کد خبر 1169238
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
گزارش| ذوق زدگی ترکیه از ظهور آرمین لاشت در آلمان

اغلب روزنامه های ترکیه امروز در عکس و تیتر صفحه نخست، رهبر جدید «اتحادیه دموکرات مسیحی» آلمان را با عنوان عجیب «آرمینِ ترک» توصیف کرده و از قدرت گرفتن او ابراز شعف کردند.

به گزارش مشرق، دوران اقتدار آنگلا مرکل در مقام صدر اعظم آلمان، رفته رفته به پایان می رسد و کرسی رهبری حزب او یعنی حزب «اتحادیه دموکرات مسیحی» آلمان نیز به سکان دار جدیدی رسید.

بیشتر بخوانید:

آرمین لاشت جایگزین مرکل در حزب حاکم آلمان شد

کرسی رهبری حزب دموکرات مسیحی آلمان، برای مدتی کوتاه به خانم آنه گرت کرامپ کارن باوئر رسید که به طور همزمان، مسئولیت وزارت دفاع کابینه مرکل را نیز برعهده دارد. اما پس از بروز مشکلات جدی در انتخابات ایالت تورینگن، که خیلی زود به عنوان «بحران سیاسی تورینگن» نام گرفت، کارن باوئر به خاطر خطا و اشتباهی که در کمک گرفتن از جریانات راست افراطی مرتکب شده بود، ناچار به کناره گیری شد.

به همین خاطر، دیروز و در شرایط خطرناک شیوع کرونا، کنگره حزب دموکرات مسیحی آلمان، انتخابات داخلی خود را به صورت دیجیتالی برگزار کرد و سیاستمداری به نام آرمین لاشت (Armin Laschet) به‌ عنوان جانشین مرکل انتخاب شد. این سیاست مدار آلمانی، هم اکنون نخست وزیر پرجمعیت ‌ترین ایالت آلمان یعنی «نوردراین وستفالن» است.

کشور ترکیه ,

بر اساس قوانین آلمان، رسیدن لاشت به کرسی رهبری حزب، الزاماً به معنی تصاحب مقام صدر اعظمی نیست و این حزب است که باید در تابستان آتی،  نامزد نهایی را تعیین کند، اما با این حال، آگاهان سیاسی بر این باورند در میان گزینه‌ های موجود، لاشت بیش از دیگر نامزدهای احتمالی به آنگلا مرکل نزدیک است و مشی سیاسی این دو نفر، بسیار به یکدیگر شبیه است.

مرکل تا زمان برگزاری انتخابات، همچنان در مقام صدارت اعظم آلمان باقی خواهد ماند و پس از آن، پست خود را به رهبر حزب پیروز واگذار خواهد کرد.

«آرمینِ ترک» یا «آرمینِ ترک ها»

اغراق آمیز نیست اگر گفته شود که حتی همشهری ها و هم ایالتی های آرمین لاشت در نوردراین، به اندازه ترک ها و رسانه های ترکیه در مورد انتخاب او به عنوان رهبر، اظهار سرور نکردند.

اغلب روزنامه های ترکیه امروز در عکس و تیتر صفحه نخست، رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی آلمان را با عنوان عجیب «آرمینِ ترک»  توصیف کرده و از قدرت گرفتن او ابراز شعف کردند.

کشور ترکیه ,

روزنامه حریت به تحولات سیاسی آلمان پرداخته و در صفحه نخست خود، چنین تیتر عجیبی زده است: «آرمین ترک، جایگزین مرکل».

حریت در گزارش خود آورده است: «آرمین لاشت به جای آنگلا مرکل، به عنوان رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی آلمان برگزیده شد. از آنجایی که آرمین لاشت در مشی سیاسی ­اش، همواره نگاه مثبتی به ترک­های آلمان داشته، همه او را آرمین تُرک می­ نامند. این سیاستمدار آلمانی دیروز در کنگره حزب، با کسب مجموع ۵۲۱ رای از ۹۹۱ رای اعضای کنگره حزب، برگزیده شد. ترکیه امیدوار است در دوران اقتدار این سیاستمدار، روابط ترکیه و آلمان وضعیت مطلوب تری پیدا کند.»

احمد خاقان سردبیر روزنامه حریت نیز، ستون امروز خود را به بررسی احتمال قدرت گرفتن لاشت اختصاص داده و چنین تیتری  انتخاب کرده است: «جایگزین مرکل، پ.ک.ک را بسیار بسیار آزرده خواهد کرد».

سردبیر حریت در توضیح این مطلب نوشته است: «لاشت، ۲ ویژگی مهم دارد: اول این که دوست ترکیه است و ترک ها را دوست دارد. دوم این که ضد پ.ک.ک است و عصبانی می شود اگر کسی پ.ک.ک را به عنوان یک گروه تروریست قلمداد نکند. چندی پیش یک گفتگوی تلویزیونی دیدم که در آن، لاشت و دو فرد دیگر در مورد مسائل امنیتی آلمان صحبت می کردند. طرف مقابل، یکی دو بار نام پ.ک.ک را آورد. لاشت عصبانی شد و پرسید: چرا پیشوند گروه تروریستی را به کار نمی بری؟ راستش را بخواهید، عصبانیت لاشت به اندازه ای بود که اگر یکی از سران ائتلاف جمهور در ترکیه می خواست در مورد پ.ک.ک صحبت کند، احتمالاً به همین اندازه خشمگین می شد. خلاصه بگویم، در آلمان و در دوران لاشت، روزهای سختی در انتظار پ.ک.ک است.»

جلال اُزجان، از دیگر تحلیل گران ترکیه نیز نوشته است: «لاشت ۵۹ ساله در ایالتی قدرت را تجربه کرده که بیشترین ترک های آلمان در آنجا ساکن هستند. لاشت هیچگاه موافق قطبی سازی جامعه نبوده و همواره رابطه بسیار خوبی با ترک های راین داشته است. طوری که همه او را آرمین ترک می نامند.»

اهمیت آلمان برای ترکیه

بدون تردید، از منظر منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی، آلمان برای ترکیه، مهم ترین کشور اروپایی است. بیش از ۲ میلیون شهروند ترکیه ای (اعم از ترک ها، کردها، لازها و چرکزها) در آلمان زندگی می کند که بسیاری از آنها تابعیت دوگانه دارند و این جمعیت بزرگ، همواره برای ترکیه مهم بوده است. به همین خاطر، ترکیه در آلمان، یک سفارتخانه بزرگ و ۱۲ کنسولگری دارد و بدون شک این مجموعه، بزرگترین و پرجمعیت ترین گروه تیم دیپلماتیک خارج از کشور دستگاه دیپلماسی ترکیه است.

آلمان بزرگ ترین شریک تجاری ترکیه است. هدفگذاری فعلی مبادلات تجاری ترکیه و آلمان ۴۰ میلیارد یورو است و دو کشور امیدوارند ظرف ۳ سال آینده به هدف ۵۰ میلیارد یورو نزدیک شوند.

آلمان، هم در اقتصاد، تجارت و توریسم ترکیه نقش مهمی دارد و هم این که کانون مهمی برای انتخابات است. آراء شهروندان ترکیه ای مقیم آلمان، در انتخابات سراسری ترکیه، تاثیر به سزایی دارد و جالب است که آراء کردهای ترکیه ای مقیم آلمان نیز  تاکنون دو بار، نهاد اقماری پ.ک.ک یعنی حزب دموکراتیک خلق ها را از شکست حتمی نجات داده است.

به عبارتی روشن، به همان اندازه که اقتصاد و تجارت آلمان و ترک های مقیم ترکیه برای آنکارا اهمیت دارند، کردهای مقیم آلمان و فضای موجود در این کشور برای تشکیلات پ.ک.ک مهم است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی نهادهای امنیتی ترکیه، آلمان بزرگ ترین پایگاه مالی پ.ک.ک در اروپا است و این گروه، هر سال ده ها میلیون یورو پول در آلمان به دست می آورد. بخشی از این پول، به صورت وجه نقد و اعانه از خانواده های هوادار پ.ک.ک اخذ می شود و بخش های دیگر نیز مربوط به تجارت های سیاه پ.ک.ک در حوزه های قاچاق انسان و مواد مخدر است.

لذا در چنین شرایطی، برای ترکیه و آلمان مهم است که مداوماً با همدیگر هماهنگی و همکاری اطلاعاتی داشته باشند.

اگر چه آلمان معمولاً با ترکیه همکاری می کند اما از بیم درگیری دوقطبی ترک ها و کردها، در برخی موارد نیز مجبور است از سیاست موازنه تبعیت کند.

حالا ترکیه امیدوار است در شرایط جدید، کار برای پ.ک.ک و برخی از فراری های شبکه گولن دشوار شود و علاوه بر همکاری اطلاعاتی و امنیتی در بخش تجارت و توریسم نیز، رابطه بهتر و بهتر شود.

همزمانی شادی از آمدن آرمین و مسعود

با وجود تمام فاکتورهای مهمی که به آن اشاره شد، ملی گرایی ترکی و برخی منش های فرهنگی و اجتماعی، نقش به سزایی در رویکرد رسانه های ترکیه نسبت به تحولات سیاسی جهان دارد.

به عنوان مثال، رسانه ها و مقامات سیاسی ترکیه، پیش تر از قدرت گرفتن بوریس جانسون نخست وزیر ترکیه نیز به شدت خوشحالی کرده و اعلام کردند جد مادری او اهل ترکیه بوده و بوریس جانسون نیز به نوعی نوه ترک ها است.

گذشته از این، ابراز دوستی و توجه و احترام ویژه به زبان و نشانه های فرهنگی ترکیه مهم است. مثلاً وقتی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نامه ای برای اردوغان می فرستد، با درک روانشناسی سیاسی خود، در مطلع نامه با دستخط خویش و به زبان ترکی، می نویسد: «طیب ارجمند». همین دو کلمه کافی ست تا دولت و رسانه های ترکیه به وجد بیایند و آن را به عنوان یک نشانه مثبت و مهم ارزیابی کنند.

کشور ترکیه ,

جالب است که امروز اغلب روزنامه های ترکیه در صفحه نخست، علاوه بر عکس آرمین لاشت رهبر جدید، عکس فوتبالیست مشهور ترکیه ای عضو تیم آرسنال، یعنی مسعود اوزیل را چاپ کردند.

گویا قرار است که به زودی، مسعود اوزیل از آرسنال جدا شود و به تیم فنرباغچه ترکیه بپیوندد و روزنامه های ترکیه در حال و هوایی ملی گرایانه، این خبر را نیز همچون مطلبی مهم و جالب توجه، پوشش دادند.

با آن که مسعود اوزیل، پیش تر در گفتگو با شبکه تلویزیونی ZDF اعلام کرده که خانواده او کُردتبار و اصالتاً از کردهای دیاربکر ترکیه است، اما رسانه های ترکیه به این موضوع اهمیتی نمی دهند و همچنان که در ادبیات سیاسی و رسانه ای این کشور، عباراتی همچون آشپزخانه ترک، واکسن ترک، قانون ترک و سینمای ترک وجود دارد، اصطلاح فوتبال ترک نیز کاملاً رایج است و حالا بازگشت مسعود اوزیل به ترکیه نیز همچون سرآغازی برای مشارکت او در تقویت فوتبال ترک قلمداد می شود.

لذا در شرایطی که در ادبیات سیاسی و رسانه ای ملی گرایانه ترکیه، حتی نام یک مقام سیاسی عالی آلمان نیز با عبارت «آرمینِ ترک»  در تیتر نخست روزنامه ای کشور جای می گیرد، نباید از توسعه گفتمان ملی گرایی در این کشور تعجب کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 63
  • غیر قابل انتشار: 25
  • امیر IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    جالب بود. ولی در مورد اوزیل یک مصاحبه در ورزش ۳ موجود است که خودش گفته:《..غرور نیاکان ترک در رگهای من جاری است 》و به خاطر همین ترک بودن و حمایت از اردوغان مجبور شد از تیم ملی آلمان کناره گیری کند.
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      چه می کنه وی پی ان...
    • نادر IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      همه مثل اردوغان فکر نمیکنند
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      20 4
      همون ترکیه ای میگی ک نفت سرقتی سوریه رامیدزده میده اسراییل وکالاهای اربابش اسراییل راتامین میکنه وبعدادعای ازادی قدس راداره؟؟ یااون ترکیه ای ک ادای استعمارستیزی داره اماتامفرق جلوغرب تعظیمه وخاکش راتقدیم اربابش کرده پایگاه هوایی بزنه؟؟ مزدوران رجب قلی خیلی فعال شدن تواین سایت پول نفت لیبی وسوریه رسیدازاسراییل به مزدوراش حسابی رسیده باپول دزدی ازمسلمانان اینجامعلوم شد..
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      20 10
      مشرق جان در مورد قطع آب حسکه سوریه که ۲ میلیون جمعیت داره به دست ترکیه بنویس
    • محمود IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      0 0
      مرحبا .نمیدانم چرا حقیقت را بپوشانند ونفاق ایجاد کنند.انشاله هدایت شوند
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    تا کور شود انکه نتوان دید .
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      گمشین بابا ...جماعت خود درگیر
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      19 7
      ترکیه که فعلا خاک کشورش رو برای پایگاه آمریکا و زیر چکمه اونا قرار داده چه آزادی و آزادگی؟به کردهای باشرافت هم ترک های کوهستان میگن.چقدر دریچه دید نژاد پرستان کوچکه که غیر خودشان را نمیخواهند ببینند
    • علی پوراحمد IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      22 1
      حس وطن دوستی و تعصب داشتن نسبت به کشور و آب و خاک مسئله بدی نیست ولی وقتی حس وطن دوستی با خود برتر بینی نژادی جایش را عوض میکند دیگر عقلانیت در اعمال و رفتار هیچ جایی ندارد . البته ترکیه میخواهد با برانگیختن این احساسات به زیاده خواهی های خود در کشور و منطقه دست پیدا کند و البته این روشها همیشه به پیروزی ختم نشده اند و بسیاری از موارد باعث نابودی و از بین رفتن منابع مالی و انسانی شده است و تنها شکست تنها دستاورد برای این نوع رفتارها بوده است .‌ترکبه متاسفانه هنوز هم در حال نسل کشی است یک زمان ارمنی‌ها و در حال حاضر کردها .
  • یاسمن IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    طرف کرده نه ترک. چه اصراری هست که ترک باشه؟
    • محمد IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      14 25
      این حرفت مثل اینه که بگیم ...کردها ی ایران ربطی به ایران نداره...عزیز کرد ترکیس پس ترکیه ای هست
    • محسن IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      18 3
      قوم کرد در هر جای دنیا که باشد یک نژاد ایرانی با زبان ایرانی هست درست است که از بد روزگار زیر ظلم ترکهای نژاد پرست ترکیه روزگار میگذرانند ، کشوری که در آن به زبان کردی آواز خواندن ۱۰ سال زندان دارد
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    واقعا حس پان ترک در سرار ترکیه قابل دیدن است ادم به یاد ناسیونالیستی المان نازی می افتد
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      28 5
      جاهلیت قبل اسلام
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      0 2
      اتفاقا جاهلیت قبل از اسلام پان ایرانی هم 100 و خورده ای سالی هست که اینجا جولان می دهد. منتها دوستان اینجا تفسیرهای خیلی مثبت از آن ارائه می کنند.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    602 7
    نژاد پرستی محکوم است مثل دوران جاهلیت
    • تیمور US ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      16 2
      لعنت بر هر نژادپرست از هر نوعش راستی توهم قرصات و نخوردیا
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      پان ترک هم ادم رو یاد جاهلیت قبل اسلام می اندازه
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    دلیل اینهمه تبلیغات ملی گرایانه در ترکیه اینه که ترکها در این کشور در اقلیتند و اگر دموکراسی واقعی باشه شرایط داخلی این کشور عوض میشه جمعیت حدود ٢٥ میلیون کرد و همین تعداد تقریبا علوی دارند سوای دیگر اقلیتها تقریبا ٥٠میلیون جمعیتشان اصلیت غیر ترک دارند
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      52 39
      تو ایران هم 50 میلیون غیر فارس هستند
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      4 13
      اگر اینهمه کرد تو ترکیه هست پس چرا بزور ده درصد رای دارند؟؟
    • TR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      4 6
      من 10 ساله ترکیه زندگی میکنم خودمم بچه تبریزم و آذریم مطمئنم اگه آذریهای ما هم مثل من چند سال اینجا بمونن از ترکها متنفر میشن واقعا ادمهای غیر قابل تحملین مثلا یک کرد نمیتونه داخل یک جمع ترک با دوستش حتی توی تلفن کردی صحبت بکنه آنی اعتراض میکنن حتی امکان داره بزننش یک چیز دیگه اینکه ما آذریها چون از لحاظ خصوصیات اخلاقی به ترکها نزدیکیم خیلی زودم دعوامون میشه یعنی هیچوقت آبمون تو یه جوب نمیره از همه مهمتر اینه که مذهب شیعه را هم مثل علویهای ترکیه مسلمون حساب نمیکنن وحتی روز عاشورا رو به خاطر یه حدیث جعلی روز شادی میدونن (به قول خودشون شنلیک گونو) یعنی واقعا متفاوتن
    • علی IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      2 15
      تو غلط می‌کنی ۱۰ ساله ترکیه زندگی میکنی وطن فروش خائن
  • حسین IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    آب بریزین اونجا ک میسوزه
    • علی IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      مگر قرصات نخوردی
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      خیس بشی مشکلی نداره؟
  • سرباز IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    امیدوارم قومگراییشون تبدیل به فاشیسم نشه
    • FR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      1 4
      بابا نگران نباشید پانترک کیلوی چند فقط یاشاسین ایران با تمامی اقوامش نژاد پرستی از عقب مانده کی ذهنی پانترکاهستش موندن تو زمان عثمانی
  • اراز IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    79 84
    نگوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
  • فرمان IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    قوم گرا عقب افتاده
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    107 4
    کوته بینی و نژادپرستی از یک ریشه هستن
  • یکی IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    بخش قابل توجهی از ترکیه رو کردها تشکیل می دن که سالهاست حقوقشون پایمال می شه
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      کدوم حقوق
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    پان تورچ ها جمعیتشون رو اصولا با وی پی ان افزایش می دن.
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    کردها بخشی از جامعه ترکیه بوده و به کشورشان افتخار کرده و خدمات زیادی هم کرده اند.
    • رضا IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      .کردها خیلی خوشحالند با زبان کردی تو پارلمان سخنرانی میکند فقط ۱۵سال حبس میشوند کشتار می‌شوند با عناوین تجزیه طلب
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    آخه نمیشه برای یه مشت بی سواد توضیح داداشی از ۳۰ درصد جمعیت ترکیه فقط کوردها هستن
  • ایرانی RU ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    ‌وقتی یکی از مقامات ی کشوری ب فارسی پیامی برای ایران میفرسته تا کره ماه رو ب نام خودتون میزنین.ترکیه ای ک به حق باید خوشحال باشه چون این اتفاق منافع زیادی براش داره باید بر سر و صورتش بکوبه؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    این حجم از نژاد پرستی تعجب انگیزه واقعا. اینا حتی به کردها هم میگن ترک کوهستانی
  • احمد سروری IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    کشوری که نصف جمعیت اون مال کوردهاست و متعلق به ایرانه باید برای صدر اعظمی یک کورد خوشحالی کنن زنده باد ایران زنده بادکوردها ماایرانی ها باید خوشحالی کنیم
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    کشوری که مردمشان اینچنین نژادپرست هستند محکوم به فناست...
    • رضا IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      از نظر ترکها هر جونده چرخنده خزنده و پستاندار و.....از ترکیه رد شده باشند یا کنار کشور ترکیه عبور کرده باشند ترک است حال شما خلاف آن را ثابت کن
    • US ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      3 3
      تو هم یکی از اون چرندگانی ک هم مرز با ترکیه ای و خیلی هنر کنی بری اونجا و عکس بندازی بذاری اینستا
  • US ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    خدایا به ترکها سلامت بده تا در کارهایشان موفق باشند خدایا اردوغان را قدرت بده تا به تمام مردم مظلوم دنیا کمک کنه
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      یه دفعه میگفتی خدا به تکفیری ها و داعشی ها کمک کن دیگه! چرا راه دور میری؟
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      این حجم از حماقت و نژادپرستی بی سابقه است.حیف بعضی از هموطنانمون که به تله اردوغان افتاده اند
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    نژاد‌پرستی‌ترکها‌ریشه‌در‌جهالت‌وحماقت‌داره‌به‌قول‌معروف‌سنگی‌که‌نادان‌در‌چاه‌افکند
  • GB ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    431 7
    ارمین لاشت تراکتوری ..
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    کاملا مشهوده که یه عده از پیشرفت ترکیه کاملا خارش میگیرن
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      پانترکیسم ملغمه ای است از بیسوادی و بیشعوری ! این بهترین پاسخ برای جریانات قومگرا قبیله پرست و نژادپرست پانترکیسم
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      مثل روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی که بسیار گسترده هست
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    17 9
    هرچند قطعا تعصبات قوم‌گرایانه ترکان محکوم است ولی کاش ما هم وطن‌دوستی و وحدت بر سر منافع ملی را از ترک‌ها یاد می‌گرفتیم. تاریخ آناتولیِ ترک به‌زور به ۶۰۰ سال می‌رسد ولی تاریخ ایران چند هزار ساله است؛ آن‌ها تاریخ ۶۰۰ ساله‌شان را در بوق و کرنا کرده‌اند و ما تاریخ چند هزار ساله‌مان را نفی می‌کنیم…
    • iran IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      8 5
      حرف و سخن کاملا" منطقی و معقول و به جایی فرمودید هم میهن گرامی ، هویت ملی و تاریخ و تمدن با شکوه ایران کهن باید مورد توجه قرار بدهیم .. باید دست از ستیز با تاریخ و تمدن و هویت تاریخی خود بر داریم ... مشرق جان لطفا نشر کنید سپاس
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    مشرق جان در مورد قطع آب حسکه سوریه که ۲ میلیون جمعیت داره به دست ترکیه بنویس
  • آرین IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    7 7
    چقدر ما از روی نادانی و کودنی آنتی ترک هستیم کاش بجای حسادت کمی سیاست از ترکها یاد میگرفتیم
    • بهزاد IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      13 5
      پان ترک جاهل دست از ستیز با ملت ایران بردار ایران ارمنستان یا یونان نیس نتیجه دشمنی با فرهنگ و تمدن ایران زمین تجزیه عثمانی و نابودی باکو و به زباله دان تاریخ پیوستن این دول جعلیه
  • FR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 2
    اردغان بابا هوش وهواس درست حسابی که ندارد زود جو زده میشه خیلی زود هم بادش میخوابه خخخخخخ بیخیال اردوغان عثمانی دسنی مذهب اونم از اون تندرو ها
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    2 2
    اگر اردوغان چند سال دیگر راس قدرت باشد مطمآ ترکیه تبدیل به افقانستان دوران طالبان خواد شد
  • ایرانی IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 15
    روح آرمین وامبری بنیانگذار پان تورانیسم دوباره پا به دنیا گذاشته او کسی نیست جز آرمین لاشت
  • Faridon.gh4848 IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    13 0
    آنچه در اروپا مهم است تفکر ملی گرای و فراتر از قوم گرای است آلمان خود مشکلات نژاد پرستی قبلا در ظهور نازیسم درک کرده بس بعید است تفکر پان ترکیست وکمالیسم را گسترش دهد زمان عصر انسجام وبرابری اقوام و مشارکت عادلانه در قدرت است و این تفکر بچه گانه است که نژادی قدرت بدست خواهد گرفت
  • .... RO ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    3 1
    پانترک های ایران این حجم از نژاد پرستی ترکهای عثمانی رو نسبت به کردها نمیبینن بعد پارس‌ها رو محکوم به نژاد پرستی میکنن
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    20 5
    تاریخ رو بخونید قسمت وسیعی از ترکیه فعلی جزئی از خاک ایران بزرگ بوده همینطور افغانستان وتاجیکستان وپاکستان وکشورهای کوچک خلیج فارس وحتی عراق فعلی کلاً ۴ تا امپراتوری بوده ،۱ایران۲چین۳روم ۴مصر.
    • Â IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      2 3
      اصلاً نمیدونستیم چقدر با سواد
  • نوید IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    17 5
    ولی انصافا کت و شلوارش خیلی قشنگه و بهش میاد ولی به نظر من یه شلوار و لباس گشاد میپوشید مثل گونی سیب زمینی و انگلا جون ازش میپرسید این لباس چوپانی چیه تنت خخخخخخخ
  • RO ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    3 21
    بعضی ها حتی گفتن ویا نوشتن کلمه ترک برایشان سنگینی می کند چون خیلی می سوزند
  • Ali IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 1
    دوست ترکی که نوشتی جمعیت کردهای ترکیه۷ درصدهست اگه بیشتره توی رای گیری مشخص میشه ،،،یعنی واقعا به فکرت نرسید که معلومه افرادناراضی ومورد تبعیض رای نمیدن وااااای!!!! اینم بگم که ترکها کلا ادمهای بدی نیستند ولی خب کاردولتها وسیاست اینه که احساسات مردم روبعضی وقتا تغییرمیدن به نفع خودشون وخیلی کم هستند افرادی که دراین دام نمی افتند وفکرشان توسط دیگران کنترل نمیشه وکلا مستقل فکرمیکنند وخودشون اهل تفکرن
  • محمد IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    1 0
    کلا این ترکیه ای بی سواد با همه قومیتها مشکل دارن،کرد،یونانی ،قبرسی، ایرانی، ارمنی و...آخه اینها را چه به دموکراسی
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    به جانشین میگن خلف. اونوقت میگن ما فارسها عرب پرستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس