به گزارش مشرق، کانال بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در پیام رسان ایتا نوشت: حوزه علمیه خطبای مشهور و توانمند فراوانی داشته و دارد اما شیخ احمد ضیافتی کافی یزدی، معروف به «کافی» یکی از نام‌آشناترین منبری‌های چند دهه اخیر است.

بسیاری افراد ایشان را به عنوان مبلغی غیر سیاسی می‌شناسند اما حقیقت آن است که کافی در زمان حیات خود خط فرمزهای ابلاغ‌شده ساواک را درنوردیده بود و در مقاطع گوناگون از نهضت امام (ره) با شرح ذیل به شیوه خود با رژیم در مبارزه بوده است:

«حضور فعال در اعتراض به واقعه ۱۵خرداد اعتراض و مخالفت با انتخابات فرمایشی دوره ۲۱ شورای ملی در مهر ۱۳۴۲ در قالب سخنرانی واکنش معترضانه که به تعطیلی مدرسه طلاب در پی شهادت آیت‌الله سعیدی انجامید و منجر به تصمیم رژیم برای تبعید وی به سراوان شد و با بازداشت موقت وی، این تصمیم متوقف گردید.

زندانی شدن در قزل‌قلعه به دلیل تجلیل از حضرت امام (ره) در ۲ مرحله تبعید به ایلام به دلیل حمله به رژیم صهیونیستی و یهودیان در سخنرانی کافی با بیان تاریخ به مصادیق عملکرد یهود و اوضاع فعلی فلسطین می‌پردازد و آدرس امروزی از آموزه دیرینه آن‌ها علیه دین و بشریت را ارائه می‌کند.

کافی علاوه بر مطرح کردن علت این معضل در جهان اسلام و بشریت امروز؛ راه‌حل را نیز ارائه می‌کند او بدون داشتن امکان و ابزاری برای مقابله با صهیونیسم، وسیله تحریم کالاها و همکاری با صهیونیسم و بهائیان که هم‌اکنون در یک کالبد مشغول ضربه زدن به اسلام و مسلمین هستند را به عنوان راه چاره، مطرح و مکرر بر آن تأکید می‌کند. از جمله:«ای مردم! این گوشت یخ‌زده حرام است آن را نخورید. مرغ منجمد که می‌گویند از آلمان آورده‌اند دروغ است؛ آن‌ها را از اسرائیل آورده‌اند و حرام است. ای مسلمانان نخورید...

کارخانه جنرال استیل محصولاتش مال کلیمی‌هاست، نخرید مسلمان‌ها جنس خودتان را بخرید و بفروشید و...

کافی در کنار تحریم کالاهای اسرائیلی و یهودی، از مسلمین می‌خواهد که با هم متحد باشند و به کمک مبارزان ضداسرائیلی بشتابند. از جمله در خلال جنگ ۱۹۶۷ می‌گوید: مردم مسلمان وظیفه شما است که اتحاد داشته و از قرآن حمایت کنید. در این جهت با برادران اعراب هم‌آهنگ و هم‌صدا باشید و یهودیان نفرین‌شده پیغمبر هستند و باید از بین بروند.

در جای دیگر با ابراز تأسف از انفعال دولت در قبال مسئله فلسطین می‌گوید: اگر دولت ایران پشتیبانی فوری خود را از برادران عرب ما اعلام نکند، ما مسلمانان ایران سرشکسته خواهیم بود. من از روی این منبر با صدای بلند به دولت و مسئولین مملکت اعلام می‌نمایم که هرچه زودتر به کمک برادران مسلمان ما بشتابند و شر مردم یهود را از سر آنان کوتاه کنند.»

(اسرائیلیات تاریخی، ص ۲۵۲-۲۴۴، علیرضا سلطانشاهی، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی)

کافی در منابر خود به حامیان یهود و صهیونیسم هم می‌تاخت و به نحوی بیان می‌کند که اگر حمایت آن‌ها نباشد، چه بسا صهیونیسم زودتر از این مضمحل شود. وی در قالب دعا به این مهم پرداخته و می‌گوید: دیشب در روزنامه نوشته شده بود که در آمریکا یهودیان مبلغ پنج میلیون دلار جمع‌آوری و برای اسرائیل فرستاده‌اند و یهودیان تهران نیز جمع شدند و برای اسرائیل دعا کردند. می‌دانید یعنی چه [؟] برای از بین رفتن قرآن و اسلام ملت یهود سه روز است که روزه می‌گیرند تا در مقابل قرآن پیروز شوند. آن‌ها برای نابودی قرآن می‌جنگند.

مهدی جان به فریاد ما برس. کار ما به جایی کشیده که مسیحی‌ها، بهائی‌ها و یهودی‌ها آزادند و هر بلایی که می‌خواهند به سر ما مسلمانان می‌آورند.

خدایا دین اسلام را نصرت بده، آن‌هایی که به دین کمک می‌کنند یاری کن آن دست‌هایی که یهود و اسرائیل را کمک می‌کنند از سر ملت شیعه کوتاه فرما.

کافی در خلال این دعاها به صورت غیرمستقیم حکومت پهلوی را مشمول این حمایت‌ها از اسرائیل دانسته و می‌گوید: خدایا به حق امام زمان تو را قسمت می‌دهیم که هرکس از یهودیان علنی و یا در خفا حمایت می‌کند ذلیل گردان.

و جالب این‌جاست که ساواک نیز در نظریه خود بر این دعا می‌نویسد:

نظریه شنبه: تعدادی که از مردم پای منبر او بودند عقیده داشتند که ایران در خفا از #اسرائیل حمایت می‌کند و نیز نامبرده در وعظ خود همیشه اشاره و کنایه‌هایی دارد که مورد تفسیر مردم است.

کافی در فرصت‌های دیگر این رویه خود را بدین‌گونه ادامه می‌دهد:


پروردگارا آن کس را که به وسیله پول، سرباز، اسلحه و... به یهودیان اسرائیل کمک می‌کند، دودمانش را ریشه‌کن کن. خدایا به جان امام زمان هرکس ظاهرا یا باطنا جلوی مردم یا زیرزیرکی کمک به یهودی‌ها می‌کند، به حق امام زمان ذلیلش کن.

موضع کافی در قبال یهود، اسراییل و صهیونیسم آنقدر صریح، شفاف و قاطع بود که در نهایت با واکنش یوسف کهن نماینده یهودیان در مجلس و از منابع رسمی و کددار ساواک و البته عضو فراماسون کلوپ روتاری مواجه شد و به همین دلیل، روضه‌خوان برجسته ایران در دوره پهلوی محکوم به سه سال تبعید شد. اگرچه کافی هم با گذراندن یک سال زمان تبعید با نامه‌نگاری و تحرک خاص خود از تبعید بازگشت و کارهای خود را بر منوال گذشته ادامه داد.»

(اسرائیلیات تاریخی، ص ۲۵۳-۲۵۲، علیرضا سلطانشاهی، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    4 0
    خداوندرحمت کندآقاى کافی راکه سخنرانیهاى ایشان ازمواردی بودکه امام خمینى بدین مضمون فرمودنداین منابرومجالس باعث پیروزى انقلاب شدند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس