کار آدمهای بیسواد و درجه 3 هست. یجور خاک توسری.
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    2 4
    وقتی مردم بیسواد باشند و تا جمله ایی چند تا حرف لاتین و نو ظهور و حتی من درآوردی خرده فرهنگ های منحرف نسل جدید توش نباشه اونو گوش ندن و گوینده خیال کنه حالا باکلاسه و دهاتی نیست و حرفش خریدار داره، زبان فارسی بایدم به زوال بره! این یعنی باختن به زبان های مهاجم!
  • حیدر IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    1 13
    جمع کنید بابا.
  • Shadow IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    باز اینا پیداشون شد. بجای اینکه بیاید جلوی گسترش بیش از حد زبان عربی رو بگیرید، دارید به همچین مسابقه با کیفیتی گیر میدید که نزدیک 20 میلیون نفر دنبالش میکنن. بزنید این یکی رو هم خراب کنید، مگه شما جز خراب کردن دلخوشی مردم کار دیگه ای هم بلدید؟ این کاری که شما میکنید حفظ زبان فارسی نیست، عقب موندگی محضه.
  • محمد IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    آخه اینایی که میان الان کامنت می‌زارن سینه چاک میدن که همه شون اسم خودشون و بچه هاشون عربیه از چی واقعا دفاع میکنید اگه هنر دارین زبان عربی رو از زبان فارسی بیرون کنید نه زبان انگلیسی که زبان مشترک همه ملت هاست . واقعا جای تأسف داره یارو اسم خودش رحیمه اسم بچه ش علی اصغره اسم زنش فاطمه بعد میاد میگه خلیج همیشه گی فارس خب اگه بگن خلیج عرب که واسه تو که همه چیت عربیه چه فرقی داره . واقعا که جای تأسف داره....
  • Ali IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    4 0
    انگلیسی هم خوبه ولی باید باهرزبانی میخایم صحبت کنیم کلمه هاشو توی همون زبان به کارببریم ونباید کلماتشو قاطی کنیم
  • محمد IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    3 3
    خیلی هم مسابقه عالی و سرگرم کننده ایه امیدوارم ادامه داشته باشه
  • فرهاد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    0 0
    فرهنگستان زبان فارسی فقط زورش به کتاب های درسی مدارس رسیده که واژه های ناملموس رو جایگزین واژه های جا افتاده کرده است . مثل سپردیس= تیروئید برچاکنای =اپیگلوت رشتمان=میتوز کاستمان=میوز و صد ها مثال دیگر
  • حسین IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    0 0
    فقط ی چیز چطور واژه عدبی اسنفاده کنیم عیب نداره اما انگلیسی عیب داره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس