نیروهای یمنی 2 (1).png

دهها میلیارد دلار برای به زانو درآوردن ملت یمن هزینه شده اما سعودی ها نه تنها به اهداف خود نرسیده اند، مناطق وسیعی را در استان های الجوف و مارب از دست داده اند و در آستانه یک شکست تاریخی هستند.

سرویس جهان مشرق؛ اوایل فروردین سال ۹۴ ائتلاف غربی - عبری - عربی جنگ همه جانبه و گسترده ای را علیه ملت یمن به راه انداخت و سعودی ها و اماراتی ها وعده دادن جنبش مقاومت در این کشور کمتر از سه ماه دوام می آورد و کارش تمام است.

حالا نزدیک به شش سال از آن روزها که رژیم سعودی و امارات رجز می خواندند و از پیروزی قریب الوقوع و رسیدن به صنعاء خبر می دادند، می گذرد و واقعیت ها در میدان نبرد برای همه مردم منطقه و چهان مشخص شده که وعده های رسانه ای فقط یک سراب بوده است.

سعودی ها و اماراتی ها و چند رژیم مرتجع دیگر همراه آنان در منطقه در این جنگ ده ها میلیارد دلار هزینه کردند و به جیب دولت و مجتمع صنعتی - نظامی آمریکا ریختند اما چیزی جزء شکست سنگین را در زمین برداشت نکردند و به بن بست خوردند.

به بیان دقیق تر باید گفت آل سعود و آل نهیان در یمن باد کاشتند و حالا طوفان درو می کنند و این مسئله زمانی بیشتر به چشم می آید که در یک سال گذشته نه تنها پیروزی کسب نکردند، ضربات مهلکی را هم در مناطق مرکزی متحمل شدند.

آزادی مناطق شرقی استان صنعاء (پایتخت) مقدمه شکست های سعودی ها در اوایل سال ۲۰۲۰ بود و در ادامه در الجوف هم در نقش یک بازنده ظاهر شدند و مرکز این استان را به همراه چند منطقه مهم دیگر از دست دادند و دامنه این تحقیر به استان مارب هم کشیده شد.

سیلی که سعودی ها در مهم ترین پایگاه خود در مرکز یمن خوردند برای همیشه بر روی صورت شان باقی ماند و از ذهن شان پاک نخواهد شد و حالا هم خواب از چشمان شان گرفته شده چرا که نیروهای یمنی از محور غربی به ۱۵ کیلومتری شهر راهبردی مارب (قلب یمن) رسیده اند.

در حال حاضر، وضعیت یمن به مراتب حساس تر از گذشته است و همه چشم ها به رزمندگان دوخته شده که چه زمانی عملیات سرنوشت ساز آزادی شهر مارب را آغاز خواهند کرد و آخرین میخ را بر تابوت سعودی ها در مرکز این کشور می کوبند.

مناطق آزاد شده در یک سال گذشته

استان های «عمران، صنعاء، المحویت، ذمار، ریمه و اب» به طور کامل در کنترل نیروهای ارتش و رزمندگان جنبش انصارالله هستند و نیروهای ائتلاف سعودی فقط ۱۰ درصد از مساحت استان های حجه و صعده را در اشغال دارند.

استان حجه در شمال غرب یمن واقع شده و هم مرز با (استان جیزان) عربستان و دریای سرخ است؛ مناطق مهمی از جمله «عبس، حجه، اسلم، الساهل و ...» در کنترل نیروهای یمنی و بخش های «حیران، حرض و میدی» در اشغال عناصر ائتلاف هستند.

استان راهبردی صعده مهم ترین و اصلی ترین پایگاه جنبش انصارالله در شمال یمن و هم مرز با استان های «عسیر، جیزان، نجران» عربستان است؛ مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی این استان در کنترل رزمندگان یمنی و مناطقی از بخش های «کتاف والبقع، باقم، الظاهر» در اشغال هستند.
 

نیروهای یمنی نزدیک به ۷۰ درصد از مساحت استان الحدیده ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتری را در کنترل دارد که با ۲۶ بخش، دومین استان پرجمعیت و کلید تسلیم یمن به شمار می آید و همین مسئله باعث شده ائتلاف با وجود آتش بس شکننده همچنان در فکر تصرف این استان ساحلی در غرب یمن باشد.

در حال حاضر، ائتلاف حدود ۴ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان الحدیده از جمله بخش «الخوخه»، ۳۵ درصد بخش «حیس»، ۳۰ درصد بخش الجراحی، ۷۰ درصد بخش التحیتا»، ۱۰ درصد بخش «بیت فقیه»، ۴۰ درصد بخش «الدریهمی» ۸۵ درصد بخش «الحوک» و ۲۰ درصد بخش «الحالی» را در اشغال دارد.
 

نیروهای یمنی که در یک سال گذشته پیروزی های ارزشمندی را در الجوف به دست آورده اند، مجموع مساحت آزاد شده را در این استان به ۴۵ درصد افزایش داده اند که شامل ۱۱ بخش پر جمعیت است و اغلب مناطق اشغالی بیابانی و در بخش خب و الشعف واقع شده اند؛ این بخش ۸۰ درصد از خاک استان الجوف را تشکیل می دهد و ۴۳ درصد از مساحتش همچنان در اشعال ائتلاف است.

در استان مارب که کانون شکست های یک سال اخیر ائتلاف به شمار می آید، رزمندگان یمنی در میدان نبرد پر قدرت ظاهر شدند و پس از درگیری های سنگین توانستند مچموع مساحت مناطق آزاد شده را به حدود ۳۷ درصد برسانند و رنگ خطر را برای سعودی ها به صدا درآورند.

حدود ۸۳ درصد از خاک استان البیضاء با مساحت ۱۱و ۲۰۰ کیلومتر مربع و ۲۲ بخش در کنترل نیروهای یمنی است و عناصر ائتلاف فقط هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع از خاک این استان ( ۴۵ درصد بخش های مکیراس و صومعه و مناطقی از بخش الزاهر) را به اشغال درآورده اند.

رزمندگان یمنی حدود ۶۰ درصد از مساحت استان ضالع که نقطه اتصال استان عدن و لحج به استان های شمالی است را هم در اختیار دارند و ائتلاف ۴۰ درصد از این استان (مناطق مرکزی، جنوب غربی و جنوب شرقی) را اشغال کرده است.
 

در استان های جنوبی یمن وضعیت میدانی با مناطق مرکزی و شمالی تفاوت دارد و عناصر ائتلاف غربی - عبری - عربی دست برتر را در میدان دارند و ۵۵ درصد از مساحت استان تعز (مناطق جنوبی و غربی و بخش های وسیعی از مرکز استان) در اشغال است.

عناصر ائتلاف ۹۵ درصد از مساحت استان های لحج و ابین را به همراه استان های عدن، شبوه و المهره در اشغال دارند؛ سعودی ها ۵۵ درصد از مساحت استان حضرموت را در اختیار عناصر شورشی و ۵۵ درصد دیگر را به تروریست ها تحت فرمان خود (القاعده و داعش) واگذار کرده اند.

در یک سال گذشته اگر چه حضور میدانی و مستقیم اماراتی ها در درگیری ها تا حدودی کمتر شده اما همچنان در استان های جنوبی نفوذ زیادی دارند و عناصر تحت فرمان آنان (نیروهای موسوم به انتقالی جنوب) بخش هایی  را در تصرف دارند و از سویی دیگر به ماجراجویی ها هم ادامه می دهند.

به گزارش مشرق، یکی از ماجراجویی های منطقه امیرنشین امارات (تحت اشغال آمریکا) که روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی کرده در جزیره مهم و راهبردی «سقطری» جریان دارد که راه را برای ساخت پایگاه نظامی صهیونیست ها در این جزیره باز کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • شیرازm IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    53 3
    مردان اسطوره وشجاع.. مقاومت این شیردلان توتاریخ ثبت خواهدشد.. بادستان خالی فقط باقدرت ایمان جنگیدن وجهاد کردن دربرابراهریمنان ووهابی های کفتارصفت ک دههاکشور پشتشه باتجهیزات مدرن معجزه هست مقاومت شیرمردان یمنی فقط عجیبه برام ایناکه نون خوردن هم بزورگیرشون میادهیچ گلایه ای ندارن وایمانشون قویترمیشه ازقبل.. اماماادمایی داریم ک اگه یکروزتنهابیکارشدیایروزیوعده ی غذاییش گرانتردرامد. صدای اعتراضش گوش فلک روکرمیکنه.. نمونش تسلیم پذیران ک میگن ایران ویرانه شده وهی بدگویی میکنن خوشی زده بدلشون اگه جای این یمنی هابودن چکارمیکردن؟؟
    • پری مجرد 43ساله IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      13 3
      احسنت
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    53 3
    درود بر انصارالله ومردم مقاوم یمن
  • ابوعلی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    42 6
    ان شاء الله به زودی نابودی امریکا، اسرائیل و آل سعود رو جشن میگیریم. نابودی امریکا که کلید خورد.ماشاء الله به انصارالله و جبهه مقاومت
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    18 1
    یهودی نسب ها دیروز پریروز قصد داشتند . کوهی در مأرب را تصاحب کنند .که با استقامت و پایمردی یمنی ها مواجه شدند و با دادن تلفات و اسیر مجبور به عقب نشینی شدند
  • شهرام GB ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    12 1
    تنها راه حل برا رهایی مردم یمن از بدبختی خروج عربستان امارات هستش
  • جانباز شیمیایی IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    18 0
    خدا قوت برادران هم. خون وزیر بار حقارت نرفته بخدا که در قرآن وعده داده خداوند با صابرین است هر وقت اسم اتلاف سودی را می‌شنوم خیلی مسخره است این سعودی ها و اتلاف شأن باید در خدمت مردم مظلوم غزه می‌بود با رژیم کودک کش صهیونیستی برادری میکنند وین سلمان کثیف با مخلص ترین آدم های روی کر خاکی می‌جنگند که عمر این رژیم پوسیده کودک کش را بیشتر کنند بنابراین بنده به عنوان یک نفر از ملت آزاده ایران هرشب دستهایم به درگاه خداوند متعال برای پیروزی‌های بزرگ دراز میکنم خدا وند با صابرین است زنده باد شیر مرد حوثی بدرالدین
  • مهربان IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    8 0
    چرا مارب آزاد نمی شود؟
    • رسا بالسینی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
      1 0
      صبر کن انشالله آزاد میشه
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    11 1
    دورد بر دلاورمردان یمن
  • محمد IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    9 1
    درود بر سید بزرگ و عزیز یمن سید بدر الدین
  • شهرام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    11 0
    خدا عاقبت یمن رو بخیر کنه
  • US ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    4 20
    سودسهام عدالت رو ریختن
    • پری مجرد 43ساله IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      8 5
      خفه شو منافق
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      9 1
      باگوشی ملیونی وباپرچم امریکاامدی فرافکنی میکنی سودسهام عدالت ندادین؟؟ ازاربابت بپرس غذااون صفهای طویل وکیلومتری ک مردم گرسنه ایستادن میرسه غذابهشون؟؟ به ترامپ وبایدن بگوغذابه گرسنگان وبی خانگان رسید؟؟ توکه اندازه سودسهامت فقط پول اینترنت داری خرج میکنی.. هیچ کشوری نیست توخونه بخوابی وپول بدن بهت.. هرکی کارکردیادرس خوند پولشم میگیره.. نه اینکه توخونه بخوابی بیکاربگی سودسهام ندادن؟؟ گوشی ملیونیت بفروش یکسال بهترین غذاهارابخور..
  • US ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 3
    اصلش تنگه باب‌المندب هه..
  • mojtaba SE ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    8 1
    به چه دلیله زوری امارت و عربستان اجازه بودن و تخریب یمن حوثی ها رو دارن؟؟و ما 5 سال به این تجاوز بصورت یک موضوع عادی نگاه میکنیم!!واقعا چطور ابر قدرت ایران تحمل و سکوت میکنه در مقابل این مسخره بازی های بین الملل که همیشه سر ما و همپیمانهامون نه بصورت قانون بلکه بلا اجرا میشه!!بزنید ناوهای مسخره صعودی رو که عملا امریکائهای صهیون در ان هستند...واقعا شرم اور و گناه است کار ما.. پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    16 1
    ما بچه قمی ها آماده اعزام به یمن و آزاد سازی کل حجاز هستیم یا علی
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    8 1
    باید سریع کار در مارب را تمام کرد
  • ایران زمین GB ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    14 1
    پاینده باد برادران یمنی. دست حق به همراهتان
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    4 1
    باید موشکهای دو پرتاب ضدهوایی ۳۰۰۰ فروند میثاق۳ را به یمنیها برسانید چون در محاصره هستند و امکان کمک رسانی دائمی وجود ندارد از این رو
  • احمد IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    4 1
    هزاران آفرین بر مردم یمن که با دست و شکم خالی حاکمان مزور و مزدور سعودی را ناکام گذاشتند. به امید خداوند متعال حاکمان سعودی سیطره بر یمن قهرمان را بزودی به گور خواهند برد انشاالله.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 1
    به علت دخالت کشور ها و شیعه سنی کردن این مردم جنگ بی نتیجه این کشورا نابود کرده فقیر بودند بسیار فقیر تر شدند
    • منگ IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      1 2
      کدوم جنگ؟ ما چه دخالتی داریم جز اینکه از منافع خودمون در اونجا حفاظت می کنیم به خدا اگه یمن بیفته دست سعودی یکی از راه های مهم تجارت برای ایران قطع میشه.
  • نادر IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 1
    مهمتر از دلارهای سعودی آبروی نداشته بود که به باد رفت سعودی رسوا و بی آبرو شده زانو زدن در مقابل قطر فقط یک نشانه است
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 1
    -غربیها:ده سال دیگه به برجام پایبند باشیدتاماپایبندنباشیم!؟ -دیگه ازاین تو بیمیریها،نداریم-تااول به برجام برنگردید وتمام تحریمها رابرندارید،ما دیگه غیر ممکنه(غنی سازی،بالستیک،کلاهک اتمی وپیشرفتهای هسته ایمان)را متوقف یا بتن کنیم-بعدازاینکه تمام تحریمها رو برداشتید وما توانستیم ازلحاظ اقتصادی وسیاسی آزاد ومستقل بشویم-اگر خواستیم واگر شما(غنی سازی،کلاهک اتمی وموشکهای بالستیکتان)رامعدوم کردید ما هم یک فکری میکنیم.
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 1
    تنگه باب المندب استراتژیک هست بقیه اش بیابانی بیش نیست که باید برای آنجا سریع اقدام شود
  • DE ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    0 3
    این بنده خداها هم بازیچه سیاست بازی کشورهای منطقه شده اند . امیدوارم آگاهی انسانها موجب آزادیشان گردد .
  • محمد سیفی GB ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    اینکه من دیدم رزمندگان یمنی یه گوشه گیر افتادن چرا امار غلط می دی
  • انیشتن ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    روزی میرسد ک یمن حجاز رو فتح میکنه
  • AF ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    4 0
    بهر حال عربستان متجاوز است اتفاق که درداخل یمن افتاد کشمکش های سیاسی ونظامی عربستان حق نداشت مداخله کند درهر کشور حداقل دوجناح وجود دارد گاهی یکی بقدرت میرسد گاهی دیگری اماعربستان وهم پیمانانش باتجاوز درخاک یمن جنگ را برملت یمن تحمیل کردند دراین صورت باید ازخاک یمن خارج شوند وازکمک کر ن به گروه منصور هادی دست بردارد
  • سیدمرتضی میرزادعلمداری IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    سلام به امیدوارم که یمنیها موفقیت‌های بیشتری بدست آورند انشاالله
  • حسن IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    مرگ بر آمریکا، مرگ بر عرعرستان وهابیت،، مرگ بر اسرائیل،، متجاوز ضد انسانیت ونطفه منطقه،، ومرگ بر حامیانشان
  • علی خدایی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    ان شالله پیروزی کامل برای برادران انصارلله ان شالله
  • حبیب مظفری IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    2 0
    سلام من یک افغانی هستم میخام بیرم به ارتش یمن میشه کمکم کنید
    • اسی IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      0 0
      از هم ولایتی ات خبر بگیر
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    نقشه های شما متاسفانه آپدیت نیست، نمیدونم عمدی هست یا سهوی ولی برادران یمنی استان حجه رو باید به هر شکلی حفظ کنن و گرنه با وضع استان حدیده براحتی محاصره میشن، این همه هزینه در مارب حواس ها رو از سمت غرب یمن پرت کرده!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس