روایتی از میدان‌داری ماندگار فعالان مردمی «دیار حاج‌قاسم» علیه کرونا - کراپ‌شده

جبهه فعالان مردمی دیار حاج‌قاسم در میدان مبارزه علیه کرونا در پویش سردار سلیمانی طوفانی از مجاهدت‌ها را به پا کردند.

به گزارش مشرق، بیماری کرونا بزرگترین نعمتی بود در باب وحدت نیروهای مردمی در خیلی از اتفاقات پیش رو، هرچند تقویت کننده و اساس آن شهید سردار سلیمانی بود و این بحران کرنا و آن جمله کلیدی حاج‌قاسم که گفت، میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست.

جبهه فعالان مردمی دیار کریمان نیز که پیش از کرونا نیز در میدان بودند با شیوع این بیماری طی حدود یک سال گذشته در میدان هستند و اتحاد و دغدغه بسیاری دارند، امروز فرصتی فراهم شد تا گزارشی از تعدادی از نمایندگان مردمی استان را که در دیداری به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ارائه شد، برای مخاطبان ارائه کنیم.

ببینید:

عکس/ کرمان در یاد یار

حجت‌الاسلام اژدری از فعالین جبهه مردمی استان در این دیدار گفت: در مجموع استان کرمان، تعداد محلات و مساجد فعال استان در بحث مقابله با کرونا ۴۲۲ مورد، هیئت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی ۶۲۹ مورد، ضدعفونی معابر توسط هیئت‌ها و مساجد ۲۵۵ مورد و آزادسازی زندانیان به تعداد بیش از ۱۰۰ نفر صورت گرفته است.

وی حضور روحانیون در بیمارستان‌ها و غسالخانه و تدفین اموات را ۵۲۵ نفر، حضور نیروهای مردمی در بیمارستان در مجموع ۴۸۲ نفر، مساجد فعال در بحث اشتغال را ۵۹ مسجد و نیازمندان شناسایی شده در محلات را بیش از ۱۶ هزار نفر و بیماران شناسایی شده را بیش از ۵ هزار نفر، توزیع بسته‌های شب یلدایی توسط مساجد محلات را بیش از ۹ هزار و توسط ائمه جمعه روستا بیش از ۷ هزار بسته اعلام کرد.

کمک مؤمنانه‌ای متفاوت؛ خرید محصولات از کشاورزان

حدود ۳۰ نفر از نیروهای مردمی به صورت هفتگی خرید مستقیم از کشاورزان و عرضه کننده محصولات کشاورزی دارند و آن را بسته‌بندی کرده و با قیمت پایین و کیفیت بالا به فروش می‌گذارند و از درآمد آن، اقلام و محصولاتی تهیه و به دست نیازمندان رسانده می‌شود.

احمدی رابط نیروهای مردمی از شهرستان جیرفت اظهار داشت: در بدو شیوع کرونا با همکاری فعالان مردمی و تبلیغات اسلامی، دفتر امام جمعه و .. اتفاقات خوبی در این شهرستان رقم خورد و در یکی از طرح‌های شاخص ما کمک مؤمنانه‌ای شکل گرفت که مدل آن با کمک مؤمنانه در دیگر مناطق کشور فرق می‌کند به این ترتیب که در این کمک مؤمنانه حدود ۳۰ نفر از نیروهای مردمی به صورت هفتگی خرید مستقیم از کشاورزان و عرضه کننده محصولات کشاورزی دارند و آن را بسته‌بندی کرده و با قیمت پایین و کیفیت بالا به فروش می‌گذارند و از درآمد آن، اقلام و محصولاتی تهیه و به دست نیازمندان رسانده می‌شود.

وی افزود: طرح دیگر ما در جیرفت که شکل گرفته است، دوشنبه‌های کریمانه است و هر خانواده که نهار برای اهل منزل خودش درست می‌کند حداقل یک نیازمند را مهمان خود می‌کند، ظرف‌های با کیفیت تحویل می‌شود و در ساعت مشخص بر اساس منطقه‌بندی مسئول غذا را تحویل و به نزدیک‌ترین نیازمند در همان منطقه تحویل می‌دهد.

احمدی با اشاره به اینکه عضوگیری طرح با زنان و جمع‌آوری و توزیع با آقایان است، بیان داشت: در قالب کمک‌های مؤمنانه‌ای که شکل گرفت با کمک‌های مردم شهرستان حدود ۷ زندانی از زندان آزاد شدند که همچنان این طرح‌ها ادامه دارد.

رفع مشکل بخش دیالیز بیمارستان با کمک خیران و مردم

غفوری نماینده نیروهای مردمی در شهربابک نیز اظهار کرد: گروهی بیش از یک سال گذشته ابتدا در فضای مجازی با هدف بیان مشکلات تشکیل شده و مردم جمع شدند و این گروهی شد برای ارتباط مردم و مسئولین با جامعه و به حدود ۱۵ هزار نفر افزایش یافت و توسعه پیدا کرده و نیروهای مردمی را برای حل مشکلات مردم بسیج کرد.

وی با بیان اینکه در این زمینه مرکز نیکوکاری را استارت زدیم، بیان داشت: در وقایع مختلف مردم حضور داشتند در بحث درمان و اشتغالزایی و تامین جهیزیه اقشار آسیب‌پذیر و در خصوص نیازهای مردم که بیان می‌شد برنامه داشتیم.

غفوری با بیان اینکه در خصوص بخش دیالیز بیمارستان شهربابک با کمک مردم و خیرین این مشکل رفع شد، خاطرنشان کرد: در موضوع کرونا نیروهای مردمی بسیج شدند و برای اقشار آسیب‌پذیر و خرید خانواده‌ها را انجام دادیم  و ابتدای امسال یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به خانواده‌های گرفتار کمک شده است و بیش از ۱۰۰ گوشی به دانش‌آموزان اهدا شده است.

حضور ۱۶۰ هیئتی در شیفت‌های بیمارستان‌های کرمان

۱۶۰  هیئتی در شیفت‌های بیمارستان‌های کرمان حضور دارند و روزانه حدود ۲۴ نفر در سه شیفت کار می‌کنند و روزانه  ۱۲۰ آقا و ۴۰ خانم خدمات‌رسانی می‌کنند، پنج نفر طلبه نیز هستند که هفتگی در تمام شیفت‌ها کار می‌کنند.

اشرفی نماینده نیروهای مردمی در شهرستان کرمان نیز اظهار کرد: از آذر ماه چهار کارگروه در شهرستان تشکیل شد و کارگروه بیمارستان‌ها، کمک‌های مومنانه، خانواده‌های مستمند درگیر کرونا و مشاغل خرد که بر اثر کرونا به مشکل خوردند و تمام دوستان هیئتی بر اساس پتانسیل در این کارگروه‌ها قرار گرفتند.

وی در تشریح برنامه‌های کارگره بیمارستان افزود: ۱۶۰  هیئتی در شیفت‌های بیمارستان‌های کرمان حضور دارند و روزانه حدود ۲۴ نفر در سه شیفت کار می‌کنند و روزانه  ۱۲۰ آقا و ۴۰ خانم خدمات‌رسانی می‌کنند، پنج نفر طلبه نیز هستند که هفتگی در تمام شیفت‌ها کار می‌کنند.

اشرفی با اشاره به خدمات دادن نیروهای مردمی به بیمارستان‌ها مثل سوپ و آبمیوه‌ها و .. عنوان کرد:  همچنین طی تفاهمی با بیمارستان‌ها، برخی نیروهای ما معین خانواده‌های پرسنل بیمارستان‌ها هستند تا دغدغه پرسنل فقط کار باشد.

اشرفی با اشاره به کمک‌های مومنانه طی چند عملیات وتوزیع ۲ هزاربسته معیشتی تصرحی کرد: در کارگروه خانواده، خانواده‌های درگیر کرونا شناسایی و خانواده‌های بدون سرپرست خدمات گرفتند و در کارهای خرد درگیر کرونا اشتغالزایی کم ولی مطالبه‌گری را برای پیگیری کارهای بیمه در تامین اجتماعی و اداره کار انجام دادیم.

وی با بیان اینکه کارگروه‌ها ادغام در محلات شد و در شهر کرمان بر اساس مراکز بهداشت در ۱۴ مرکز کار شروع شد، گفت: اکنون ۱۸ فرمانده منطقه داریم که ۱۲ محله را پوشش می‌دهند، ۱۸۰ هیئت و مسجد در محلات کار می کنند و تمام عملیات‌های ما در مناطق تعریف شدند.

اشرفی خاطرنشان کرد: عملیات‌ها محله محور شده در موضوع خانواده‌های شهدای حادثه تشییع در هر محله به فرماندهان محلات متصل شدند چه دیدار با خانواده‌ها و همچنین حسینیه‌های سیار جلوی خانه شهدا در محلات انجام می‌شود و پتانسیل هیئتی و مسجدی را در قالب محلات دنبال و تلاش می‌کنیم این طرح‌ها تقویت شده و ادامه‌دار باشد.

راه‌اندازی اولین کارگاه تولید ماسک سیرجان توسط طلبه‌ها

نماینده نیروهای مردمی سیرجان گفت: از روز اول وضعیت کرونا با هیئتی‌ها، مسجد و طلاب، قرارگاه مدافعین سلامت با محوریت طلاب در این شهرستان راه افتاد و شش کارگروه با کمک بسیج و سپاه راه‌اندازی شد.

وی از راه‌اندازی اولین کارگاه تولید ماسک سیرجان توسط طلبه‌ها خبر داد و عنوان کرد: بعد از اینکه قرارگاه امام حسن (ع) راه افتاد بت تعامل بین سازمان و ... اتفاقات خوبی رقم خورد و بسته‌های معیشتی بر اساس شماره ملی‌ها را مدیریت کردیم.

نماینده نیروهای مردمی سیرجان گفت: با شروع عملیات حاج قاسم قرارگاهی راه انداختیم و مجموعه‌های خودجوش توانایی‌های خود را اعلام کردند و ۱۴ مرحله پیش‌بینی شد.

پیگیری نیروهای مردمی برای ساخت کلانتری و ایجاد خانه مهارت

رویین‌پور اظهار کرد: در بحث حاشیه شهر و شمال شهر کرمان که بیشتر آن تازه تاسیس است و حدود ۳۶ هزار جمعیت دارد از سال ۸۵ چون خارج از محدوده شهری بود یکسری ناهنجاری‌های اجتماعی در منطقه رخ داد که بچه‌های فرهنگی و هیئت‌های نزدیک این محله به فکر افتادند و کارهایی انجام دادند، سال ۹۲ با همت جبهه فرهنگی دور هم جمع شده و یک تیم تشکیل شد و سال ۹۸ به نام محله مهربان کار کلی‌تر انجام شد.

وی بیان کرد: شناسایی خانواده‌های کرونایی و بی‌بضاعت و کمک‌های مومنانه و در زمینه‌های عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کارهایی شروع کردیم و فرهنگسرا و سالن ورزشی ساختیم که به دست همین نیروها مدیریت می‌شود و کمپ تخصصی در حال ساخت است.

رویین‌پور با اشاره به پیگیری نیروهای مردمی برای اختصاص زمین و بودجه برای ساخت کلانتری در این محله افزود: شناسایی مردمی که از شهرستان‌ها به اینجا مهاجرت کردند و دلیل مهاجرت توسط نیروهای مردمی صورت گرفته و همین نیروها در همان مناطق کارهایی انجام دادند که حاشیه شهر وسعت پیدا نکند.

وی گفت: قبلا در این محله یک مسجد داشت و اکنون ۸ تکیه و مسجد و هفت هیئت دارد و همه فعال هستند و چون محله جوانی است پیگیر خانه مهارت نیز هستیم.

آموزش به دانش‌آموزان نیازمند به شکل خصوصی

حجت‌الاسلام اژدری از منطقه شهید فخری‌زاده کرمان نیز با بیان اینکه بنیاد هدایت در سطح استان دغدغه ما بود و در بحث امام محله‌ها خیلی جدی دنبال کردیم، گفت: در مرحله اول فعالین محله را در تمام حوزه‌ها جمع کردیم و سپس تقسیم‌بندی بر اساس فعالین به ۱۴ محله و منطقه و سرتیم و مسجدمحور صورت گرفت.

وی بیان کرد: فعالین حوزه خواهران هم به همین شکل شناسایی و ۱۴  محله این منطقه با محوریت مسجدها کارهای خودشان را شروع کردند. پس از آن در اولین قدم همه مسئولین و نهادها منطقه را جمع کردیم و بیماران محله را شناسایی و به آنها رسیدگی کردیم، همچنین آموزش به دانش‌آموزان نیازمند به شکل خصوصی در تمام پایه‌ها صورت می‌گیرد.

کارگر نماینده مردمی منطقه فیروزآباد کرمان با اشاره به پوشش جمعیت ۴۰ هزار نفری در این منطقه شامل ادیان مسلمانان و ... اظهار کرد: ۱۷ هیئت فعال و ۱۲ مسجد و پنج تکیه در این منطقه فعال است و روحانیون مساجد فعال و جوان هستند.

وی ادامه داد: بر اساس محوریت مسجد کارگروه‌ها تشکیل شد، قرارگاه مرکزی و هشت روحانی و هشت سرتیم در قرارگاه وارد شدند و همچنین جلساتی با دستگاه‌های حاکمیتی برای رفع دغدغه‌های مردم برگزار کردیم.

ایثار نیروهای مردمی در ذهن مردم می‌ماند

حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تقدیر از زحمات نیروهای مردمی و با بیان اینکه نگذاشتید حرف مقام معظم رهبری روی زمین بماند، اظهار داشت: پیش از این شاید توجه ما کمتر به مسئله‌های مردم بوده است و به عنوان خواسته از خدا می‌خواهیم که به مردم خدمت کنیم.

وی با بیان اینکه نفع برای مردم در جبهه فرهنگی جریان انقلابی بیش از هر چیزی باید ملموس باشد و باید پیش از این به این سمت می‌رفتیم، عنوان کرد: به برکت عملیات حاج‌قاسم و یاد حاج‌قاسم خدمت به مردم در تمام عرصه‌ها بیمارستان‌ها، معیشت و ... انجام شد، دنبال روش‌های عجیب و غریب دیگر نیستیم باید با روش‌های خودمان کار کنیم و گره از مشکلات مردم بگشاییم.

قمی تصریح کرد: نیورهای مردمی در میدان کار زیاد دارن و باید پشتیبانی و حمایت کنیم، به نام نامی حاج قاسم نیروهای مردمی نگذاشتند کار روی زمین بماند و باید به این نیروها افتخار کرد و برای اینکه بتوانیم خدمت موثر فرهنگی به جامعه بکنیم باید بن‌مایه‌های درونی و رویه‌های حرکتی خودمان را خیلی تقویت کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور بیان داشت: باید دغدغه‌های حاج قاسم را دنبال کنیم و برکت مجاهدت کار نیروهای مردمی باید این باشد که دایره‌های مخاطبین توسعه و وسعت کار هم بیشتر شود مسئله و میدان کار این است و حضرت آقا در بیانیه گام دوم فرمودند، ریشه‌ای‌ترین جهاد امید است.

وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امروز امیدآفرینی است خیلی از کارهای شما در ذهن مردم می‌ماند، خاطرنشان کرد: ایثار نیروهای مردمی در ذهن مردم می‌ماند و مردم می‌دانند اگر گرفتاری شد نیروهای مکتبی و انقلابی پای کار هستند.

قمی گفت: این به میدان آمدن مایه دلگری مقام معظم رهبری است و مسئله دارای اولویت ایشان را در جهاد امید و جنگ روایت‌ها به واسطه خدمات میدانی در اذهان مردمی بتوانید ارتقا داده و پیش ببرید، انشاءالله برترین موهبت‌های معنوی و اخروی نصیب و شامل حالتان خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس