کد خبر 1170717
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲

آهن پرکاربردترین و فراوان­ترین فلز روی زمین است و در بسیاری از صنایع، خصوصاً ساختمان‌سازی، مورد استفاده قرار می­گیرد. آهن از سنگ آهن استخراج می­شود. این فلز پرکاربرد در مجاورت هوا، به سرعت اکسید می­شود و به همین دلیل از آلیاژ و روکش­های مقاوم آن استفاده می­شود. رایج­ترین آلیاژ آهن، ترکیب آن با فلز نیکل و کروم است. استفاده از آلیاژ آهن در ساخت یک بنا، از فونداسیون گرفته تا ظریف‌کاری‌ها، کاربردهای فراوانی دارد؛ زیرا  مقاومت و عمر آن بسیار زیاد است و در نتیجه عمر بنا را افزایش می­دهد. از این فلز در ساخت انواع میلگرد، تیرآهن، ورق، لوله، نبشی، ناودانی، درب و استفاده می­شود.

انواع تیرآهن چگونه تولید می شود؟

تیرآهن یک پروفیل است که در فرایند نورد گرم تولید می‌شود و سطح مقطع آن به شکل  I و H است. تیرآهن عمدتاً در ساختمان سازی استفاده می‌شود و وظیفه اصلی آن تحمل تنش‌های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی ساختمان است. این پروفیل در انواع مختلفی تولید می‌شود که شامل تیرآهن IPE، تیرآهن INP، تیرآهن بال پهن یا H و تیرآهن لانه زنبوری است و هر کدام کاربرد خاصی در صنایع دارند.

قبل از خرید تیرآهن به موارد زیر توجه کنید:

تیرآهن IPE، به عنوان یک تیرآهن معمولی شناخته می­شود و به شکل I است. این تیرآهن با استانداردهای اروپا مطابقت دارد و ضخامت بال­های آن، از ابتدا تا انتها، ثابت است. تیرآهن­های INP، مشابه تیرآهن­های IPE هستند که طبق استانداردهای روسیه و چین ساخته می­شوند. تفاوت این تیرآهن­ها در ضخامت بال آن­ها است. در مدل INP، ضخامت بال با فاصله گرفتن از جان کاهش پیدا می­کند. تیرآهن­های بال پهن یا هاش، به صورت سبک، سنگین و فوق سنگین تولید می‌شوند و در آن­ها بال تیرآهن با جان  برابر است. در تیرآهن‌های لانه زنبوری، برای این که تیرآهن بتواند لنگر خمشی را بهتر و بیشتر تحمل کند، جان را به شکل ذوزنقه برش می­دهند و سپس آن­ها را به یکدیگر جوش می­زنند. این نوع تیرآهن­ها دارای حفره­های شش‌ضلعی تو خالی در طول جان است.

به دلیل شباهت تیرآهن‌های IPE و INP با یکدیگر، در موارد زیادی، پس از این که تیرآهن خریداری شده، در محل تخلیه کالا یا حتی بعد از سپری شدن ساخت قسمت اعظمی از ساختمان، متوجه شده‌اند تیرآهن مورد استفاده اشتباه بوده است. به همین دلیل، توصیه می‌شود در تشخیص تیرآهن مورد نظر، به هنگام خرید، دقت کافی داشته باشید.

صادرات قوطی، چشم انداز روشن افزایش ارز آوری

کارخانه­ها و تولیدی­های بسیار زیادی، در کشور، در صنعت پروفیل و قوطی رشد کرده­اند و نیاز کشور را تأمین می­کنند. این کارخانه­ها، امروزه به دنبال صادرات محصولات خود، به جهت ارزآوری هستند. لازم به ذکر است صادرات قوطی یکی از پر تقاضاترین محصولات فولادی به شمار می­رود. صادرات قوطی به کشورهای عراق، ترکیه، قطر، گرجستان، ارمنستان، ترکمنستان، کویت، عمان، افغانستان، پاکستان، قبرس و ... انجام می­شود. چالش­های صنعت فولاد و صادرات آن زیاد است و با توجه به بازار نیاز آن، لازم است کارشناسان و فعالان در صادرات آهن، قوطی و پروفیل، نگاه عمیق­تری به این موضوع داشته باشند. به همین دلیل کارشناسان پیشگام فولاد لازمه بررسی موانع صادراتی را بررسی و ارزیابی مراحل قبل از صادرات و وابسته به این فعالیت می‌داند.

آشنایی با ضخامت انواع قوطی های پروفیل

قوطی­ پروفیل، با توجه به نوع کاربرد، در سایزهای بسیار متنوعی تولید می­شوند. ضخامت قوطی پروفیل را اصطلاحاً، گوشت قوطی پروفیل، می­نامند. ضخامت قوطی‌های پروفیل متغیر است و عبارت­اند از:

· قوطی­هایی که ضخامتی بین 0/6 میلی‌متر تا 5/1 میلی‌متر دارند را قوطی سبک یا قوطی مبلی می­نامند.

· قوطی­هایی که ضخامتی بین 2 میلی‌متر تا 3 میلی‌متر دارند، قوطی­های ساختمانی هستند.

· قوطی­هایی که ضخامت آن­ها بیشتر از 4 میلی‌متر است، قوطی­های صنعتی نام دارند.

 وزن قوطی پروفیل به ضخامت آن وابسته است و هر چقدر ضخامت قوطی بیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر می­شود و در نتیجه هزینه آن نیز افزایش پیدا می­کند.

کم­ترین طول و عرض قوطی پروفیل معمولاً 10*10 میلی‌متر است که یک مربع به اضلاع یک سانتی‌متر را به وجود می­آورد. این ابعاد می­تواند تا 500*500 سانتی‌متر افزایش پیدا کند که مربعی با اضلاع نیم متر می­سازند.

میلگردها  و اثرشان بر استحکام و تقویت بتن

میلگرد یکی از مصالح پرکاربرد در سازه‌های ساختمانی است که جهت تقویت بتن و استحکام بخشیدن به اسکلت ساختمان به کار می­رود. میلگردها مقاومت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل به عنوان مکملی برای بتن­ها به حساب می­آیند. میلگرد­ها انواع مختلفی دارند که عبارت­اند از:

  • میلگرد نرم بدون آج (A1): این نوع میلگرد­ها به عنوان میلگرد نرم شناخته شده و عمدتاً صاف و بدون آج هستند. این میلگردها برای آهنگری و تغییر شکل و جوشکاری بر روی آن مناسب هستند و به طور کلی به عنوان یک میلگرد داکتیل شناخته می‌شود.
  • میلگرد نیمه سخت با آج ساده (A2): این نوع میلگرد، به عنوان میلگرد نیمه خشک و نیمه نرم شناخته شده که به صورت آجدار و عمدتاً آج فنری شکل، ساخته می­شوند. این میلگرد برای عملیات ساختمانی و خصوصاً خاموت زنی مناسب است .
  • میلگرد سخت با آج پیچیده (A3): این نوع میلگرد به عنوان میلگرد خشک (ترد) شناخته می­شود که مناسب عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی بوده و به صورت آجدار و عمدتاً آج جناقی تولید می­شود. این نوع میلگرد برای آهنگری و تغییر شکل­های فراوان با زوایای تند مناسب نبوده و همچنین به هیچ­وجه عملیات جوشکاری بر روی آن مجاز نیست.
  • میلگرد سخت با آج پیچیده (A4): این نوع میلگرد دارای آج دوکی شکل است. این نوع میلگرد در طراحی و ساخت انواع سازه­های ساختمانی (سازه­های غیر ساختمانی را شامل نمی­شود)، بتن آرمه، به جز دیوارهای برشی ویژه و قاب­های خمشی ویژه، در صورت احراز شرایط استاندارد تعیین شده، استفاده می­شود.

روش تولید میلگرد

میلگرد­ها، معمولاً به روش نورد گرم، از انواع مختلف فولاد، ساخته می­شوند. حتی گاهی از ضایعات فولاد برای ساخت میلگرد­ها استفاده می­شود که تأثیر مستقیمی در کیفیت و در نتیجه قیمت آن دارد. به همین دلیل انواع مختلف میلگرد، با توجه به نوع و کیفیتشان، قیمت­های گوناگونی دارند؛ اما به طور کلی قیمت میلگرد به دلیل نوسانات ارزی ضمن افزایشی که داشته است، قیمت ثابتی ندارد.

جمع بندی مقاله

پروفیل آهن به دلیل کاربردهای فراوانی که در صنعت و ساختمان‌سازی دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل کارخانه­های بسیار زیادی برای ساخت هرچه بهتر و بیشتر آن تلاش­های فراوانی می­کنند. بهترین آهن‌آلات ساختمانی و صنعتی را می­توانید از شهر آهن تهیه کنید.

پیشنهاد ما به شما برای خرید انواع آهن آلات ساختمانی، فروشگاه آنلاین آهن آلات شهر آهن است زیرا با توانایی فراوان خود تجربه ای فراموش نشدنی از خرید را برای شما رقم خواهد زد.

مقاله برگرفته از وب سایت فروشگاهی شهر آهن به آدرس وب سایت https://www.shahrahan.com/


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس