کد خبر 1169178
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
سیلی «هادی ساعی» به خودش!

آنچه در ذهن مردم نقش می‌بندد، بازتاب رفتار شماست و اگر روی بلندترین سکوها ایستاده باشید، باید بدانید که ممکن است فاصله شما تا سقوط، تنها یک قدم است.

به گزارش مشرق، تنها مدال، قهرمانی جهان و المپیک نیست که در ذهن مردم، هویت ماندگاری را برای ورزشکاران رقم می‌زند، بلکه برای جاودانه شدن باید فراتر از ایستادن روی سکو عمل کرد؛ اینکه بتوانی در قلب مردم بنشینی. در این بین اما شرایط برای آن هایی که به مدال های رنگین تری رسیده اند هم آسان تر و هم سخت تر است؛ آنها به همان سرعت که می توانند به دلیل تلاش های بی وقفه و کسب افتخار برای کشور، محبت مردمی را به دست آورند، در یک چشم به هم زدن نیز می توانند با کوچکترین رفتار ناشایست از دیدگان مردم دور شوند.

زمان زیادی از سالروز درگذشت غلامرضا تختی نمی گذرد، او یک مدال طلا، دو نقره و یک مقام چهارمی المپیک، یک طلا و دو نقره قهرمانی جهان به همراه طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه خود دارد، اما این ویترین اغواگر، کمترین نقش را در ماندگاری نامش پس از نیم قرن ایفا می کند و آنچه تختی را بر دل ها حک کرده چیزی جز سادگی، صداقت، مردمداری، مهربانی، مروت و دستگیری نیست.

همانند تختی قهرمانان بسیاری آمدند، مدال‌های رنگارنگی را نیز یکی پس از دیگری به گردن آویختند و از سکوهای جهانی و المپیک بالا رفتند، اما هیچکدام نتوانستند همچون او تا ابد در ذهن و قلب مردم جاودانه شوند.

پهلوان شدن چه مشکل!

به تازگی هادی ساعی، قهرمان سابق تکواندو که با کسب دو مدال طلا و یک برنز المپیک، پرافتخارترین ورزشکار المپیکی ایران به شمار می آید، دقایقی بعد از حضور در سالن مسابقات لیگ برتر تکواندو به سمت دبیر سازمان لیگ حمله کرد.

وی در رابطه با اتفاقات به وجود آمده در سالن مسابقات لیگ برتر عنوان کرده است: از سال قبل چند باری به دوستان اعلام کردم که نام مرا پشت میکروفون اعلام نکنند. من عادت ندارم به جایگاه ویژه بروم و معمولا کنار بچه ها روی سکوها می نشینم. هفته گذشته هم من از صبح در سالن بودم، اما نزدیک ظهر بود که رییس فدراسیون وارد سالن شد و من وقتی کنار او رفتم، تازه گوینده اعلام کرد که هادی ساعی هم در سالن است و به او خوشامد می گوییم. من هم به آقای پولادگر گفتم این عین بی احترامی است که بعد از چند ساعت نام مرا اعلام می کنند. امروز نیز دقیقا همین اتفاق افتاد. من در سالن بودم که تمجید رییس سازمان لیگ آمد و گفت که به جایگاه ویژه بروید، اما من از او تشکر کردم و گفتم که روی سکوها راحت هستم. شاید ۱۰ بار به او تاکید کردم که نام مرا پشت بلندگو اعلام نکنند، اما بازهم دیدم بعد از نیم ساعت دبیر سازمان لیگ نام مرا گفت. به همین خاطر دیگر از کوره در رفتم.

وی افزود: با این کارها می خواهند مرا اذیت کنند. برخی در فدراسیون تکواندو ناراحت هستند که من آنجا هستم. حتی نحوه اعلام کردن نام من هم عجیب است. می گویند قهرمان تکواندوی جهان آمده، اما من پرافتخارترین ورزشکار المپیک و مدیرفنی تیم ملی هستم. به این آقا گفتم که یا مرا نمی شناسی یا از روی عمد این کار را می کنی.

بیشتر بخوانید:

ساعی: اعتراضی ندارم


 

در مورد رفتار ساعی چند مسئله قابل تامل وجود دارد، به طور حتم هر قهرمانانی همچون هادی ساعی به دلیل شهرت زیاد، باید در قبال هر رفتاری سعه صدر داشته باشند و بدانند که چه جایگاهی در بین مردم دارند، هویتی که برای ساخت آن سال ها تلاش کرده اند و مردم نه تنها چهره یک قهرمان بلکه چهره یک پهلوان را از چنین ورزشکارانی در ذهن خود ساخته اند.

گذر زمان به خوبی نشان داده برای مردم، اخلاق فرای ورزش است و اگر یک ورزشکار صاحب عنوان طلای المپیک و جهان هم باشد اما اخلاق را زیر پا بگذارد، چه بسا به راحتی هرچه تمام تر به تمامی زحمات چندین و چند ساله خود پشت کرده و گویی تمامی مدال ها را زیر پا گذاشته است. به همین دلیل نیز همواره مرز مشخصی بین قهرمانی و پهلوانی در ورزش ایران وجود داشته و دارد و هرگز یک ورزشکار صرفا با کسب مدال نمی تواند در قامت پهلوان ظاهر شود.

آنچه به عنوان ایراد به هادی ساعی وارد می شود، رفتار خشونت آمیز وی و اظهاراتش پس از این اتفاق است. ساعی که عضو هیات اجرایی کمیته و رییس کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک نیز هست به عنوان یک الگو، باید به خوبی از جایگاهش محافظت کند و اجازه ندهد که هر فردی با عصبانی کردن وی به آنچه در ذهن مردم و سایر ورزشکاران ساخته و سال ها برایش تلاش کرده، خدشه وارد کند.

حال اما این سوال مطرح می شود که آیا فردی همچون او، گزینه مناسبی برای عنوان ریاست کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک است؟

ساعی در اظهاراتش عنوان کرده: من را قهرمان تکواندوی جهان خطاب کردند، اما من پرافتخارترین ورزشکار المپیک و مدیرفنی تیم ملی هستم!

سوال مهم اینجاست که ساعی اساسا چه نیازی به نام بردن از این عناوین دارد؟ جز این است که مردم و تاریخ ورزش ایران او را پرافتخارترین ورزشکار المپیک می دانند؟ شاید حق با ساعی باشد و برخی با شیطنت سعی در آزرده خاطر کردن او داشته اند، اما آیا واکنش او به عنوان پرافتخارترین ورزشکار المپیک به این اتفاق قابل قبول است؟

وی همچنین با اشاره به درگیری‌اش با دبیر سازمان لیگ تکواندو، گفته است: آن آقا که اسمش را نمی‌آورم، چون گُنده می‌شود، عنوان کرد ساعی من را زده است، من او را نزدم چون در حد و اندازه من نیست.

 آیا چنین ادبیاتی در حد و اندازه هادی ساعی است؟ قطعا به کار بردن چنین عباراتی از زبان هادی ساعی طرف مقابل را کوچک نمی کند، بلکه بیشترین تبعات را برای پرافتخارترین ورزشکار المپیکی ایران به دنبال دارد و ترکش چنین کلماتی اعتبار و هویت ساعی را نشانه می رود.

در پایان باید تاکید کرد آنچه از یک قهرمان، پهلوان می سازد، اخلاق است. چه بسیار ورزشکاران ایرانی که به مدال طلا در مسابقات المپیک و جهان دست یافته اند اما هرگز نتوانسته اند به جایگاه ویژه غلامرضا تختی‌ها در دل و یاد مردم برسند.

کاش ساعی‌ و ورزشکارانی از این دست به خوبی بدانند که به چه کسی سیلی می زنند؟ به صورت دیگران یا به اعتبار، جایگاه و وجهه خودشان در میان مردم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • پری مجرد 43ساله IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    9 2
    خدا شفاش بده
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    10 3
    خیلی بی جنبه س ساعی
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    3 13
    با سلام، لطفا این قدر قلم فرسایی جهت تخریب قهرمان ملی و ارزنده کشور نکنید. قلم قداست دارد و شرف دارد، خداوند به قلم سوگند یاد کرده، پس اگر می نویسید در جهت مثبت بنویسید تا سازنده و تاثیرگذار باشد. انسان ممکن است اشتباه کند، وظیفه صاحبان قلم در این موارد چیست؟ باید خلاهای بوجود آمده را پوشش دهند و اصلاح نمایند و دلسوزانه راهکار ارایه دهند، نه اینکه داشته های ارزشمند را تخریب کنند. متن های این چنینی بیشتر شبیه عقده گشایی های فروخفته را می ماند. ساعی عزیز در قلب تک تک مردان و زنان این مرز و بوم جای داری. از جزییات و پشت پرده ماجرا خبری نداریم. ولی خداوند از هرچیزی داناتر و آگاه تر است. توکل به خدا کنید، تا از شر بداندیشان در امان باشید. سرافراز باشید قهرمان دوست داشتنی.
    • مجید IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      5 3
      شما از طرف خودت حرف بزن نه از طرف یک یک مردم آن کسی که در قلب مردم جا داشت و دارد سردار دل‌ها ست هم او که با تمام شجاعت و شهرت جهانی که پشت تمام دشمنان ما را میلرزاند جز تواضع و مهربانی با دیگران نمیکرد
    • یوسف IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      0 1
      موافقم مجید جان شماهم در مورد خودت حرف بزن نه همه
  • هادی IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    5 3
    خاک بر المپیکی که ساعی قهرمانش باشه. افسوس .اینه الگوی بچه های ما. خدا بداد این ورزش برسه که قهرمان المپیکش این باشه.
    • من IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      0 0
      هرکی صاحب پست ومقامی میشه انگار چی میشه
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    8 1
    اینا رفتن تو شواری شهر ادمای زیر دستشون رو نمی بینن بخاطر همین فکر میکنن همه جا حق با اینهاست
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    8 1
    افراد مدال اوری که در شورای شهر یقه هم را گرفتن و مردم دیگه رای به این افراد ندادن ، حالا با این طرز حرف زدن و رفتارش دیگر هیج جایگاهی بین ورزش دوستان ندارد
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 1
    اخه چقدر تو مغروری پسر فک کردی کسی نیست دست رو شما بلند کنه تو که دیگه از اقای روح اله داداشی هیکلی و زوردارتر که نیستید
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 2
    با سلام آقای مجید، دو موضوع متفاوت را با هم قیاس نکنید. افتخارآفرینان، قهرمانان ملی و اسطوره های این سرزمین سطوح مختلف و جایگاه متفاوت دارند، سردار دلها دردانه ای است که عزت آفرین بود برای همه آزاد مردان و آزاد زنان عالم. و در بدرقه اش خاورمیانه به خروش آمد. اسطوره ای بی بدیل شد. اما برادر گرامی قهرمانان ملی هم در سطوح دیگر عزیزند و ارزشمند، به یاد بیاورید زمانی را که ساعی عزیز قهرمان جهان و المپیک می شد و دل هزاران ایرانی را شاد می کرد، الان اینگونه ناجوانمردانه تاختن روا نیست. سرمایه های ملی را قدر بدانیم. موید باشید.
  • رضا IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 0
    پهلوان تختی را باهیچ کس وهیچ موجودی مقایسه نکنید !!!که او از ماورای دنیایی دیگر بود!!!پهلوان تختی تا ابد مانندش نخواهد آمد!
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 1
    پهلوانان و قهرمانان واقعی و اصلی شهدا هستند
  • رستمی IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 0
    جالبه !! کشوری با این قهرمانان این قهرمان نما هارو هم آدم میکنه
  • مصطفی سمین IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    آقای ساعی چهره واقعی خودشون رو نشان دادن و حتی در شبکه خبر که درباره این اتفاق با طرف مقابل ازشون توضیح خواستن اصلا اجازه صحبت به طرف مقابل ندادن و همین جملات این متن را تکرار کردن، جالب این بود که مجری از حق طرف مقابل بابت زمانی که ازش ضایع شد دفاع نکرد. گویا از آقای ساعی ترس داشتن، وقتی به دلیل این اتفاق فکر کردم تنها به این رسیدم که شخصیت پردازی های کاذب باعث بروز مشکلات زیادی در مملکت ما شده است، بعضی از قهرمانان ورزشی را انقدر بزرگ میکنن که جایگاه اجتماعی و سیاسی که تخصص این افراد نیست پیشکش این افراد میکنند، از طرفی خسارت به جایگاه مسئولیتی میزنند و از طرفی حقوق عده ای را از بین میبرند و در آخر مردم تاوان تصمیمات اشتباه عده ای را میدهند. خود این افراد هم (که کم نیستن) دچار توهم خود بزرگ بینی میشوند.
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    بروبابا
  • شهرام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام آفرین به قلم رسای نویسنده مقاله ولی متذکر میشوم این ورزشکاران خرده پا را با پهلوان تختی مقایسه نفرمایید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس