کد خبر 1173976
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
امضای «بایدن» هم تضمین نیست/ تحریم بانکی لغو و فروش نفت آزاد شود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بازگشت آمریکا به برجام مهم نیست و مسئله مهم آن است که تحریم‌های بانکی ما لغو و فروش نفت آزاد شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان در واکنش به خوش‌بینی برخی از دولتمردان به بایدن، اظهار داشت: برجام ابزاری بود تا تحریم‌های ایران لغو شود و بر اساس آن قرار بر این بود که ۲۷ دی ماه ۹۴ تحریم‌های بانکی برداشته شود اما این اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به اینکه اگر بازگشت آمریکا به برجام به معنای لغو تحریم‌های ایران به ویژه تحریم‌های بانکی باشد، همه ما استقبال می‌کنیم، بیان کرد: مجلس شورای اسلامی اخیراً قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساند و تا اسفند ماه به طرف مقابل فرصت دادیم تا تحریم‌ها را بردارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورتی که تحریم‌های ایران لغو نشود، بازگشت آمریکا به برجام چه معنایی دارد؟ جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرد و تعهد طرف مقابل، برداشتن تحریم‌های ایران بود و اگر آنان این کار را انجام ندهند، بازگشت آمریکا به برجام برای ما معنایی ندارد.

نبویان تأکید کرد: یکی از مسائل مهم دیگر، فروش نفت ایران است و بازگشت آمریکا به برجام باید منجر به لغو تحریم‌های ایران به ویژه تحریم‌های بانکی و همچنین امکان فروش نفت ایران به هر میزانی باشد که ما تمایل داشته باشیم و دولتمردان ما باید این موضوع را تضمین دهند.

وی متذکر شد: دولتمردان زمانی امضای جان کری پای برجام را تضمین می‌دانستند و می‌گفتند «همین که جان کری آن را امضا کرده، پس تضمین مهمی است» و الان هم دولتمردان ما می‌گویند که «امضای بایدن تضمین است». باید بگویم که همانقدر که امضای جان‌کریِ دموکرات تضمین بود، امضای بایدنِ دموکرات هم تضمین خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولتمردان ما به ویژه روحانی، جهانگیری و ظریف عادت دارند که فریب بخورند و به همین دلیل این روزها امضای بایدن را تضمین می‌دانند البته اشکالی ندارد و ما پیش‌داوری نمی‌کنیم اما بحث ما آن است که در دفاع از حقوق ملت ایران، آمریکا موظف است که تحریم‌های ما را بردارد و ما به دنبال آن هستیم.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر، دولتمردان باید برای مردم توضیح دهند که واقعاً چند درصد از مشکلات ما به تحریم‌ها و چند درصد آن به مدیریت ناکارآمد و نادرست خود آنان بازمی‌گردد؟ نهاده‌های دامی با اینکه وارد کشور شده بود، توزیع و به تولیدکنندگان داده نشد و این مسئله منجر به گرانی مرغ و تخم‌مرغ شد و سئوال ما آن است که آیا این موضوع ارتباطی به تحریم‌های ایران دارد؟!

نبویان خطاب به دولتمردان گفت: اینکه شما در یک ماه ۱۸ میلیارد دلار را نابود می‌کنید، مشکل کجاست؟ آیا گرانی افسارگسیخته مسکن و خودرو و نادیده گرفتن ظرفیت کشورهای همسایه و عدم ارتباط با آنان هم به تحریم‌ها مربوط می‌شود؟ این مشکلات ریشه در مدیریت ضعیف دولتمردان دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مشکلات کشور ما به دلیل ناکارآمدی بدنه اجرایی کشور است، گفت: سئوال ما این است که آیا این بلاهایی که در بورس بر سر مردم آمده، به دلیل تحریم‌ها و نداشتن رابطه بانکی با غربی‌ها است یا ناکارآمدی دولتمردان؟

نبویان ادامه داد: اگر تحریم‌ها برداشته شود، امری بسیار خوب است و ما اصرار داریم که تحریم‌ها برداشته شود. همچنین بحث برجام و مراجعه آمریکا به آن مهم نیست بلکه برداشتن تحریم‌های ایران برای ما اهمیت دارد. تحریم‌های ایران مشخص است و یکی از مطالبات اصلی ما آن است که رابطه بانکی جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای جهان برقرار شود و پول‌های بلوکه شده کشورمان در خارج بازگردانده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه فقط رابطه بانکی ایران با یک یا چند کشور آزاد شود، رابطه بانکی نیست و لغو تحریم بانکی ایران به معنای آن است که جمهوری اسلامی ایران با هر کشوری در دنیا بتواند ارتباط بانکی داشته باشد و نباید در این زمینه محدودیتی داشته باشیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس