کد خبر 1170478
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کشاورزی نمایه

نماینده خمین در مجلس با اشاره به تلاش نمایندگان برای اصلاح بیمه محصولات کشاورزی گفت: در این طرح مقرر شده کل پوشش‌های بیمه‌ای زیر نظر صندوق بیمه محصولات کشاورزی لحاظ و ماشین آلات پرداخت شود.

به گزارش مشرق، علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی‌ اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های بخش کشاورزی موضوع بیمه محصولات کشاورزی است که در این راستا قوانینی در موضوع بیمه محصولات کشاورزی در سنوات گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است اما هیچگاه این قوانین نتوانسته است مطالبات به حق کشاورزان و روستائیان را تأمین کند.

بیشتر بخوانید:

صندوق‌های سرمایه گذاری کشاورزی مجوز گرفتند

وی افزود:‌ اخیرا جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان الحاق یک تبصره به بیمه محصولات کشاورزی تقدیم مجلس کرده‌اند این طرح در قالب تبصره ۹ به ماده واحده قانون بیمه محصولات کشاورزی مصوب اول خرداد ۱۳۶۲ الحاق شده است. 

** لزوم بیمه حوادث فعالین بخش کشاورزی

 نماینده مردم خمین در مجلس درباره جزئیات این طرح تصریح کرد: بر اساس این تبصره صندوق بیمه کشاورزی مکلف است خدمات زیر را در موضوع بیمه ارائه کند که در بخش الف آمده است: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ماشین‌های کشاورزی این در حالی است که هر ساله شاهد حوادث ناگواری در حوزه وسایل حمل  و نقل کشاورزی و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات آنها هستیم چرا که برخی افراد در اثر بی‌احتیاطی صورت گرفته دچار آسیب‌هایی شدند که اضافه کردن این بند می‌تواند این اطمینان را به صاحبان ماشین‌آلات کشاورزی بدهد که در حوزه کاری خود از امنیت خاطر مناسبی برخوردار شوند و همچنین فعالان این حوزه از اطمینان کافی برخوردار باشند.

نظری خاطرنشان کرد: بند بعدی، بیمه حوادث اشخاص شاغل در بخش کشاورزی و منابع طبیعی است؛ کشاورزان و کارگران فعال در بخش کشاورزی در روند انجام امور جاری خود معمولاً به حوادثی گرفتار می‌شوند که هیچگونه پوشش بیمه‌ای ندارند و لذا با اضافه کردن این بند دغدغه عوامل مؤثر در بخش کشاورزی پوشش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: یکی دیگر از بندهایی که به این موضوع اضافه شده است مربوط به بیمه عمر مانده بدهکار گیرندگان تسهیلات ماشین‌آلات کشاورزی و واحدهای تولیدی، زراعی، باغی،‌ دامی، طیور و آبزیان است، بخش زیادی از گیرندگان تسهیلات در زمان بازپرداخت این وام‌ها فوت می‌کنند که بدهکاری وام آنها یکی از مشکلات خانواده‌ها است که با اعمال این بند و اضافه کردن آن این نگرانی هم از دوش خانوارهای گیرندگان تسهیلات بانکی برداشته خواهد شد و آنها با اضافه کردن این بند این اطمینان خاطر را به خانوارها داده می‌شود تا در صورت بروز حادثه فوت سرپرست خانوار وام مبلغ باقیمانده از تسهیلات صفر شود.

**پوشش بیمه‌ای محصولات صادراتی کشاورزی در کل زنجیره‌های ارزش 

نماینده مردم خمین در مجلس گفت: بند دیگری که در موضوع بیمه محصولات کشاورزی اضافه شده است مربوط به بیمه اعتباری ماشین‌ها، ادوات و تأسیسات کشاورزی و واحدهای تولیدی اعم از زراعی، باغی، دامی، طیور، آبزیان و گلخانه‌ای است که اگر در انجام فعالیت‌های کشاورزی ماشین‌آلات و یا ادوات کشاورزی دچار آسیب‌هایی شود و یا تأسیسات در اختیار کشاورزان دچار مشکلی شود آنها می‌توانند از ظرفیت بیمه استفاده کرده و جبران خسارت وارده را دریافت کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در این بند ماشین‌آلات کشاورزی که فاقد پلاک بوده و برای اولین بار اقدام به دریافت بیمه شخص ثالث کنند،‌مشمول بخشودگی کامل نداشتن بیمه شخص ثالث خواهند شد و لذا به شکلی مصالح کشاورزان در این بیمه در نظر گرفته شده است.

نظری خاطرنشان کرد: از دیگر بندهایی که در این تبصره مدنظر قرار گرفته است پوشش بیمه‌ای محصولات صادراتی در کل زنجیره‌های ارزش است؛ به گونه‌ای که تولیدکنندگانی که محصولات خود را در مسیر صادرات قرار می‌دهند اگر در این مسیر دچار حوادثی شده و خسارتی به محصول کشاورزی آنها وارد شود مشمول این بیمه خواهند بود و از ظرفیت آن استفاده خواهند کرد.

** پرداخت خسارات وحوش به مزارع و باغات و طیور

وی افزود:‌ از دیگر بندهای تبصره ۹ اضافه شده بیمه خسارت‌های مربوط به حمله وحوش به مزارع، باغات،‌دام‌ها و کشاورزان است؛ هر ساله ما شاهد حمله حیوانات وحشی به افراد،‌دام‌ها، مزارع و باغات هستیم که این کار موجب بروز خساراتی به کشاورزان شده است. به همین جهت مقرر شده است با اضافه کردن این بند به قانون بیمه محصولات کشاورزی موجب شود که خساراتی که از ناحیه وحوش به افراد، باغات،‌مزارع وارد می‌شود با این پوشش بیمه‌ای جبران شود. از طرف دیگر با توجه به  آنکه سازمان محیط زیست بر اساس قانون اصلاحیه موظف است خساراتی که به انسان‌ها، مزارع، باغات و دام‌ها توسط وحوش حادث می‌شود را جبران کند. 

نظری گفت: در این طرح تصمیم مقرر شده تا کل پوشش‌ها بیمه‌ای در حوزه کشاورزی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی لحاظ شود و در این بخش سازمان محیط زیست همه ساله به تناسب جمعیت وحوش مناطق مختلف کشور خسارات مربوط به وحوش را نزد صندوق بیمه کشاورزی پرداخت کند لذا این صندوق مکلف است کلیه خسارات ناشی از حمله وحوش را که به تأیید سازمان محیط زیست در استان مربوطه می‌رسد را پرداخت کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی افزود: این طرح در کمیته مربوطه مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفته و ان‌شاءالله به زودی در صحن کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی، آب و محیط زیست به تأیید و تصویب نهایی رسیده و برای اقدامات بعدی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت و امید است هر چه زودتر با تصویب مراحل نهایی این طرح این دغدغه از کشاورزان در حوزه‌های مختلف کشاورزی برطرف شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس