چین دیگر گذرنامه بریتانیا را برای هنگ کنگی ها به رسمیت نمی شناسد

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که این کشور از ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱ دیگر گذرنامه ملی انگلیسی (British National (Overseas) Passport) را به عنوان گواهی معتبر مسافرت و مدرک هویتی به رسمیت نمی شناسد.

به گزارش مشرق، اظهارات «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در حالی است که  دولت انگلیس پیشتر اعلام کرده بود که از ۱۲ بهمن سال جاری، سیاست جدید اقامت و یا دریافت تابعیت انگلیس را برای هنگ کنگی های دارای گذرنامه های مذکور  اجرا می کند.

این مقام وزارت خارجه چین اظهار کرد: این اقدام انگلیس دخالت آشکار در حق حاکمیت و امور هنگ کنگ و امور داخلی چین و مخالف اصول مناسبات بین المللی است چین به شدت نارضایتی و مخالفت قاطع خود را با این تصمیم بریتانیا اعلام می کند.

جائو افزود: انگلیس درصدد است بسیاری از هنگ هنگی ها را به  شهروندان درجه دوم خود تبدیل کند و این اقدام جدید انگلیس با هدف اصلی و مورد تفاهم  چین و انگلیس مغایر است.  

پیش از این نیز همین سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقامات بریتانیا در امور هنگ کنگ گفته بود بریتانیا صلاحیت نظارت بر هنگ کنگ را ندارد و هر گونه تهدید برای ثبات و شکوفایی شهر از نیروهای خارجی ناشی می شود.

وی گفت: ما به انگلستان توصیه می‌کنیم فوراً دست از اقدامات مداخله جویانه بردارد و با کنار گذاشتن تفکرات استعماری و جنگ سرد، حقیقت بازگشت هنگ کنگ به خاک چین را بپذیرد و به آن احترام بگذارد.

این مقام وزارت خارجه چین اظهار کرد: دفاع از امنیت کشور شرط مقدماتی برای موجودیت و توسعه یک کشور و همچنین کلیدی‌ترین و اصلی‌ترین بخش از حق حاکمیت ارضی هر کشوری است محوریت مذاکرات چین وانگلستان و بیانیه مشترک دو کشور، احیای حق حاکمیت چین بر هنگ کنگ بوده است و تصویب قانون امنیت ملی در رابطه با هنگ کنگ نیز از جمله حقوق مسلم حاکمیتی چین بر هنگ کنگ به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    78 0
    دم چین گرم، به این میگن صلابت و زمان بندی درست!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس