کد خبر 1171002
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
خروس‌های چندصد میلیون تومانی + تصاویر

جهت و شدت وزش باد در شهرهای بندری مورد توجه مردم به ویژه صیادان و دریانوردان بود، به همین دلیل روی دکل قایق‌ها یا بام ساختمان‌های خود «بادنما» نصب می‌کردند که معمولاً به شکل خروس ساخته می‌شد.

به گزارش مشرق، آرت‌فرها (نمایشگاه‌های هنری) در کنار حراجی‌ها، مکان‌هایی هستند که اقتصاد هنر در آنها در جریان است. تفاوت آرت‌فر با حراج هنری در این است که در آرت‌فرها، گالری‌ها حضور می‌یابند و به عرضه آثار عمدتاً مدرن هنری می‌پردازند، اما در حراج‌ها، گالری‌ها حضور مستقیم ندارند و صرفاً اثر است که عرضه می‌شود.

در قرن گذشته، آرت‌فرها معمولاً هر دو ـ سه سال یک‌بار برگزار می‌شدند اما تمایل و خواست هنر معاصر و انسان قرن بیست و یکم که تمرکز زیادی روی هنرهای تجسمی و خرید و فروش آن دارد، باعث شد که آرت‌فرها هر ساله در سرتاسر جهان برپا ‌شود؛ نظیر آرت بازل، آرت فریز لندن، آرت FIAC، آرت‌فر هند، آرت دبی، آرت استانبول، آرتیسیما و ...

آرت‌فرها معمولاً چند روزه هستند و صاحبان گالری‌ها در این نمایشگاه‌های هنری، پس از پذیرش اقدام به اجاره غرفه و فروش آثار هنری آنتیک و مدرن می‌کنند و از آن راه، سود سرشاری به دست می‌آورند.

تهران هم در سال ۲۰۱۷ نخستین آرت‌فر خود را تجربه کرد. پس از آن هم «تیرآرت» دو دوره به صورت حضوری و امسال به صورت آنلاین برگزار شد.

یکی از رویدادهای هنری سال ۲۰۲۱ که از روز گذشته آغاز شده، آرت‌فر لندن است. این رویداد از سال ۱۹۸۹ توسط مرکز طراحی کسب و کار لندن در ایزلینگتون ـ منطقه‌ای در لندن که امروز نیز نمایشگاه در آن برگزار می‌شود ـ با هدف ایجاد فضایی برای به نمایش گذاشتن برجسته‌ترین آثار هنر مدرن و معاصر تأسیس شد. آرت‌فر لندن ابتدا فقط با ۳۶ گالری انگلیسی راه‌اندازی شد و در سال گذشته به آمار ۱۲۹ گالری از ۱۴ کشور مختلف و بیش از ۲۳ هزار شرکت‌کننده دست یافت.

آرت‌فر لندن امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و جهش آن در انگلستان به صورت حضوری برگزار نمی‌شود و در اتاق‌های نمایش آنلاین این آرت‌فر هر گالری حدود ۲۰ اثر را از هنرمندان خود به نمایش می‌گذارد. البته روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه یک بازدید خصوصی و محدود به صورت حضوری در این دوره انجام شده است.

آرت‌فر لندن تا ۱۲ بهمن برپاست و ۵۰ گالری از سراسر جهان را میزبانی می‌کند. از ایران هم گالری باوان در این رویداد حضور دارد. گالری رابرت یانگ انگلستان هم که در کار نمایش و خرید و فروش عتیقه‌جات است، یکی از شرکت‌کنندگان در این رویداد هنری است و تعدادی بادنما (خروسِ باد) از جنس آهن و مس ارائه کرده است.


اندازه: ۶۷.۵ سانتی‌متر بلندی، ۵۲.۵ سانتی‌متر پهنا، سال ساخت: ۱۸۸۰ میلادی، قیمت: ۴۵۰۰ پوند (۱۴۰ میلیون تومان)


اندازه: ۶۹ سانتی‌متر بلندی، ۵۵ سانتی‌متر پهنا، سال ساخت: ۱۸۵۴ میلادی، قیمت: ۳۸۰۰ پوند (۱۱۸ میلیون تومان)


اندازه: ۷۱.۵ سانتی‌متر بلندی، ۸۹.۵ سانتی‌متر پهنا، سال ساخت: ۱۸۲۰ میلادی، قیمت: ۵۵۰۰ پوند (۱۷۱ میلیون تومان)


اندازه: ۶۶.۵ سانتی‌متر بلندی، ۶۰.۵ سانتی‌متر پهنا، سال ساخت: ۱۸۴۰ میلادی، قیمت: ۴۲۰۰ پوند (۱۳۱ میلیون تومان)


اندازه: ۸۸ سانتی‌متر بلندی، ۱۰۹ سانتی‌متر پهنا، سال ساخت: ۱۸۰۰ میلادی، قیمت: ۳۲۰۰ پوند (۹۹ میلیون تومان)


اندازه: ۸۵.۵ سانتی‌متر بلندی، ۸۴ سانتی‌متر پهنا، سال ساخت: ۱۸۷۰ میلادی، قیمت: ۳۵۰۰ پوند (۱۰۹ میلیون تومان)


اندازه: ۱۰۹.۵ سانتی‌متر بلندی، ۶۱ سانتی‌متر پهنا، سال ساخت: ۱۸۰۰ میلادی، قیمت: ۴۰۰۰ پوند (۱۲۵ میلیون تومان)

«بادنما» برای نمایش جهت و شدت وزش باد است و در شهرهای بندری مورد توجه مردم به ویژه صیادان و دریانوردان بود. در فرانسه که سواحل بسیار دارد یا انگلستان که از سه طرف در محاصره آب است، توجه ویژه‌ای به بادنما و نصب آن وجود داشته است. به همین دلیل، مردم روی دکل قایق‌ها یا بام ساختمان‌های خود بادنما نصب می‌کردند و چون اکثر این بادنماها به شکل خروس ساخته می‌شد ـ خروس در برخی کشورهای اروپایی نشانه خوش‌شانسی و پیروزی بر شر است ـ به «خروسِ باد» هم شهرت یافته‌اند.

در ایران هم خروس باد اگر چه طرفداری ندارد اما امکان بعضاً کارکرد تزئینی پیدا کرده و خرید برخی مدل‌های آن با قیمتی در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان امکان‌پذیر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس