کد خبر 1175341
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
علت گرانی مجدد مرغ در بازار چیست؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۵ هزار تومان است.

به گزارش مشرق؛ عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است. هر چند در برخی مغازه ها با نرخ های بالاتری هم فروخته می شود.

وی افزود: با توجه به حجم‌ مناسب تولید پیش بینی می شود که افزایش قیمت چندانی در بازار رخ ندهد.

حجت با بیان اینکه قیمت مصوب فعلی جوابگوی هزینه های تولید نیست، گفت: نرخ مصوب مرغ بر مبنای قیمت هر قطعه جوجه ۲ هزار و ۸۰۰ تومان، کنجاله سویا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و ذرت یک هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است، درحالیکه قیمت هر کیلو ذرت در بنادر یک هزار و ۷۰۰ تومان، کنجاله سویا ۴ هزار تومان و هر قطعه جوجه یکروزه ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است که با این وجود نرخ مصوب مرغ جوابگوی هزینه تولید نیست.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ گرم را ۲۴ هزار تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نیست، بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی شب عید و شرایط کرونایی کمبودی در عرضه مرغ نداریم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی آینده بازار مرغ را تابع شرایط کرونا دانست و افزود: پیش بینی وضعیت بازار به شرایط رنگ بندی کرونا در شهرهای مختلف بستگی دارد، به طوریکه با بازگشایی مراکز پرمصرف در برخی شهرها قیمت مرغ زنده در محدوده ۱۷ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان باقی می ماند، در غیر این صورت به علت افزایش میزان جوجه ریزی وضع نگران کننده است‌.

حجت با اشاره به مشکلات سامانه بازارگاه بیان کرد: سامانه بازارگاه تا ۴۰ روزگی جوجه نهاده تخصیص می دهد، ضمن آنکه تا ۲ هفته اول پس از ورود جوجه به سالن، مرغداران مجبور به تامین نهاده از بازار آزاد هستند.

حجت ادامه داد: با وجود آنکه عمده مصرفی در خانوارها، مرغ سایز درشت است و فرهنگ سازی لازم برای مصرف مرغ استاندارد با وزن ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم نشده است، به همین خاطر مرغدار برای عرضه مرغ در سن ۵۰ روزگی ناگریز به تامین نهاده برای مدت ۱۰ روز از بازار آزاد است که این امر بر افزایش هزینه های تولید دامن می زند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به دیگر چالش سامانه بازارگاه گفت: سامانه بازارگاه از زمانیکه جوجه وارد سالن می شود، نهاده تخصیص می دهد که با این وجود ۲ هفته از سن گله می گذرد و به علت آنکه مرغ موجود زنده است و نیاز به غذا دارد، مرغدار چاره ای جز تامین دان از بازار آزاد ندارد، به همین خاطر پیشنهادی از چند ماه قبل به وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تخصیص ۲۰ درصد از نهاده ها داده شده تا گرفتاری مرغداران رفع شود.

این مقام مسئول با انتقاد از تاخیر ستاد تنظیم بازار در اعلام نرخ مصوب جدید بیان کرد: با وجود افزایش کرایه های حمل و نقل و نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا،اما قیمت جدید مرغ اعلام نشده است، در حالیکه مسئولان قول دادند که طی ۲۰ روز قیمت ها را اصلاح کنند که متاسفانه با گذشت بیش از ۲ برابر این مدت زمان تغییری در نرخ ایجاد نشده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: تولید مرغ گوشتی همانند مرغ تخم گذار نیست که اگر مرغدار یک دوره با پروسه زیان مواجه شد، ماه بعد جبران شود چرا که تولیدکننده مرغ گوشتی زمانیکه مرغ به مرحله عرضه می رسد، بین ۳ روز تا ۷ روز باید مرغ تولیدی را در بازار توزیع کند که با توجه به تولید خطی و میزان جوجه ریزی، برخی واحدهای مرغداری به علت عرضه با نرخ های قبل از افزایش قیمت نهاده ها متحمل زیان هستند.

وی در پایان تصریح کرد:، ستاد تنظیم بازار هر قیمتی را که برای جوجه یکروزه در نظر بگیرد، باید در جدول هزینه تمام شده قرار دهد چرا که مرغ گوشتی و مرغ مادر مکمل یکدیگر هستند که بنابر تجربه سال گذشته و امسال در ادامه شرایط کرونایی، تمایل به جوجه ریزی همانند سال قبل نیست، در حالیکه با ایجاد تقاضا برای جوجه ریزی در ایام پایانی سال،  قیمت جوجه هم تحت تاثیر نوساناتی قرار می گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    5 8
    اينا همش به رای ما مربوط می شه
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      2 3
      بصیرت!
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    5 0
    عجب
  • محمد IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    0 0
    وقتی مرغ 6 هزار تومان بود میگفتی این قیمت جوابگو نیست کثافت مردم باید جوابگو باشن که گرونش میکنید؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس