طلبه‌ای که در ۹ ماه فقر را در محله خود ریشه‌کن کرد+عکس - کراپ‌شده

برای رفع مشکلات مردم به یک سال، ۴ سال و حتی ۸ سال نیاز نیست؛ اگر اهل کار و گره‌گشایی از مردم باشید، در چند ماه هم می‌شود، کار کرد؛ مانند حجت‌الاسلام خُرام، امام محله ای در یاسوج که طی ۹ ماه، منطقه خود را از این رو به آن رو کرد.

به گزارش مشرق، آسیب‌های اجتماعی و مشکلات هر منطقه و محله با عزم و اراده مردم همان محله و با محوریت امام محله به راحتی می‌تواند حل و فصل شود. اگر امام محله خود را فراتر از محیط مسجد بداند و قدم در مسیر حل معضلات و مشکلات مردم بگذارد با پشتوانه اعتمادی که میان مردم دارد، می‌تواند ظرفیت مالی و فیزیکی آن‌ها را هم به میدان آورد تا گره از کار مردم باز کند. مانند حجت‌الاسلام سیدعبدالحمید خُرّام در شهرستان یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد که متولد سال ۶۱ است و از سال ۸۰ هم لباس طلبگی به تن کرده، اما یکجانشین نبوده و همواره در میدان عمل در حال کار و تبلیغ بوده است.

حجت‌الاسلام سیدعبدالحمید خُرّام امام محله در شهرستان یاسوج

بهترین شیوه تبلیغ

او بهترین شیوه برای تبلیغ دین را در خدمت به مردم دیده است. برای همین در مدت ۹ ماهی که به نجف آباد از توابع شهرستان یاسوج آمده، یک روز هم ننشسته و همواره دویده تا بتواند گرهی از کار مردم باز کند؛ تلاشی که موجب شده ارکان دیگر منطقه نیز پا به پای او بدوند و تلاش کنند.

حجت‌الاسلام خُرّام برای رفع مشکلات معیشتی در طول ماه بسته‌های ارزاق تهیه و به نیازمندان می‌رساند

مشکلات بسیار ناشی از کرونا

منطقه نجف‌آباد در شهرستان یاسوج دارای مردمانی است که شغل بیش‌ترشان کشاورزی، دامداری و ... بود و چند مغازه هم داشتند، اما با شیوع کرونا کسب و کار بسیاری لطمه خورد. خُرّام می‌گوید: «متاسفانه وضعیت اقتصادی و معیشتی بسیاری از مردم در این منطقه بسیار سخت است و مشکلات خیلی زیادی دارند. من در ابتدای ورود، یک مرکز نیکوکاری احداث کردم که الان روزانه مراجعات فراوانی دارد. افرادی که در مراجعه به این مرکز تقاضا دارند یک بسته معیشتی به آنان اهدا شود تا بتوانند چند روزی شکم خانواده خود را سیر کنند.»

حجت‌الاسلام سیدعبدالحمید خُرّام با کارهای خود مسئولین مسجد و دیگر ارگان‌ها را پای کار آورده است تا بتواند گره از کار مردم باز کند

تحولی که با تغییر هیأت امنا حاصل شد

حجت‌الاسلام خُرّام امام جماعت مسجد حضرت فاطمه‌الزهرا(س) در این منطقه است. او می‌گوید: «مسجد ما به نوعی بین‌راهی و خروجی شهر به حساب می‌آید. همان اوایل، فراخوانی به تمام مردم این منطقه دادم تا افراد علاقه‌مند به حضور در میان هیأت‌امنا به مسجد بیایند. از میان افراد حاضر، موثرین را انتخاب کردیم و یک ترکیب فعال برای خدمت‌رسانی به وجود آوردیم. در گام اول، شناسایی مردم روستا از ابعاد مختلف در دستور کار ما قرار گرفت.»

خانواده کپرنشینی که با محوریت امام محله و مشارکت خیرین و کمیته امداد خانه‌دار شد

ساختن خانه برای یک خانواده کپرنشین

این طلبه بعد از راه‌اندازی هیأت‌امنا، هیأت عزاداری، کانون فرهنگی و هنری و پایگاه بسیج مسجد را راه انداخت و با همت این ارکان مسجد، شناسایی مردم مختلف منطقه را آغاز کرد و بانک اطلاعاتی از مردم از لحاظ وضعیت معیشت، تعداد خانوار، آسیب‌های اجتماعی و ... به دست آورد. خُرّام می‌گوید: «بعد از شناسایی برای کمک‌رسانی به مردم با همت خودشان اقدام کردیم. در این منطقه کمتربرخوردار ما با همت مردم میانگین ماهیانه ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌رسانی به مردم نیازمند داریم. به طور مثال خانواده‌ای در این منطقه در کپر زندگی می‌کرد که ۱۰ فرزند داشت و ۲ فرزند آن‌ها صعب‌العلاج بودند. با همت مردم، خیرین و کمیته امداد منطقه دو بنای ساختمانی۱۵۰ متری را برای آن‌ها فراهم کردیم که تاکنون ۶۰ متر آن تحویل شده و این خانواده در آن ساکن شده است. باقی نیز در حال احداث است.»

تهیه اقلام مورد نیاز برای ساخت خانه خانواده کپرنشین

کارهایی که برای مقابله با کرونا شد

در حوزه امور بهداشتی که به واسطه کرونا اوضاع بسیاری از مناطق کشور سخت و دشوار شد، این امام محله با کمک‌های مردمی کارهایی کرده است کارستان. تهیه ماسک، الکل و ژل ضد عفونی در چند مرحله و توزیع میان نیازمندان، ضدعفونی مرتب مسجد و اطراف آن با همکاری پایگاه مقاومت بسیج، شناسایی و معرفی بیماران کرونائی محله به مراکز طب اسلامی و سنتی و تهیه دارو برای بیماران نیازمند، تهیه بیش از ۵۰۰ کیلو سیب و هویج برای آبگیری و توزیع آن میان بیماران کرونایی، پرداخت هزینه بیمارستان بیماران کرونایی نیازمند، معرفی ۱۵ بیمار برای عمل جراحی به یک موسسه خیریه، پرداخت کمک هزینه دارو، آزمایش، سونوگرافی و... به نیازمندان تنها بخشی از خدماتش در این عرصه بوده است.

او می‌گوید: «با بیمارستان‌ها و پزشکان شهرستان تفاهم‌نامه امضا کردیم که در صورت حضور بیماری با معرفی‌نامه مسجد، تخفیف‌های بسیاری داده شود و در صورت امکان رایگان درمان شود. در یک مورد هزینه ۲۴ میلیونی بستری یک کودک را با کمک پزشکان به ۱۷ میلیون رساندیم و با کمک خیرین پرداخت کردیم. با یک موسسه خیریه در تهران رایزنی کردیم تا برای عمل جراحی مردم منطقه مساعدت داشته باشد. مردم حدود ۱۸۰۰ عمل جراحی باید انجام دهند که این موسسه با کمک خیرین هزینه‌های آن‌ها را تقبل خواهد کرد.»

عقیقه کردن گوسفند برای فرزندان یکی از رسوم مردم یاسوج است که گوشت آن میان نیازمندان توزیع می‌شود

ترک اعتیاد معتادان و حرفه آموزی به آنان

در حوزه آسیب‌های اجتماعی و رفع مشکلات و معضلات این حوزه نیز خُرّام ورود خوبی داشته است. او می‌گوید: «بعد از شناسایی خانواده آسیب‌دیده اجتماعی، آنان را به مراکز مشاوره معرفی می‌کردیم و این مشاوره‌های رایگان تا رفع کامل آن معضل و آسیب ادامه داشت و پیگیر آن بودیم. در زمینه ترک اعتیاد هم با یک مرکز ترک اعتیاد، برای بستری رایگان رایزنی شد. این مرکز علاوه بر ترک در زمینه روانشناسی و مشاوره هم فعال است که با کمک خیرین و مساعدت مرکز هزینه بستری افراد رایگان شد. با رایزنی‌های صورت گرفته افراد بهبود یافته از این مرکز، به مراکز فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند تا یک حرفه بیاموزند و مدرک رسمی آن را دریافت کنند تا بتوانند کسب و کاری برای خود ایجاد کنند.»


تهیه غذای گرم برای نیازمندان در مناسبت‌های مختلف

توزیع بسته‌های غذایی ۳۰۰ هزار تومانی میان نیازمندان

کار ساخت مسجد حضرت فاطمه‌الزهرا(س) در سه طبقه به عنوان خانه عالم، خادم و پایگاه مقاومت بسیج و سه طبقه دیگر تجاری و مسکونی است که به عنوان درآمد پایدار مسجد برای کمک به نیازمندان و خانوارهای کم برخوردار منطقه در حال اجراست. اما تا فراهم شدن این درآمد پایدار خُرّام دست روی دست نگذاشته و با کمک مردم کمک خرج زندگی مردم نیازمند است.   اومی‌گوید: «توزیع بسته‌های مواد غذایی بین نیازمندان که شامل گوشت قرمز، مرغ، برنج، ماکارونی، نان، میوه و حبوبات در چند مرحله انجام شده که در هر مرحله تا به ارزش هر بسته بیش از ۳۰۰ هزار تومان تهیه و توزیع شده است. طبخ غذای گرم در چند مرحله و به مناسبت‌های مختلف از جمله شهادت امام رضا (علیه السلام)، محرم الحرام و شهادت مرد میدان حاج قاسم سلیمانی و ایام فاطمیه صورت گرفته است که در هر مرحله ۲۰۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان توزیع شد. تهیه وسایل خانگی از جمله فرش، بخاری و آبگرمکن و تحویل به خانواده‌های نیازمند هم با کمک خیرین انجام شده است. عقیقه کردن یکی از رسم‌های مردم این منطقه است که در این ۹ ماه، ۳۰ رأس دام با کمک آستان قدس رضوی، ذبح و میان نیازمندان توزیع شده است.»

در هر مناسبت مذهبی هزار پرس غذای گرم طبخ و میان نیازمندان توزیع می‌شود

اشتغال‌زایی برای رفع ریشه‌ای مشکلات نیازمندان

او البته برای رفع مشکلات مردم تنها به دنبال مسکن‌ مانند بسته غذایی نیست؛ بلکه در پی ریشه‌کنی آن است. بنابراین در حوزه اشتغال‌زایی هم فعال شده است. خُرّام می‌گوید: «برای این امر قرارگاه‌های جهادی امام حسین (علیه السلام) را در استان و شهرستان با محوریت مساجد، مرکز نیکوکاری امام رضا (علیه السلام)، مجمع جهادی امام رضا (علیه السلام) که متشکل از گروه‌های جهادی، مراکز نیکوکاری و پایگاه‌های مقاومت بسیج، کانون کارآفرینی با همکاری شبکه توسعه اجتماعی بانک رسالت را راه اندازی کردیم. در حوزه اشتغال‌زایی ایجاد دامداری سبک و سنگین، زنبورداری و خیاطی را انجام دادیم و برای ایجاد مشاغل خانگی برای نیازمندان نیز با همکاری استانداری وام تهیه کردیم. معرفی افراد جویای کار به مراکز مختلف کاری از جمله رستوران‌ها، مغازه‌های لباس، کفش فروشی و... از دیگر برنامه‌های ما بود. همچنین اشتغال مستقیم برای ۲ نفر در قرارگاه جهادی امام حسین (علیه السلام) و پرداخت حقوق ماهیانه آنها از طریق خیرین نیز از دیگر فعالیت‌های ما بوده است.

تحول و خدمت‌رسانی به مردم در ۹ ماه

تمام این خدمات و کارها از اول اردیبهشت ۱۳۹۹ در شهرستان یاسوج، منطقه نجف‌آباد و مسجد حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) به همت این امام محله و با همکاری گروه‌های جهادی و پایگاه‌های مقاومت بسیج و مراکز نیکوکاری محله‌های مختلف از جمله محله‌های محمود آباد علیا و سفلی، ترمینال و راهنمایی، اکبرآباد، نجف‌آباد، خلف‌آباد، سرآب تاوه، سروک، شهرک ولایت و تل خسرو انجام شده است که نشان می‌دهد اگر در این کشور بخواهیم با توان و ظرفیت داخلی و استعدادهای بالقوه موجود می‌توان کارهایی کرد کارستان.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    19 0
    اگر بخواهیم میشود، ولی متاسفانه عده ای مسئولین جلوی خواستن مقاومت میکنند
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      5 3
      سرطان اصلاحات؟ جراحی؟
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    25 0
    خدا خیرش بده دمش گرم انصافا
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    23 0
    خدا خیلی خیلی خیرت بده. کاش دولتمردان ما هم اینجوری بودن.
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    23 0
    احسنت به ایشان خدا زیاد کنه ازین انسانها رو ! اینها وجاهت روحانیت هستند. دلسوز و از جنس مردم .
  • عبدالله مومن IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    12 0
    حسن و دولتش و مدیران افساداتی. یاد بگیرند
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    8 0
    الان به همچین کارهایی نیاز داریم! دمت گرم حاج آقا.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    9 0
    ماشالله لاحول و لاقوه الا بالله العلي العظيم خدا حفظشون كنه و بركت بده به مال و زندگيش خدا بيشتر كنه از اين ادما خدا زياد كنه ثروتتو
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 0
    دیروز مستند ثریا برنامه ای پخش کرد و خبری داد که چقدر حسرت خوردم و به مسئولین دولتی نفرین کردم خبر این بود سوریه برای ساخت و احیای بندر لاذقیه درخواست کرده ایران آن را به عهده بگیرد که مسئولین ایران آن را نپذیرفتند
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    ماشاالله شوی جالبیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس