کد خبر 1174239
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
گمرک نمایه صادرات نمایه واردات نمایه قاچاق نمایه

به دنبال شیوع کرونا و تأثیرات منفی آن بر اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۰، چین به عنوان مقصد اصلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان از آمریکا پیشی گرفته است.

به گزارش مشرق؛ وال استریت ژورنال نوشت: به دنبال شیوع کرونا و تأثیرات منفی آن بر اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۰، جریان سرمایه خارجی به سمت این کشور تقریباً به نصف رسید و چین به عنوان مقصد اصلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان از آمریکا پیشی گرفت.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: توانایی چین در کنترل سریع ویروس کرونا در داخل مرزهایش کمک کرد تا اقتصاد این کشور نسبتاً سریع به حالت عادی بازگردد.

بر اساس اطلاعاتی که سازمان ملل روز یکشنبه منتشر کرد، در حالی که آمریکا در تلاش است با ویروس جدید کرونا و کاهش تولید اقتصادی مقابله کند، میزان سرمایه گذاری‌های جدید تجار خارجی در این کشور که برای چندین دهه به عنوان مقصد اصلی سرمایه‌گذاری خارجی شناخته می‌شد، در سال ۲۰۲۰ به میزان ۴۹ درصد کاهش یافت.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل همچنین اعلام کرد: چین که برای مدتی طولانی پس از آمریکا در رده دوم جذب سرمایه‌های خارجی قرار داشت، در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش چهار درصدی این رقم بود.

پکن با اعمال قرنطینه شدید توانست با گسترش بیماری کووید-۱۹ که نخستین بار در یکی از شهرهای مرکزی چین مشاهده شد، مقابله کند و در حالی که سال گذشته تولید ناخالص داخلی دیگر اقتصادهای بزرگ جهان کاهش یافت، تولید ناخالص داخلی چین شاهد رشد بود.

تعداد سرمایه گذاری‌های سال ۲۰۲۰ نشان دهنده حرکت چین به سمت تبدیل شدن به مرکز اقتصادی جهان است که برای مدت طولانی تحت سلطه آمریکا قرار داشت. تغییری که در دوره شیوع همه گیری بر سرعت آن افزوده شد و چین توانست جایگاه خود را مستحکم کند و سهمش را از تجارت جهانی افزایش دهد.

با وجودی که سال گذشته چین توانست سرمایه بیشتری جذب کند، میزان کل سرمایه گذاری خارجی در آمریکا همچنان بیشتر بود و این نشان دهنده آن است که برای چندین دهه آمریکا جذاب‌ترین مقصد برای تجار خارجی بوده است که به دنبال توسعه فعالیت خود خارج از بازارهای داخلی شان هستند.

سرمایه گذاری خارجی در آمریکا در سال ۲۰۱۶ به اوج خود رسید و بالغ بر ۴۷۲ میلیارد دلار شد، در حالی که این رقم در چین ۱۳۴ میلیارد دلار بود. از آن زمان سرمایه گذاری در چین همواره افزایش یافت، اما از سال ۲۰۱۷، این رقم در آمریکا هر سال کمتر شد. دولت دونالد ترامپ شرکت‌های آمریکایی را تشویق کرد از چین خارج شوند و فعالیت‌های خود را در آمریکا از سر گیرند.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی شامل ساخت کارخانه‌های جدید شرکت‌های خارجی یا توسعه عملیات کنونی آن‌ها در سایر کشورها یا خریداری شرکت‌های محلی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس