کد خبر 1171797
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
اتفاقات عجیب در فدراسیون والیال

اتفاقات و تصمیمات عجیب در فدراسیون والیبال روز به روز بیشتر می‌شود. در این گزارش فقط به چند مورد از جدیدترین اتفاقات می‌پردازیم.

به گزارش مشرق، انتخاب رییس صنف چلوکبابی‌ها به عنوان سرپرست تیم نوجوانان، انتخاب محمد وکیلی به عنوان سرمربی تیم نوجوانان ۱۴۰۱، دخالت محمد شاهمیری در تصمیم داور یک مسابقه، وقفه یک ساعته در برگزاری یک بازی دیگر، حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر بر خلاف قانون، حضور یک بازنشسته در سمت نایب رییسی، و تکذیب یک تکذیبیه، فقط بخشی از اتفاقات عجیبی است که در کمتر از ۲ ماه اخیر رخ داده است.

از رستوران به سرپرستی تیم ملی

پس از آنکه مسعود آرمات هدایت تیم نوجوانان ایران را بر عهده گرفت، رضا عسکری نیز به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد. اما عسکری کیست؟ رییس صنف چلوکبابی‌ها و تالارداران قزوین. تنها دلیل انتخاب وی به این سمت این بود که آرمات و عسکری در شهرداری قزوین همکاری می‌کردند.

مربی کارنابلد یا دارای تجارب ارزشمند؟

اوایل فروردین، محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون در گفت و گویی درباره انتخاب سرمربی تیم نوجوانان، بدون اینکه نامی از محمد وکیلی ببرد، گفت: «باید یک مربی انتخاب کنیم که طرز برخورد با نوجوانان را بلد باشد نه اینکه آنها را کتک بزند. می‌خواهیم از بین این بچه‌ها بازیکنان آینده تیم ملی را بسازیم.» این سخنان داورزنی واکنش گسترده‌ای در جامعه والیبال داشت و حتی بسیاری از شاگردان چند سال اخیر وکیلی نیز در صفحات خود در اینستاگرام از او حمایت کردند.

حدود ۲ ماه قبل و پس از مدت‌ها بررسی گزینه‌های مختلف، مسعود آرمات به عنوان سرمربی جدید تیم والیبال نوجوانان ایران معرفی شد. تا تیم ایران را در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ هدایت کند. با این وجود ۲ هفته قبل ناگهان خبر آمد که وکیلی سرمربی تیم نوجوانان در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۳) شده است. در حکم انتصاب وکیلی با امضای داورزنی، علت انتخاب وکیلی «تجارب ارزشمند در کشف و پرورش استعدادهای بالقوه والیبال» عنوان شده است.

کسی هم متوجه نشد چگونه نظر رییس فدراسیون درباره وکیلی تغییر کرده است. از سوی دیگر اگر وکیلی گزینه گزینه مناسبی برای پرورش استعدادها بود چرا از سمتش کنار گذاشته شد تا آرمات سرمربی تیم نوجوانان شود؟ آن هم پس از اینکه وکیلی تعداد زیادی بازیکن برای والیبال ایران پرورش داد و ۵ مدال جهانی هم در کارنامه دارد.

محمد وکیلی با کارنامه‌ای درخشان از سمت خود برکنار و دوباره منصوب شد.

دخالت یک رهگذر در تصمیم داور

تیم‌های هراز آمل و آذرباتری ارومیه در هفته بیست و یکم لیگ برتر والیبال به مصاف هم رفتند. در اوایل ست پنجم این بازی، در یک صحنه داور امتیاز را به تیم هراز داد. سرمربی آذرباتری درخواست بازبینی تصویر داشت و پس از بازبینی، تصمیم داور تغییر کرد و امتیاز به تیم حریف رسید.  هرازی‌ها به شدت به این موضوع اعتراض داشتند و چند دقیقه بازی متوقف شد. داور هم اصرار داشت که تصمیمی که پس از بازبینی گرفته صحیح است و حتی به تیم هراز به دلیل تاخیر در آغاز مجدد بازی کارت زرد داد. اما ناگهان فرهاد شاهمیری پشت میز بازبینی رفت و به محمدرضا درفش کاویان اشاره کرد که تصمیم خود را تغییر بدهد و او هم این کار را انجام داد.

البته شاهمیری داور باتجربه و بزرگی است اما در آن لحظه او در سالن فقط در نقش یک رهگذر یا تماشاگر حضور داشت. هیچکس حتی ناظر داوری، ناظر بازی و یا حتی رییس فدراسیون بین‌المللی والیبال هم حق ندارد تصمیم داور را تغییر دهد، چه برسد به کسی که هیچ مسوولیتی درباره آن بازی نداشت. البته در نهایت تصمیمی که داور گرفت در نتیجه نهایی بازی تاثیری نگذاشت و آذرباتری به پیروزی رسید اما اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، دخالت بی‌جای شاهمیری می‌توانست زحمات یک تیم را به باد بدهد.

محمد شاهمیری که تصمیم داور یک بازی دیگر را تغییر داد.

وقفه یک ساعته به خاطر یک «اشتباه»

در هفته بیست و دوم لیگ برتر هم پس از اینکه ست اول دیدار فولاد سیرجان و خاتم اردکان تمام شد، ناظر بازی اعلام کرد که باید مسابقه لغو شد. علت چه بود؟ مسعود آرمات سرمربی فصل گذشته خاتم، از این باشگاه به شکایت کرده و دادگاه هم به نفع او حکم داده است. وقتی ست اول بازی تمام شد، ناظر مسابقه گفت به دلیل این حکم باید مسابقه لغو شود. همین اتفاق باعث وقفه یک‌ساعته در جریان بازی شد. در نهایت بازی برگزار شد و پس از پایان مسابقه، فدراسیون اعلام کرد که در «اشتباه» نادر انصاری دلیل به وجود آمدن مشکل بوده است.

بر اساس اطلاعیه فدراسیون، انصاری باید پیش از برگزاری بازی، اجازه برگزاری آن را نمی‌داد نه در میانه ۲ ست. اما سوال اینجاست که اگر باشگاه خاتم بدهی دارد و سرمربی پیشین آن هم از این باشگاه شکایت کرده است، چطور مسوولین فدراسیون از آغاز فصل اجازه دادند که این تیم وارد لیگ برتر شود؟ مگر بارها و بارها و بارها بر این موضوع تاکید نکردند که هیچ تیم بدهکاری اجازه حضور در لیگ را ندارد؟

بازیکنان خارجی غیرقانونی در لیگ برتر

یکی از مواردی که در آیین‌نامه برگزاری لیگ برتر به صراحت آمده این است که بازیکنان خارجی فقط در صورتی که سابقه حضور در تیم ملی کشور خود را داشته باشند اجازه حضور در تیم‌های باشگاهی ایرانی را دارند. با این وجود از ابتدای فصل چند تیم بازیکنان خارجی به خدمت گرفتند و در نیم‌فصل هم تعداد آن‌ها بیشتر هم شد درحالی که به غیر یک یا ۲ نفر، دیگران هیچ سابقه‌ای در رده‌های ملی ندارند. شاید آیین‌نامه لیگ برتر فقط برای تزیین اتاق رییس کمیته رویدادها و مسابقات فدراسیون والیبال تدوین می‌شود.

نایب رییس بازنشسته

با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، فریبا محمدیان که معاون وزیر ورزش و جوانان بود از سمت خود کنار رفت. اما هفته گذشته ناگهان او به عنوان نایب رییس زنان فدراسیون والیبال منصوب شد. البته خود محمدیان اعتقاد دارد که نایب رییسی شغل نیست. در سال‌های گذشته هم بسیاری از رییسان فدراسیون‌ها می‌گفتند ریاست فدراسیون شغل نیست و به این دلیل مشکلی برای دوشغله یا بازنشسته بودن ندارند. اما قانون چیز دیگری می‌گوید.

تکذیب تکذیبیه

ظهر جمعه سوم بهمن سایت فدراسیون والیبال خبر یکی از رسانه ها را تذکیب کرد. این  رسانه روز اول بهمن مدعی شد که ولادیمیری آلکنو سرمربی جدید تیم ملی از ابتدای اردوها به ایران نمی‌آید و قرار است بازیکنان برای برگزاری اردو به روسیه بروند. فدراسیون با انتشار مصاحبه‌ای از امیر خوش‌خبر سرپرست تیم ملی، این خبر را تکذیب کرد و «اطلاعات و اخبار درست و دقیقی از تیم ملی» را در سایت فدراسیون پیدا کنند.

با این وجود حدود یک ساعت بعد، فارس مصاحبه‌ای از خوش‌خبر منتشر کرد که در آن گفته بود که اگر تیم زنیت کازان به مراحل بالای لیگ قهرمانان اروپا برسد، آلکنو نمی‌تواند از پنجم فروردین به ایران بیاید و شاید تیم ملی برای برگزاری اردو به روسیه سفر کند. با توجه به قدرت تیم زنیت کازان هم احتمال رخ دادن این اتفاق بسیار زیاد است. به همین راحتی تکذیبیه فدراسیون والیبال تکذیب شد.

با توجه به قدرت تیم زنیت کازان، بسیار بعید است که آلکنو از ابتدای اردوهای تیم ملی به ایران سفر کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس