لیبی

نه قوای رسمی ترکیه و مزدوران سوری و نه نیروهای واگنر روسی تا امروز هیچ نشانه ای از عزم به خروج از خاک لیبی نشان ندادند تا عملا دستورالعمل سازمان ملل در این خصوص بی نتیجه باقی بماند.

سرویس جهان مشرق _ سال گذشته میلادی حساسترین و شدیدترین درگیری‌های نظامی در غرب لیبی از زمان سقوط معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور رقم خورد و نیروهای دولت وفاق ملی GNA که سالها در برابر ارتش ملی LNA به رهبری خلیفه حفتر در موضع دفاعی بوده و تا آستانه از دست دادن پایتخت این کشور نیز پیش رفتند سرانجام با کمک ورود نظامی سنگین ارتش ترکیه موفق به تغییر وضعیت میدانی و موازنه قوا در این کشور شدند.

در نبردهای بهار و تابستان سال ۲۰۲۰ قوای دولت وفاق به مدد ورود تجهیزات مدرن نظامی ارتش ترکیه نظیر پهپادهای Bayraktar TB۲ و ادوات توپخانه‌ای این کشور و همچنین هزاران مزدور سوری تحت حمایت ترکیه که به این کشور اعزام شده بودند در مدت کوتاهی موفق به تصرف مناطق راهبردی نظیر پایگاه هوایی الوطیه، شهر صبراته، شهرهای ترهونه و بنی ولید و پاکسازی کامل حومه طرابلس پایتخت این کشور شدند.

در ادامه قوای مشترک وفاق و ترکیه پیشروی به سمت غرب و شهر راهبردی سرت و همچنین پایگاه هوایی الجفره را آغاز کردند اما تقریبا در ورودی شهر سرت نبرد متوقف شده و ورود پرتعداد جنگنده‌های روسی و تهدید ارتش مصر به دخالت مستقیم در صورت ورود رقیب به منطقه موسوم به هلال نفتی لیبی موجب شد تا دو طرف طی مذاکراتی در ماه اکتبر با وساطت سازمان ملل متحد آتش بس موقت را اجرا کنند.

یکی از مفاد اصلی این قرارداد صلح، الزام هر دو طرف درگیری به اخراج نیروهای مزدور خارجی از خاک لیبی حداکثر تا روز ۲۳ ژانویه ۲۰۲۱ (روز گذشته) بود اما نه قوای رسمی ترکیه و مزدوران سوری و نه نیروهای واگنر روسی تا امروز هیچ نشانه ای از عرم به خروج از خاک لیبی نشان ندادند تا عملا دستورالعمل سازمان ملل در این خصوص بی نتیجه باقی بماند.

اما نکته جالب در این خصوص احساس خطر ژنرال حفتر و حامیان روسی و اماراتی‌اش از احتمال عملیات جدید ترکیه در لیبی و حمله به شهر سرت و پایگاه الجفره است.

نقشه خط دفاعی الجفره_سرت

تصاویر منتشر شده از رسانه‌های لیبی و ماهواره‌های تجاری نشان میدهد قوای روسی واگنر مسئولیت ایجاد خط دفاعی سرت_الجفره در مرکز لیبی را بر عهده گرفته و همچنان در حال ساخت استحکامات دفاعی در فاصله ۷۰ کیلومتری میان این دو منطقه به عنوان اهداف اصلی ترکیه و دولت وفاق در عملیات آینده هستند.

استحکامات دفاعی نیروهای واگنر در مسیر شهر سرت به پایگاه الجفره

گشت زنی مداوم خودروهای زرهی در طول این مسیر و سنگربندی و حفر کانال و موانع عبوری نشان میدهد که ائتلاف دولت حفتر_امارات_روسیه خطر عملیات مجدد رقیب را کاملا جدی گرفته و در حال آماده شدن برای دفاع از این مناطق که دروازه ورود به هلال نفتی شمال شرقی لیبی محسوب می‌شود هستند.

همچنین فعالیت جنگنده‌های نیروی هوایی حفتر و روسیه نیز در این منطقه شدت گرفته و تصاویر از حضور هواگردهایی نظیر Mig۲۹ و Su۲۴ در خطوط تماس دو طرف منتشر شده است.

حضور هواگردهای نظامی و سامانه پدافندی Pantsir روسی در پایگاه الجفره

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 22
  • شهرام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    ترکیه نباید مماشات کنه روسیه به چه حقی اونجا حضور داره باید اونارو مثل .... بیرون کنه تا درس عبرتی بشه به دست اندازان به خاک اسلام
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      اونوقت ترکیه به چه حقی اونجاست؟
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      ترکیه به چه حقی اونجا حضور داره؟
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      اسلام پیروز است امریکا نابود است
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      ترکیه همسایه لیبی است ولی روسیه چی؟
    • ََReza Aslani IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      35 28
      ترکیه یک کشور فرست طلب و سو استفاده گری است که رویایی نو عثمانی گرایی در سر دارد اماذهن خیال باطل خیلی گنده تر از خودش کار ها میکند و هنوز به رقیب سرسخت و بزرگی بر نخورده اگر پیش روی ایران بی افتد عف نمیکنیم زیادی پایش را از گلیمش بیرون می اندازد باید یک گوش مالی بدهیم
    • سرباز IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      18 7
      هردو تشنه نفت و بنادر لیبی هستند
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      25 21
      کافر روس بهتر از منافق عثمانی
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    28 81
    ترکیه چه بزن بهادر شده
    • آرام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      بله چرا که نه ؟ وقتی ترکیه بکمک داعش سالها نفت عراق را بقیمت بشکه ای زیر 5 دلار غرات کرده و کلی سود برده و توانسته با پولهای باد اورده هم تجهیزات جدید بخره و هم اقتصادشو از ورشکستگی نجات بده..الان هم بخاطر شرایط منفی ناشی از کرونا مجددا داعش در عراق و نیروهای دیگر در لیبی را تامین میکند تا مجددا به نفت در حد مفت دستیابی داشته و با پول بادآورده هم اقتصادشو نجات بده و هم از پس هزینه های بلند پروازانه خود در منطقه بر بیاد. این کشور یک دزد و غارتگر هست ولی چون همپیمان ناتو میباشد کسی باهاش کاری نداره. اگر یک هزارم نقض منفی که ترکیه در سطح جهان بازی کرده از سوی ایران سر میزد الان همه دنیا بر سر ما بمب میریختند
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      ترکیه شده عامل نفاق توجهان اسلام.. زورش به اسراییل نرسید زدکشتی مرمره رانابودکرد. حالااردوغان امده تلافیش سرمسلمانها درمیاره.. نوکرتمام عیاره نفت دزدی سوریه رامیده اسراییل و...
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      ترکیه پشتش به صهیونیست ها و اونجلیستها گرم وگرنه هرگز جرئت همچین عرض اندام هایی رو نداشت.
    • یکی IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      14 15
      همین روزاست که اردوغان با سر بخوره زمین.زیاد دور برداشته.تحمل نمی کنند کارهاش رو
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    یاشاسین ایران عزیز
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    همه چی به موقعش انجام خواهد شد. اونایی که چشم امید به فرانسه و مصر و یونان و ....‌ دارن ناامید خواهند شد.
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      7 17
      عثمانی یکبار سزای بلند پروازیهاشو دیده اینسری به احتمال زیاد هم...
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    12 2
    ضرب الاجل
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    انصافا ترکیه داره از لیبیایی ها دفاع می کنه با رفتن آمریکا از منطقه سهم خواهی روسها داره روزبروز زیادتر می شه واین تنها ترکیه است که جلوی نفوذ آنها ایستاده
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    7 91
    روسیه اشتباه میکند المانی ها چینی ها دنبال تکنلوزی روس ها دنبال جنگ نظامی گری باید روسیه در صنعت به سطح المان برسد
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    44 1
    امریکا داره نفت می بره، بقیه هم در حال جنگ بر سر شن و ماسه صحرا؟؟؟
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    مطمئننا 50تا پهباد بیرقدار میتونه کل لیبی رو آزاد کنه ترکیه نمیخواد بخاطر لیبی روابطش با روسیه نابود بشه وگرنه این پهبادها رادار گریز و قدرت حمل مهمات زیادی دارند برد عملیاتی زیادی دارند دقت خوبی دارند خلاصه تکنولوژی بروزی دارند 8 پهباد بیرقدار توانست ارمنستان رو ظرف یک و نیم ماه کاملا شکست بده اونم 15 روز بخاطر هوای نامساعد پهبادها عملیاتی نداشتند اونها توانستند گره 30 ساله قره باغ رو باز کنند
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      زارت
    • سرباز IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      11 11
      رادارگریز! حمل سلاح زیاد! برد بالا!. اگر شما پانترک ها پهپاد ارکیو170 ,ام کیو9 ,ام کیو4 رو داشتید که ما رو کچل میکردید
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      8 1
      دقيقا موافقم.تركيه نميخواد به خاطر ليبي روسبه رو از دست بده و منافعش در حفظ رابطه هيت حداقل فعلا ابنجوريه و بعدا مشخص نيست.وگرنه خيلي راحت ميتونست با يكم كمك به دولت ليبي كل ليبي رو ازاد كنه ولي فعلا به نفعش نيست.تركيه درسته تو قره باغ ابروي روسيه و تجهبزات روسي رو برد ولي نمبخواد كلا كاسه رو بشكنه.تو سوريه و قفقاز دارن با هم كار ميكنن.
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      6 5
      20:54 مهم اسم نیست مهم کاراییه بهترین پهباد امریکا با سامانه نسبتا ضعیف ایران منهدم میشه ولی پهبادهای بیرقدار سامانه های پیشرفته تر اس 300 رو پودر کردند
  • آرام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    ترکیه بکمک داعش سالها نفت عراق را بقیمت بشکه ای زیر 5 دلار غارت کرده و کلی سود برده و توانسته با پولهای باد اورده تجهیزات نظامی جدید بخرد و همچنین اقتصادشو از ورشکستگی نجات بده..الان هم بخاطر شرایط منفی ناشی از کرونا مجددا داعش در عراق و نیروهای دیگر در لیبی را تامین میکند تا مجددا به نفت در حد مفت دستیابی داشته و با پول زیاد از این دزدی اقتصادشو نجات بده و از پس هزینه های بلند پروازانه خود در منطقه بر بیاد. این کشور غارتگر هست ولی چون همپیمان ناتو میباشد کسی باهاش کاری نداره. اگر یک هزارم نقش منفی که ترکیه در سطح جهان بازی کرده از سوی ایران سر میزد الان همه دنیا بر سر ما بمب میریختند و دهها قطعنامه بر علیه ایران صادر میشد
  • ناشناس US ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    7 3
    شتر در خواب بیند پنبه دانه. هدف بعدی بن غازی است نه سرت و جفره. واقعا این روسها نباید که فکر کنند که ترکها مستقیم از روبرو عملیات نظامی می کنند!
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    آفرین ترکیه واقعا باعث افتخار جهان اسلام است
    • مهدی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      اولا ترکیه اصلا مسلمان نیست نه به اسم نه به رسم ، شما هنوز یا نمی دانی اسلام چیه ، یا ترکیه را نمی شناسی ، ترکیه همان اسراییل است . دوما این عملیات هایی که در اخبار می بینید نتیجه توهمات اردوغان است ، قبل از این بسیاری توهمات بسیار بزرگ تری داشتند که با خود به گور بردند مانند صدام ، گذر زمان ثابت می کند
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      باعث افتخار صهیونیست جهانی است
    • آ IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      یعنی از نظر شما کشوری که بخاطر غارت نفت عراق و لیبی از داعش و تروریستها حمایت کرده و میکند باعث افتخار جهان اسلام هست ؟!!!
    • مهدی IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      اولا ترکیه اصلا مسلمان نیست نه به اسم نه به رسم ، شما هنوز یا نمی دانی اسلام چیه ، یا ترکیه را نمی شناسی ، ترکیه همان اسراییل است . دوما ترکیه زیاد عرعر میکند اما هیچ غلطی نمی تواند بکند . این عملیات هایی که در اخبار می بینید نتیجه توهمات اردوغان است ، قبل از این بسیاری توهمات بسیار بزرگ تری داشتند که با خود به گور بردند مانند صدام ، گذر زمان ثابت می کند
    • لعنت برعثمانی IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      ترکیه فقط باعث افتخار آمریکائی ها واسرائیلیها وداعشی هاست چون خودش با آنهاست این عثمانی خبیث
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    واقعا چقدر خوبه كشوري مسلمان مثل تركيه شده كابوسي براي روسيه و غرب. تو قره باغ و شمال سوريه هم كلي موانع ايجاد كرده بودند ولي تركيه وفتي خواست بزنه به هفته هم دووم نياوردن.تركيه تو ليبي با روسيه احتمالا معامله كردن.اونجا تركيه كاري با روسيه نداشته باشه عرضش تو سوريه هم روسيه با تركيه كاري نداشته باشه.برد برد تركيه و روسبه و به ضرر غرب.
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    خيلي حال ميده اين تركيه خدايي.وايه خودش به گردن كلفتي شده.تو ليبي اينجوري چندتا كشور رو هر روز تو ترس نگه داشته و هي ميترسن امروز فردا تركيه حمله ميكنه .تو قره باغ هم كه كار رو تموم كرد.تو مديترانه هم كه حرفشو به مرسي ميشونه.اتحاد ايران و تركيه يعني قدرت مطلق خاورميانه.
  • US ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    روسیه دیگر هژمونی قبلی را ندارد. حتی در سوریه نمی‌تواند یک منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند تا اسرائیل جولان ندهد. در مقابل ترکیه زمین‌گیر شده است. البته انگلیس حامی پشت پرده ترکیه است یعنی ترکیه به نیابت از انگلیس با روسیه در چند جبهه رودرو هستند.
    • سیاست IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      10 0
      اتفاقا" خیلی هم می تونه پرواز ممنوع اعمال کنه ولی نمی خواداین کار رو انجام بده.حالا چرا؟! چون به اونا ربطی نداره که نیروهای منتسب به ایران و حزب الله توسط اسرائیلیها هدف قرار می گیرند اونا با اسرائیل مشکلی ندارند. میگن این مشکل ایرانی هاست .به همین سادگی
  • حسین IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    عجیبه! ایران باید از دولت قانونی و مشروع لیبی حمایت کنه نه دولت خودخواندن حفتر! که از سوی امارات و عربستان و اسرائیل و روسیه حمایت میشه!
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      47 94
      ما ایرانیان باید فقط از اسلام شیعی دفاع کنیم.
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      20 8
      اتفاقا ایران در موضع رسمی از دولت وفاق ملی حمایت میکنه نه از دولت خودخوانده حفتر . ولی من اگر دست اندرکار بودم از حفتر حمایت میکردم. دولت های اخوان المسلمین از جمله دولت ترکیه و...اگر قدرت غالب جهان اسلام شوند خطر زیادی برای ایران دارد چه اینکه محمد مرسی که در مصر قدرت گرفت یکی از اهداف مهمش تضعیف ایران بود
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      17 10
      نکنه ارمنستان هم شیعه است ازش حمایت کردید
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 3
      روی حرف من با شماست که به حرف حسین جواب دادی: حرف شما تفرقه افکنه.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    روسیه غلط زیادی میکنه دخالت میکنه، روسیه باشه یا آمریکا چه فرقی بین یک دولت مداخله کننده هست اب اون سر دنیا
  • محمد IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    آفرین بر ترکیه.حمایت از دولت مشروع لیبی وظیفه هر مسلمانی میباشد.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    54 1
    لطفا یک گزارشی از زیان ما شهرستانی ها در بورس تهیه کنید . صدای ما سهامداران را بگوش دولت برسانید . دولت فقط دو هفته قدرتمند از بورس محافظت کنه همه چیز درست میشود
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    خداوند پشت و پناه ارتش ترکیه باشد
    • علی خدایی IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      9 16
      ترکیه اشغالگر است و اگر این طوری ادامه بدهد بهش گران تمام میشود د.ران نو عثمانی گرایی تمام شده میبینیم خیلی بهش دل گرم کرده اید اام بدانید ترکیه خودشو نمیتونه نگه داره په برسد به شما ها واقعا حیف هستید
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      11 17
      یه کشور به اصطلاح مسلمان که بویی از انسانیت نبرده و دستش تا مفرغ به خون مردم سوریه و عراق و لیبی آغشته هست،بر اردوغان منافق و دار و دسته اش که منطقه رو به آتش کشیدند، اون پهبادهایی که ازشون نام بردید همشون از تکنولوژی اسراییله ، وگرنه ترکیه چه کارش به پهباد؟
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    8 0
    لطفا مشخص کنید موضع ایران چیه ؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      1 3
      انتخاب موضع درست، ان شاالله دولت انقلابی
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    12 3
    زمان استحکامات دفاعی ثابت گذشته .بایراکتارها تانکهاو توپخانه ی ارمنی رو تو آشیانه ی بتنی از بالا منهدم میکردن
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    19 3
    روسيه و ارمنستان هم طي سي سال تو قره باغ استحكامات درست كرده بودن ولي پهپادهاي تركيه تو كمتر از يك ماه همشونو نابود كرد.از اس ٣٠٠ بگير تا پناهگاهها و تونل ها.خخخ تركيه بخواد راحت ميتونه كل ليبي رو بگيره ولي ساخت و پاخت كردن با بعضي كشورها و امتيازات زيادي گرفتن جاهاي ديگه تا تو ليبي كاري نكنن فعلا.
  • شیرازm IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 16
    افرین روسیه خوشمان امدازاین دژبندی... این ترکیه یارویاور تروریست ونوکروغلام حلقه بگوش وعامل کشتارمردم عراق وسوریه وقبلاهم ارمنستان... نفت این کشورهاهم ک میدزده تقدیم اسراییل میکنه. بعدادعای قدس دوستی درمیاره منافقی رودست دولتیهای ترکیه نزده رجب قلی دون منافق ضدمسلمانان
  • Pem IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 5
    به نظر باید ایران هم یک اقدام انجام بدهد
  • جمشیدی IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    26 10
    جالب است وفتی بشار اسد به عنوان دولت قانونی ایران و روسیه رودعوت میکند شما حق به جانبید ولی در لیبی وقتی دولت قانونی لیبی ترکیه رو دعوت میکند شما انرا مزدور تلقی میکنید البته شما هم میدانید در منطقه هیچ نیرویی جلودار ترکیه نیست وترکیه هر وقت خواسته و هر چی خ استه بدست اورده لدا منطقی باشید
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      4 1
      دقيقا.گل گفتي برادر.احسنت به انسانيتت.
    • Khaled IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      3 1
      افرین دقیقا زدی تو هدف
  • ابوالفضل IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    8 0
    ترکیه به درخواست دولت قانونی لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته میشود اونجا نیروهاشو برده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس