کد خبر 1173966
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
علت گرانی مجدد مرغ در بازار چیست؟

طی چند روز گذشته دوباره شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار بوده‌ایم که مسئولان و مرغداران هر کدام دلایلی برای این گرانی عنوان می‌کنند.

به گزارش مشرق، در طول سال بازار مرغ تحت تاثیر عوامل متعدد چندین بار دچار نوسان می شود. امسال در آذر ماه قیمت مرغ  با جهش چشمگیری به بالای ۴۰ هزار تومان دربازار رسید که پس از اعتراض های شدید، شرکت پشتیبانی امور دام وارد میدان شد و با عرضه مرغ منجمد، قیمت مرغ گرم در بازار را به محدوده نرخ مصوب رساند.

این در حالی است که مرغداران اعتراضات شدیدی نسبت به قیمت مصوب مرغ دارند و بارها اعلام کرده اند که با وجود افزایش قیمت مولفه های تولید نظیر نرخ مصوب کنجاله سویا و ذرت، کرایه حمل و نقل و بسیاری هزینه های دیگر، ستاد تنظیم بازار به قول خود مبنی بر اصلاح قیمت مصوب عمل نکرده است که این امر چالش جدی برای بازار مرغ محسوب می شود.

بیشتر بخوانید

افزایش مجدد قیمت مرغ

علی رغم اظهار نظر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تامین صد در صدی نهاده های دامی، رفع ایرادات سامانه بازارگاه، برنامه ریزی مناسب برای تولید و جوجه ریزی اما طی روزهای اخیر قیمت مرغ در بازار روند صعودی به خود گرفته است که هر یک از دست اندرکاران بخش کشاورزی دلایلی برای این گرانی ها مطرح می کنند. با وجود آنکه زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده، این نگرانی وجود دارد که قیمت مرغ مجدد به اوج خود برسد.

هرچند مسئولان وزارت جهاد و مرغداران میزان جوجه ریزی برای ایام‌پایانی سال و عرضه مرغ در بازار را مناسب می دانند، اما وزارت صمت کمبود عرضه را علت گرانی مطرح می کند.

این پایان ماجرا نیست چرا که با اعتراض مکرر مرغداران به اصلاح قیمت مصوب این احتمال وجود دارد که ستاد تنظیم بازار همانند مرغ تخم گذار اقدام به اصلاح قیمت کند که در این صورت فشار زیادی بر دهک های ضعیف جامعه وارد می شود . با این وجود  این سوال مطرح است که آیا مسئولان دولتی تدابیری برای تامین محصولات پروتئینی سبد اقشار ضعیف کرده اند؟ 

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات جوجه ریزی برای بازار شب عید، دلایل گرانی های اخیر و آینده بازار مرغ با خبر شویم:

گرانی مرغ ارتباطی به تولیدکننده ندارد/کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم

محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه مشکلی در تولید مرغ نداریم، اظهار کرد: بنابر آمار در آذر ۱۱۲ میلیون قطعه و دی ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که با این وجود کمبودی در عرضه مرغ نداریم.

وی افزود: با توجه به فراوانی تولید، قیمت مرغ در برخی روزهای ماه تغییرات جزئی دارد، به طور معمول با واریز حقوق های کارمندی و کارگری در روزهای نخست ماه، تقاضا برای خرید در بازار افزایش می یابد که این امر تنش قیمت مرغ را به همراه دارد.

کمالی سروستانی ادامه داد: در ماه گذشته، قیمت مرغ به علت ازدیاد تقاضا در برابر عرضه روند ثابت و کاهشی داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گرانی مرغ ارتباطی به تولیدکننده ندارد، بیان‌کرد: امروز با وجود کاهش قیمت مرغ زنده، اما قیمت مرغ گرم افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار و ۴۹۰ تومان و مرغ گرم ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان بود،گفت: امسال از ابتدای سال متوسط قیمت مرغ زنده ۱۲ هزار و ۴۹۹ تومان و مرغ گرم ۱۷ هزار و ۳۱۵ تومان بوده است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر ۱۰۰ درصد ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب بدست مرغدار برسد، قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده ۱۷ هزار تومان و مرغ گرم ۲۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲۳ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت جوجه یکروزه نسبت به سال قبل چشمگیر نیست، بیان کرد: همه ساله در ۲ ماه پایانی سال، قیمت جوجه یکروزه به طور محسوسی  افزایش می یافت، اما امسال به علت عدم رونق بازار افزایش قیمت چندانی در بازار جوجه یکروزه نداشتیم.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، بیان کرد: با توجه به شرایط کرونا و تاکید وزارت بهداشت بر رعایت اصول بهداشتی و عدم‌تجمعات پیش بینی می شود که تا فروردین افزایش چشمگیری در قیمت نداشته باشیم.

وی ایرادات سامانه بازارگاه را یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده تولید مرغ اعلام‌کرد و گفت: با توجه به آنکه نهاده پس از ورود جوجه به واحدهای مرغداری به تولیدکننده تخصیص می یابد، از این رو با تاخیر ۱۰ تا ۱۵ روزه نهاده بدست مرغدار می رسد که در این مدت تولیدکننده ناچار است که نهاده را از بازار آزاد تهیه کند و این امر قیمت تمام شده تولید را افزایش می دهد.

این‌مقام مسئول بازار مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به آنکه خانوارها تمایل به مصرف مرغ گرم دارند، از این رو مرغ حالت تره باری پیدا می کند به طوریکه اگر یک روز مرغ در میدان اضافه بیاید، روز بعد قیمت آن کاهش پیدا می‌کند.

مرغداران رغبتی به جوجه ریزی ندارند

 حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن‌صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان ، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ۲۳ هزار تومان است.

وی افزود: طبق رویه سنتی، همه ساله در ایام‌پایانی سال قیمت جوجه یکروزه افزایش محسوسی داشت، اما امسال برخلاف سال های قبل به علت کاهش میل و رغبت مرغداران به جوجه ریزی افزایش چندانی نداشتیم‌.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، مشکلی در تامین بازار مرغ نداریم.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: بنابر آمار در بهمن ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که این میزان نیاز بازار را تامین می کند.

وی با تاکید بر افزایش قیمت مصوب مرغ توسط کارگروه تنظیم بازار بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت مولفه های تولید، قیمت مصوب مرغ توسط کارگروه تنظیم بازار باید اصلاح شود.

اسداله نژاد درباره آینده بازار مرغ گفت: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می شود که قیمت مرغ در ایام عید بیش از ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان نخواهد بود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به تعطیلی مراسم عروسی و کاهش سفرها، بازار شب عید مرغ متاثر از رفت و آمد نیست.

وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان ستاد تنظیم بازار  به عدم اصلاح قیمت مصوب مرغ بیان کرد: با افزایش قیمت مولفه‌های تولید مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور و افزایش قیمت ذرت از یک هزار و ۵۰۰ به یک هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا از ۲ هزار و ۷۰۰ به ۳ هزار و ۳۰۰ تومان و جوجه یکروزه از ۲ هزار و ۸۰۰ به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، افزایش هزینه‌های حمل و سایر هزینه‌های تولیدی و اثر مستقیم این تغییرات قیمت بر قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده و گرم، نرخ مصوب تغییری نکرده است.

اسداله نژاد با تاکید بر افزایش قیمت مصوب مرغ گفت: با ارسال مجدد آنالیز قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ استدعا می‌شود به منظور جلوگیری از بروز بحران مجدد در بازار تولید، مصرف، استمرار و پایداری تولید و اشتغال با ایجاد رغبت و انگیزه در بین مرغداران، ترتیبی اتخاد کنند تا به قید فوریت نسبت به طرح و تصویب قیمت جدید مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور اقدامات لازم  انجام شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه تخصیص نهاده دامی با نرخ مصوب کماکان در حال انجام است، بیان کرد: دولت به ازای هر قطعه مرغ ۴ کیلو نهاده با نرخ مصوب تا سن ۴۰ روز در نظر گرفته است که به علت نگهداری مرغ بالای سن ۴۰ روز بخشی از نهاده مورد نیاز از بازار آزاد تامین‌ می شود.

وی افزود: اگر تامین نهاده با نرخ مصوب به ۱۰۰ درصد برسد، دیگر شاهد بازار سیاه و عرضه با نرخ های بالاتر نیستیم.

نبود فرهنگ مصرف مرغ سایز یکی از علل گرانی در بازار/ نرخ واقعی هر کیلو مرغ گرم ۲۴ هزار تومان

 عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،  از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۳ هزار و ۵۰۰ تا ۲۴ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به کاهش کیفیت میزان نهاده، مرغداران ناگریزند بخشی از نهاده ها را از بازار آزاد تامین کنند، ضمن آنکه در فرمت جدید سامانه بازارگاه تا سن ۴۰ روزگی نهاده تخصیص داده می شود که به علت نامناسب بودن کیفیت نهاده، وزن جوجه مناسب نیست، به همین خاطر مرغدار مجبور است برای مدت زمان بیشتری جوجه را در سالن نگهداری کند.

حجت ادامه داد: با وجود آنکه عمده مصرفی در خانوارها، مرغ سایز درشت است و فرهنگ سازی لازم برای مصرف مرغ استاندارد با وزن ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم نشده است، به همین خاطر مرغدار برای عرضه مرغ در سن ۵۰ روزگی ناگریز به تامین نهاده برای مدت ۱۰ روز از بازار آزاد است که این امر بر افزایش هزینه های تولید دامن می زند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به دیگر چالش سامانه بازارگاه گفت: سامانه بازارگاه از زمانیکه جوجه وارد سالن می شود، نهاده تخصیص می دهد که با این وجود ۲ هفته از سن گله می گذرد و به علت آنکه مرغ موجود زنده است و نیاز به غذا دارد، مرغدار چاره ای جز تامین دان از بازار آزاد ندارد، به همین خاطر پیشنهادی از چند ماه قبل به وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تخصیص ۲۰ درصد از نهاده ها داده شده تا گرفتاری مرغداران رفع شود.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ جوابگوی هزینه تولید نیست، گفت: با وجود افزایش قیمت مولفه های تولید، نرخ مصوب مرغ باید اصلاح شود چرا که در شرایطی که مرغدار در فروش دچار زیان شد، پشتیبانی امور دام برای کاهش زیان مرغدار وارد میدان شد و با نرخ مصوب اقدام به خرید کرد، درحالیکه انتظار می رفت برمبنای هزینه واقعی خرید کند چرا که با خرید مرغ به نرخ منطقی ظرف مدت زمان یک تا ۲ هفته، باید بازار به تعادل برسد که متاسفانه بعضا شاهدیم با گذشت یک ماه از خرید هم این اتفاق در بازار رخ نمی دهد.

حجت قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۷ هزار تومان و مرغ گرم را ۲۴ هزار تومان اعلام کرد و افزود: اگر قیمت مولفه های تولید تغییری نکند، متوسط قیمت مرغ زنده ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما در شرایط پایانی سال به دلیل جوجه ریزی شب عید ممکن است قیمت جوجه تغییر کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: از ستاد تنظیم بازار انتظار می رود که نرخ فعلی نهاده های دامی را مبنای قیمت تمام شده قرار دهند چرا که اگر بخشی از صنعت طیور ضرر کند، کل صنعت متحمل زیان می شود که با تداوم زیان واحدهای مرغداری، تولید جوجه یکروزه دچار چالش می شود.

وی در پایان تصریح کرد:، ستاد تنظیم بازار هر قیمتی را که برای جوجه یکروزه در نظر بگیرد، باید در جدول هزینه تمام شده قرار دهد چرا که مرغ گوشتی و مرغ مادر مکمل یکدیگر هستند که بنابر تجربه سال گذشته و امسال در ادامه شرایط کرونایی، تمایل به جوجه ریزی همانند سال قبل نیست، در حالیکه با ایجاد تقاضا برای جوجه ریزی در ایام پایانی سال،  قیمت جوجه هم تحت تاثیر نوساناتی قرار می گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    15 0
    دنبال علت نیستیم فقط خسته شدیم خسته! از گرونیهای هر روزه
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      علتش مدارا با سرطان اصلاحاته
    • عبدالله مومن IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      با وجود دولت افساداتی. هیچ چیز به سامان نخواهد رسید. باشد انشاءالله برای دولت بعد . هههههههههههه
  • صفدر تیله باز IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    10 0
    مرنجان دلم را که این مرغ وحشی ز بامی که برخواست مشکل نشیند خخخخخ
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      احسنت
  • ناشناس IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    بازم مرغ بانو گران شد حالا کیلو چند شد؟؟؟
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    1 0
    پس دیگه خبر نزن که سکه ارزان شد ، دلار ارزان شد ، ... چه فایده وقتی مواد خوراکی داره روز به روز گران میشه ؟!
  • رضا IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    1 0
    مرغ که همش گران کی ارزان شده.؟!
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    مگر مرغ ارزان شده بود.؟!
  • رضا IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    1 0
    چه چیزی ارزان است که مرغ گران نشود.؟!
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    آقا جان برای تیم فوتبال می روند مربی خارجی میآورند تا سطح فوتبال بالا برود آنوقت این کشور با این هم توانایی و سرمایه اقتصاد آن دست این افراد ناشایست و بی تدبیر قرار دارد بروید از چین دو تا کارشناس بیارید ببینید مشکل مردم هستند یا سرمایه های ملی و یا این افراد نالایق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس